Neuvolakortin mukaan vauva nousee itse istumaan 5-8kk iässä, kuinka
monen vauva oikeasti on jo tuon ikäisenä noussut??? Siis kyse ei ole siitä, että istuisi tuetta kun laitetaan istumaan vaan että itse nousee avustamatta lattialta istumaan.
Ihmettelen tätä, koska meidän tyttö nyt 9kk on kaiken muun tehnyt neuvolakortin mukaan tosi ajoissa, mutta oppi nyt vasta istumaan, eli HUOMATTAVASTI keskivertoa myöhemmin.
Onko tuossa joku virhe vai onko istumminen meidän tytön "vaikea pala"?
Kommentit (60)
neuvolakortin mukaisessa iässä?
(Meillä nimittäin niin, ainoastaan tuo istumaannousu tuli kes,iarvojen jälkeen, mutta taidot keskiarvoissa tai aiemmin.
Kyllä meidän poika on puolivuotiaasta asti istua noköttänyt suoralla selällä kun sen laittaa istumaan ja siitä asennosta lähtenyt ryömimään ja konttaamaan, mutta itse ei ole istuma-asentoon vieläkän nousuut. Ikää himpun vajaa 10kk.
Kävelee kyllä tukia pitkin koko ajan pitäen vain yhdellä kädellä kiinni. Konttaa myös mieletöntä vauhtia ja istahtaa sitten polvi-istuntaan. Kiipeilee portaissa (jos jää portti joltain auki) ja huonekalujen päällä.
Taitaa jäädä välistä koko istuminen meillä...
Saavuttiko nro 49 lapset muut taidot neuvolakortin mukaisessa iässä?
(Meillä nimittäin niin, ainoastaan tuo istumaannousu tuli kes,iarvojen jälkeen, mutta taidot keskiarvoissa tai aiemmin.
Muu liikunnallinen kehitys tapahtui lapsillamme nopeasti. Puhe tuli sitten vasta 1,5 v iässä.
t. 49/42
tarkoittaa sitä, että vauva on tasaisella alustalla selällään ja siitä ilman apua ja _pelkkien vatsalihasten_ avulla nostaa itsensä istumaan.
Tämä on se oikea tapa, silloin vasta voi merkitä ruksin korttiin.
Kyllä meillä osasi lapsi nousta itse istumaan 6,5kk iässä. Jos sen laski selälleen, kierähti mahalleen, siitä kontilleen ja siitä istualleen.
Ei todellakaan tarvitse selältä nousta pelkkien vatsalihasten avulla istumaan, idiootit! =D Tiedän aikuisiakin, jotka ei tähän kykene!
tarkoittaa sitä, että vauva on tasaisella alustalla selällään ja siitä ilman apua ja _pelkkien vatsalihasten_ avulla nostaa itsensä istumaan.
Tämä on se oikea tapa, silloin vasta voi merkitä ruksin korttiin.
tämän määritelmän mukaan meidän 4-vuotiaskaan ei vielä osaa nousta istumaan...
Meillä molemmat lapset ovat olleet myöhäisiä istujia, poika osasi istua tuetta vasta yli 11kk iässä, ja itse nousi istumaan siinä vähän vajaa vuoden ikäisenä, tytöllä vastaavat iät oli 10kk ja 11kk. Molemmat silti konttasivat 10-11kk iässä ja kävelivät 13kk iässä.
vauvan pitää selältään vetää "vatsoja" ja jäkittää itsensä istumaan. LOL.
Toinen 10kk ja toinen melkein 11kk kun voi sanoa että todella itse pungersi istumaan.
kohta 8kk lapsi eikä osaa "nousta" istumaan, peruuttaa konttausasennosta istumaan, mutta muuten ei kiinnosta. On niin kiire nousta aina seisomaan ja harjoitella kävelemistä. Teilläkin voi lapsella olla joku muu juttu menossa, ehkä edellä noita keskiarvoja siinä jutussa, sen vuoksi ei ole istumisharjoitukset kiinnostaneet. Minä en ole edes tuota istumista huomannut tuossa neuvolakortissa, ei olla täytetty niitä juttuja ollenkaan.
Ihan siksi kysyn, kun meidän 1-vuotiaan tytön neuvolakortin mukaan lapsi nousee yleensä itse istumaan 6-9 kk:n iässä. Tuo taulukko on kyllä semmoinen, että siinä helposti katsoo väärää riviä.
Meidän muksu nousi itse istumaan 7,5 kk:n iässä.
Mutta kuitenkin 6-9kk kuulostaa minusta aikaiselta. Ainakin mitä lähipiirin vauvoja katselee. Mutta ehkä täälläpäin on sellaisia vauvoja, joita istuminen ei liiemmälti kiinnosta :)
Ap:n tyttö myös noussut jo 7kk seisomaan, nyt kävelee reippaasti tukia pitkin ym., mutta ei tosiaan koskaan nouse istumaan. Ja sama homma on kavereiden ja mammaryhmän samanikäisillä. Kuudesta mammaryhmän 8-9kk ikäisestä tällä hetkellä vain yksi osaa nousta itse ketterästi istumaan (ja toinen oppii kovaa vauhtia). Siksi ajattelin, että onkohan tuossa keskiarvossa jokin vika.
Aina löytyy poikkeamia suuntaan ja toiseen. Meillä kaikki neljä nousseet itse istumaan 6kk iässä.
tuo edes tarkoittaa? Itse olen miettinyt samaa, kun ei esikoinen ikinä "noussut istumaa". Eikä moni muukaan tuntemani vauva ole istumaan NOUSSUT. Olen ajatellut termin olevan vähän huono ja päätellyt sen tarkoittavan sitä että ylipäänsä menee istumaan lattialla, miten nyt sitten meneekin...
tuon kohdan, kun meillä 9kk poika ei osaa lattialta ilman apuja nousta istumaan, mutta osaa nousta tukea pitkin seisomaan ja siitä seisomasta laskeutua tukevasti istumaan.
Niin osaako meidän poika nyt nousta istumaan???
siinä neuvolakortissahan se ikähaarukka on 6-9 kk, ja kyllä suurin osa vauvoista punnertaa itseään sylissä istumaan hyvinkin alle puolen vuoden iässä. Kyllä neuvolakortissa ihan tosissaan tarkoitetaan sitä tuetta istumista omin voimin.