Neuvolakortin mukaan vauva nousee itse istumaan 5-8kk iässä, kuinka
monen vauva oikeasti on jo tuon ikäisenä noussut??? Siis kyse ei ole siitä, että istuisi tuetta kun laitetaan istumaan vaan että itse nousee avustamatta lattialta istumaan.
Ihmettelen tätä, koska meidän tyttö nyt 9kk on kaiken muun tehnyt neuvolakortin mukaan tosi ajoissa, mutta oppi nyt vasta istumaan, eli HUOMATTAVASTI keskivertoa myöhemmin.
Onko tuossa joku virhe vai onko istumminen meidän tytön "vaikea pala"?
Kommentit (60)
tarkoittaako se sitä että lapsi osaa mennä itse tyylillä millä hyvänsä istumaan, vaikka sitten seisomasta läsähtää istumaan vai pitääkö nimenomaan vaikkapa makuuasennosta nousta suoraan istumaan?
niin se on istumaan nousemista. Yleensä istumaan nousu tapahtuu joko konttausasennosta tai kyljeltään.
onko se sellainen että istuu tosiaan takapuolellaan jalat suorana lattiaa vasten?? meillä kun poika menee tosi harvoin niin, yleensä on ns. polvi-istunnassa. onko sekin istumaannousu, kun menee polvi-istuntaan?
sellaiseen tavalliseen istuma-asentoon.
Olen ajatellut, ettei tuo vielä ole istumaannousu vaan polvilleennousu.
Tosi outo kyllä tuo neuvolakortin kohta "nousee istumaan". Sekava. Muut on paljon selkeämpiä. Pitääkin soittaa KTL:lle, että ottavat koko kohdan pois :)
Meillä taisi esikoinen nousta itse istumaan noin 8kk iässä, mutta tuo nuorempi nousi sitten jo 6kk ikäisenä.
Pikkuisen oli siinä itselläkin ihmettelemistä, että miten tuo tuossa istua pönöttää. Mutta siitä se lähti ja pian oppi sitten myös konttaamaan ja kävelemään tukia pitkin.
Herraisä: PUHUKAA NEUVOLASSA!!!
Ei se tyyli ole tärkeintä! Vaan se, ettei lapsi enää ole makuullaan vaan hakeutuu istumaan.
Ensinhän lapsi vaan makaa, sitten se alkaa nousemaan: istumaan. Tän jälkeen konttaa, kävelee.
Ei tämä mitään sen kummempaa ole!!
Ja nimenomaan noi neuvolan ruudut antaa lähinnä viitettä "missä iässä osapuilleen" ihminen kehittyy kyseiseen tapaan. Mitään huolta ei ole, vaikka oppisi vähän aikasemmin, tai myöhemmin!
tuon ajan sisään itse istumaan nousemisen. Kaikki ovat kyllä istuneet kun olen lattialle laittanut mutta itse nousseet vasta paljon myöhemmin.
Ei ole myöhempään liikkumiseen mitenkään vaikuttanut. Kaikki oppineet kävelemään n vuoden iässä.
Siis onko se ihan eriskummallista jos vauva nousee pelkkien vastalihaasten voimalla istumaan selältään makuultaa? Meidän 9kk vanha teki tuon nimittäin yksi päivä. Tosin on tehnyt sen vain tuon kerran.
Riittääkö siis istumiseen että nojaa käsiin?
vaan nimenomaan nousee itse istumaan (kontaltaan tai kyljeltään tai jollain muulla tyylillä) ja istuu nojaamatta käsiin. Jos tukee käsiinsä, niin eihän se silloin ole tuetta istumista.
Herraisä: PUHUKAA NEUVOLASSA!!!
Ei se tyyli ole tärkeintä! Vaan se, ettei lapsi enää ole makuullaan vaan hakeutuu istumaan.
Ensinhän lapsi vaan makaa, sitten se alkaa nousemaan: istumaan. Tän jälkeen konttaa, kävelee.
Muistan kuinka molempien lasten kohdalla ollaan neuvolantädin kanssa naureskeltu kuinka molemmat lapset ovat kävelleetkin ennen istumaannousua. Molemmat istuivat pieninä aina vain polvillaan tai jalat taaksepäin sivulle käännyttyinä.
Osasivat kyllä laskeutua istumaan konttausasennosta tai seisomasta 7-8 kk iässä ja kävelivät 9 ja 10 kk ikäisinä. Perusistuminen tuli näiden jälkeen.
Meidän poika on oppinut nousemaan istuma-asentoon 7kk iässä, samassa iässä noussut myös pystyyn.
Kävely tukea vasten ja tuetta seisominen 9kk ja siitä pari viikkoa eteenpäin tuetta kävely.
ja laskeutua siitä polvi-istuntaa, mutta ei pääse kuitenkaan vielä istumaan.
Kyllä se kuule voi olla aika paljon "kummempaa": meidän 10 kk tyttö nousee konttausasentoon ja siitä polvi-istuntaan, mutta ei todellakaan osaa istua tuetta (kaikki suojaheijasteet puuttuu), eikä pysy tuossa polvi-istunnassakaan kuin hetken. Ei siis osaa vielä nousta istumaan!
Tää on hauskaa kun yhdenlapsen äidit julistaa että asiat on mustavalkoisia, paras oli kyllä tuo kommentti jossa todettiin että vauva nousee istumaan pelkkien vatsalihasten voimin!
kun vauva esim. on sylissä, alkaa punnertaa itseään istumaan, siis istuma-asentoon. silloin tuo ikäjakauma olisi normaalimpi. Meillä 5kk vanha tekee juuri sitä. Eli kun pitää sylissä sellaisessa vauva-asennossa, punnertaa itse itsensä vatsalihaksilla istuma-asentoon. Siis sylissä, lattialla ei tietenkään vielä.
kun vauva esim. on sylissä, alkaa punnertaa itseään istumaan, siis istuma-asentoon. silloin tuo ikäjakauma olisi normaalimpi.
Silloin meidänkin lapset olisivat saavuttaneet tuon taidon "oikeaan" aikaan.
istui tuetta selkä suorana 5 kk ikäisestä, käveli tukea pitkin 7 kk ikäisenä ja ilman tukea 10 kk ikäisenä. Istumaan osasi menneä itse vasta 9 kk iässä1 Tässä vaiheessa oli siis kävellyt tukea pitkin jo 2 kk!