Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsella pitäisi olla erikseen "hienot kauppavaatteet"?

Vierailija
27.03.2010 |

Olen varmaan huono äiti, kun en pue lastani kauppareissuilla vain merkkivaatteisiin. Huutista käyttäessäni olen oppinut, että lapsella tulisi olla kaupassa hienostelevat vaatteet ja kotona huonommat. Miksi juuri kaupassa? Meille se on ainakin ihan arkitapahtuma. Juhliin puetaan sitten juhlavaatteet ja tietty jollekin vierailulle voi valita ne kaikkein ihanimmat arkivaatteet. Mutta kyllä meidän lapsi kulkee (vaunuissa/rattaissa kun on vauva vasta) ihan normaaleissa vaatteissa kaupassa käydessämme.

Puen toki lapsen aina hyvin, meillä ei rumia kotivaatteita tunneta. Kaikki vaatteet eivät ole merkkivaatteita, mutta kauniita, siistejä ja puhtaita kuitenkin. Ihan ekoilla kerroilla kiinteiden maistelussa pistin lapselle jotain rumaa päälle, mutta enpä jaksa enää. Kyllä ne tahrat lähtee ainakin, jos heti liottaa. Jos ei lähde, niin tahraiset vaatteet menee vaatekeräykseen, ei todellakaan myyntiin. En kehtaisi myydä huonokuntoista.

Mutta siis, halusin vastauksen siihen, että miksi pitäisi olla joku "kauppatakki" jne? Pukevatko ihmiset sitten muuten lapsensa sellaisiin vaatteisiin, että niillä ei kehtaa mennä kauppaan? Sen ymmärrän, jos isommalla lapsella on erikseen ulkohaalari ja sitten kun tapahtumana ei ole itse ulkoilu, niin käytetään siistimpää takkia. En siltikään ymmärrä, miksi ruokakauppaan pitäisi pukeutua? :D

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, toi kuulostaa tosi kivalta! Nappaan heti ajatuksen omaan käyttöön; mekin voitais 7-vuotiaan kanssa hiukan laittautua, kun seur kerran lähdetään shoppailemaan ja jätskille. Muutoinkin juhlistetaan pyhiä ja tärkeitä päiviä Pukeutumalla, miksei sitten yhteistä hauskanpitoakin. Kiitos!

mutta juuri noin minäkin tuon "kauppa" jutun olen ymmärtänyt.

Arkeahan elämä suurimmaksi osaksi on joten miksei sitä välillä piristäisi pienillä kivoilla asioilla.

Vierailija
2/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkään ap jaksoi asiaa jauhaa... Ihmisiä on erilaisia. Jotkut ulkolaiset äidit ihmettelee miksi suomessa lapset puetaan rumasti. Itse sanoisin käytännöllisesti. Jos joku tahtoo kaupunki reissulle pukeutua paremmin, siitä vain. Onhan se iloa muidenkin silmälle. Itse pidän äiti-lapsi päiviä jolloin lähdemme syömään ja shoppailemaan kaupungille. Silloin on kiva pukeutua samalla tyylillä ja meillä on tosi hauskaa. Naapurin siwaan mennessä ei mietitä mitä päällä on. Ap ehkä tahtoi tahallaan ymmärtää väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi leikkii pihalla kurassa ne ulkovaatteet on kuraiset niin niille ei todellakaan mennä minnekään muualle sen jälkeen. Kaupassa myös tulee helposti kuuma ja haalari on hankalampi riisua kaupassa pois, vyötäröllä se ei pysy. Takin taas voi riisua helposti pois. Vauvan kanssa on ihan sama missä vaatteissa se siellä vaunuissa makaa, mutta isompien lasten kohdalla sillä on jo merkitystä. Ei niiden kauppavaatteiden toki tarvitse olla "merkki"vaatteita vaan ihan mitkä tahansa vaatteet käy. Useimmat tosin valitsee vedenpitävät vaatteet myös kauppareissule, koska silloinkin voi sataa. Yleensä ne pihavaatteetkin on saman veroisia uusia, mutta ne joutuvat niin kovalle käytölle että edellen myytäessä ne ovat huonomassa kunossa kuin vain kauppavaatteina käytetyt.

Ei meillä olla oltu niin kuraisia etteikö olisi voinut kauppaan mennä (tai siis jos on oltu niin toki kurat on pyyhitty pois - ulkovaatteiden kankaasta on rapa lähtenyt ihan vaan pyyhkimällä kostealla tuoreeltaan). (Ja tosi kuraisella säällä onkin ulkovaatteiden päällä vielä kurahaalari).

Pienemmällä voi toppahaalarin yläosaa ottaa alas (hän kun istuu ostoskärryissä niin se ei haittaa).

Meillä ei ole lapsille kaksia ulkoiluvaatteita (eivät myöskään ole märälläkään kelillä niin kastuneet etteikö olisi kuivuneet aamu-ulkoilusta iltapäivän ulkoiluun mennessä).

Vierailija
4/67 |
28.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusinhan minä, kun alkoi vastauksia tulla. Ja siis kyllä mutkin ymmärrettiin tahalleen väärin, niin sitten jatkoin ehkä vähän provoten.

Ihan oikeasti kyllä luulin, että jotkut pistää ne kauppatakit lähikauppaan, eikä haalareissa voi mennä. Ja eihän sitä kuraa koko vuotta ole, tällaisina talvina tuskin yhtään paitsi nyt lumien sulaessa. Päiväkodissa olen pari harjoittelua tehnyt, eikä siellä lasten haalarit yleensä mitenkään hirveän näköiset ole? Kyllä vanhemmat ostaa sitten uudet, kun vanhat alkavat kulua.

Olen mä ollut muidenkin lasten kanssa tekemisissä kuin oman. En mä nyt todellakaan olettanut kenenkään menevän kuravaatteissa muualle kuin kotipihaan. Ei mulla ole lähipiirissä ollut sellaista ongelmaa, että lapset puettaisiin niin huonosti, etteivät kelpaisi normaaleissa arkivaatteissa lähikauppaan tai edes sinne "kaupungille". Se on sitten eri asia käyttääkö käytännöllisyyssyistä haalaria vai kaksiosaista asua tai pelkkää takkia. Ei kai kukaan nyt valmiiksi likaisia ja märkiä ulkovaatteita pistä kotipihaankaan?

Lähinnä kummastelin, kun en ole oikeassa elämässä tähän ilmiöön törmännyt ja huutiksessa sitten myytiin paljon näitä hienostelu- ja kauppavaatteita. Ja ne on just sellaisia, mitkä on meijän arkivaatteita, paitsi nää Burberryt. Niihin ei ole varaa. Enkä muuten välttämättä edes ostaisi, vaikka olisikin, kun en haluais näyttää miltään westendiläiseltä. Meille kelpaa halvemmat merkkivaatteet ja ne merkittömätkin, kunhan ovat kauniita ja mukavia pienen päällä. Mitään collegepukuja ja potkareita ei meidän vauva kuitenkaan käytä.

Vaikka itse tykkään pukeutua hyvin, niin en kyllä kiinnitä huomiota, vaikka se kauppa olisi täynnä tuulipukuja. Ja ehkä meillä on vähän eri asia, kun lähikauppa on keskustan keskisuuri marketti, ei siis mikään tavaratalo kuitenkaan. Tai siis onhan tässä nyt useampia ruokakauppoja saman matkan päässä, mutta se, missä me käydään. Eli en mä voi poistua mihinkään olematta keskustassa. Tosta kyllä lähtee reitti vähän hiljaisempaankin, puistomaiseen suuntaan, johon mennään sitten vaunulenkille. Silloin pistän joskus jopa tennarit (vai miksi vapaa-ajan jalkineiksi kutsutaankaan, ei siis kuitenkaan niitä juoksulenkkareita, jotka ovat juntteja muuten paitsi juostessa) jalkaan! Sellaisessa tarkoituksessa voisi muuten kiva käyttää vauvalla niitä pieniä lenkkitossuja! :D Siis vauvalle kans addut tai pumat, kun äidilläkin! :D Heh, pitääkin ehkä keväämmällä ostaa...

Ehkä joku jo on keksinytkin, että mä olen keksinyt hyvän tavan viihdyttää itseäni... ;)

Vierailija
5/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on useampi lapsi, niin ne oikeasti näillä keleillä sotkevat itsensä täysin hiekkaan/kuraan aamupäivisin & iltapäivisin. Eikä ole kyse iästä, kyllä reilu 1-v saa parhaimman sotkun:)

Minä en niitä ota hiekkahaalareissaan autoon vaan vaihdain siistit vaatteet - ehkä teidän autoon voi sitten mennä hiekassa& kurassa & kumppareissa?

Itsekään en liiku kaupoilla tuon näköisenä!

Vierailija
6/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harvoin käydään autolla kaupassa. Huutiksessa on kyllä noita "hienosteluvaatteita" ihan pienillekin vauvoille, jotka eivät rymyä maassa tai sotke. Meidän puolivuotias ei ulkovaatteitaan sotke, syödessään voi sotkea sisävaatteet, mutta sitten ne vaihdetaan. Ei meillä olla kotonakaan missään ryysyissä, ihan koska vaan voidaan lähteä vierailulle tai meille voi tulla joku kylään, ei tarvitse lapsen eikä omia vaatteita hävetä. No joskus aamulla saatetaan hengata yövaatteissa.

Juu, en mä ajatellut, että kukaan missään kuravaatteissa menisikään. Mutta miksi siis kauppaan pitää pistää hienommat vaatteet kuin mitä muuten käyttää?

Vierailija
7/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa liikutaan julkisilla paikoilla ja vaatteet, joita käytetään kotipihalla. Toiset ssavat rauhassa likaantua. Kaupungille lähtiessä itsekin meikkaan ja katson paremmat vaatteet, miksi en siis lapselle?

Vierailija
8/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaatteet, joita siellä myydään näinä hienompina, ovat niitä, joita meillä käytetään arkena. Ja siis en tarkoita mitään juhlavaatteita. Ja joskus mainostavat "parempina" vaatteina jotain aivan perusvaatteita.

Miksi kaupassa siis pitäisi näyttää paremmalta kuin onkaan ja ostaa se yksi kallis/hieno asu, jos lapset kulkee muuten ryysyissä? Meille ainakin toi kauppa on niin arkinen juttu, että samoilla mennään, en ala mitään Burberrya sentään ostamaan ruokakauppakäyntien takia. Käytetään joitain halvempia merkkivaatteita tai sitten ihan vaan tyyliin H&M-vaatteitakin. Muttei arkivaatteita jaotella mitenkään parempiin ja huonompiin, sellaista tasoa pidän yllä, että käy parempiinkin arkimenoihin!

Vierailija
9/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se pitää sanoa että jos tiedän että lähdetään vaan käymään pelkästään kauppakeskuksessa ja siellä menee aikaa, niin toki mä puen lapseni niin että sillä on itselläänkin mukava olla ja vaatteet ovat puhtaat. Ei sinne lähdetä missään toppavaatteissa mutta ei pistetä mitään parhaimpiakaan päälle. Vaan esim. siistit farkut ja takki minkä voi ottaa pois, ei mitään toppahaalareita missä voi tulla kuuma.

Lähikaupassa päiväkodin jälkeen käydään ihan niissä likasissa toppapuvuissa. Jos jotain häiritsee niin ei voi mitään!

Vierailija
10/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin heillä on hyvä tulevaisuus. Kaikkea sinäkin mietit ap. Eikö tämä ole päivänselvää?

Vierailija
11/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole päivänselvää! :D

Meillä voi ovesta lähteä ulos joko niin, että mennään ulkoilemaan tai sitten että tehdään jotain muuta. Ulkoilutarkoituksessa saatan jopa itse pistää joskus jotkut urheilutyyliset vaatteet. Mutta yleensä kyllä siltikin pidän hametta ja pitkiä saapikkaita, pitkää takkia. Hyvin pärjäs etelässä kovillakin pakkasilla. Loskakelissä piti laittaa selliset goretexia vastaavat nilkkurit, mutta ne eivät näytä siltä, että olisivat mitkään kosteussuojakengät.

Lapsi puetaan tietysti vaunuillessa toppahaalariin talvella tai siis niin, että on lämmin, muttei kuuma. En näe syytä, miksei vaunuissa/rattaissa oleva lapsi saisi olla toppahaalarissa kaupassa? En mä noin pienelle takkia vielä pistä talvella, mut nyt kevääks löytyy parikin nättiä takkia. Ja jos me autolla mennään, niin silloinkin lapsi on haalarissa, kevyemmässä tosin. Kauppakeskuksiin mentäessä otetaan ne ulkovaatteet pois.

Ja muuten, oltiin tuossa, kun on nyt ollut lämpimämpää, niin kaupassa sillain, et vauvalla oli hienompi takki päällä (ei siis sen takia, että käytiin kaupassakin sillä reissulla). Niin siitä oli vain haittaa, kun herätti entistäkin enemmän huomiota! Ei ole oikeasti niin kivaa, jos ihmiset tulevat ihan vauvan naaman eteen ihmettelemään. Saa jutella ja katsoa, mutta pitäisi ymmärtää, että pieni lapsi voi pelästyä, kun vieras ihminen tunkee ihan lähelle. Eli siis olis varmaan parasta pitää se lapsi vaan mahdollisimman piilossa ja maastoon sulautuvana! :D

Vierailija
12/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jotka kuvittelevat että muita taviksia jotenkin kiinnostaisi heidän pukeutumisensa. Siksihän myös tälläydytään kun lähdetään Kaupungille (tahallaan isolla kirjoitettu); pitää näytellä itseään muille. Ne, jotka sitten asuvat siellä keskustassa, eivät yleensä välitä hevonkukkuakaan miltä näyttävät kun käväisevät lähi-Alepassa. :) Toki poikkeuksiakin löytyy.

Minä en teinivuosien jälkeen ole viitsinyt pynttäytyä sinne Kaupungille ja tämä on ikäisteni naisten keskuudessa lähes synti. Osan mielestä se on muiden "huomioimista" kun pukeutuu paremmin, mutta itse uskon että suht puhtaat vaatteet riittävät muulle rahvaalle. En minäkään katsele muiden tyyliä kuin mielenkiinnosta; en menetä yöuniani jos vastaan tulee vaikkapa tuulipuvussa kävelevä ihminen.

Ihan oikeasti: kuinka moni muistaa illalla, miltä se joku kassajonossa seisova tavis näytti?

Vierailija
13/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vauvalle pue mitään "hienosteluvaatteita" kauppaan? Mä välillä 6v tytön kanssa vietän hienostelupäiviä, puetaan kivannäköiset vaatteet päälle ja lähdetään just sinne Kaupungille. Tehdään arjesta juhlaa hoitamalla tavalliset ostokset tms. tyttöjen kesken ja keskustassa oman lähikaupan sijaan =).

Jos ollaan oikeen hienoja, lähdetään esim. Porvoon vanhaan kaupunkiin ostaan se hankintalistalla oleva keittiöpyyhe. Vähän iloa normiarkeen =)

Vierailija
14/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että eri tilanteisiin ja keleihin on eri ulkovaatteet sopivat, mutta se nyt ei just mene kaaliin, miksi juuri ruokakauppassa pitäisi näyttää erityisen hienolta.

Kyllä me muuten saatetaan pistää aavistuksen paremmat vaatteet vaikka jos syödään ravintolassa. Tosin kyllä meidän normaalit arkivaatteetkin suurimpaan osaan ravintoloista käy.

Meikkiä en kyllä itse tuohon lähikauppaan pistä. Mutta tykkään pukeutua kauniisti. Ja pukea myös lapseni kauniisti, kotonakin. Eli ihan itseäni varten, en muita. Meillä on tytöllä usein mekko tai hame kotonakin, vaikka ei oltais menossa mihinkään tai vain vaunuilemaan, jolloin ne vaatteet ei sieltä haalarin alta näy. Lähikaupassa voisin toki poiketa ihan jopa vaunulenkkivaatteissakin, kun en kuitenkaan mitään tuulipukuja tai verkkareita käytä. Ja jos joku haluaa niitä käyttää, niin en kyllä pahalla katso, jos siinä asustuksessa käy oikein ruokakaupassa! No kukin tyylillään, ihmettelenpä vain, että miksi jotkut ovat niin turhamaisia, että kaupassa pitää näyttää erityisen hienolta.

T: AP, joka ei edelleenkään aio ostaa omalle lompakolleen sopimattomia kauppavaatteita :D tai käyttää omaan tyyliin sopimattomia vaatteita yhtään missään.

Vierailija
15/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vauvan hienosteluvaatteita. Lukee monesti, että uudenveroinen, kun on käytetty vain muutamalla kauppareissulla, tms. Vaikkapa merkkikengät vauvalle. Tai merkkitakki. Mä en edes näe järkevänä käyttää kylmällä takkia vauvalla, joka ei vielä edes istu. Löytyy niitä kivannäköisiä vauvahaalareitakin, jos ei halua liian tavallista laittaa.

AP

nyt vauvalle pue mitään "hienosteluvaatteita" kauppaan? Mä välillä 6v tytön kanssa vietän hienostelupäiviä, puetaan kivannäköiset vaatteet päälle ja lähdetään just sinne Kaupungille. Tehdään arjesta juhlaa hoitamalla tavalliset ostokset tms. tyttöjen kesken ja keskustassa oman lähikaupan sijaan =).

Jos ollaan oikeen hienoja, lähdetään esim. Porvoon vanhaan kaupunkiin ostaan se hankintalistalla oleva keittiöpyyhe. Vähän iloa normiarkeen =)

Vierailija
16/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä. Minusta kaupassakäynti on arkinen kotityö. Samanlainen kuin siivous tai ruoanlaitto. sitä samaa pakkopullaa jota varsinkin kotiäidin työhön kuuluu.

Ei todellakaan tule mieleen likaiseeen kauppaaan laittaa hienoja vaatteita.

Ennen kun kauppaan ajettiin hevosella, kaupassakäynti oli juhlallinen tapahtuma, johon lapsia ei yleensä edes otettu mukaan. Harvinaista herkkua, ja vaateetkin tilattiin ompelijalta. Ehkä joillakin on tästä joku jäänne ja luulevat että kaupassakäynti on jotain hienoa vielä nykyän?

Vierailija
17/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten toinen mahdollisuus on se näyttämisen halu, eli yleensä kaupassa näkee paljon ihmisiä, naapureita jne. ja jotkut kokevat että haluavat että heidät nähdään hienoina ja kalliissa vaatteissa?

Vierailija
18/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi leikkii pihalla kurassa ne ulkovaatteet on kuraiset niin niille ei todellakaan mennä minnekään muualle sen jälkeen. Kaupassa myös tulee helposti kuuma ja haalari on hankalampi riisua kaupassa pois, vyötäröllä se ei pysy. Takin taas voi riisua helposti pois. Vauvan kanssa on ihan sama missä vaatteissa se siellä vaunuissa makaa, mutta isompien lasten kohdalla sillä on jo merkitystä. Ei niiden kauppavaatteiden toki tarvitse olla "merkki"vaatteita vaan ihan mitkä tahansa vaatteet käy. Useimmat tosin valitsee vedenpitävät vaatteet myös kauppareissule, koska silloinkin voi sataa. Yleensä ne pihavaatteetkin on saman veroisia uusia, mutta ne joutuvat niin kovalle käytölle että edellen myytäessä ne ovat huonomassa kunossa kuin vain kauppavaatteina käytetyt.

Vierailija
19/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sinun vauvasi ei istu neljän kuukauden ikäissenä voi joku toinen vauva istua sen ikäisenä. Tai vaikka sinun vauvasi käyttäisi neljän kuukauden ikäisenä 80cm vaatteita voi jonkun toisen vauva käyttää vasta koko 56cm. Joten et voi sanoa että joku takki esim. olisi ollut sellaisella vauvalla joka ei osaa istua. Huomaat nämä asiat sitten vähän isompana.

Siis vauvan hienosteluvaatteita. Lukee monesti, että uudenveroinen, kun on käytetty vain muutamalla kauppareissulla, tms. Vaikkapa merkkikengät vauvalle. Tai merkkitakki. Mä en edes näe järkevänä käyttää kylmällä takkia vauvalla, joka ei vielä edes istu. Löytyy niitä kivannäköisiä vauvahaalareitakin, jos ei halua liian tavallista laittaa. AP

nyt vauvalle pue mitään "hienosteluvaatteita" kauppaan? Mä välillä 6v tytön kanssa vietän hienostelupäiviä, puetaan kivannäköiset vaatteet päälle ja lähdetään just sinne Kaupungille. Tehdään arjesta juhlaa hoitamalla tavalliset ostokset tms. tyttöjen kesken ja keskustassa oman lähikaupan sijaan =). Jos ollaan oikeen hienoja, lähdetään esim. Porvoon vanhaan kaupunkiin ostaan se hankintalistalla oleva keittiöpyyhe. Vähän iloa normiarkeen =)

Vierailija
20/67 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalliimmat ja pihalla ryysyt. Nytkin meillä on ollut pihavaatteina uutena ostetut Raiski Drymaxx ja Reimatec haalarit ja kauppatakki Remu. Eli kyllä kauppavaatteena on ollut selvästi halvempi kuin pihavaatteina, ei ole normaalisti rytkyissä vaikka kauppavatteenakin on niin sanottu normaalivaate. Eihän se nyt sitä tarkoita että jos kauppavaattena on joku "normaali" vaate niin sitten pihalla pitäisi käyttää huonompia vaatteita.

Ne vaatteet, joita siellä myydään näinä hienompina, ovat niitä, joita meillä käytetään arkena. Ja siis en tarkoita mitään juhlavaatteita. Ja joskus mainostavat "parempina" vaatteina jotain aivan perusvaatteita. Miksi kaupassa siis pitäisi näyttää paremmalta kuin onkaan ja ostaa se yksi kallis/hieno asu, jos lapset kulkee muuten ryysyissä? Meille ainakin toi kauppa on niin arkinen juttu, että samoilla mennään, en ala mitään Burberrya sentään ostamaan ruokakauppakäyntien takia. Käytetään joitain halvempia merkkivaatteita tai sitten ihan vaan tyyliin H&M-vaatteitakin. Muttei arkivaatteita jaotella mitenkään parempiin ja huonompiin, sellaista tasoa pidän yllä, että käy parempiinkin arkimenoihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä