Miksi lapsella pitäisi olla erikseen "hienot kauppavaatteet"?
Olen varmaan huono äiti, kun en pue lastani kauppareissuilla vain merkkivaatteisiin. Huutista käyttäessäni olen oppinut, että lapsella tulisi olla kaupassa hienostelevat vaatteet ja kotona huonommat. Miksi juuri kaupassa? Meille se on ainakin ihan arkitapahtuma. Juhliin puetaan sitten juhlavaatteet ja tietty jollekin vierailulle voi valita ne kaikkein ihanimmat arkivaatteet. Mutta kyllä meidän lapsi kulkee (vaunuissa/rattaissa kun on vauva vasta) ihan normaaleissa vaatteissa kaupassa käydessämme.
Puen toki lapsen aina hyvin, meillä ei rumia kotivaatteita tunneta. Kaikki vaatteet eivät ole merkkivaatteita, mutta kauniita, siistejä ja puhtaita kuitenkin. Ihan ekoilla kerroilla kiinteiden maistelussa pistin lapselle jotain rumaa päälle, mutta enpä jaksa enää. Kyllä ne tahrat lähtee ainakin, jos heti liottaa. Jos ei lähde, niin tahraiset vaatteet menee vaatekeräykseen, ei todellakaan myyntiin. En kehtaisi myydä huonokuntoista.
Mutta siis, halusin vastauksen siihen, että miksi pitäisi olla joku "kauppatakki" jne? Pukevatko ihmiset sitten muuten lapsensa sellaisiin vaatteisiin, että niillä ei kehtaa mennä kauppaan? Sen ymmärrän, jos isommalla lapsella on erikseen ulkohaalari ja sitten kun tapahtumana ei ole itse ulkoilu, niin käytetään siistimpää takkia. En siltikään ymmärrä, miksi ruokakauppaan pitäisi pukeutua? :D
Kommentit (67)
Meillä on todellakin erikseen ns. "kauppavaatteet". Asutaan maalla ja koneita piha täynnä. Ulkoilupuvut on aina öljyssä, vaseliinissä yms. vaikka kuinka yrittää suojella. En ilkiäisi sellaisissa vaatteissa lasta viedä ihmisten ilmoille.
Ja kotona meillä on aina haalarit, kaupoille taas 2 osainen puku jotta voi vaikka takin riisua kaupoilla. Ja merkeistä en minäkään välitä, samta remut on kotona kuin kaupoillakin.
Merkeistä viis, mutta kauppakuteet on kaksiosaisia, pihalla pidetään meillä haalareita. Kauppakeskuksissa on sitte helpompi ottaa takki pois kuin ruveta kuorimaan haalaria pois. Ja en halua hirveästi kuraa/hiekka turvaistuimiin, siksi on kurattomat vaatteet kauppareissuille.
En kyllä tajua miten joku 6kk vauvan äiti voi olla niin uusavuton ettei tällaista asiaa ymmärrän. En tarkoita että itse tekisit noin, mutta että et ymmärrä miksi jotkut tekevät niin kuin parhaaksi näkevät?!
Pari selitystä tulee nyt pikaseen mieleen.
Ensinnäkin käydään kauppakeskuksessa myös ruokakaupoilla- Kauppareissu vie aikaa ja on hyvä, että on erikseen pelkkä takki riisuttavana ja kevyemmät kengät. Ei mene turhaa aikaa vaatteiden riisumiseen, jalat ei hikoa ylenmmääräisesti eikä kärry ole pullollaan kuraisia talvihaalareita.
Toisekseen; on minullakin pihatakki ja kauppatakki erikseen. En todellakaan mene kauppaan samoissa ulkoilutamineissa joissa heilun pihatöissä; miksi siis lapsen pitäisi?
käykö niissä hienosteluvaatteissa kaupassa Peräseinäjoen Siwassa vai Helsingin keskustan Stockmannilla... Jälkimmäiseen voisin pukea lapsen hienosteluvaatteisiin, ensimmäiseen mentäs hiekkahaalareilla.
Ap:n kysymys siis ilmeisesti koskee ihmisiä jotka käy autolla kaupassa ja viipyy siellä kauan. Mä käytän aina koiran kävelyllä samalla kun käyn kaupassa, ja todellakin pistän silloin päälle just sellaiset ulkoiluvaatteet, että niiden kanssa saa mennä just niin reippaasti kun haluaa. Lapsella on myös sellaiset vaatteet että saa ihan rauhassa juosta polulla ja purkaa energiaansa. Kaupassa käydään nopeasti, suositaan pieniä lähikauppoja joissa menee aina alle kymmenen minuuttia. Vaikka mua ei vois vähempää kiinnostaakaan pukeutua sitä valtsun kassaa ja satunnaisia tuttuja varten, niin ei mulla kyllä ole mahdollisuuttakaan jäädyttä lasta ja itseäni jossain ohuessa takissa.
Lisäksi tässä nopeasti laskien noihin parempiin vaatteisiin, joita käytettäisiin meidän perheessä hyvin harvoin ja ihan muutama minuutti kerrallaan, sais menemään aika lailla rahaa, ottaen huomioon että takki menee vaan sen yhden sesongin ajan ja on sen jälkeen pieni. Mä voin lisäksi ihan käsi sydämellä vannoa, että koskaan en ole kiinnittänyt huomiota siihen, tuodaanko lapseni kaverit meille hienossa takissa vai vähemmän hienossa. :)
toimit juuri samoin kun suurin osa tässä ketjussa, eli pukeudut tilanteen mukaan! :)
On tosiaan ihan eri juttu jos lenkin jälkeen poikkeaa lähikauppaan hakemaan vähän ruokaa, vert. kauppakeskukseen tai isoon markettiin mennessä, jossa ollaan koko ajan sisätiloissa. Kauppakeskuksissa/marketeissa on siis se +20C vaikka ulkona olisi kova tuuli ja pakkanen --> siellä on tilanteen mukaista puketumista olla "kevyemmissä vaatteissa" vert. lenkkivaatteet ja pikainen kauppapyrähdys.
Jos lähdettäisiin esim. housuissa/farkuissa ja takissa, olisi ne jo ihan märkiä, kun päästään autoon. Ei tarvitse ainakaan koko ajan varotella lasta, että älä mee sinne lumikasalle älä sinne, kun ei ole ulkovaatteita.
Usein myös mennään suoraan päiväkodista kauppaan.
En tajua, siis onko joku sitä mieltä, että toppapuvussa ei voi mennä kauppaan?!?
Miksi pitäisi olla eri vaatteet, tänä talvena ei ainakaan meillä ole kovin kuraisia/hiekkaisia vaatteita ollut.