perhepeti
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja mielipiteitä perhepedistä. Meillä ollaan päädytty tähän nukkumismuotoon. Kaikki saamme hyvin nukutuksi, eikä tarvitse lasta huudattaa iltaisin eikä öisin. Oma sänkykin hänelle on ostettu, mutta viimeaikoina ollut erittäin vähällä käytöllä. Jos häntä yrittää laittaa nukkumaan sinne, alkaa mahdoton protestointi. Ikää lapsella 11kk, tiedän, että itse olemme hänet opettaneet viereen nukkuaan :) Mutta kun hän on niin suloinen ja lämmin tuhisija, ettei raaski omaan sänkyynkään pakottaa, eikä onneksi tarvitsekaan.
Te ketkä olette nukkuneet lastenne kanssa perhepedissä, onko lapsi jossain vaiheessa omasta aloitteestaan alkanut nukkua omassa sängyssä?
Kommentit (3)
ja lapset ovat innoissaan siirtyneet omaan sänkyynsä, kun olen tuonut sen omaan vuoteeseeni kiinni n. 1½ vuoden iässä. Parivuotiaina ovat sitten alkaneet nukkua yöt läpi omissa sängyissään. Meillä koen tämän helpoksi ja luonnolliseksi ratkaisuksi, en koe että mitään olisi erikseen tarvinnut opettaa.
Joka tapauksessa pääasia on, että kaikki saavat nukuttua.
Vauva yöllä havahtuessaan siirtää kättään tai jalkaansa ja tuntee äidin tai isän lämmön. Kosketuksen välittämä tunne menee informaationa aivoihin eikä vauvan tarvitse herätä huhuilemaan vanhempiaan.
Lisäksi uskon vakaasti, ilman tutkimuksia, että perhepedissä nukkumisesta on vain ja ainoastaan hyötyä vauvan aivojen sekä tunne-elämän kehitykselle.
kun olin 2 kk mennyt 3-4 tunnin unilla per vuorokausi, päädyimme perhepetiin. Toiminut loistavasti. Nyt 1,5v poika nukahtaa omaan sänkyyn, mutta kömpii yöllä viereen. Ihanaa!
Uskon, että ajan kanssa nukkuu yhä enemmän ja enemmän omassa sängyssä.
Mielestäni ei kannata ajatella niin, että "olette opettaneet" nukkumaan vieressä, toiset vaan tarvitsevat enemmän ja pidempään läheisyyttä ja siinä oiva ratkaisu on perhepeti.
Kaikki tekevät kuten itsestä tuntuu hyvältä, syyllisyyttä ei tarvitse kantaa ratkaisuista. Mielestäni liikaa syyllistetään "mitäs olette opettaneet" sitä ja tätä.
Olenkin monille sanonut, jotka ovat sanoneet noin, että sopii tulla itse kokeilemaan. Lapset ovat erilaisia.
Minulla onneksi ihana perhe, suku ja ystävät, jotka eivät juuri ole puuttuuneet meidän toimintatapoihin ja kannustusta olen saanut myös neuvolasta.
Olen täysin tyytyväinen ratkaisuumme, jonka avulla sain itsekin nukkua =)