Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri kommentoi alkoholinkäyttöäni kahvipöydässä

Vierailija
26.03.2010 |

Eli:

Juttelin pari päivää sitten lounaalla työkaverin kanssa arkisista asioista, kerroin mm. miten lasten mentyä nukkumaan on ihanaa istahtaa ja kaataa lasillinen tai kaksi viiniä ja vain nauttia hiljaisuudesta, lukea lehti tai katsoa jotain täydellisiä naisia telkasta. Tämmösiä keveitä lounasjuttuja.

No tänään hän yhtäkkiä kommentoi kahvipöydässä, jossa istui kuutisen henkilöä, että 'tuli kuule X mieleen, että kun sä kerroit sun viininjuonnista, että oletko sä sitä mieltä, että se on ihan ok-määrä?'

Olin ihan että häh?! Ei se mikään salassa pidettävä asia ole, ei sillä, mutta hän otti asian puheeksi ikään kuin minulla olisi joku hiivatin alkoholiongelma monen ihmisen edessä! Tulin ihan punaiseksi, ja aloin selittää, että joo, otan lasin tai kaksi viiniä, ja joo melkein joka ilta kun lapset ovat menneet nukkumaan, mutta ei se mun mielestä ole ongelma'.

Hitto, tuli ihan olo, että selittelen jotenkin alkoholinkäyttöäni, vaikka selittelin vain siksi, koska tämä yksi henkilö otti asiaan puheeksi ihan puskan takaa, mielestäni kyseenalaisessa sävyssä, suuremman joukon edessä.

Ei kai siis oikeasti 1-2 lasia viiniä illassa ole mitään ongelmakäyttöä!

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdestakaan ei vielä humallu, mutta itse en joka ilta tissuttelisi. Siitä tulee helposti tapa ja määrät voi nousta huomaamatta.

Minä juon viiniä yhtenä iltana viikossa 2-3 lasillista.

Ja olen kyllä silloin lapsenhoitokunnossa, mutta jos jotain sattuisi, niin päivystykseen joutuisimme menemään taksilla tai ambulanssilla, niin kuin joka ilta, koske en omista ajokorttia ;)

Vierailija
62/83 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka lasi on iso, niin ei siihen ole tarkoitus kaataa tuota 2,5dl viiniä :)

i]saatte 2.5dl viiniä??

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahvilla, sähän voit aloittaa keskustelun siinä muiden läsnäollessa vaikka näin: "tuli kuule x mieleeni, että mitenköhän ne sun peräpukamat mahtaa jaksella, vieläkö niistä on vaivaa?"

Vierailija
64/83 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just tuollainen ílkeä työkaveri, jonka ainoa tarkoitus on kiusata ja kyykyttää ja nälviä, mutta sillä tavalla sopivasti, että et voi syyttää häntä mistään. Hänhän on vain "huolissaan".

Parasta kun alat suhtautua häneen kylmän rauhallisesti tai pilkallisen naurahtavasti. Naurahtelet hänen jutuilleen ikäänkuin hän olisi lapsi ja vähän vajavainen (kuten hän onkin). Mitä tahansa hän keksiikin jatkossa heittää, vastaat vaan joo ja vaihdat puheenaihetta tai naurahdat ja pyörittelet muille silmiäsi..

Näitä säälitapauksia aina löytyy, jotka ottavat jokaisen sanasi talteen ja YRITTÄVÄT käyttää sitä hyödykseen. Heillä ei ole omaa elämää ja heillä on huono itsetunto. Sitä heikkoa itsetuntoa on hyyyyvin helppo pönkittää yrittämällä alentaa muita.

Kannattaa varoa mitä tällaisille tyypeille puhuu tai mitä kommentoi. Voit olla varma, että kommenttisi kerrotaan eteenpäin ja väritettynä. Tällaisen henkilön tunnistaa siitä, että hän AINA haukkuu ja kritisoi muita (tai "vitsailee" tai "on huolissaan"), koskaan et kuule häneltä kehuja. Usein tällainen henkilö vielä omasta mielestään on jotenkin oudosti sorrettu.

On se vaan niin kumma, jos muut näkevät hänen kaksinaamaisuutensa, eivätkä halua olla tekemisissä millään tasolla moisen olion kanssa.

Vierailija
65/83 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä luki MELKEIN joka päivä. Mitäs se tarkoittaa?

Vierailija
66/83 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin ap:n aloituksen viimeinen virke!

Kysyy "ei kai 1-2- lasillista ole ongelma käyttöä"

Niin kyllä 2 lasillista illassa on ongelmakäyttöä = 14 lasillista viikossa! Ei taida yksi pullo tuohon määrään riittää..

Vierailija
67/83 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysytä onko joku LÄHEISESI ollut huolissaan alkoholin käytöstäsi, eli perheenjäsen lähisukulainen. Työkaveri tuskin on läheinen. Jos tuolle linjalle lähdetään että kenen tahansa "huolestuminen" lasketaan niin me kaikki ollaan hoidon tarpeessa, aina on joku "huolissaan" oleva. Esim. mun ex-poikakaverin vanhemmat oli alkoholisteja ja pojalle tuli todella epänormaali suhtautuminen alkoholiin. Jos join pullon siideriä saunan jälkeen (ilman aikomustakaan ottaa toista) ja seuraavan siideripullon 2 viikon päästä, exäni oli sitä mieltä että olen pahassa vaarassa muuttua alkoholistiksi. Sillä periaatteella enkö ollut hoidon tarpeessa, koska läheiseni oli oli "huolissaan" alkoholin käytöstäni.

ja tässä ap:n tapauksessa työkaveri ei oikeasti ollut huolissaan, kunhan halusi nolata AP:n...

eli joka ilta 1-2 annosta, ja 1 ihminen ollut juomisesta huolissaan = 8 pistettä...

Vierailija
68/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, samoin! Ikävän karhunpalveluksen heille teet kun jo lapsena lihotat.

Eli ohi meni.

Vierailija
69/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiannos on esim. 12 cl viiniä. Ei ole normaalia juoda joka päivä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Ei kai siis oikeasti 1-2 lasia viiniä illassa ole mitään ongelmakäyttöä!

Vierailija
70/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaverin käytös toinen. Jos joka ilta on saatava viiniä, on vaara että määrä nousee ja silloin ollaan jo suurkulutuksen rajoilla.

Ihan toinen asia on sitten työkaverin käytös, joka ei ole asiallista vaikka sitten joisit viisi annosta per viikko. Hänen tarkoituksensa oli selvästikin olla ilkeä ja viinittely oli vain tekosyy.

Vierailija
71/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta päinvastoin on terveydellistä hyötyä!!!

Vierailija
72/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ olen alkoholisti - tällä hetkellä tosin raitis sellainen. Alkoholisti harvoin juo 0-2 lasillista illassa. Lisäksi alkoholisti aina peittelee todellista alkoholin kulutustaan. Olen melko varma, ettei ap ole mikään alkoholisti, jos hän juo sen 0-2 lasillista per ilta.

Vierailija
73/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että vähän alkoholia käyttävät ovat "paremmin voivia" kuin absolutistit, ei välttämättä tarkoita sitä, että alkoholi aiheuttaisi tuota parempaa vointia.

Ero voi yhtä hyvin johtua siitä, että absolutistien joukossa on sellaisia ihmisiä, joiden joku muu ominaisuus aiheuttaa huonompaa vointia, ja kohtuukäyttäjien joukossa taas on enemmän niitä joiden muut elämäntavat ja olosuhteet (liikunta, ravinto, ihmissuhteet jne.) aiheuttavat parempaa vointia.

Ainut asia mitä kyseinen tulos kertoo alkoholista on se, että kohtuukäyttö ei aiheuta ainakaan sellaisia terveysriskejä, joita ei pysty muilla tekijöillä "tasaamaan".

Itse aiheesta: ei mielestäni ole kohtuuton määrä, tahditonta käytöstä työkaverilta.

Vierailija
74/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MINÄ olen alkoholisti - tällä hetkellä tosin raitis sellainen. Alkoholisti harvoin juo 0-2 lasillista illassa. Lisäksi alkoholisti aina peittelee todellista alkoholin kulutustaan. Olen melko varma, ettei ap ole mikään alkoholisti, jos hän juo sen 0-2 lasillista per ilta.

Mutta alkoholistina tiedät varmaan, että se raja on hiuksen hieno, kun ongelmakäyttö menee holismin puolelle!

Vierailija
75/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokuntoa ei tarvita autolla ajoon, vaan jos kotona lapsi vaikka putoaa pahasti sängystä, kaatuu vessamatkalla tai sattuu muu tapaturma/äkillinen sairastuminen, niin ensiavussa jos lekuri epäilee vanhempien juoneen, siitä seuraa ls-ilmoitus. Noloa sekin...

Meillä yksi lapsista katkaisi kätensä eräissä juhlissa ja olin nauttinut muutamia annoksia alkoholia. Tapaturma ei johtunut valvonnan puutteesta eikä siitä, että olin nauttinut alkoholia.

Lääkäri näki ja kerroinkin, että tulemme suoraan juhlista ja olen nauttinut alkoholia. Ei todellakaan kukaan ottanut asiaa esiin sen jälkeen eikä lapsen papereissa myöskään ole siitä mainintaa. Tapauksesta on jo monta vuotta eikä vielä ainakaan kukaan ole meiltä lapsia pois tullut hakemaan.

Vierailija
76/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ensi kerralla kun tuo työkaveri on teidän kanssa kahvilla, sähän voit aloittaa keskustelun siinä muiden läsnäollessa vaikka näin: "tuli kuule x mieleeni, että mitenköhän ne sun peräpukamat mahtaa jaksella, vieläkö niistä on vaivaa?"

Vierailija
77/83 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipa tuo ap sanonut kaksin kasin sita viiniaan ryystavan. Vahemman kuluu MT laakkeita kun juo pari lasillista viinia illassa.

Samat poliisit on taas asialla jotka pitavat jarjestysta Suomessa mita tulee:

Imettamiseen

Ulkoiluun

Lasten lukumaaraan

Reimatecceihin

Valikausihaalareihin jne.

Vierailija
78/83 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa tullut vastauksia..

Vastauksena muutamaan kysymykseen: Mittasin, paljonko kaadan lasiin. Tosi tarkalleen desin. Useimmiten kaadan vain lasillisen, parina kolmena iltana voi mennä se kaksi. Viikkokulutukseksi tulee näköjään siis n 8 annosta. Pisteitä päihdetestillä tuli 6.

Omasta mielestäni alkoholi ei ole minulle ongelma, eikä näytä olevan testien mukaankaan. Hiprakasta en pidä, senpä vuoksi kahta lasia enempää en juo edes 'bilettäessäni'; no on voinut mennä kolmas joskus pikkujouluissa!

Vierailija
79/83 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap työkaverisi on mölli ja sellaisista kannattaa pysyä loitolla, eikä missään tapauksessa kertoa yhtään mitään. Ja noille keuhkoojille kysymys, oletteko te yhtä typeryksiä, että kysyisitte moista, jonkun porukan edessä? Jos oikeasti on huolissaan, jonkun alkoholinkäytöstä, niin se sanotaan KAHDENkesken, eikä aloiteta juorumyllyä työpaikalla.

Vierailija
80/83 |
06.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholi annoksen päivittäistä käyttöä! Vaikka alkoholista olisikin joillekin hyötyä koska se ohentaa verta ja vähentää tukoksen riskiä, päivittäisellä, vähäisilläkin kerta-annoksilla on muitakin terveysvaikutuksia. Se lisää erilaisten syöpien riskiä (mm. rintasyöpä, ruoansulatuselimistön syövät jne) eikä turvallisia suojarajoja tiedetä. Alkoholi muuttuu elimistössä asetaldehydiksi, joka on karsinogeeni.

Myös riippuvuus alkoholista alkaa säännöllisen käytön seurauksena. Kuten täällä jo todettiinkin, käyttömäärä alkavat yleensä ajan myötä kasvaa ja kun viininjuonnista tulee päivittäinen tottumus, ei olla hyvällä tiellä. Olkootkin, että jossain kulttuureissa viiniä juodaankin usein ruokajuomana. Tosin tämä tapa ei ole niin yleinen edes välimerenmaissa, kuten täällä jotkut haluavat uskoa. Alkoholiriippuvainen on sitä kaikkialla maailmassa.

AP:n työtoveri oli tökerö, jos aihe vaivasi, hänen olisi pitänyt kysyä siitä kahdenkesken ap.ltä.