Työkaveri kommentoi alkoholinkäyttöäni kahvipöydässä
Eli:
Juttelin pari päivää sitten lounaalla työkaverin kanssa arkisista asioista, kerroin mm. miten lasten mentyä nukkumaan on ihanaa istahtaa ja kaataa lasillinen tai kaksi viiniä ja vain nauttia hiljaisuudesta, lukea lehti tai katsoa jotain täydellisiä naisia telkasta. Tämmösiä keveitä lounasjuttuja.
No tänään hän yhtäkkiä kommentoi kahvipöydässä, jossa istui kuutisen henkilöä, että 'tuli kuule X mieleen, että kun sä kerroit sun viininjuonnista, että oletko sä sitä mieltä, että se on ihan ok-määrä?'
Olin ihan että häh?! Ei se mikään salassa pidettävä asia ole, ei sillä, mutta hän otti asian puheeksi ikään kuin minulla olisi joku hiivatin alkoholiongelma monen ihmisen edessä! Tulin ihan punaiseksi, ja aloin selittää, että joo, otan lasin tai kaksi viiniä, ja joo melkein joka ilta kun lapset ovat menneet nukkumaan, mutta ei se mun mielestä ole ongelma'.
Hitto, tuli ihan olo, että selittelen jotenkin alkoholinkäyttöäni, vaikka selittelin vain siksi, koska tämä yksi henkilö otti asiaan puheeksi ihan puskan takaa, mielestäni kyseenalaisessa sävyssä, suuremman joukon edessä.
Ei kai siis oikeasti 1-2 lasia viiniä illassa ole mitään ongelmakäyttöä!
Kommentit (83)
kuuluupa se mihin kulttuuriin tahansa! Että on ihan normaalia ottaa konjakki kahvin kanssa, pari lasia viiniä ruuan kanssa, saunakaljat...
Ja sitten oikeasti ihmetellään, miksi on niin paljon päihdeperheitä suomessa!
Me ei olla missään välimeren maissa, miss'ä on totuttu ottamaan alkoholia ruuan kanssa, vaan oikeasti uskon että suomalaisilla on jo geeneissä taipumus alkoholin liikakäyttöön. Täällä on aina ollu meininki se että kun otetaan alkoholia, otetaan kunnolla.
Ja jos nyt oikein suositellaan ottamaan viiniä, kun se on terveellistä, niin ojasta allikkoon mennään.
Ja jos nyt oikein suositellaan ottamaan viiniä, kun se on terveellistä, niin ojasta allikkoon mennään.
mutta fakta kuitenkin on, että se olisi terveellistä, jos sen joku vaan pystyy tekemään. Pari alkoholiannosta päivässä on parempi kuin täysraittius, mutta suomalaiset harvoin siinä parissa lasissa pysyy. Mutta jos siis pysyy niin se on ok eikä siitä todellakaan pidä alkaa jeesustelemaan.
että minä otan puoli punkkupulloa perjantaisin ja joskus jopa lisäksi toisen puoliskan lauantai iltana? Viikonlopun kunniaksi. Viikolla en koskaan ota mitään.
Minusta se on pahempi kuin 1 lasi per ilta.
kokonaista kolme alkoholiannosta!
Ei se kovin suuri määrä ole.
että minä otan puoli punkkupulloa perjantaisin ja joskus jopa lisäksi toisen puoliskan lauantai iltana? Viikonlopun kunniaksi. Viikolla en koskaan ota mitään.
Minusta se on pahempi kuin 1 lasi per ilta.
Kiitos, samoin! Ikävän karhunpalveluksen heille teet kun jo lapsena lihotat.
Eli ohi meni.
kun joka päivä yksi lasillinen (saati kaksi).
miksi lasten täytyy pelätä jos oman käytöksen kontrolloi 1-2 viinilasin jälkeen?? Ihmettelen tätä asiaa suuresti, itse en ole pelännyt/tarvinnut pelätä omia vanhempiani, jotka viiniä joskus joivatkin eikä omanikaan tarvitse minua pelätä..
miksi lasten täytyy pelätä jos oman käytöksen kontrolloi 1-2 viinilasin jälkeen?? Ihmettelen tätä asiaa suuresti, itse en ole pelännyt/tarvinnut pelätä omia vanhempiani, jotka viiniä joskus joivatkin eikä omanikaan tarvitse minua pelätä..
eli joka ilta 1-2 annosta, ja 1 ihminen ollut juomisesta huolissaan = 8 pistettä...
Haluaa nolata ihmiset tavalla tai toisella, kyselee tai kommentoi juuri tuolla tavalla, jonkin asteinen luonnehäiriö hänellä. En jaksa enää olla tekemisissä paljon hänen kanssaan. Vääristelee ja kertoilee juttuja ihmisille minusta (ja muista).
Alkaako nimi T:llä?
joka tuntee vastaavanlaisen tyypin jonka nimi alkaa T:llä.. :D Ettei vaa oo sama. ;)
Eli siis kun alkoholisteja on olemassa ja jopa huumeiden käyttäjiä, niin varuilta me kaikki äidit lopetamme totaalisesti alkoholin nauttimisen?? Eli siis jätämme varalta ottamatta ne viinilasit illassa/1 viikossa/kk, jottei meistä tulisi alkoholisteja?
HÖPÖ höpö, täällä alkoholista kieltäytyvät kirjoittelijat pelkäävät niin pahoin OMAN kontrollin menetystä eivätkä ymmärrä että TOISILLE se lasi-2 todella riittää!
mutta aika paljon viiniä 1-2 lasia voi olla. Helposti kotona kun kaataa lasillisen, se oikeasti vastaa kahta annosta. Se annoksen mittaava lasillinen on aika pieni.
kuulostaakin, jos joka ilta tarvitset rentoutuaksesi pari lasillista viiniä. Eikö rentoutumiseen riittäisi esim. pieni jumppa telkan edessä, pala hyvää suklaata, jutustelu miehen kanssa halaillen tms? Alkoholi on kuitenkin kemiallinen yhdiste, jos et ilman sitä voi rentoutua niin oudolta se kuulostaa. Ja voi olla myös pikkuhiljaa tie kohti alkoholismia. Jotenkinhan itsekin häpeät tuota juomista, miksi muuten olisit alkanut punastella ja selitellä? Jos kyse ois suklaasta, niin tuskin olisit tuntenut oloasi nolatuksi?
Eli siis kun alkoholisteja on olemassa ja jopa huumeiden käyttäjiä, niin varuilta me kaikki äidit lopetamme totaalisesti alkoholin nauttimisen?? Eli siis jätämme varalta ottamatta ne viinilasit illassa/1 viikossa/kk, jottei meistä tulisi alkoholisteja?
HÖPÖ höpö, täällä alkoholista kieltäytyvät kirjoittelijat pelkäävät niin pahoin OMAN kontrollin menetystä eivätkä ymmärrä että TOISILLE se lasi-2 todella riittää!
Itse en ole mikään totaalikieltäytyjä, mutta en todellakaan näe syytä juoda sitä joka ilta. En edes joka viikko.
Ja kyllä, tilanteissa, joissa olen yksin ainoana aikuisena lapsista vastuussa, pyrin pitämään pääni sen verran selvänä, että pystyn toimimaan hätätilanteessa ja tarvittaessa viedä lapsen autolla esim. ensiapuun. Ettei tarvitse soittaa ambulanssia siksi, että äidillä on promilleja veressä liikaa.
t. 12
Mitä kamalaa sille lapselle tapahtuu jos hän sattuu heräämään ja olet juonut kaksi lasia viiniä? Ja oletteko tosiaan aina ajokunnossa jonkun "hätätilanteen" varalta? Minun ei onneksi tarvitse kun ei ole edes autoa...
on usein jopa 24cl, eli kaksi annosta. Kahden täydehkön lasillisen jälkeen ei ole enää ajokunnossa.
Ajokuntoa ei tarvita autolla ajoon, vaan jos kotona lapsi vaikka putoaa pahasti sängystä, kaatuu vessamatkalla tai sattuu muu tapaturma/äkillinen sairastuminen, niin ensiavussa jos lekuri epäilee vanhempien juoneen, siitä seuraa ls-ilmoitus. Noloa sekin...
Ikävä työkaveri. Hyvä asia on, että nyt tiedät ettei tälle kälälle kannata mitään henkilökohtaista kertoa.
on usein jopa 24cl, eli kaksi annosta. Kahden täydehkön lasillisen jälkeen ei ole enää ajokunnossa.
Ajokuntoa ei tarvita autolla ajoon, vaan jos kotona lapsi vaikka putoaa pahasti sängystä, kaatuu vessamatkalla tai sattuu muu tapaturma/äkillinen sairastuminen, niin ensiavussa jos lekuri epäilee vanhempien juoneen, siitä seuraa ls-ilmoitus. Noloa sekin...
sekin onko ls-ilmotus perätön heti kättelyssä.
2 lasia. Ja etenkin jos sun on se saatava.
Alkoholistiksi tullaan vain juomalla alkoholia ja jokainen alkoholisti on joskus ollut kohtuukäyttäjä.
Mun isästä tuli alkoholisti sillä, että se tissutteli viskiä päivittäin. Aloitti yhdellä lasilla ja kohta se ei riittänytkään.