Työkaveri kommentoi alkoholinkäyttöäni kahvipöydässä
Eli:
Juttelin pari päivää sitten lounaalla työkaverin kanssa arkisista asioista, kerroin mm. miten lasten mentyä nukkumaan on ihanaa istahtaa ja kaataa lasillinen tai kaksi viiniä ja vain nauttia hiljaisuudesta, lukea lehti tai katsoa jotain täydellisiä naisia telkasta. Tämmösiä keveitä lounasjuttuja.
No tänään hän yhtäkkiä kommentoi kahvipöydässä, jossa istui kuutisen henkilöä, että 'tuli kuule X mieleen, että kun sä kerroit sun viininjuonnista, että oletko sä sitä mieltä, että se on ihan ok-määrä?'
Olin ihan että häh?! Ei se mikään salassa pidettävä asia ole, ei sillä, mutta hän otti asian puheeksi ikään kuin minulla olisi joku hiivatin alkoholiongelma monen ihmisen edessä! Tulin ihan punaiseksi, ja aloin selittää, että joo, otan lasin tai kaksi viiniä, ja joo melkein joka ilta kun lapset ovat menneet nukkumaan, mutta ei se mun mielestä ole ongelma'.
Hitto, tuli ihan olo, että selittelen jotenkin alkoholinkäyttöäni, vaikka selittelin vain siksi, koska tämä yksi henkilö otti asiaan puheeksi ihan puskan takaa, mielestäni kyseenalaisessa sävyssä, suuremman joukon edessä.
Ei kai siis oikeasti 1-2 lasia viiniä illassa ole mitään ongelmakäyttöä!
Kommentit (83)
Ja ap ei kyllä ole mitenkään riskirajoilla, höpölöpö.
Ja kyllä, tilanteissa, joissa olen yksin ainoana aikuisena lapsista vastuussa, pyrin pitämään pääni sen verran selvänä, että pystyn toimimaan hätätilanteessa ja tarvittaessa viedä lapsen autolla esim. ensiapuun. Ettei tarvitse soittaa ambulanssia siksi, että äidillä on promilleja veressä liikaa. t. 12
Mitä kamalaa sille lapselle tapahtuu jos hän sattuu heräämään ja olet juonut kaksi lasia viiniä? Ja oletteko tosiaan aina ajokunnossa jonkun "hätätilanteen" varalta? Minun ei onneksi tarvitse kun ei ole edes autoa...
enemmän olisin huolestunut niistä joiden on pakko joka ilta syöpötellä!
Muualla Euroopassa juodaan aina ruoan kanssa viiniä.
Mustakin kuulostaa kyllä siltä, että ap on aika rajoilla tossa alkoholinkulutuksessa. Asun itse viinimaassa, ja täällä suhtautuminen alkoholiin on vähän toisenlainen kuin Suomessa. Miehen kanssa juodaan usein ruoalla viiniä, ja niin tekevät muutkin aikuiset.
Kuitenkin musta myös lasi tai pari lähes joka ilta on aika paljon. Tietysti riippuu lasin koosta. Mites monta päivää ap:lla esim yksi viinipullo kestää? Itse jos juon lasillisen, se tarkoittaa, että juomalasi on täytetty noin puolilleen tai 3/4-osaan. Joskus sitten juodaan enemmänkin, vaikka kahdestaan puoli pulloa illassa. Pointti on kuitenkin, että joka ilta ei todellakaan juoda. Jos ei helposti pysty olemaan illalla juomatta, ts., jos sitä lasia tai paria tulee ikävä, sitten kannattaisi pysähtyä miettimään, että olisiko syytä ihan tieten tahtoen vähän hillitä kulutusta.
Sen sijaan tuo työkaverin tapa hoitaa asia oli todellakin röyhkeä.
olen ihan 100% varma että tässäkin ketjussa noi määkijät on just sellaisia ylipainoisia jeesustelijoita, jotka sitten itse kaiki illat vaan vetää jotain sipsejä sun muita. YÖK!
1-2 lasillista päivässä ei ole iso määrä, mutta päivittäinen juominen on jo jonkinasteinen ongelma, vaikka määrät pysyisivätkin vähäisinä.
Usein kuvitellaan, että vain määrä olisi merkki ongelmasta, mutta itseasiassa juomisen säännöllisyys tai toistuvuus/tapa ovat myös merkkejä ongelmista (tai alkavasta ongelmasta).
Ja se, että pystyy olemaan välillä juomatta ei ole merkki etteikö ongelmaa olisi, esim. alkoholistit pystyvät olemaan pitkiäkin pätkiä juomatta ja ovat silti alkoholisteja.
Työkaverisi huoli oli aiheellinen, mutta tapa ottaa asia esiin oli törkeä.
ja tosiaan, mikä on ap:n lasillinen? Suomessa tuntuu olevan tapana kaataa viinilasi lähes täyteen eli silloin pari lasillista on jo iso määrä.
olen ihan 100% varma että tässäkin ketjussa noi määkijät on just sellaisia ylipainoisia jeesustelijoita, jotka sitten itse kaiki illat vaan vetää jotain sipsejä sun muita. YÖK!
YÖK!
Alkoholissa on paljon kaloreita.
YÖK!
mieluummin se pari lasia viiniä illassa kuitenkin kuin sipsikulho pöydällä. YÖK!
Olet säälittävä, todella säälittävä!
Ja lapsiasi itken jo valmiiksi!
jos juot esim. joka ilta 1-2 lasia viiniä! Työkaverin käytös toki oli liioiteltua, mutta kannattaisi miettiä tarvitsetko todella rentoutumiseen alkoholia!
ihan ok, mutta joka ilta aikas paljon.
Terv. 3 lapsen äiti
mieluummin se pari lasia viiniä illassa kuitenkin kuin sipsikulho pöydällä. YÖK!
Olet säälittävä, todella säälittävä! Ja lapsiasi itken jo valmiiksi!
muualla tuo on normaalia paitsi Suomessa. Ap juo 1-2 lasia illassa (no 2 joka ilta on jo hieman yli suositusten) mutta yksi lasi päivässä on jopa joidenkin saksalaislääkärien suositus punaviinistä raskaana ollessa (en tosin sitä itse harrastanut raskaana). Suomessa kun on paljon soveliaampaa tulla känniin kerran viikossa ihan kunnolla kuin lasi illassa.
Ihmiset matkustelkaa, kokekaa muita kulttuureja niin opitte uusia asioita.
Niin ja ihan törkee työkaveri.
tein testin, tulos oli se 0-7 eli matalin
enemmän olisin huolestunut niistä joiden on pakko joka ilta syöpötellä!