Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva isälle erossa?

Vierailija
21.03.2010 |

Meillä on väistämättä ero edessä ja olen vakavasti pohtinut, että kaikki lapset, myös vauva (7kk) jäisivät isälle. Kaksi vanhinta ovat ihan itsekin sanoneet haluavansa jäädä isälle. Yksi suurimmista syistä on, että isä on käytännössä hoitanut vauvan tähän asti. Minä vietin synnytyksen jälkeen ensimmäiset kuukaudet sairaalassa ja sen jälkeen pääsin kotiin, mutta vielä 1kk sitten olin lähes täysin vuodepotilas. Lisäksi minulla on diagnosoitu vaikea/syvä masennus enkä näistä syistä todellakaan kykene pyörittämään arkea yksin.

En tiedä onko tämä oikea paikka tätä edes kysellä kun täällä tunnutaan ajattelevan, ettei lasta voi jättää isälleenkään kun vasta 1v iässä.

Käyn täällä välillä lueskelemassa näitä juttuja ja monien mielestä äiti ei sais kaivata omaa aikaa vaan pitäis olla koko ajan vauvan kanssa.

En myöskään kaipaa syyllistämistä, ero on väistämätön, mutten jaksa alkaa ruotia täällä eron syitä. Eivät kuitenkaan ole heppoiset.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti voi olla muuta syytä, että on pakko erota nyt eikä voi odottaa. Siis kun ap sanoi, ettei hänellä ole sananvaltaa eropäätökseen. Ei voi olla kyse väkivallasta, koska sillonhan ap ei jättäisi lapsia isälle.

Jos näin on, niin ap:n mies on kyllä täysi idiootti. Vaimo on sairas ja tämä menee etsimään uutta. Ei voi käsittää!

Vierailija
2/51 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis alkaa vaik joksikin sherlock holmesiks.

Jos näin on, niin ap:n mies on kyllä täysi idiootti. Vaimo on sairas ja tämä menee etsimään uutta. Ei voi käsittää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseni kuntoon

Vierailija
4/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoida itsesi kuntoon.

Ymmärräthän kuitenkin sen, että jos ja kun kuntoudut, et enää saa lapsia itsellesi, vaikka haluaisitkin? Ellei isä ole siihen suostuvainen. Eli jos eroat ja jätät lapset isälleen, se on sitten lopullista.

Vierailija
5/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 16 kk sitten olitte lasta yhdessä tekemässä?

Minusta tuo eroaminen on outoa, jos lapset juuri syntyneet, jos menee huonosti niin silloin ei erota vaan pidetään yhtä. Isä voi yhtä hyvin hoitaa lasta ja onkin näköjään, mutta oletko varma, että isä haluaa olla lapsen huoltaja. Miksi eroatte juuri nyt?

Vierailija
6/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vuodeksi kerrallaan, jollon katsotaan tilanne uusiks. Viime kerralla kaksi lasta halusi muuttaa isänsä luota minun luo ja näin tehtiin. Voidaan myös merkitä kirjallisena, että halutessaan lapset saa muuttaa äidin tai isän luo. Olin kyllä ymmärtävinäni ap:n viestistä, että hän kuitenkin aikoo tavata lapsiaan, vaikka asuisivat isällään.

hoida itsesi kuntoon.

Ymmärräthän kuitenkin sen, että jos ja kun kuntoudut, et enää saa lapsia itsellesi, vaikka haluaisitkin? Ellei isä ole siihen suostuvainen. Eli jos eroat ja jätät lapset isälleen, se on sitten lopullista.

Vierailija
7/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapselle yhtä suuri uhka kuin päihdeongelmainen, joten ilman muuta jätät kaikki lapset isälle!!! Hoidat itsesi kuntoon, jaksat paremmin tapaavana vanhempana ja sitten myöhemmin voit ottaa lapsia enemmän, kun olet parantunut.

Vierailija
8/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vuodeksi kerrallaan, jollon katsotaan tilanne uusiks. Viime kerralla kaksi lasta halusi muuttaa isänsä luota minun luo ja näin tehtiin. Voidaan myös merkitä kirjallisena, että halutessaan lapset saa muuttaa äidin tai isän luo. Olin kyllä ymmärtävinäni ap:n viestistä, että hän kuitenkin aikoo tavata lapsiaan, vaikka asuisivat isällään.

hoida itsesi kuntoon.

EN tiedä tosielämässä ketään, jolal olisi tuollainen sopimus. Ja kun vauva on 7kk, on aika varmaa, että vuoden päästä vauva ei vielä muodosta minkäänlaisia mielipiteitä sen suhteen, missä haluaa asua. Eikä kahden, kolmen, tai neljän vuoden päästä. ELi ap:n tapauksessa se olisi täysin miehestä kiinni, muuttuisiko järjestelyt koskaan. Jos mies ei sössi asioitaan, ei yksikään tuomari/lastenvalvoja tule suostumaan lasten asumisjärjestelyiden muutokseen vain sen takia, että se olisi äitistä kiva juttu.

Vierailija
9/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielenterveysongelmainen vanhempi on lapselle yhtä suuri uhka kuin päihdeongelmainen, joten ilman muuta jätät kaikki lapset isälle!!!"

Ja mihin perustuu tämä väite??? Mielenterveysongelmia on niin erilaisia. Miten voit yleistää? Tiesitkö, että 50% suomalaisista "sairastaa" jonkun mt-ongelman elämänsä aikana (useimmat juuri masennuksen)?

Vierailija
10/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on väistämättä ero edessä ja olen vakavasti pohtinut, että kaikki lapset, myös vauva (7kk) jäisivät isälle. Kaksi vanhinta ovat ihan itsekin sanoneet haluavansa jäädä isälle. Yksi suurimmista syistä on, että isä on käytännössä hoitanut vauvan tähän asti.

Jos ero on väistämätön, sanoisin, että kannattaa pitää sisarukset yhdessä. Jos vauva on ollut pääasiassa isän hoidossa tähänkin asti, on varmasti lasten kannalta paras, että ovat kaikki isällä jatkossakin.

Tilanteesi on varmasti raskas, voimia! On silti hienoa, että ajattelet ensisijaisesti lastesi parasta. Toivottavasti asiasi järjestyvät ja saat hoidettua itsesi kuntoon.

Vierailija
11/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiistakapuloina. Osa on sentään järkeviä ja kykenee hoitamaan aikuismaisesti toista mustamaalaamatta hoitamaan lapsiin liittyvät asiat.

Minä tiedän tapauksen, jossa vauva 3kk jäi isälle erossa, samoin kaksi isompaa lasta. Äiti oli vakavasti sairas tuolloin, mutta näki lapsia vointinsa mukaan. Aika kului ja äidin vointi parani ja nuorimman ollessa 1,5v lapset siirtyivät äidille tai paremminkin äiti tuli lasten kanssa kotiin ja isä muutti pois. Näin olivat siitä puhuneet jo erotessaan, että äiti saa lapset heti kun vaan kykenee heidät hoitamaan.

Ja tästäkin voi tehdä kirjallisen sopimuksen, näillä vanhemmilla oli vain suullinen sopimus.

hoida itsesi kuntoon.

EN tiedä tosielämässä ketään, jolal olisi tuollainen sopimus. Ja kun vauva on 7kk, on aika varmaa, että vuoden päästä vauva ei vielä muodosta minkäänlaisia mielipiteitä sen suhteen, missä haluaa asua. Eikä kahden, kolmen, tai neljän vuoden päästä. ELi ap:n tapauksessa se olisi täysin miehestä kiinni, muuttuisiko järjestelyt koskaan. Jos mies ei sössi asioitaan, ei yksikään tuomari/lastenvalvoja tule suostumaan lasten asumisjärjestelyiden muutokseen vain sen takia, että se olisi äitistä kiva juttu.

Vierailija
12/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä määrin ero johtuu mielenterveysongelmistasi?

Vierailija
13/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten päihdeongelmiakin. Periaatteessa kumpikin on vakavassa tapauksessa lapselle erittäin vahingollinen! Siitä muistaakseni oli tutkimus, missä vakava päihdeongelma ja vakava masennus oli ihan sama lopputulos ja yhtä validi syy huostaanottoon.

Niin, itsekin olen sairastanut keskivaikean masennuksen... olin ihan saikullakin 4kk töistä sen takia. Ja tottakai tiesin, että ei se lapsille ollut hyvää aikaa ja en varmasti ollut mikään priimamutsi, vaikka olin "vain" keskivaikea tapaus ja siten vielä toimintakykyinen.

"Mielenterveysongelmainen vanhempi on lapselle yhtä suuri uhka kuin päihdeongelmainen, joten ilman muuta jätät kaikki lapset isälle!!!" Ja mihin perustuu tämä väite??? Mielenterveysongelmia on niin erilaisia. Miten voit yleistää? Tiesitkö, että 50% suomalaisista "sairastaa" jonkun mt-ongelman elämänsä aikana (useimmat juuri masennuksen)?

Vierailija
14/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei joka lasta masennuksen takia voi isälle laittaa ja eroa vireille. Ap sanoi, että syitä oli, mutt ane ei ilmeisesti ole masennus.

Masennuksella tarkoitetaan arkipuheessa hyvin erilaisia asioita. On tärkeää erottaa masennus tunteena, oireena ja sairautena, painottaa Turun Psykiatrian akuuttipoliklinikan apulaisylilääkäri Erkki Äärelä.

- Masentuneisuus on ihmisen tunnevaihtelussa se alhaisempi ääripää ja on normaalia tuntea masentuneisuutta mm. vastoinkäymisissä. Masennus oireena on enemmänkin patologinen ilmiö. Masennustilassa taas on jo kyse sairaudesta, joka poikkeaa vakavuutensa ja pitkäkestoisuutensa vuoksi näistä edellisistä.

Masennus näyttää olevan erityisesti naisten sairaus. Naisten suuremman depressioriskin syystä on esitetty erilaisia sekä biologisia, psykologisia että sosiaalisia selityksiä.

Naisille depressiodiagnoosi tehdään miehiä kaksi kertaa useammin. Jos arvioiden mukaan depression elinikäinen esiintyvyys on 20 %, niin naisilla se on kaksi kertaa korkeampi kuin miehillä.

Mutta kysyisin miksi erota jos vielä alle 2 vuotta sitten on halunnut tehdä toisen kanssa lapsen ja nähnyt yhteistä tulevaisuutta. Onko eron haluaminen masentuneisuudest ajohtuvaa ja minusta yleensä ihmiset vastoinkäymisten yhteydessä pitävät yhtä, eivät eroa varsinkaan kun pienet lapset.

Miten ero auttaa masennuksen aikana? Kuinka keskittyy itsensä hoitamiseen, jos samalla pitää miettiä toisesta ihmisestä luopumista? Ero kun on pieniä lapsia kuulostaa siltä, että joku muu viiraus vie ihmistä ja tekee päätöksiä, jotka eivät ole kovinkaan harkittuja tai järkeviä.

Vierailija
15/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei vastannut kysymykseen 13.... missä määrin ero johtuu mielenterveysongelmistasi?

Ero ei johdu missään määrin masennuksestani, syyt ovat ihan muita, joihin en voi vaikuttaa eikä ole mahdollista jatkaa avioliittoamme. Tilanteet muuttuvat, vaikken olisi uskonut, että tällä tavalla ja näin pian.

Masennuksesta toipumistani ei auta se, että jatkaisimme yhdessä, se vaan lisäisi entisestään masennusta/ahdistusta.

Tiedän kyllä, että jos lapset jäävät nyt isälleen niin asuvat hänen kanssaan luultavasti pidempään. Vaikka olisin terve ja työelämässä niin lapset jäisi luultavasti silti isälleen, koska hänen työaikansa ovat säännölliset toisin kun minun. Mutta siihen menee vielä ainakin vähän aikaa ennen kun pääsen töihin. Masennukseeni vasta haetaan sopivaa lääkettä, tämä nykyinen on tehnyt olon vaan huonommaksi.

Kuten jo aloituksessa sanoin, en aio ruotia täällä yksityiskohtaisesti eroamme. Tiedän, ettei ole muuta vaihtoehtoa tässä tilanteessa. Kaipasin lähinnä mielipiteitä tai kokemuksia siitä, että voiko vauvan jättää isälleen. Tiedän siis isän osaavan hoitaa vauvaa, onhan hän sen tähän astikin tehnyt. Sen sijaan en usko, että itse jaksaisin tällä hetkellä edes vauvan kanssa, saati kaikkien lasten.

ap

Vierailija
16/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies on käynyt hässimässä jotain sihteeriä sillä välin kun vaimo ollut vähän down. Ja tää vaimohan ei semmoista virhettä suvaitse, vaan ainoa vaihtoehto on ero, vaikka sitten perhe siinä hajoaisi.

Voisitko ap harkita, jos vaikka antaisit miehellesi anteeksi ja koittaisitte parantaa suhdettanne nyt samalla kun koitat saada itsesi kuntoon? Ei lapsilta kannata yhden syrjähypyn takia perhettä hajottaa.

Vierailija
17/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai isä lastensa kanssa selviää kun on pakko, sitä nyt tuskin kukaan kyseenalaistaa.

Mutta kysyisin sinulta, että selviätkö sinä ap? Sinulla on vakava sairaus ja siihen päälle valtava elämänmuutos. Minusta tuntuu, että se on kyllä aivan liian suuri kakku kerralla otettavaksi. Mä olen masennuksen sairastanut ja mulla tuo reitti olisi johtanut siihen, että makaisin sängyn pohjalla täysin irrallaan kaikesta elämästä.

Vierailija
18/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä on tähänkin asti lasten kanssa pärjännyt ja hoitanut nuorintakin pääasiassa, niin lasten kannalta on parasta että he ovat isänsä luona.

Olet ihana ihminen kun pystyt ajattelemaan pyyteettömästi lasten parasta, samalla se on, kuten sanoit, myös itsellesi parasta, kun tunnet, ettet pärjäisi heidän kanssaan.

Omasta lapsuudesta tiedän, että isä osaa hoitaa lapsia, joissain asioissa paremminkin kuin äiti. Äiti on parempi murkkuikäisen kuuntelemisessa ja ymmärtämisessä. Mutta ethän sinä mihinkään katoa, sovi tapaamisoikeudet vointisi mukaan ja hoida itsesi kuntoon. He ovat aina myös sinun lapsiasi, sinun verta ja lihaa, vaikkeivät luonasi asuisikaan ja välimatkaakin olisi.

Vierailija
19/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän hoidossa niin mikä tekisi sinusta nyt paremman hoitajan?

Vierailija
20/51 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset isälleen ja keskittyisin omaan toipumiseeni ja näkisin lapsia mahd.paljon.

Olet todella hieno ihminen kun kaikesta huolimatta osaat ajatella lastesi parasta! Voimia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän