Olenko ainoa, joka on lapsettomuushoitoja vastaan?
Musta lapsettomuushoidot ovat jotenkin luonnonvastaisia. Siis mielestäni lapsettomuushoidoilla syntyneiden lasten vaan ei koskaan olisi kuulunut syntyä tähän maailmaan. Maapallolla on jo valmiiksi liikaa väkeä, aika kamalaa mielestäni vielä hirveillä hormonihoidoilla (jotka nekin kuormittavat ympäristöä) yrittää saada lapsia maailmaan.
Tiedän että mun on kovin helppo sanoa näin, koska itse olen hoidoitta saanut lapsia, mutta tämä on mielipiteeni. Suokaa anteeksi.
Kommentit (230)
Menisit suoraan kadulle haukkumaan etkä vain netissä jakaisi äärimmäisen tärkeitä mielipiteitäsi?
Haluat loukata vain niitä äitejä joilla ei _vielä_ ole hedelmöityshoidoilla saatuja lapsia ja jotka ovat vasta prosessissa tai mahdollisesti joutumassa sihien? Ne joilla on jo, voivat jättää loukkaantumatta siitä ettei ole ok että heidän lapsensa ovat olemassa. No tämäpä helpotti paljon.
Minusta on ihanaa, että ystäväni, jotka ovat painineet lapsettomuuden kanssa, ovat saaneet valloittavia lapsia, mutta silloin puhun, ajattelen ja tunnen yksilötasolla.
Kiinnostaisipa tietää mitä tämä ihana ystäväsi ajattelisi mielipiteestäsi. Voisitko sanoa hänelle, että mielestäsi hänen valloittavien lastensa ei olisi koskaan tullut syntyä? Jos olet niin empaattinen kuin väität, et varmaan pystyisi tätä mielipidettä hänelle sanomaan, koska tietäisit miten se loukkaa. Siksi luulisi sinun todella ymmärtävän miten tämä koskettaa lapsettomia internetissäkin, ja miten väärä tämä ajatuskuviosi on.
Mutta siis ihan totta, että ihmiset toivovat lapseni, perheeni ja minun kuolemaa, onko se asiallista?
On ikävää, että tänne on kirjoitettu tuollaisia toivomuksia, mutta ei tuo sinun ajatuksesi lapsettomien lasten syntymättömyydestä niin kovin kaukana ole tästäkään. Minusta on tekopyhää piirtää veteen viiva jonka toisella puolella on hyväksyttyä toivoa ettei jonkun lapsi olisi koskaan syntynytkään ja toisella puolella on väärin toivoa toisen lapsen kuolemaa, ja sitten paasata kuinka toiset on kamalia.
Minä sain lapseni luomusti pitkän yrittämisen jälkeen. Todella pelkäsin jääväni ikuisiksi ajoiksi lapsettomaksi. Se tuska oli kamala, suru syntymättömistä lapsista ja elämättömästä äidin elämästä oli valtava. En vaan mitenkään voi käsittää miten kukaan äiti voi ajatella näin.
En ole ihan varma siitä. En ole sanonut, ettei ole oikein, että ne lapset ja aikuiset ovat olemassa. Olen sanonut, että olen PERIAATTEESSA vastaan sitä tapaa, jolla heidät on saatettu alkuun. Vaan ilmeisesti sinulle on mahdotonta ymmärtää, että kyse on eri asiasta.
Ap
Eikö ole väärin että hekin saavat syntyä tänne (tosin olethan sinäkin saanut syntyä, vaikka tunne-elämän keskuksesi aivoissasi on jäänyt täysin kehittymättä)?
Älkää ottako itseenne mun mielipidettäni!
Periaatteessa olen myös monia omia tekojani vastaan, mm. sitä että olen tehnyt lapsia, vaikka niitä ei tarvittaisi lisää. Ajatelkaas, mun luulisi paljon vaikeampaa elää sen asian kanssa, koska mun omat mielipiteeni menevät ristiin. Teidän valintoja vastaan on sentään vaan jonkun kusipään av-mamman mielipide. Onneksi olette sentään toivoneet hänet ja hänen lapsensa alimpaan helvettiin, luulisi että se helpottaisi oloanne.
Ap
Periaatteessa olen myös monia omia tekojani vastaan, mm. sitä että olen tehnyt lapsia, vaikka niitä ei tarvittaisi lisää. Ajatelkaas, mun luulisi paljon vaikeampaa elää sen asian kanssa, koska mun omat mielipiteeni menevät ristiin. Teidän valintoja vastaan on sentään vaan jonkun kusipään av-mamman mielipide. Onneksi olette sentään toivoneet hänet ja hänen lapsensa alimpaan helvettiin, luulisi että se helpottaisi oloanne.
Ap
Aika harva sut mihinkään alimpaan helvettiin toivoo. Mutta luulis sun -empaattisena ihmisenä- tajuavan, että äitiyteen liittyvät asiat on tosi herkkiä, ja loukkaa helposti. IHan täällä netissäkin. Tunnuithan sä itsekin loukkaantuvat kun sun lapsista kirjoiteltiin ilkeitä.
Miksi ihmeessä mun mielipiteeni loukkaa?
Ap
Miten sä voit edes kuvitella, että sun mielipide ei loukkaisi? Sä tiedät, että tällä palstalla pyörii myös lapsettomuudesta kärsiviä ja hoidoilla lapsensa saaneita. Sä sanoit todella suoraan, että et oikein hyväksy hoidoilla saaneiden lasten olemassaoloa. Voiko pahemmin enää sanoa? MIETI äläkä jeesustele noista kamalista vastakommenteista. Sä hyökkäsit lapsettomuudesta kärsineitä vastaan, kestä vastahyökkäys kuin nainen ja lopeta tuo selittely.
t: mielipiteestäsi todella paljon loukkaantunut lapsettomuudesta kärsinyt hoidoilla esikoisensa saanut endotar
periaatteessa ja periaatteesta vastustaa lapsettomuushoitoja, mutta yksilötasolla hyväksyy? :o Kyllä ne kaikki hoidoissa käyvät ovat minusta ihan yksilöitä, eläviä ja tuntevia ihmisiä. Kaikki muutkin kuin vain ne ap:n tuttavat...
Aika harva sut mihinkään alimpaan helvettiin toivoo. Mutta luulis sun -empaattisena ihmisenä- tajuavan, että äitiyteen liittyvät asiat on tosi herkkiä, ja loukkaa helposti. IHan täällä netissäkin. Tunnuithan sä itsekin loukkaantuvat kun sun lapsista kirjoiteltiin ilkeitä.
En ole marttyyri. Ymmärrän kyllä, että monet on loukkaantuneet aiheesta, mutta tarkoittaako se, että minä en saa sanoa mitä mieltä olen? Toki mäkin loukkaannuin, mutta olen mielestäni vastanut ihan asiallisesti. Kun joku toivoi lapseni kuolemaa, voin ihan rehellisesti sanoa, että hänen toiveensa joskus väistämättä toteutuu, koska ei minunkaan lapseni elä ikuisesti. Se on fakta.
Ap
Itsekin puhut toisten lasten olemassaolon oikeutuksesta. Saatat muotoilla sen asiallisemmin, mutta yhtä loukkaavaa se on kaikki tyynni. Vastaas tuohon mun aiempaan myös, jos keksit jotain.
t.123 ja 126.
En ole missään vaiheessa sanonut, etten hyväksy lapsettomuushoidoilla saaneiden lasten olemassaoloa! Minusta kaikki ja jokainen, joka on olemassa, on hyvä, ja ymmärrän lapsettomuuden tuskan, vaikken tietenkään ole sitä joutunut kokemaan. En tuomitse sitä, että lapsettomuushoitoja käytetään. Minusta ne ovat vaan yksi osoitus siitä, että kehitys on tehnyt ihmisestä luonnonvastaisen. Ihminen on selättänyt luonnon, eikä se ole minusta hyvä asia. TäÄ lapsettomuushoitojuttu nyt on vaan yksi esimerkki.
Ap
Ei sitä silti kaikki todellakaan hyväksy. "Normaali empaattinen ihminen hyväksyy abortin vaikka ei itse niitä itselleen haluaisikaan..." ootkos sitä mieltä?
Kyllä näillä toistenkin hoidot ja lapset teilaavilla on jotain häikkää psyykessä ei voi muuta todeta. Normaali empaattinen ihminen hyväksyy laillistetut hoidot vaikka ei itse niitä itselleen haluaisikaan, jotta myös muilla on oikeus parempaan elämään olipa kyseessä lapsettomuus tai jokin muu elämää säilyttävä, luova tai ylläpitävä hoito. Fiksu ihminen ei virka tyhmyyksiä loukatakseen toisia, vaikka mielessään ajattelisi mitä. Nämä on niitä prosentuaalisia ihmisiä, joilla on jotenkin outo suhtautuminen elämään muutenkin ja joista varmaan suurin osa kanssaihmisistä pyrkii pysymään erillään. Nämä ovat usein niitä työpaikkojen hankalia tyyppejä, jotka saastuttavat työilmapiirin jossain toisessa asiassa. Antakaan tuo ihmisen olla omalla "saarellaan" kyllä se siellä hyvin yksin pärjää kireän piponsa kanssa.
Luet tekstejä kuin "piru Raamattua". Minä en kirjoittanut noin, sinä kirjoitit. Sinä voit noin asioita vääristelemällä loputtomiin liittämään teksiini erilaisia vaihtoehtoja, jolloin ajatus ja sisältö muuttuu.
Mikäli kysyt MINUN kantaani aborttiin niin hyväksyn sen silloin JOS sekä äidin että lapsen henki on vaarassa raskauden edetessä tai jos äidin henki on vaarassa ja tämä tiedetään varmasti. Myös tilanteessa, jos lapsi todetaan varmasti pahasti vammaiseksi, joka elisi vain muutaman hetken tai kuukauden, vuoden pahojen kipujen ja vaikeuksien kanssa. Kunnioitan niitä, jotka vastaavassa tilanteessa jatkavat raskautta ja hoitavat lapsensa hautaan asti. MINÄ en siihen pystyisi.
"Normaalissa raskaudessa" (eli tilanteessa, jota en yllä kuvannut) en itse hyväksy aborttia vaan mikäli lasta ei mitenkään voi tai halua pitää kannustaisin adoptioon sillä lapsi saisi elämän ja varmaakin rakastavan perheen. Minä EN kuitenkaan tuomitse niitä, jotka abortoivat tai ovat abortoineet terveen sikiön "normaalista raskaudesta". Minä en ole siihen oikea ihminen.
Elämässä ei ole mikään mustaa tai valkeaa vaan tilanteet ovat niin erilaisia, ettei asioita voi tuomita tai hyväksyä jollain kaavalla.
Pointtini on, että minä en sulje pois ihmisarvoa ja oikeutta sellaisilta äideiltä, jotka abortoivat terveen sikiön vaikka kummankaan, äidin tai lapsen, elämä ei olisi uhattuna vakavasti. Minä en tuomitse niitä, jotka tekevät abortin, vaikka itse en sitä tekisi. Mikäli ystäväni tulisi kysymään mitä minä olen mieltä pitäisikö hänen abortoida "terve sikiö terveessä raskaudessa" niin pyytäisin häntä harkitsemaan adoptiota. Mikäli hän ei näkisi sitä vaihtoehtona niin en hylkäisi häntä sillä se on HÄNEN elämänsä ja ratkaisunsa minä EN voi tietää hänen sisintään ja määrätä hänen elämästään. Minä voin omassa mielessäni ajatella, että tuo on niin väärin, mutta minä EN VOI julistaa hänelle ja lähipiirille, koko maailmalle kuinka paha hän on tai kuinka hänen kaltaisensa ovat pahoja ihmisiä, jotka pitäisi sterilisoida. Ei näin minä en voi tehdä. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia elämä on monimutkaista.
Kaikki mikä on laillista on minusta sellaista jota pitää yrittää ymmärtää ja jos sitä ei vain ymmärrä eikä hyväksy niin jokaisella on siis oikeus ehdottomasti omaan mielipiteeseensä, mutta kyse on siitä, että JULKISESTI EI VOI JULISTAA JA SYYLLISTÄÄ TOISIA JA EVÄTÄ HEIDÄN TAI HEIDÄN JÄLKELÄISTENSÄ IHMISARVO.
Kun ihminen tulee vanhemmaksi sitä yleensä ymmärtää elämää laajenmmin kuin siitä omasta pienestä piiristään ja nurkkakuntaisuudestaan. Minun ei tarvitse olla mikään "poliisi", joka tutkin ja tuomitsen muiden moraalia ja tekoja. Minä voin omassa mielessäni ajatella, vaikka mitä mutta en voi tuomita toisten laillisia tekoja, joita itse en hyväksy. Ihmisellä on vapaa tahto, jota ainakin lait säätelee.
Itsekin puhut toisten lasten olemassaolon oikeutuksesta. Saatat muotoilla sen asiallisemmin, mutta yhtä loukkaavaa se on kaikki tyynni. Vastaas tuohon mun aiempaan myös, jos keksit jotain.
t.123 ja 126.
Ap
Ole hyvä ja mene tähän blogiin katsomaan sen kuvia. Ajatuksella. Jospa sitten ymmärtäisit olla kirjoittamatta tällaisia loukkaavia avauksia. Lapsettomuuden tuskassa on ihan tarpeeksi ilman että joku tulee kyseenalaistamaan.
http://maailmamustavalkoinen.blogspot.com/
Ugh.
En jaksanut lukea koko ketjua... En tuomitse kenenkään valintaa lisääntyä hoidoilla, mutta olen joskus miettinyt, että todellakin on luonnonlakien vastaista useassa tapauksessa.
Esimerkiksi parit, joista kummastakaan ei löydy mitään vikaa lapsettomuudelle, mutta lasta ei vain tule, niin eikö tästä voi jo päätellä, että luonto ei halua heidän lisääntyvän keskenään? Eivät ole keskenään sopivia lisääntymään siis, ehkä jonkun toisen kanssa kyllä. Mutta eikun hoidoilla vaan lasta alulle.
Ja entäpä tapaukset, joissa vikaa löytyy jommasta kummasta. Tällöinkin luonto on sitä mieltä, että tämän yksilön ei pitäisi lisääntyä. Anteeksi mielipiteeni, mutta tätä mieltä olen. Ja hoidoissa toki on eri tasoja ja "kevyet" lapsettomuushoidot ymmärrän, mutta keinohedelmöitys koeputkessa menee ymmärrykseni yli. Ja tunnen pareja, jotka ovat saaneet lapsia hoidoilla. En kuitenkaan ole kertonut enkä kerro heille mielipidettäni.
mutta ilmeisesti olen kummallinen outolintu, kun ymmärrän kyllä ap:n ajatuksia. Itselläni on tosin 3 luomulasta, mutta yhtä lasta on yritetty 1,5 vuotta ennenkuin tärppäsi, joten en ihan täysin tietämätön ole siitäkään tuskasta kun lasta ei kuulukaan.
Itse en olisi lähtenyt rankkoihin lapsettomuushoitoihin. Päätimme, että lapsi tulee jos on tullakseen, jos ei tule niin ei sitten. (Sit otetaan lisää koiria ;))
Periaatteessa mulle on se ja sama, jos joku haluaa hoitoihin lähteä. Tunnen montakin pariskuntaa, jotka on saaneet lapsensa hoidoilla, mutta joskus on tullut vastaan sitten tapauksia, joiden kohdalla aloin miettimään, voisiko silläkin olla joskus tarkoituksensa, että raskautta ei vaan näy, ei kuulu. Eräällä etäisellä tuttavallani esimerkiksi on rankoilla hoidoilla (useampaan kertaan vielä tehty ennen kuin onnistui) aikaansaatu lapsi. Vauva oli niin allerginen, että imettäessään äiti pystyi syömään vain kuutta eri ruoka-ainetta ilman, että vauva sai oireita. Vuoden ikään mennessä tenava ei voinut syödä kuin viittä ruoka-ainetta, 2-vuotiaana pystyi syömään jopa noin 15 eri ruoka-ainetta... Ja samalla kaavalla hankkivat tytölle sisaruksen, joka oli aivan yhtä pahasti allerginen _ihan_kaikelle_ Siinä vaiheessa mietin ensimmäistä kertaa lapsettomuushoitojen mieltä. Ja päätin samalla etten itse siihen lähde, vaikka meillekään ei sitä vauvaa ensin ottanut tullakseen...
Olen eri mieltä. Ymmärrän, että tuo aihe on tuskallinen, mutta siitäkin ja sen eri puolista on voitava puhua.
Sairauksista on voitava puhua, kuolemasta on voitava puhua, maailman surkeasta tilasta on voitava puhua, kaikesta on voitava ja saatava puhua.
Ugh.
Ap
En ole missään vaiheessa sanonut, etten hyväksy lapsettomuushoidoilla saaneiden lasten olemassaoloa! Minusta kaikki ja jokainen, joka on olemassa, on hyvä, ja ymmärrän lapsettomuuden tuskan, vaikken tietenkään ole sitä joutunut kokemaan. En tuomitse sitä, että lapsettomuushoitoja käytetään. Minusta ne ovat vaan yksi osoitus siitä, että kehitys on tehnyt ihmisestä luonnonvastaisen. Ihminen on selättänyt luonnon, eikä se ole minusta hyvä asia. TäÄ lapsettomuushoitojuttu nyt on vaan yksi esimerkki.
Ap
Pysyn kuitenkin edelleen kannassani ja toistan, että lapsettomuushoidot ovat minusta luonnotonta. ________Minusta on ihan fakta, että hoidoilla syntyneiden ihmisten ei olisi kuulunut syntyä_________, ja sanon tämän taas ilman mitään tuomitsemista tai kannanottoa.
Ap
KOko ketjua en jaksanut kahlata läpi, mutta ensimäinen viesti olisi voinut olla itseni kirjoittama, ainoastaan sillä erotuksella, että itse olen kärsinyt lapsettomuudesta enkä ilmeiseti koskaan tule raskaaksi luomukeinoin.
Silti mitään hormonia en suostu itse syömään ja mielestäni tänne ei tarvita "keinotekoisesti" tehtyjä lapsia yhtään lisää.
Joku kysyi ap:n mielipidettä sairauksien hoitoon. Oma kantani on se, että koska sairaat ihmiset ovat jo olemassa, on ihan ymmärrettävää, että heitä hoidetaan. Sen sijaan syntymätöntä lasta ei ole olemassa, niin hänellä ei voi olla myöskään mitään oikeuksia. olemattomalla ei ole oikeutta parantua sairaukdesta, mitä ei ole olemassa.
tämä on siis minun mielipiteeni. jokaisella oma. ja itse tosiaan tiedän lapsettomuuden tuskan. todella tahtoisin lapsen. ja ehkä saankin joskus sijais- tai adoptiolapsen.
En ole ihan varma siitä. En ole sanonut, ettei ole oikein, että ne lapset ja aikuiset ovat olemassa. Olen sanonut, että olen PERIAATTEESSA vastaan sitä tapaa, jolla heidät on saatettu alkuun. Vaan ilmeisesti sinulle on mahdotonta ymmärtää, että kyse on eri asiasta.
Ap