Mikä helkuttia suomalainen kulttuuri on?
Kommentit (50)
entäs kävely, (sauvakävely, iltalenkit) ulkoilu (metsässä), hiihto, lavatanssit (tanssipaikat), lähiöbaarit, karaoke, mökkeily (rauhassa), risteilyt..
aukesi lisää esimerkkejä suomalaisesta kulttuurista:
suomalainen ruoka: kalat, marjat, sienet, leipä, ruuan itäiset ja läntiset vaikutteet
iskelmät ja suomirock
tarinankerronta, tapa kertoa juttuja, suomalainen huumori
meidän kulttuuriin kuuluu myös hiljaisuus ja tila luonnossa
Keskeinen osa kulttuuria on mun mielestä kieli ja siitä tulee mieleen kirjallisuus Kivestä vaikka Leinon ja Saarikosken kautta esim. Hotakaiseen.
Kaksikielisyyskin on osa suomalaista kulttuuria.
kulttuuria on hieman vaikeampi tunnistaa ja eritellä, koska on niin tiukasti sen sisällä. Mutta jos kysyy joltain ulkomaalaiselta, joka on asunut kauan Suomessa, voi saada aika mielenkiintoisia vastauksia! Samoin on helpompi huomata oman kulttuurinsa erityyispiirteitä, kun on asunut jonkin aikaa ulkomailla. Muistan ainakin itse, että kun asuin vuoden muualla, oli helpompaa tarkastella suomalaista kulttuuriakin.
Sitäkö, että näiden mamujen pitäisi antaa jyrätä omalla rättipää-"kulttuurillaan" esim. koulujen joulu- ja kevätjuhlat yms yms... Itsekään en ole mikään uskovainen, mutta silti haluan, että lapseni koulussa juhlitaan perinteisiä suomalaisia joulujuhlia esimerkiksi (kristillisine tapoineen), koska ne ovat sitä meidän omaa kulttuuria, jota haluan välittää lapselleni.
luterilaisuus olennaisena osana? halooo... jos minä olen esim. mormooni, ateisti taikka Jehovan Todistaja, niin en voi olla suomalainen koska suomalaiseen kulttuuriin kuuluu suvivirsi ja muut höpötykset?
ap.
on suurten ikäluokkien kulttuuria.
Itse en tunne samaistuvani noihin mainittuihin ollenkaan. En harrasta niitä koskaan. Arveleisin, että nuoremmilla suomalaisilla on muita kulttuuririentoja. Vaikka tämä keskustelupalstakulttuuri ja kännykkä tuli nyt mieleen.
Koko elämä on kulttuuria, omalla tavallaan. Suomalainen kulttuuri on jossain suhteissa köyhää, mutta toisaalta joissain suhteissa hyvin rikasta. Suomalainen on keskimäärin jalat-maassa-tyyppi, jolla on loistava suhteellisuudentaju moniin muihin kansallisiin kulttuureihin verrattuna. Suomalainen voi hyvin myöntää, että Aleksis Kiven tuotanto ei ole kovin mielenkiintoinen nykyihmiselle, kun taas esim. ranskalaiset ovat sitä mieltä, että maailma ei pyörisi ilman Sartrea.
kyllä luterilaiset arvot ovat vaikuttaneet meihin erittäin paljon.
Se kuka vitsaa säästää se lastansa vihaa, kel onni on se onnen kätkeköön ym ym. Me ollemme jäyhiä hiljaisia ym koska kirkko on meidät sukupolvien ajan kasvattanut herraa pelkääväksi kansaksi.
Suomalaisen tapoihin ei kuulu olla äänessä ja ilakoida. Noita tapoja ei ole kunnollisella työtä tekevällä ihmisellä ja piste.
Sitäkö, että näiden mamujen pitäisi antaa jyrätä omalla rättipää-"kulttuurillaan" esim. koulujen joulu- ja kevätjuhlat yms yms... Itsekään en ole mikään uskovainen, mutta silti haluan, että lapseni koulussa juhlitaan perinteisiä suomalaisia joulujuhlia esimerkiksi (kristillisine tapoineen), koska ne ovat sitä meidän omaa kulttuuria, jota haluan välittää lapselleni.
mutta ei esim. minulle virsien vikiseminen kouluissa ole mitään suomalaisuutta, se kuuluu jeesustelijoille.
Anteeksi sanani,mutta ilmaisin vain asian samaan TYHMÄÄN tyyliin kuin kyseisen viestin kirjoittaja.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu myös vieraanpelko, tietty ennakkoluuloisuus, sisäänpäinkääntyneisyys. Täällä arvostetaan yksin pärjäämistä enemmän kuin yhteisöllisyyttä (jota kyllä arvostetaan juhlapuheissa). Olemme aika nöyriä alamaisia.
Luterilaisuus leimaa koko pohjoisen Euroopan kulttuuria. Meillähän puhutaan luterilaisesta työkulttuurista, jossa raataminen on olennaista, palkkaa kerätään "taivaaseen", nautinto tässä ja nyt ei ole oikein sopivaa.
Ap on ilmeisesti joku koululainen joka kirjoittaa esseetä suomal. kulttuurista, pohjatiedot ja asenteet on vielä aika heiveröiset. Mutta kyllä se siitä :D
Luterilaisuus on todellakin vaikuttanut, iestänyt tätä ankarissa luonnonolosuhteiden kanssa kamappailevaa kansaa.
koska huomaan, että olen todellakin syntynyt ihan väärään maahan ja "kulttuuriin"! Ei tunnu luonnolliselta.
luterilaisuus olennaisena osana? halooo... jos minä olen esim. mormooni, ateisti taikka Jehovan Todistaja, niin en voi olla suomalainen koska suomalaiseen kulttuuriin kuuluu suvivirsi ja muut höpötykset? ap.
Sinä ainakin pidät yllä suomalaista keskustelukulttuuria....voi voi..
rehellistä. Suomalainen on aito ja ystävällinen sekö ahkera. Nämä ovat todella hienoja asioita!!
ja jotenkin tuntuu myös että täältä pitäisi päästä pois..
luulenpa, ettei moni jää kaipaamaan...
ja kunnioittaa vaikkei olisi ollenkaan uskonnollinen.
Esim. minä rakastan suomalaisia joululauluja (vaikka sisältö olisi uskonnollinen), suomalaiset keskiaikaiset kivikirkot ovat ihania, pienten koululaisten esittämä Suvivirsi tai joulukuvaelma saa herkistymään jne. Olen kuitenkin vakaumukseltani ateisti.
Suomen puhdas ja alkuperäinen luonto on myytti. Ok, onhan meillä metsää, mutta se on puupeltoa. Arvatkaa kuinka monta prosenttia Suomen metsistä on luonnontilaisia? Ja mikäs meri se rantojamme huuhtelee, yksi maailman saastuneimmista..
luulenpa, ettei moni jää kaipaamaan...
ja tasapäistämiskulttuurista? Ole samanlainen tai lähde pois.
ap.
No 36, jospa muuttaisit täältä pois, luulenpa, ettei moni jää kaipaamaan...
se on ollut haave ja tavoitteeni jo lapsesta asti.
t.36
Sitäkö, että näiden mamujen pitäisi antaa jyrätä omalla rättipää-"kulttuurillaan" esim. koulujen joulu- ja kevätjuhlat yms yms...
Itsekään en ole mikään uskovainen, mutta silti haluan, että lapseni koulussa juhlitaan perinteisiä suomalaisia joulujuhlia esimerkiksi (kristillisine tapoineen), koska ne ovat sitä meidän omaa kulttuuria, jota haluan välittää lapselleni.