Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Miksi odotat koeajan päättymiseen asti kertomistasi?
keplotella itselleen vakipaikka jotta voisi saman tien jäädä äitiyslomalle
Enhän ollut edes raskaana silloin, kun työpaikan sain itselleni. :-o Mikä tässä on sitä keplottelua? Eihän minua enää saisi edes irtisanoa raskauden takia, vaikka nyt kertoisinkin..
-Ap
Miksi odotat koeajan päättymiseen asti kertomistasi?
keplotella itselleen vakipaikka jotta voisi saman tien jäädä äitiyslomalle
Enhän ollut edes raskaana silloin, kun työpaikan sain itselleni. :-o Mikä tässä on sitä keplottelua? Eihän minua enää saisi edes irtisanoa raskauden takia, vaikka nyt kertoisinkin..
-Ap
Entä jos saankin keskenmenon tms? Ei kai mun nyt samantien tarvitse mennä kertomaan kun olen tehnyt positiivisen testin? Ja sun mielestäkö mun siis pitäisi kertoa koeajalla, jotta mulle voitaisiin vaikka antaa sitten potkut "ilman syytä"? Sekö olisi sitten reilua ja oikeudenmukaista?
-Ap
Älä ap hyvä ole sinisilmäinen!
Monella kaverilla on käynyt niin, että on kertonut raskaudesta työpaikalla koeajalla tai määräaikaisessa suhteessa. Aina on löytynyt jokin syy työnantajan puolelta olla jatkamatta työsuhdetta! Ei saa olla liian kiltti.
Et näemmä luota työnantajaasi. Kyllä työnantajasi vetää siitä omat johtopäätöksensä, kun ilmoitat juuri koeajan päättymisen jälkeen raskaudestasi. Kyllähän se hänelle selviää, koska raskauduit. Epäluottamuslause, sanon minä. Keplottelua.
Koeajalla olen, että sen loppuun asti kai pitää tätä tietoa pantata :-o
kärsinyt nainen, joka siis edelleen lasta toivoo, ei saisi vaihtaa työpaikkaa? Ajatelkaa nyt vähän.. kaikki eivät tule raskaaksi ns. suunnitelmien mukaan.
Uskokaa nyt hyvät naiset, että työnantajan hyväntahtoisuuteen ei _koskaan_ pidä tällaisessa asiassa luottaa! Työnantaja pitää aina ensisijaisesti omia puoliaan.
Jos yhteiset säännöt sanovat, että äitiyslomasta pitää ilmoittaa 2 kk ennen, niin siitä saa pitää kiinni ihan hyvällä omallatunnolla eikä se ole mitään keplottelua.
Työelämä on kovaa, ja kukaan muu ei pidä työntekijän ja hänen perheensä puolta kuin hän itse. Pitäkää nyt hyvät ihmiset oikeuksistanne kiinni!
Et näemmä luota työnantajaasi. Kyllä työnantajasi vetää siitä omat johtopäätöksensä, kun ilmoitat juuri koeajan päättymisen jälkeen raskaudestasi. Kyllähän se hänelle selviää, koska raskauduit. Epäluottamuslause, sanon minä. Keplottelua.
Mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa raskaudesta vielä pitkään aikaan. Eikä esimiehellä ole oikeutta irtisanoa minua raskauden takia eli eikö silloin ole se ja sama milloin asian kerron? Ainut syy miksi sitä tietoa joutuu panttamaan on se, että jotkut työnantajat ovat niin epäreiluja että saattavat siitä huolimatta antaa potkut. Taidat olla itsekin sellainen pomo.
-Ap
vaikka on täysin mahdollista, että mies esim. pitää puolet vanhempainvapaasta tai jää hoitovapaalle. Näin ainakin meidän alallamme monet tekevät, ja omakin mieheni on ollut hoitovapaalla.
vaikka on täysin mahdollista, että mies esim. pitää puolet vanhempainvapaasta tai jää hoitovapaalle. Näin ainakin meidän alallamme monet tekevät, ja omakin mieheni on ollut hoitovapaalla.
Teoriassa kyllä, mies voisi jakaa hoitovapaan, mutta käytännössä valtaossa perheistä nainen on se joka jää kotiin. Ja senkin jälkeen, kun lapsi on hoidossa, nainen on yleensä AINA se joka jää kotiin KUN lapsi on sairas.
Onko ihme, että naisten eteneminen työurallaan on keskimääräisin heikompaa kuin miehillä. Juuri tällaisia ap:n kaltaisia keplottelijoitahan siitä taitaa olla kiittäminen....
Onko ihme, että naisten eteneminen työurallaan on keskimääräisin heikompaa kuin miehillä. Juuri tällaisia ap:n kaltaisia keplottelijoitahan siitä taitaa olla kiittäminen....
Olen kärsinyt pari vuotta jo lapsettomuudesta, olisiko mun pitänyt uuden työn takia pitää lapsettomuushoidoista vielä parin vuoden tauko? Koska mä saan tulla raskaaksi oikein? En vissiin ollenkaan... Sun mielestä mun pitäis varmaan nyt itse irtisanoutua?
-Ap
Se ei saa olla syy irtisanomiseen tai koeajan päättymiseen. Eli mikä siis sun mielestä on keplottelua?
Sekö että ap ei halua hetken päästä selitellä kun lasta ei tulekaan?
Esim. tilanteessa että nainenkin haluaisi töitä tehdä, mutta lapsi suunnitteilla? Olettaen että siis talous perheessä kunnossa, mutta sitä vakituista työpaikkaa ei ole. Jäädään kotiin pyörittelemään peukaloita, ja siirretään lasten tekoa vuositolkulla?
Onhan toi nyt ihan selvää kauraa. Pamahdetaan paksuksi heti uuteen työpaikkaan tultuaan ja sitten jeesustellaan.
Aika paljon suoraselkäisempää olisi kertoa tilanne esimiehelle jo ihan senkin takia, että työpaikalla ehditään hyvissä ajoin aloittamaan sijaisjärjestelyt. Koskaanhan ei voi tietää jos vaikka raskausaikana joutuisi pitkälle sairaslomalle.
Se ei saa olla syy irtisanomiseen tai koeajan päättymiseen. Eli mikä siis sun mielestä on keplottelua? Sekö että ap ei halua hetken päästä selitellä kun lasta ei tulekaan?
minut esimerkiksi on palkattu vakituiseen työsuhteeseen, vaikka perhesuunnitelmamme olivat tiedossa! Vaa'assa painoi osaaminen ja panos, jonka pitkällä aikavälillä firmalle kykenen tarjoamaan + toki myös se, että meillä on jaettu perhevapaita, mukaan lukien lasten sairaspoissaolot.
Meillä kaikki töissä about alle 30-vee naisia. Ja kuinka ollakaan näitä raskautumisia tulee eniten just niille, jotka on just palkattu vakituisiks. Olkoonkin sitten kohtaloa, niinkuin yleensä on.
Kyllä se vaan on paskamaista tuo... Meillä ainakin tyyppi on otettu töihin, koska on niin hyvä ja juuri sopiva ko tehtävään. Siinä vaiheessa kun palkkaus on tehty, niin ollaan todella oltu yhden henkilön avun tarpeessa, ja ko. henkilöltä odotetaan paljon. Ja kun tällainen tapaus sitten ilmoittaa olevansa raskaana, niin kyllä se vituttaa meitä kaikkia työyhteisössä! Ollaan toki onnellisia ko. henkilön puolesta, mutta firman/omien töiden puolesta ärsyttää niiiin pirusti.
Olen itse ollut pitkään lapseton, ja tulin lyhyen työsuhteen jälkeen raskaaksi, että tavallaan samaan kastin kuulun. Mutta silti voisin todeta, että veemäistä on kaikkien kannalta tuo...
mutta tunnistan opportunistin kun sellaisen tapaan. Pidän sinua keplottelijana. Sorry.
Mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa raskaudesta vielä pitkään aikaan. Eikä esimiehellä ole oikeutta irtisanoa minua raskauden takia eli eikö silloin ole se ja sama milloin asian kerron? Ainut syy miksi sitä tietoa joutuu panttamaan on se, että jotkut työnantajat ovat niin epäreiluja että saattavat siitä huolimatta antaa potkut. Taidat olla itsekin sellainen pomo.
-Ap
Olisi kuitenkin suoraselkäisempää kertoa työpaikalla tilanne. Myönnä vaan ap, että sua vituttaa viestissäni lähinnä se, ettei tullutkaan pään taputusta siihen suuntaan, että on tosi ok jättää tällaisia melko olennaisia tietoja kertomatta esimiehelle...
Olen kärsinyt pari vuotta jo lapsettomuudesta, olisiko mun pitänyt uuden työn takia pitää lapsettomuushoidoista vielä parin vuoden tauko? Koska mä saan tulla raskaaksi oikein? En vissiin ollenkaan... Sun mielestä mun pitäis varmaan nyt itse irtisanoutua? -Ap
kävi myös niin että vakipaikan saatuani olinkin kohta raskaana. Useita keskenmenoja takana ja kyllä muakin nolotti kertoa heti koeajan jälkeen että: btw jään äitiylomalle;) pitkään tehtiin vauvaa meillekin mut eihän ne sitä töissä tiedä.
Hyvin otti mun pomo uutisen ja työt odottaa sitten joskus...