Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Olen sanonut vain, että mun mielestäni ap:n käyttäytyminen on selkärangatonta.
Ap puhui ihan selkeesti "asian panttaamisesta koeajan loppuun". Jollei se ole keplottelua, niin mikä sitten?
ap:n kun ei tarvitsisi "keplotella", jos ei olisi pelkoa työpaikan menettämisestä. työnantajissahan se vika silloin on, kun siihen ei voi luottaa että he toimisivat lain puitteissa. ap taas ei riko mitään lakia olemalla kertomatta.
Olen sanonut vain, että mun mielestäni ap:n käyttäytyminen on selkärangatonta.
Ap puhui ihan selkeesti "asian panttaamisesta koeajan loppuun". Jollei se ole keplottelua, niin mikä sitten?
Siis että kertoisi vasta kun raskaus alkaa näkyä, tai nyt ainakin odottelisi sen 12 vkon yli. Ehkä ideaalityönantaja toimisi kuten lain mukaan tuleekin toimia, eikä raskaus vaikuta työsopimuksen vakinaistamiseen, mutta entäs jos työnantaja ei olekaan ihanteellinen tapaus? Entä jos työnantaja antaakin kenkää koeajan jälkeen?
Lain mukaan työntekijän tulee kertoa raskaudesta vasta 2 kk ennen äitiysloman alkua. Toki kannattaa kertoa aiemmin, mutta että ennen kuin tuo 12 vkoa on ohi? Itse en kertoisi, enhän kertonut omille vanhemmillenikaan niin aikaisin.
ultraa (n. vko 12) kenellekään muulle kuin miehelleni. En edes vanhemmilleni. Eipä olisi tullut mieleenkään kertoa työntantajalle tuossa vaiheessa. Tosin melko pian vkon 12 jälkeen olen kyllä kertonut töissäkin, sitten kun kaikki läheiset ovat jo tienneet.
Alkaa jankkaajien puhti loppua, mitään järkeviä vastauksia kun ei sitten kuitenkaan saa.
puhtia tai uutta sisältöä ole. Olen edelleen sitä mieltä, ettei ap:n kaltaisella naisella ole munaa ja että tällainen toimintamalli on nössöä, selkärangatonta ja juonittelevaa. Sulla on oma mielipiteesi ja minulla omani.
ei ehkä kannata vastata, jos ei ole mitään sanottavaa
puhtia tai uutta sisältöä ole. Olen edelleen sitä mieltä, ettei ap:n kaltaisella naisella ole munaa ja että tällainen toimintamalli on nössöä, selkärangatonta ja juonittelevaa. Sulla on oma mielipiteesi ja minulla omani.
Eipä noi sunkaan viestisi kauhean sisältörikkaita nyt ole. Jos ap tosiaan on kultakimpale työpaikallaan, niin mitään pelättäväähän ei ole ja siinä tapauksessa olisi helppo osoittaa selkärankaa....
ei ehkä kannata vastata, jos ei ole mitään sanottavaa
muille läheisille?
Siinä tapauksessa aika pienellä prosentilla on "munaa"
se, että ap on tullut raskaaksi KUUKAUDEN työsuhteen jälkeen, niin kyllä vaan mielestäni asian kertominen työnantajalle kertoisi siitä, että naisella on "munaa". Ap:lla ei ole, se on tullut jo selväksi. Aika pieni prosentti taitaa tulla raskaaksi työsuhteensa ensimmäisen kuukauden aikana....
muille läheisille? Siinä tapauksessa aika pienellä prosentilla on "munaa"
koska asiahan ei vaikuta mihinkään?
muutenhan on ihan sama, kertooko juuri koeajalla vaiko sen jälkeen.
se, että ap on tullut raskaaksi KUUKAUDEN työsuhteen jälkeen, niin kyllä vaan mielestäni asian kertominen työnantajalle kertoisi siitä, että naisella on "munaa". Ap:lla ei ole, se on tullut jo selväksi. Aika pieni prosentti taitaa tulla raskaaksi työsuhteensa ensimmäisen kuukauden aikana....
muille läheisille? Siinä tapauksessa aika pienellä prosentilla on "munaa"
muuttaa vasta kun naiset itse lakkaavat hyssyttelemästä ja salailemasta raskauksiaan.
naiset eivät yksinkertaisesti uskalla kertoa raskaudestaan potkujen takia, siinä ei ole mitään epäluotettavaa tai keplottelua. se on PELKOA työpaikan menettämisestä. epäreilua on se, että laista huolimatta raskaana olevia naisia potkitaan pihalla ja naiset joutuvat pelkäämään ja salailemaan. ei kukaan sitä osaa itselleen halua, mutta jos toinen vaihtoehto on potkut niin... sinun mielestäsi riski pitäisi siis ottaa ja "kokeilla" saako potkut vai ei?
Enkä ole missään ilmaissut halua savustaa ap:ta ulos mistään.
Mielestäni ap on osoittanut epäluotettavuutta ja keplottelua ilmaistessaan ensimmäisenä, että raskautta tulee salata työnantajalta koeajan päättymiseen asti.
Sitä ajattelevat myös nämä täällä esiintyvät esimiehet, jotka vaan haluaisivat savustaa ap:n ulos työpaikastaan.
muuttaa vasta kun naiset itse lakkaavat hyssyttelemästä ja salailemasta raskauksiaan.
Niin päin se onnistuu helpommin.
lukenut, mitä me jankkaajat olemme sanoneet.
Minä olen alusta loppuun asti todennut, että näen ap:n keplottelijana, sillä hänen ensimmäinen ajatuksensa plussattuaan oli tulla tänne av:lle ja avautua siitä kuinka häntä hävettää ja että raskaus tulee "pantata työnantajalta ainakin sinne koeajan loppuun asti". Tämä antaa ap:sta epämiellyttävän keplottelijan kuvan.
Ymmärrän toki ensimmäisen kolmanneksen ja sen odottelun, mutta ap ei puhunut tästä sanallakaan ensin, vaan vain ja ainoastaan koeajastansa.
koska se ei kuitenkaan vaikuttaisi yhtään mihinkään?
Miksi työnantajan tulisi tietää ennen muita läheisiä? MIKSI????
lukenut, mitä me jankkaajat olemme sanoneet.
Minä olen alusta loppuun asti todennut, että näen ap:n keplottelijana, sillä hänen ensimmäinen ajatuksensa plussattuaan oli tulla tänne av:lle ja avautua siitä kuinka häntä hävettää ja että raskaus tulee "pantata työnantajalta ainakin sinne koeajan loppuun asti". Tämä antaa ap:sta epämiellyttävän keplottelijan kuvan.
Ymmärrän toki ensimmäisen kolmanneksen ja sen odottelun, mutta ap ei puhunut tästä sanallakaan ensin, vaan vain ja ainoastaan koeajastansa.
koska se ei kuitenkaan vaikuttaisi yhtään mihinkään?
Miksi työnantajan tulisi tietää ennen muita läheisiä? MIKSI????
Mutta ette silti osaa vastata kysymykseen: MIKSI?
Olen naisvaltaisella alalla miehenä esimiestöissä. Oma mielipiteeni on että kertokaa raskaudesta mahdollisimman pian. Meillä on ollut tapauksia suuntaan ja toiseen. Eniten esimiehenä on vituttanut se että "kaikki" muut työpaikalla ovat tuntuneet tietävän raskaudesta paitsi minä. Tämä kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi että tiettyihin töihin ei yksinkertaisesti löydy tekijää muutamassa kuukaudessa ja tekijätkin täytyy perehdyttää. Tähän kun vielä lisää sen että raskauden aikana saatta tapahtua mitä vaan niin asioihin on työpaikalla hyvä varautua ajoissa.
Toinen henkilökohtaisempi syy on se että itse koen kertomatomuuden epäluottamuksena minua kohtaan. Kun kerran kaikessa yritän pitää henkilökunnan puolta ja kannan huolta hyvinvoinnista niin tuulee mieleeni että "näinkö vähän minuun lopulta luotetaan".
Tämä omana näkökantanani, työpaikat vaihtelevat ja niin vaihtelevat esimiehetkin. Loppuun kuitenkin totean että työpaikan kannalta kukaan ei ole niin vaikeasti pois potkittaessa kuin raskaana oleva nainen. Miettikääpä vähän, mistä löytyy sellainen oikeusaste joka ei riitatapauksessa asettuisi naisen puolelle (syrjintää).
mutta herätään nyt todellisuuteen. Niin kauan kun naiset itse suostuvat salailemaan raskauksiaan ja täten hiljaisesti hyväksymään sen, että se voi mahdollisesti aiheuttaa potkut, ei tilanne voi parantua.
Jos asiasta oltaisiin ylpeitä, rehellisiä ja avoimia, ei työnantajat yksinkertaisesti pystyisi pistämään pellolle naisia sitä tahtia kuin näin käy. Se olisi liian ilmiselvää ja läpinäkyvää siinä mittakaavassa. Nyt kun kyse on vain muutamista ja harvoista, pystyvät työnantajat tekemään näitä laittomia irtisanomisia.
Tämä taas vaikuttaisi myönteisesti myös virkojen vakinaistamiseen. Vakinaistamisen kynnys on pienempi, kun enää ei ole lähes itsestään selvää, että nainen jää pian vakinaistamisen jälkeen äityislomille vuosiksi.
Niin päin se onnistuu helpommin.