Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Nää kysymykset ovat mun havaintoni mukaan olleet aika epäolennaisuuksiin keskittyviä...
Kerrotko itse raskaudestasi ennen toista kolmannesta eli viikoilla 4-12?
Jos, niin miksi?
Perusteeksi ei riitä sijaisen hankkiminen, jota täällä on käytetty, koska siihen on silti aikaa.
Pitäisikö raskaudesta kertoa koeaikana siksi, että työnantaja voisi epärehellisesti keksiä jonkin syyn työsuhteen purkamiseksi?
että sinä olet työpaikallasi uusi. Kukaan ei tunne sinua tai työmaraaliasi, saati työskentelytapojasi. Kuten aiemmissa viesteissä sanottiin, mitä luulet kollegoidesi ja työnantajasi miettivän sinusta kun et väsymyksesi vuoksi jaksa tehdä hommia kunnolla?
Sinun oma henkilökohtainen asenteesi tuli ihan ensimmäisissä viesteissäsi selväksi. Ensimmäinen huolesi oli salata tämä hävettävä asia työnantajaltasi ainakin koeajan päättymiseen asti. Tämä on mielestäni alhaista minä minä -ajattelutapaa ja kertoo, että olet keplottelija.
löytyy. Et voi tietää millainen raskausaikasi tulee olemaan ja kuinka paljon se tulee vaikuttamaan työkykyysy ja täten myös muuhun työyhteisöösi.
Kuten sanottu, rehellisyyttä ja avoimuutta täällä on peräänkuulutettu. Työyhteisö on tiimi, yksilön tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat muihinkin.
Olen naisvaltaisella alalla miehenä esimiestöissä. Oma mielipiteeni on että kertokaa raskaudesta mahdollisimman pian. Meillä on ollut tapauksia suuntaan ja toiseen. Eniten esimiehenä on vituttanut se että "kaikki" muut työpaikalla ovat tuntuneet tietävän raskaudesta paitsi minä. Tämä kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi että tiettyihin töihin ei yksinkertaisesti löydy tekijää muutamassa kuukaudessa ja tekijätkin täytyy perehdyttää. Tähän kun vielä lisää sen että raskauden aikana saatta tapahtua mitä vaan niin asioihin on työpaikalla hyvä varautua ajoissa.
Toinen henkilökohtaisempi syy on se että itse koen kertomatomuuden epäluottamuksena minua kohtaan. Kun kerran kaikessa yritän pitää henkilökunnan puolta ja kannan huolta hyvinvoinnista niin tuulee mieleeni että "näinkö vähän minuun lopulta luotetaan".
Tämä omana näkökantanani, työpaikat vaihtelevat ja niin vaihtelevat esimiehetkin. Loppuun kuitenkin totean että työpaikan kannalta kukaan ei ole niin vaikeasti pois potkittaessa kuin raskaana oleva nainen. Miettikääpä vähän, mistä löytyy sellainen oikeusaste joka ei riitatapauksessa asettuisi naisen puolelle (syrjintää).
miksi mun pitäisi kertoa jo nyt koeajalla? En tee sellaista työtä, johon olisi mahdottoman vaikea löytää sijaista. En myöskään aio kertoa työtovereilleni raskaudesta vielä tässä vaiheessa. Vaikka kertoisin koeajan jälkeen, on silloinkin kulunut vasta raskauden ensimmäinen kolmannes eli mielestäni sekin on aikaisin kertomista.
-Ap
Sinun mielestäsi siis kaikki naiset, jotka ei heti kerro raskaudestaan, on keplottelijoita? Koska tämä perusteluhan ei liity mitenkään työsuhteen pituuteen. Siinähän tulikin sitten leimattua keplottelijoiksi suuri osa äideistä :-)
-Ap
että sinä olet työpaikallasi uusi. Kukaan ei tunne sinua tai työmaraaliasi, saati työskentelytapojasi. Kuten aiemmissa viesteissä sanottiin, mitä luulet kollegoidesi ja työnantajasi miettivän sinusta kun et väsymyksesi vuoksi jaksa tehdä hommia kunnolla? Sinun oma henkilökohtainen asenteesi tuli ihan ensimmäisissä viesteissäsi selväksi. Ensimmäinen huolesi oli salata tämä hävettävä asia työnantajaltasi ainakin koeajan päättymiseen asti. Tämä on mielestäni alhaista minä minä -ajattelutapaa ja kertoo, että olet keplottelija.
löytyy. Et voi tietää millainen raskausaikasi tulee olemaan ja kuinka paljon se tulee vaikuttamaan työkykyysy ja täten myös muuhun työyhteisöösi. Kuten sanottu, rehellisyyttä ja avoimuutta täällä on peräänkuulutettu. Työyhteisö on tiimi, yksilön tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttavat muihinkin.
Olen naisvaltaisella alalla miehenä esimiestöissä. Oma mielipiteeni on että kertokaa raskaudesta mahdollisimman pian. Meillä on ollut tapauksia suuntaan ja toiseen. Eniten esimiehenä on vituttanut se että "kaikki" muut työpaikalla ovat tuntuneet tietävän raskaudesta paitsi minä. Tämä kahdesta syystä. Ensinnäkin siksi että tiettyihin töihin ei yksinkertaisesti löydy tekijää muutamassa kuukaudessa ja tekijätkin täytyy perehdyttää. Tähän kun vielä lisää sen että raskauden aikana saatta tapahtua mitä vaan niin asioihin on työpaikalla hyvä varautua ajoissa. Toinen henkilökohtaisempi syy on se että itse koen kertomatomuuden epäluottamuksena minua kohtaan. Kun kerran kaikessa yritän pitää henkilökunnan puolta ja kannan huolta hyvinvoinnista niin tuulee mieleeni että "näinkö vähän minuun lopulta luotetaan". Tämä omana näkökantanani, työpaikat vaihtelevat ja niin vaihtelevat esimiehetkin. Loppuun kuitenkin totean että työpaikan kannalta kukaan ei ole niin vaikeasti pois potkittaessa kuin raskaana oleva nainen. Miettikääpä vähän, mistä löytyy sellainen oikeusaste joka ei riitatapauksessa asettuisi naisen puolelle (syrjintää).
miksi mun pitäisi kertoa jo nyt koeajalla? En tee sellaista työtä, johon olisi mahdottoman vaikea löytää sijaista. En myöskään aio kertoa työtovereilleni raskaudesta vielä tässä vaiheessa. Vaikka kertoisin koeajan jälkeen, on silloinkin kulunut vasta raskauden ensimmäinen kolmannes eli mielestäni sekin on aikaisin kertomista. -Ap
Sinun mielestäsi siis kaikki naiset, jotka ei heti kerro raskaudestaan, on keplottelijoita? Koska tämä perusteluhan ei liity mitenkään työsuhteen pituuteen. Siinähän tulikin sitten leimattua keplottelijoiksi suuri osa äideistä :-) -Ap
raskaudesta ei mielestäni pidä kerto siksi, että tuönantaja voisi epärehellisesti purkaa työsuhteen, vaan siksi että se on uudelta työntekijältä reilua ja suoraselkäistä työpaikkaansa, työnantajaansa ja työkavereitansa kohtaan.
Jos laitoin irtisanominen tapahtuu, sillon asia viedään eteen päin.
Pitäisikö raskaudesta kertoa koeaikana siksi, että työnantaja voisi epärehellisesti keksiä jonkin syyn työsuhteen purkamiseksi?
Eikö ole ihan sama jos sen kertoo päivä koeajan loppumisen jälkeen? Mitä tekemistä koeajalla on tässä asiassa?
raskaudesta ei mielestäni pidä kerto siksi, että tuönantaja voisi epärehellisesti purkaa työsuhteen, vaan siksi että se on uudelta työntekijältä reilua ja suoraselkäistä työpaikkaansa, työnantajaansa ja työkavereitansa kohtaan.
ja kertoa irtisanomisen syyksi aivan jonkun muun syyn.
ettet ole rehellinen ja suoraselkäinen vaan tietoisesti odottelet että koeaikasi loppuu. Sitä kutsutaan, again, keplotteluksi. Se on pelkuruutta.
Eikö ole ihan sama jos sen kertoo päivä koeajan loppumisen jälkeen? Mitä tekemistä koeajalla on tässä asiassa?
Miksi juuri koeaikana kertomine osoittaisi rehellisyyttä? Mitä merkitystä on päivällä tässä asiassa?
kannattaakin kertoa, koska työnantaja ei voi väittää olleensa tietämätön asiasta. Raskaana olevaa naista on itseasiassa paljon vaikeampi irtisanoa. Työnantajan tulee myös kyetä osoittamaan tämä muu syy, jos asia viedään eteenpäin.
Työnantaja voi kuitenkin väittää, ettei tiennyt raskaudestaja kertoa irtisanomisen syyksi aivan jonkun muun syyn.
Tähän ei näköjään tule vastausta.
että se osoittaa, että pelkäsit työnantajasi antavan sinulle potkut, jos kerrot koeajalla. Mitäs luulet työnantajan tästä ajattelevan?
Miksi juuri koeaikana kertomine osoittaisi rehellisyyttä? Mitä merkitystä on päivällä tässä asiassa?
joten en lähtisi tästä nyt ihan kamalan suoria johtopäätöksiä vetämään...
T: toinen niistä
jos mun ei tarvitsisi pelätä sitä laitonta irtisanomista. Minä en voi ottaa sitä riskiä, meidän taloutemme ei sitä kestäisi, koska uuden työpaikan löytäminen raskaana olisi varmaan melkoisen mahdotonta. Ja näitä laittomia irtisanomia tapahtuu, joten riski todellakin on.
Olisin siis rehellinen ihminen jos ottaisin riskin tulla irtisanotuksi ja tämän seurauksena me voisimme joutua taloudelliseen ahdinkoon? Huh.
-Ap
että olet saanut asian tietoosi koeaikana ja koska koeajan jälkeen kertominen osoittaa, ettet luota työnatajaasi. Lisäksi on hölmöä olla kertomatta asiaa, mm. täällä monesti mainituista syistä (raskausoireiden vaikutus työntekoon), työnantajan on ihan hyvä tietää nimenomaan koeajalla, miksi olet mahdollisesti tehoton, jotta osaa suhtautua siihen oikein, ei vetää johtopäätöstä, että olet laiska ja huono työntekijä jonka sopimusta ei kannata jatkaa.
MIKSI asia pitäisi kertoa juuri KOEAIKANA? Tähän ei näköjään tule vastausta.
että se osoittaa, että pelkäsit työnantajasi antavan sinulle potkut, jos kerrot koeajalla. Mitäs luulet työnantajan tästä ajattelevan?
ja ajatella, että kukapa siitä raskaudesta nyt ensimmäisillä viikoilla kertoisi.
Ensinnäkin: koeaikana ei anneta potkuja. Toiseksi: Raskaus ei ole syy työsuhteen purkamiseen. Eihän koeajalla ole rehelliselle työnantajalle mitään merkitystä tällaisessa asiassa.
olet. Tietänet itsekin, että rehellisiä ja reiluja työnantajia on paljon enemmän kuin näitä laittomasti irtisanovia. Mutta sinä automaattisesti niputat työnantajasi rikolliseksi.
jos mun ei tarvitsisi pelätä sitä laitonta irtisanomista. Minä en voi ottaa sitä riskiä, meidän taloutemme ei sitä kestäisi, koska uuden työpaikan löytäminen raskaana olisi varmaan melkoisen mahdotonta. Ja näitä laittomia irtisanomia tapahtuu, joten riski todellakin on.
Olisin siis rehellinen ihminen jos ottaisin riskin tulla irtisanotuksi ja tämän seurauksena me voisimme joutua taloudelliseen ahdinkoon? Huh.
-Ap
että olet saanut asian tietoosi koeaikana ja koska koeajan jälkeen kertominen osoittaa, ettet luota työnatajaasi. Lisäksi on hölmöä olla kertomatta asiaa, mm. täällä monesti mainituista syistä (raskausoireiden vaikutus työntekoon), työnantajan on ihan hyvä tietää nimenomaan koeajalla, miksi olet mahdollisesti tehoton, jotta osaa suhtautua siihen oikein, ei vetää johtopäätöstä, että olet laiska ja huono työntekijä jonka sopimusta ei kannata jatkaa.
MIKSI asia pitäisi kertoa juuri KOEAIKANA? Tähän ei näköjään tule vastausta.
että pitäisikö esimiehelle kertoa raskaudesta ennen omaisia. Siihen kysymykseen jo joku vastasikin. Nää kysymykset ovat mun havaintoni mukaan olleet aika epäolennaisuuksiin keskittyviä...
Pointtina on se, että ainakin omasta mielestäni ap vaikuttaa edelleenkin keplottelevalta, selkärangattomalta ja juonittelevalta.
Että ampukaa vaan....