Sain juuri vakipaikan, kuukauden päästä raskaana...
Raskautta yritetty pitkään, mutta eihän esimies sitä tiedä. Pelottaa mennä kertomaan, vaikka olenkin tosi onnellinen tästä raskaudesta. No kerran se kai vaan kirpaisee?
Kommentit (472)
Sulla ei todellakaan ole munaa vaan oot ihan todella selkärangaton keplottelija.. Ei kai sun tarvitse pelätä laitonta irtisanomista. Taitaa kertoa omasta ajatusmaailmastasi aika paljon se, että koko asia edes pyörii mielessäsi.
jos mun ei tarvitsisi pelätä sitä laitonta irtisanomista. Minä en voi ottaa sitä riskiä, meidän taloutemme ei sitä kestäisi, koska uuden työpaikan löytäminen raskaana olisi varmaan melkoisen mahdotonta. Ja näitä laittomia irtisanomia tapahtuu, joten riski todellakin on. Olisin siis rehellinen ihminen jos ottaisin riskin tulla irtisanotuksi ja tämän seurauksena me voisimme joutua taloudelliseen ahdinkoon? Huh. -Ap
Jos noin ajateltaisiin, niin tehän olette epärehellisiä jos pidätte kahvitauon työaikana.
Sulla ei todellakaan ole munaa vaan oot ihan todella selkärangaton keplottelija.. Ei kai sun tarvitse pelätä laitonta irtisanomista. Taitaa kertoa omasta ajatusmaailmastasi aika paljon se, että koko asia edes pyörii mielessäsi.
jos mun ei tarvitsisi pelätä sitä laitonta irtisanomista. Minä en voi ottaa sitä riskiä, meidän taloutemme ei sitä kestäisi, koska uuden työpaikan löytäminen raskaana olisi varmaan melkoisen mahdotonta. Ja näitä laittomia irtisanomia tapahtuu, joten riski todellakin on. Olisin siis rehellinen ihminen jos ottaisin riskin tulla irtisanotuksi ja tämän seurauksena me voisimme joutua taloudelliseen ahdinkoon? Huh. -Ap
Siinä tapauksessa minulle on tärkeämpää perheeni hyvinvointi kuin se, että pitääkö esimies minua rehellisenä vai ei.
Mun esimiehellä tosin ei ole lapsia, että se tuskin mun raskausviikkoja mielessään laskeskelee ja yrittää miettiä, että miten kauan oon tietoa "pimittänyt". Teille se näyttää olevan ihan arkipäivää vahtia raskaana olevia naisia ja laskeskella, että ovatko he kertoneet tarpeeksi aikaisin teille?
-Ap
minulle kävi niin, että olin rehellinen ja kerroin heti kun sain raskaudesta tietää, olin koeajalla. No työnantaja esitti, että asia ok (tiesti tietysti, että ei voi minua raskauden takia edes koeajalla irtisanoa, se on laitonta)
Noh, olikin sitten keksinyt kaikkia "vale-syitä" irtisanoa minut ja odotti viimeistä koeaika päivää ja irtisanoi minut. Syyt oli aivan naurettavia, en ollut hakenut postia, en ollut sulkenut ovia ym. mitä ei voinut enää myöhemmin todentaa. Oli siis luultavammin keksinyt päästään.
Näin kävi sitten rehelliselle ihmiselle. Joka kertoi HETi raskaudesta. Olisin vielä ehtinyt saamaan uuden työn kun työnantaja olisi heti kertomis tilanteessa sanonut että ei halua jatkaa työsuhdetta. Nyt hän siis odotteli 3kk ja erotti minut viimeisenä koeaika päivän. Teki siis kiusaa. Eihän sellainen isomahainen tyttö enää töitä mistään saanut ja jouduimme taloudelliseen ahdinkoon mieheni kanssa. Lapsi syntyi stressin takia keskosena.
Rehellisyys siis EI kannata.
minulle kävi niin, että olin rehellinen ja kerroin heti kun sain raskaudesta tietää, olin koeajalla. No työnantaja esitti, että asia ok (tiesti tietysti, että ei voi minua raskauden takia edes koeajalla irtisanoa, se on laitonta)
Noh, olikin sitten keksinyt kaikkia "vale-syitä" irtisanoa minut ja odotti viimeistä koeaika päivää ja irtisanoi minut. Syyt oli aivan naurettavia, en ollut hakenut postia, en ollut sulkenut ovia ym. mitä ei voinut enää myöhemmin todentaa. Oli siis luultavammin keksinyt päästään.
Näin kävi sitten rehelliselle ihmiselle. Joka kertoi HETi raskaudesta. Olisin vielä ehtinyt saamaan uuden työn kun työnantaja olisi heti kertomis tilanteessa sanonut että ei halua jatkaa työsuhdetta. Nyt hän siis odotteli 3kk ja erotti minut viimeisenä koeaika päivän. Teki siis kiusaa. Eihän sellainen isomahainen tyttö enää töitä mistään saanut ja jouduimme taloudelliseen ahdinkoon mieheni kanssa. Lapsi syntyi stressin takia keskosena.
Jaksamisia teille ja kaikkea hyvää!! :-)
-Ap
Kyllä se osoittaa työnantajalle, että pidät häntä rikollisena, sillä pelkäsit hänen irtisanovan sinut raskautesi vuoksi. Niin makaa kuin petaa.
Kerrotteko siis aina raskaudesta heti työnantajalle? Eihän ole mitään merkitystä onko siellä työpaikalla ollut kymmenen vuotta vai kymmenen päivää. Kun sillä koeajalle ei ole tässä mitään merkitystä. Miksi siis pitäisi kertoa juuri sen koeajan aikana? Miksi ei voi kertoa päivä koeajan loppumisen jälkeen tai kaksi kk ennen äitiysloman alkua?
Kyllä se osoittaa työnantajalle, että pidät häntä rikollisena, sillä pelkäsit hänen irtisanovan sinut raskautesi vuoksi. Niin makaa kuin petaa.
Kerrotteko siis aina raskaudesta heti työnantajalle? Eihän ole mitään merkitystä onko siellä työpaikalla ollut kymmenen vuotta vai kymmenen päivää. Kun sillä koeajalle ei ole tässä mitään merkitystä. Miksi siis pitäisi kertoa juuri sen koeajan aikana? Miksi ei voi kertoa päivä koeajan loppumisen jälkeen tai kaksi kk ennen äitiysloman alkua?
ajattelit ettei työnantaja osaa laskea, milloin lapsi sai alkunsa ja olet tosissasi sitä mieltä, että on kovinkin yleistä huomata raskautensa vasta neljännellä kuulla?
mistä se työnantaja tietää, milloin ap on saanut "asian tietoonsa"?
että olet saanut asian tietoosi koeaikana ja koska koeajan jälkeen kertominen osoittaa, ettet luota työnatajaasi. Lisäksi on hölmöä olla kertomatta asiaa, mm. täällä monesti mainituista syistä (raskausoireiden vaikutus työntekoon), työnantajan on ihan hyvä tietää nimenomaan koeajalla, miksi olet mahdollisesti tehoton, jotta osaa suhtautua siihen oikein, ei vetää johtopäätöstä, että olet laiska ja huono työntekijä jonka sopimusta ei kannata jatkaa.
MIKSI asia pitäisi kertoa juuri KOEAIKANA? Tähän ei näköjään tule vastausta.
Eihän työnantaja tiedä milloin olet tiennyt raskaudestasi. Sinähän osoitat epärehellisyyttä ja epäluottamusta työnantajaan jos et kerro joka kakkareissustasi työaikana etukäteen. Vai mitä? Laissa on tarkat pykälät siitä milloin viimeistään raskaudesta täytyy töissä kertoa. Sitä ennen kukaan ei voi puhua mitään epärehellisyydestä.
etkä vain kerro siitä täällä av:lla?
jos alkaa miettiä työntekijän raskauden alkamisajankohtaa ja pohti kerrotiinko asiasta koeaikana vai päivä sen jälkeen. KUN SILLÄ KOEAJALLA EI OLE ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ.
Luuletko ettei esimiehesi lapsettomana henkilönä tiedä sitä kuinka kauan aikaa raskaus kestää... Myönnät kuitenkin itsekin viestissäsi, ettei se pitääkö esimies sinua rehellisenä vai ei juurikaan merkitse sinulle mitään.
Siinä tapauksessa minulle on tärkeämpää perheeni hyvinvointi kuin se, että pitääkö esimies minua rehellisenä vai ei. Mun esimiehellä tosin ei ole lapsia, että se tuskin mun raskausviikkoja mielessään laskeskelee ja yrittää miettiä, että miten kauan oon tietoa "pimittänyt". Teille se näyttää olevan ihan arkipäivää vahtia raskaana olevia naisia ja laskeskella, että ovatko he kertoneet tarpeeksi aikaisin teille? -Ap
ihmisellä on perusluottamus toisiin ihmisiin, rehellinen ihminen ei väitä toisia mahdollisiksi rikollisiksi oletusarvollisesti. Keplottelija ja pelkuri sinä olet.
Siinä tapauksessa minulle on tärkeämpää perheeni hyvinvointi kuin se, että pitääkö esimies minua rehellisenä vai ei.
Mun esimiehellä tosin ei ole lapsia, että se tuskin mun raskausviikkoja mielessään laskeskelee ja yrittää miettiä, että miten kauan oon tietoa "pimittänyt". Teille se näyttää olevan ihan arkipäivää vahtia raskaana olevia naisia ja laskeskella, että ovatko he kertoneet tarpeeksi aikaisin teille?
-Ap
miksi sitä pitää sitten salata työnantajalta nimenomaan sen koeajan loppuun saakka, jos sillä koeajalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa?
jos alkaa miettiä työntekijän raskauden alkamisajankohtaa ja pohti kerrotiinko asiasta koeaikana vai päivä sen jälkeen. KUN SILLÄ KOEAJALLA EI OLE ASIAN KANSSA MITÄÄN TEKEMISTÄ.
ja millä alalla. Ei sillä että ap näihin vastaisi mitään, mutta tulipahan vain mieleeni. Nuorelta vaikutat.
Jos kertoo raskaudesta viimeistään kaksi kk ennen äitiysloman alkua, toimii lain mukaan ja se riittää. Näyttäkää se lakipykälä joka vaatii kertomaan raskaudesta koeaikana. Ja kertokaa, miksi se asia pitäisi kertoa koeaikana. KUN SILLÄ KOEAJALLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ ASIAN KANSSA.
etkä vain kerro siitä täällä av:lla?
Siinä tilanteessa oli muutakin mietittävää, miten pärjäämme taloudellisesti, myymmekö asunnon, pitääkö miehen etsiä toinenkin työpaikka ja ennen kaikkea se,että selviääkö lapsi hengissä. Supistuksia oli kuitenkin koko ajan :( se oli ikävää aikaa!!! Ku siitä kuopasta vihdosta viimein noustiin, oli tapaus jo niin vanha ja hoidettavana pieni vauva, että se vaan jäi.
AP:lle kuitenkin sanon, että älä välitä näistä täällä. Ajattele enemmän perhettäsi ja itseäsi, ettei käy niin kun minulle! Kerrot vasta koeajan jälkeen. Ei raskaus ole mikään synti joka sinun pitäisi työnantajalle heti olla kertomassa, eihän sitä muutenkaan heti ekoilla viikoilla kaikille kailoteta.
Ja siitä ei tarvitse kertoa alussa jos ei halua.
moneen kertaan miten asian salaminen uutena työntekijänä koeajan yli osoittaa epäluottamusta ja keplottelua. Täällä on myös moneen kertaan selitetty, miksi asiasta olisi hyvä kertoa, niin itsensä, työyhteisönsä ja paikan saamisen kannalta.
Miten niin osoittaa ja mitä osoittaa?