DeMoms #3
Tein taas uuden kun alkoi mulla ainakin jo toi vanha takkuilemaan.
Aloitettaiskos taas tilanteilla kun ne ovat muutamilla muuttuneet :)
Kommentit (448)
Voi mortem, ihana kuulla että kaikki on mennyt odotettua paremmin:) Jee! Taputaputapu..! Mä jo jännittelinkin sun puolesta tossa alku viikosta.
Mitens pian teidän vauveleiden syntymän jälkeen miehet on viettäny varpajaisia? Tuo ukon veli kun meinaa pitää ne huomenna, kaksi päivää vauvan syntymän jälkeen. Olenko mä ainut jonka mielestä se on tosi aikasin...Mä ainakin vetäisin vesimeloonit nenään jos ukko menis ryyppäämään silloin kun olen vielä vauvan kanssa sairaalassa.
Ostettiin tänään ukolle puku:) Oi voi siitä tulee niiiiin hyvännäkönen marraskuussa:) Nams! Viikonlopun aikana tehdään äidin kanssa mulle se viitta ja sitten maanantaina laitetaan kutsut postiin :) Kohta alkaa olemaan semmonen olo että ne juhlat on tosiaan tulossa:)
Mun mies ei varmaan oo kuullutkaan varpajaisista. Ja mun mielestä se ei saisi edes viettää niitä.. Koska mun periaatteisiin kuuluu, että jo odotuksen loppuaikana ja vauvan syntymisen jälkeen kumpikin että äiti ja isä saisisivat pysyä aika kaukana viinasta. Ei meidän vauvan syntymää saa juhlia ryyppäysjuhlilla.
Mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja haluan, että meillä keskityttäis monta kuukautta vain vauvaan eikä viinaa edes miettittäis. Kyllä mies nyt ehtii myöhemminkin. Minä itse taas en aijo juoda/bilettää pitkiin aikoihin. Haluisin myös täysimettää semmoiset 6kk, joten joudun/saan keskittyä vauvaan 100%. Kelpaa mulle, kun viihdyn kotonakin.
Muita mielipiteitä? :D
Mun täytyy tohon varpajais asiaan lisätä vielä, että näiden iloisten perhejuhlien (häät, varpajaiset, kihlaus) juhliminen alkoholin kanssa ei oikeen enää sovi meille. Siksi ehkä oma mielipiteeni on niin jyrkkä, kun miehen veli menee juomaan silloin kun vaimo on sairaalassa lapsen kanssa. Meillä on täysin alkoholittomat häät ja mies sanoi että ei itse meinaa pitää varpajaisia (JEE!!) On tullu nuoruudessa juotua jo tarpeeksi, enää ei kiinnosta rällätä niin kamalasti. Toki joskus on tosi kivaa ja ihanaa mennä ja bailata, mutta lapsen tuloa en (isänäkään) haluaisi juhlia päättömällä ryyppäyksellä (=varpajaiset)
Ukko tuli sitten kipeäksi, oli töistäkin poissa, mutta menee autolla käymään siellä ja tulee sitten kotiin potemaan. Meinasin tänään hemmotella sitä pitsalla illalla, täytynee mennä kauppaan hakemaan ainekset.
Ai niin! Mavu, kiitos! Paketti tuli tänään, istuu kuin nenä päähän ;)
Varpajaisasiaan minäkin kommentoin; minusta lapsen syntymään saa ja pitääkin juhlia, mutta jos vauvan syntymä on miehelle vain tekosyy päästä ryyppäämään nin silloin kyllä vedän koko herneenpalon nenään! Ja minusta varpajaisia voisi kyllä viettää ilman viinaakin. Jos mies on niin iloinen lapsensa syntymästä, että haluaa sitä juhlistaa lasilla viiniä tai polttamalla sikarin (niinkuin tuo on jo sanonut teikevänsä :D) niin ei haittaa. Jos mies on niin iloinen lapsensa syntymästä, että haluaa järjestää sen kunniaksi pienet juhlat ystävilleen, niin ei haittaa. Mutta jos mies lähtee vauvan syntymän varjolla ryyppäämään ihan muuten vaan, niin en kyllä tykkää. Kyllä se lapsi on pääasia, ei se, että isi saa ryypätä.
Tai sitten tasapuolisuuden nimissä isi saisi päästää äidinkin, kunhan synnytyslaitokselta kotiin selvitään, ryyppäämään omien kavereidensa kanssa. Kuinkahan moni isukki suostuisi jäämään hoitamaan illaksi ja yöksi muutamien päivien ikäistä vauvaa ja vielä YKSIN?
No joo, en minä vastusta sitä, että isät viettävät varpajaisia, mutta nykyään kun tuntuu, että se on taas yksi syy päästä ryyppäämään, ei suinkaan niin, että oikeasti haluttaisiin iloita lapsen syntymää. Vähän niinkuin juhannus, uusivuosi ja vappukin, koko touhusta on lähtenyt kaikki pohja ja niistä on tullut vain ryyppyjuhlia vailla sen kummempaa merkitystä ihmisille :p Viinalla on sellainen vaikutus.
Ääh, minulla on kai vain turhan jyrkkä asenne alkoholin käyttöä kohtaan. En siis ole absolutisti, mielelläni nautin lasin tai pari viiniä silloin tällöin tai muutaman siiderin. En vain jaksa enää ottaa osaa siihen " ilman viinaa ei voi olla hauskaa, mutta ilman hauskaa voi olla viinaa" touhuun. Lasi viiniä tuo illanistujaisiin mukavaa piristystä, mutta tarviiko sitä ottaa niin paljon, että hoipertelee pitkin seiniä, sammaltaa ja loppuillan oksentaa, onko se hauskaa? :O Tai ylipäätään olla kännissä, niin että ei näe suoraan eteensä, puhuu ohi suunsa ja käyttäytyy kuin aasi... Olen onneksi saanut tarpeekseni siitä.
mortemilla oli hyviä uutisia! Ei vitsi että oli hienoa kuulla, että tilanne ei olekaan niin paha kuin mitä luultiin. Onneksi joskus tulee hyvikäkin uutisia! Nyt vaan mortem hullu yritys päälle ;)
Kävinpä neuvolassa eilen. Pissi oli puhdas, paineet ok, mutta hemoglobiini oli turhan alhainen, 106 (normaalin hempan alaraja on n. 120), neuvolatäti määräsikin rautatabletteja. Painoa oli tullut yhteensä koko raskauden aikana 5,1kg, vähemmän mitä odotin. Viikkomuutos oli n. 500g eli aivan normaaleissa lukemissa mennään.
Mietin, että josko tuo hurjan alhainen hemppa aiheuttaa mulle tavallista voimakkaampia paniikkikohtauksia. Jos näin on, niin nythän siihen löytyy apua noista rautatableteista. Hyvä niin, ei tarvitse enää pelätä uutta kohtausta :p (Ikävä kyllä olen alkanut pelätä niitä kohtauksia etukäteen :( Se ei todellakaan auta, vaan pahentaa tilannetta, mutta en voi ajatuksilleni mitään)
No joo, tästähän tulee aivan romaani, ellen kohta lopeta. Pitää alkaa laittautua, sillä tunnin pästä lähdetään isin 50v-juhliin. Jee, saa herkkuja! :)
Han ja Rumpalirakas 21+3
Kyllä mulla ainakin on tiukka asenne alkoholinkäyttöä kohtaa eikä yhtään hävetä mielipiteeni :D
Mun mielestä se on vaan niin, että juhlia ehtii myöhemminkin, mutta lapset on pieniä vain hetken aikaa. Mieluummin lapsiperhe saisi keskittyä siihen vauvaan ja rauhalliseen elämän menoon. Kyllähän sitä joskus saa hiukan viinaakin ottaa, mutta mieluiten vaikka pari kertaa vuodessa. Ainakin, kun lapsi/lapset on vielä pikkuisia.
Ärsyttää vaan niin suunnattomasta, kun yksi raskaana oleva tuttu on aika useasti tuonut julki, että kuinka kaipaisi taas viihteelle. Ja puhuvat erään kaverin kanssa, että koska lähtisivät seuraavan kerran baariin, kun vauva on syntynyt. :/
Ja mieleen tulevat myös ne jutut, kun kesäisin mökillä vanhemmat ottavat vähän kaljaa/siideriä ja jonkin verran humaltuvatkin vaikka lapset ovat mökillä mukana. Lapsen aikana ei saisi yhtään juoda itseään humalaan. Ei siinä mitään jos joskus yhden siiderin vaikka juo.
Ja kuulin tässä yhdestä tutkimuksesta, jossa lapset listasivat syitä jotka eniten haittasivta niiden mielestä perhe-elämää (tai joku vastaava kysely se oli.) Ja aika moni lapsi oli vastannut alkoholin häiritsevän.
Mutta kaikki eivät halua samanlaista elämää kun minä (kotiäitinä olisi kiva, paljon lapsia ja omakotitalo maalla ;)) Vaan haluavat myös luoda uraa ja käydä ulkonakin. Eikä siinäkään mitään, jos tuo juhlimen pysyy rajoissa.
Itse ajattelin, että aika usein voitaisiin miehen kanssa mennä erikseen baariin niin, että lapsen kanssa olisi kuitenkin usein oma vanhempi. Tosin meillä varmasti hoitopaikkojakin riittäisi :)
mä kans tuossa kävin vanhan luokkakaverin luona kyläilemässä jota en oo nähny ainakaan 5v ja heille on nyt kk sitte syntyny ensimmäinen tenava, ja kauhistelin ku hän sanoi, että he on ollu jo sen miehenkanssa baarissa juhlimassa kavereidenkanssa:O
siis ei mulla ainakaan olis pokkaa jättää niin pientä vielä hoitoon, saatikka edes uskaltaisi vielä jättää kenellekkään!
poika oli ekankerran hoidossa muistaakseni 3kk ikäisenä, vaikka seki on kyllä pieni vielä, mutta oli silloon pakko päästä vähä tuulettumaan, josta ei edes tullu mitään ku kokoajan murehdin miten poika pärjää:(
tyttöä ei olla edes jätetty vielä kellekkään hoitoon ku imetänki vielä nii tissithän räjähtäis jos johonki lähtisin, kukanyt jaksaa jossain baarin vessassa ruveta pumppaamaan?
ja baareissa menee älyttömästi rahaa, vaikka kuinka erukäteen ittensäkans sopii, että en mä sitte osta ku yhen siiderin!!
ja aamulla kiva kattoa ku lompsa amottaa tyhjyyttään/kasasta kuitteja.
ja toinen asia mikä mua niin ärsyttää, ku monet sanoo, että he on ihan normaalisti juonu saunakaljoja ja siidereitä sekä poltellu, mutta vähentäneet kyllä:O
mä en yksinkertasesti edes pystyisi polttelemaan tai juomaan ku tiedän, että siinä ei pelata vaan omalla terveydellä vaan myös lapsen.
joten kummassaki raskaudessa lopetin polttamisen ku seinään.
ja pisaraakaan en oo alkoholia ottanu kummassakaan raskaudessa.
että jos nyt kysyisin teidänkin mielipidettä tähän:) saadaan vähän juttua luistamaan täälläkin taas:)
Onko Mavu polttanut/polttaa :O Mä jotenkin luulin että olet ihan enkeli, etkä tee mitään " pahaa" ;)
Mä join ensimmäisen raskauden aikana silloin kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Nytten kun yritettiin puoli vuotta lasta kullan kanssa, en juonut yritysaikana mitään. Silloin kun tuli nega testi ja ennen kun harrastettiin seksiä seuraavan kerran saatoin joskus juoda, mutta tuo aika oli minulle erittäin kuivakka viinasten osalta. Tupakkaa en ole ikinä polttanutkaan, paitsi jossain vaiheessa olin bile polttaja, mutta sitä kesti ehkä kaksi baari reissua :D
Tänään saatiin se mun viitta melkeen valmiiksi. Siitä tulee kyllä nätti, sikälimikäli saan sen kunnolla valmistettua loppuun asti:) Maanantaina pitäisi saada kutsut postiin, (Tosin ne ei ole vieläkään valmiit...) mutta eiköhän tämä tästä;) Mä oon jo niiiin stressaantunut, että räjähtelen vähän väliä. Tänäänkin sanoin äidille tosi pahasti kun palo hihat:( Onneksi se tuntee mut niin hyvin että tiesi etten tarkoita oikeasti pahaa.
Täällä on näköjään ollut puhetta alkoholista ja lapsen hoitoon jättämisestä.
Melko jyrkkiä mielipiteitä mielestäni monilla.
Tokikaan en itsekään lapsen nähden joisi ainakaan känniin asti, mutta ihan hyvällä omatunnolla otan joskus saunan yhteydessä yhden, pari.
Ja poikaa olen jättänyt hoitoon jo melko pienestä pitäen, olikohan n. 1 kuukauden ikäinen, kun oli ensimmäistä kertaa.
Tästäkään en tunne huonoa omaa tuntoa, koska poika oli erittäin vaikeasti koliikkinen (huusi 4,5 kk 20 h/vrk)
Luulen, että tuossa tapauksessa KUKA TAHANSA antaisi pienenkin vauvansa hoitoon, ihan oman mielenterveytensä takia.
Niin, mielipiteensä kullakin, tämä on vain minun kantani asiaan.
Juu, täällä tosiaan herättiin hetki sitten...:) Eilen valvoin viiteen asti aamulle, ei vaan väsyttänyt jostain kumman syystä. Mies nukkuu vieläkin, vaikka meni nukkumaan noin kahdentoista aikaan!
Laukkis: Mielipiteet on siitä hauskoja että ne muovautuu ja elää tilanteen mukaan. Suurin osa juomis/hoito kysymykseen vastanneista elävät vielä tällä hetkellä ilman lasta. Kyllä kaikkien mielipiteet vielä muovautuvat siinä vaiheessa kun ollaan siinä " tosi tilanteessa" . Se on ihan hyvä että on eriäviä mielipiteitä, ei kukaan täällä ketään tuomitse:)
Oli kyllä tuolla miehen veljellä (jonka kyllä tuomitsen) ollut niin hurja ilta että huh huh! Oli kaiken kukkuraksi ajanut sairaalaan kännissä hakemaan vauvaa kotiin. Toivottavasti äiti ajoi koko köörin kotiin!
Mun on ainakin vaikea kommentoida muiden asioihin tässä meidän keskustelussa, kun en tiedä tarpeeksi taustoja. Jokaisen mielipiteet varmasti muovautuvat oman tilanteen mukaan.
Mä olen taas kasvanut perheessä, jossa ei olla pahemmin viinaan koskettu. Mun vanhemmat ei absotulisteja olleet, mutta keskittyivät enemmän muihin harrasteisiin. Äiti koiriin ja isä sukututkimiseen :D Ja äitinhän ilta menee ihan pilalle, jos ei pääse ajoissa nukkumaan! :D
Äitin mielestä tuo mies ei saisi odotusaikanakaan käydä missään, meillä ollaan vanhanaikaisia ;)
" Onko Mavu polttanut/polttaa :O Mä jotenkin luulin että olet ihan enkeli, etkä tee mitään " pahaa" ;) "
mähän oon kaukana enkelistä=D
no ei vaiskaan, kyllä mä suht enkeli oon ollukki, ku kuuntelee joskus noiden vanhojen luokkakavereidenki juttuja.
ja kiitän kyllä äitiä tosi paljon, että muutettiin vaasasta pois silloon ku olin teini:D vaikka se kurjaa silloon oliki.
olis voinu munki elämä mennä samanlaiseks ku sillosen parhaan kaverini, eli ei todellakaan hyvin!
vaikka se teiniaika oliki aika hurjaa täälläkin, niin siitä selvittiin:)
ja onnellinen olen elämääni nyt.
polttamaan alotin jo yläasteella... vois sanoa, että seura teki kaltaseks:/
ja pojan syntymän jälkeen alotin taas polttelemaan ensimmäisen ryyppyreissun jälkeen, eli silloon ku imetys oli loppunu pojan ollessa n. 3kk. siinä vaan ajatteli, että emmänyt polta ku näin ryypätessä, mutta mopo karkas käsistä:(
nyt on onneks menny paremmin, eikä edes oo tehny mieli tupakkia vaikka silloon tällöön oon vloppuna 1-2 siideriä juonukki:)
ja oon päättänykki että en rupee enää polttelemaan vaikka imetys loppuuki piakkoin...ehkä.
Itse voisin ihan hyvällä omalla tunnolla ottaa lapsen nähden esim. lasin viiniä ruoan kanssa tms. tai nk. saunakaljan (kaljaa en juo, mutta esim. siideriä). Minusta olisi ihan hyväkin, että lapsi näkisi, että alkoholipitoisia juomia voi ottaa ilman, että pitää olla hirveässä jurrissa. Se kun on kuitenkin hyvin suomalainen tapa, että alkoholia otetaan vain sen vuoksi, että tullaan humalaan ja minä en oikein välitä siitä. Haluaisin osoittaa lapselleni, että alkoholia voi käyttää muutenkin kuin humaltumiseen, esim. ruokajuomana (joskus) tms.
Siihen en osaa sanoa mitään, missä vaiheessa voisin jättää lapseni hoitoon ja lähteä viihteelle. Tilanteen mukaan katsotaan.
Tupakointia, jos on raskaana tai pieni lapsi lähettyvillä en katso hyvällä! Itse poltin reilun viisi vuotta, viime syksynä lopetin kerralla ja nyt ollut vuoden verran ilman yksiäkään savuja. En pysty ymmärtämään niitä naisia, jotka ovat valmiita riskeeraamaan oman lapsensa terveyden polttamalla (tai kännäämällä tai käyttämällä huumeita) raskaana ollessa tai esim. sisällä, samoissa tiloissa missä on pieni lapsi. Myöskin se, että äiti tupakka suupielessä kantelee vauvaa ulkosalla on aika härskin näköistä. Mutta pahinta on kyllä se raskausaikana ja kotona poltteleminen.
Tietty jos hyvin käy, tupakoitsevan odottajan lapsi syntyy ihan terveenä, mutta on hyvin suuri riski, että lapsi sairastaa astmaa, on pienikokoinen, allerginen tms.. En voi ymmärtää, että joku odottava äiti ihan tieten tahtoen, omaa itsekkyyttään (" emmä voi lopettaa, kun se aiheuttaa nii paljo stressii ja eihän sekään oo hyväksi lapselle!!1" ) on valmis riskeeraamaan lapsensa terveyden sillä tavalla. En arvosta.
Mutta onneksi suurin osa odottajista ymmärtää oman vastuunsa ja on ainakin raskausajan polttelematta. Kun lapsi on syntynyt, en pidä niin pahana, jos käryttelee (kunhan lapsen ei tarvitse hengitellä niitä savuja).
No niin, tästä aiheesta voisi kyllä paasata vaikka ikuisuuksiin, mutta en nyt kuitenkaan taida :D
Han ja Rumpali 21+4
Mä olen siinä mielessä " kunnon suomalainen" että mä en juo alkoholia muuten kuin humaltumiseen. En esim juo viiniä ruuan tai juustojen kanssa, enkä osaa ottaa saunakaljaa taikka yhtä rauhoittavaa ja rentouttavaa kylmää bisseä töiden jälkeen. Jos juon, niin juon koska pyrin humalaan. Samaa tekee mieheni.
Maailmankaikkeuden surllisin näky mielestäni on se, kun äiti ja isi päättää " hemmotella" lapsia ja vie mukulat laivalle. Terminaalissa äiti ja isi ottaa jo ensimmäiset oluet, ja polttaa samassa pöydässä lasten kanssa. Laivalle päästyä kaivetaan äidin käsilaukusta se yksi olut/taskumatti ja ryystetään siitä siihen asti kun päästään tax free ostoksille. Lapsille pari pussia karkkia ja pari limpparia, sitten baariin tai hyttiin kittaamaan lisää. Loppuillasta lapset istuvat ravintolan pöydässä leikkimässä tupakantumpeilla ja kuuntelevat kun äiti ja isi riitelee. Mulla nousee niskakarvat pystyyn jo pelkästä ajatuksesta. Onneksi en osaa juoda miehen kanssa kahdestaan. (Emme aijo muuten ikinä opetellakkaan.)
Me laitettiin kortit eilen postiin :) Tai oikeestaan postilaatikkoon ne meni tiistai iltana, mutta eilen lähtivät vasta matkaan:) Innolla odotan miten meidän suku osaa ilmottautua juhlaan, vai osaako ollenkaan...
Ollaan ton ukon kanssa mietitty jos häiden jälkeen otettais asuntolaina ja ostettais oma yksiö. Sinne mahtus sitten pikkusenkin kanssa hetkeksi aikaa, ja se voi olla että meillä yritys kestää taas sen yli puoli vuotta..:( Mutta aika näyttää. Kovasti on ollut puhetta että häiden jälkeen pitäisi taas laittaa jalat kohti kattoa;)
Täällä mennään jo 32. viikolla ja synnytys on alkanut pyöriä mielessä. Pelottaa. Toinen suuri miete on että mihin verhoan mahani kun tulee kylmempi. On vain yksi tuulitakki johon maha mahtuu ja se ei ole sellainen että yhtään " siistimpään" tilaisuuteen se päällä menisin, eikä se lämmitäkään yhtään.
Mä en ole vieläkään saanut sitä Vau' Kirjan tervetuliaispakettia. Puoli vuotta sitten sen tilasin! Vaikka se onkin ilmainen, jotenkin ärsyttää. Meilasin sinne kuukausi sitten ja ne sanoivat että heiltä on näytevaipat loppu ja lähettävät pakettini heti kun niitä tulee. No ei oo näkyny. Ois vaan kiva päästä lukemaan sitä paketin synnytysaiheista kirjaa ja kuunteluttamaan sitä cd:tä vauvalle. Jää kyllä huono maku tosta suuhun, enpä taida heiltä kirjojakaan alkaa tilata kun meininki on tämä.
Ei hitto! Johan jännittää ;) Olen alkanut odottamaan tuota maagista päivää kuin kuuta nousevaa, koska kärsin todella kamalasta vauvakuumeesta!! Ja tosiaan se yritys alkaa taas sitten kun ollaan naimisissa:)
Meinasin että kävisin heti joulukuun alussa gynellä puhumassa liian pitkästä kierrosta. En usko että mulla edes on ovulaatiota...:( Inhppn gynellä käyntiä, tulee oikeen kylmät väreet..!
Hei Dagny! Oonkin odottanut sun kuulumiasi. Oon aika pitkällä jo :)
Kylläpä aika rientää, jardinsin häät on jo kuukauden päästä! Mistäs sitä tietää, jos saisin susta kohta odotuskaverin ;)
Rv 19+4 menossa ja eilen tunsin ensimmäisen kerran vauvan liikkeet selvästi. Ihan kuin joku olisi kutittanut höyhenellä masua :)
Tänään tunsin äsken lisää liikkeitä, kuin mato olisi yrittänyt tulla läpi mun vatsapeitteiden, sellaista kiemurtelua siellä oli :D
Tänään meinasin pyörtyä koulussa, kun meillä oli liikuntatuokio luokan kanssa. Oltiin silmät peitettynä tekemässä tehtävää. Piti sitten mennä istuman maahan, kun musteni silmissä niin pahasti.
Onneksi tänään alkoi viikonloppu :) Vietetään tänään ehkä leffailta miehen kanssa.
Huh, musta on tullu ihan kamala juoppo! Kolmatta viikonloppua taas menossa huomenna kaverini kanssa parille. En muista milloin ois viimeksi ollu näin kova " putki" ;)
Mun hääpuvusta oli soitettu, mutta en ehtinyt vastata puhelimeen! Hitto jos ne sanoo että sitä pukua ei saa valmiiksi ajoissa. A.P.U.A!! (Häästressi vol. 1)
Hääpukuni on tullut:) Vitsi, vähänkö oon onnellinen:) Ens viikolla pääsen taas sovittamaan sitä unelmaa:) Jipii! Pelkäsin jo että se ei ehdi tulla ollenkaan, mutta ehtipäs ja häihinkin on vielä aikaa 1kk ja 17pv:)
Koiralla taitaa olla joku hätä, kun se oksentelee koko ajan:( En tiedä mitä se rassukka on syönyt, mutta taitaa jäädä mun illan menot väliin, ja jään vahtimaan tuota pikku-ukkoa tänne.
Oi että te olette paljon kirjotelleet!! Mä olen nyt niin laiskalla päällä että en jaksanut kaikkia lukea hirmu tarkkaan :S Mutta jos taas tästä omasta tilanteesta raapustelisi jonkun verran:
Maanantaina mulle tehtiin laparoskopia jossa otettiin tuo endo pois. Aiemman ultran mukaan mulla olisi ollut munasarjat todella huonossa kunnossa mitä ne ei kuitenkaan sitten ollutkaan. Minkään näköistä estettä ei näkynyt enää minun raskautumiselleni! Ainoastaan pitää nyt yksi kierto odottaa että kohdun limakalvo korjaantuu, siellä kun olli pihdit. Ja PCOS ei myöskään enää näyttänytkään mitään merkkejä. Eli asiat on siis paremmin mitä luultiin.