DeMoms #3
Tein taas uuden kun alkoi mulla ainakin jo toi vanha takkuilemaan.
Aloitettaiskos taas tilanteilla kun ne ovat muutamilla muuttuneet :)
Kommentit (448)
no nyt oon minäkin kuumeessa ja tytöllä hirvee nuha ja vähä lämpöö:(
miehellä ei taaskaan oo ollu yhtään mitään!! mä en ymmärrä miks se ei tuu koskaan kipeeksi.
mulla ei oo ollu kummassakaa raskaudessa harjotussuppareita, vasta sillon tiesin mikä supistus on ku synnyttämään lähdettiin. pojan aikana en ollu varma edes oliko ne supistuksia vaikka synnytys oli jo käynnissä:D
tyttön synnytykses supistukset tuli nii voimakkaina ja tiheesti jo melkeen heti alkuun.
poika on ollu tänään niin rasittava, kokoajan tehny tinkiä ja kiusannu tyttöä, menee tönimään sen alas ku se nousee johonki seisomaan, tiedä sitte onko ruvennu tulemaan mustasukkasuutta tai jotain:/
Masussa taas kamala jyske menossa :D Kummastakin kyljestä tuntuu vauva tökkivän. En tiedä onko ne jalkova vai käsiä.. :D
Kestovaippojakin kävin tutkailemassa.. Jos ostaisin ennen vauvan syntymää paljon harsoja (ja neppareita) ja pari vaippaa.
Ensi viikolla pääsen sitten vauvantavaraostoksille! :) Vaunut käydää ostamassa ja kiertelen kauppoja katselemassa loppuhankintoja myös. Onneksi netistä voi myös sitten tilata jos kaupoista ei löydy. Lauantaina oon menossa myös Tampereelle, serkulta saan siellä tavaraa ja kierrellään kauppoja myös.
Tunnin päästä olis täynnä rv 34+0!! :O <3
Jii, parempaa raskausonnea seuraavaan kiertoon! :)
mavun perheessä sairastellaan, koittakaahan parannella siellä oloa!
MSOLkin on jo loppusuoralla odotuksessa, äkkiä se aika kuluu, ei voi muuta sanoa. Mitäs hankitte ostosreissulla?
Meillä täällä on jo kaikki ihan valmiina vauvaa varten, kun nyt vaan pikkuinen ymmärtäisi tulla ulos. Merkit kyllä viittaisi siihen, että synnytys on lähellä (terkkakin oli ihan ihmeissään, ettei VIELÄ ollut syntynyt, kun eilen kävin neuvolassa), mutta musta tuntuu, että tuo pikku kehveli vaan kiusaa äitiä ja isiä. Antaa tahalleen noita merkkejä, että olisi tulossa, mutta sitten onkin mahassa vielä neljä viikkoa! :D
Tällä hetkellä ajatukset pyörii VAIN tuon synnytyksen ympärillä. Ootan sitä todella paljon.
Voipi olla, että mun pitääkin jättää kesken tuo työharjoittelu, minkä aloitin viime viikolla, kun mulla verenpaine oli yht´äkkiä noussut sen verran korkeaksi. Mitään muita merkkejä esim. raskausmyrkytyksestä ei ollut, mutta ajattelin nyt ainakin muutaman päivän lepäillä, kun en halua ottaa mitään turhia riskejä. Huomenna taas neuvola (paineiden takia määräsi uuden ajan näin pian, olin siis eilenkin neuvolassa), katsotaan siellä tilannetta uudelleen, onko esim. valkuista näytteessä tms.
Tässä muutama kuva mahasta, jos kiinnostaa:
rv 37+2
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Tohmo_Sr&image_id=51220205
35+5
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Tohmo_Sr&image_id=50408713
On siellä lisääkin kuvia.
Huomenna onkin jo 38 viikkoa täynnä. Viimeisiä viikkoja viedään. Tuleekohan tuo Rumpali ennen eräpäivää, vai tuleekohan vasta karhukirjeen jälkeen...
Kiitos Han_:) Vähänkö sulla on iso maha :D Ihana! Siis aivan ihana! Teillä oli ihania muitakin kuvia, kävin kurkkiis:)
Munkin pitäs varmaan niitä meidän hääkuvia laittaa nettiin jahka saan aikaseks...
Mihin mortem on hävinny:( Mä oisin halunnu udella rastoista:) Meinasin et haluaisin laittaa rastat ja oisinkin nyt kyselly sulta siitä prosessista. Muistelisin että itte tykkäsit niistä kovasti:)
aivan ihana kyllä tuo han_in massu! oikee pallo! :D
meillä sairastellaan juu, tänään käytiin likankassa tk:ssa ja sillähän on kans korvatulehdus:(
sai kans antibioottikuurin.
lähettiin sinne tk:hin joskus 5 aikoihin ja puol 9 oltiin vasta kotona, oli vähä ruuhkaa>:O
no vein mä pojan siinä ensi hoitoon kaverille ja tk:ssa käynnin jälkeen sitte apteekissa ja hakemas pojan kyyttiin:)
mutta sai sielä kuiteski 2h odottaa jos ei pikkusen enemmän.
JA mä sain kävellä ees taas käytäviä KOKO sen ajan, menas kyllä kädet olla puuduksis sen jälkee. vähä ku istahti likka rupes huutamaan ja kiemurtelemaan sylissä, että ei oikee muu auttanu ku kävellä:/
Han_: Ei olla vielä päästy ostosreissulle, huomenna mennään Seinäjokeen vaunuostoksille ja lauantaina Tampereelle siskon kanssa. Kovin paljoa en taida saaduksi ostettua, kun palkka tulee ensi viikolla. Mutta onneksi lopputavaroita (esim. sitteri ja puuhamatto) voi tilata vaikka netistä vauvan synnyttyäkin. Kun nyt saisi ensin noita pienempiä ostoksia tehtyä (mm. pinnasänkyyn patja + vuodevaatteet, hoitoalusta, harsoja, vaunuihin kaikki tarvittavat vempeleet yms. ;)) Imetysliivitkin pitäisi varmaan ostaa. Mä en vaan yhtään tiedä minkä kokoiset ostan, kun tissit on edelleen yhtä pienet kun ennenkin :D Ja vaikea uskoa, että ne tästä sen yhtään enempää kasvaisikaan vaikka maito nousisikin rintoihin (mun onnella mulla on aivan varmasti ongelmia maidon/imetyksen kanssa, kun niin kovasti haluisin täysimettää kauan.)
Oltiin eilen neuvolassa ja synnytysvalmennuksessa. Neuvolaan meen taas ensi viikolla, kun mulla oli nyt paino tippunut kilon :O (painoa nyt siis 48kg.) Neuvolatäti heti kyseli, että syönkö tarpeeksi ja tehdäänkö me joka päivä lämmin ateria.. Hemoglobiinikin oli tippunut, 118 taisi olla.
Eiköhän meihin (tai siis muhunkin) ruoka uppoa, kun yksi päivä tein lihapataa ja laitoin siihen 800 grammaa lihasuikaleita ja kaikki meni sen yhden aterian aikana.
Nyt ukko tekee hernekeittoa, yök! Mulla taas uunissa tulossa valkosipuliperunoita ja jääkaapissa on marjahyytelöä ;P
Suloinen masu muutes sulla Han_ :)
Minne kaikki ovat taas kadonneet? En oo ollut kahteen päivään netissä ja siltikään kukaan ei ole tänne kirjoittanut :/
Nukuin sitten viime yönä (ja hiukan edellestä iltaa ja tämän päivän aamupäivää) 18h.. Oli vissiin hiukan väsy :D Pahoinvointi edelleen jatkuu, en oo tosin pitkään aikaan oksennellut mutta olo on kuitenkin kamala aamulla ja aamupäivisin. Ja silloin, kun on nälkä kuten nyt :/
Mitäs tyttösille kuuluu? :)
Meillä ukko kysy tänään kaupassa ihan yllättäen, että alettaisiinko häiden jälkeen taas yrittämään vauvaa:D Tätä ennen se oli vaan puhunu että haluais säästää ja viettää aikaa kahdestaan, mutta mieli on nyt sitten taas muuttunut (ja hyvä niin) Totesin että kattellaan sitten marraskuussa että mikä fiilis sillon :)
Tänään askartelin tiekylttejä sinne häihin...Kamalasti tekemistä, mutta silti toivon että se marraskuu sieltä tulisi vauhdilla, jotta saataisiin homma pois alta:)
Osaisitko auttaa? Koska olet sellainen velho noiden kankaiden ja käsityön osa-alueella, kerrotko miten saan tehtyä simppelin viitan häitä varten? Sellanen " pacman" leikkaus näyttää tosi typerältä, (ainut malli jonka osaan itse tehdä) ja netistä en löytänyt yhtään ohjetta! Jos sulla on jotain hihassa, jaatko salaisen tiedon kanssani ;)
laitoin sulle s-postia:)
meillä noralla (vanhemmalla koiralla) todettiin epilepsia:( saatiin siihen lääkitys tänään, mutta alotetaan se vasta huomenna, saa nyt nähdä mihin suuntaa se sitte kehittyy, ku oon kuullu vähä kauhutarinoita, että monen koira on menehtyny suht nopeesti ku kohtauksia on ruvennu tulemaan enemmän, mutta noralla ne on onneks lievimmästä päästä.
mä oon lihonnu=8( ja justiin mahan alueelta, nyt on melkee samanlainen pömppis ku synnytyksen jälkeen:O
mieski jo kysyi, että ookko sä raskaana?
voi kauhia jos olisinki! sitte pitäs nopiaa rakentaa se talo että mahuttasi kaikki saman katon alle.
no ensviikolla on neuvola niin tietää onko kierukka pysyny paikoillaan...
niin ja oon mä kyllä syönykki sitä makiaa ihan kiitettävästi.
pitäs vissiin alkaa laihikselle:)
Mavu: Meidän edellisellä (siis vanhempien) koiralla oli epilepsia. Tuli äitille 6v.-ikäisenä ja sai luultavasti ikävästä epilepsia. Eli sitten 13-vuotiaaksi eikä se epilepsia niin pahasti haitannut elämää :)
Ollaan tässä miehen kanssa alettu miettimään vauvan tarvikkeita varten lipastoa. Tykkäisin hankkia cittarista limenvihreän tai aniliniinpunainen Anni-lipaston ja lisäksi fantasia-hoitopöydän (tai sen tyylisen.) Pitäisi pian päästä kiertämään kirppareita, kun sieltä voisi löytyä halvalla vauvalle vaikka mitä kivaa :)
Tänään ostin tennarit ja collegepuvun vauvalle.
Tänään menossa rv 17+1 :)
Miehen veljen vaimo saa lapsen tänään :) Tai ovat ainakin olleet sairaalassa jo eilisestä illasta lähtien. Nyt ollaan koko päivä jännitetty että millon tulee viesti että kaikki on hyvin ja juniori maailmassa:)
Mua pelottaa tosi paljon että masennun kun nään sen lapsen. On jo alkanu tulla omat muistot ja pelot esiin, ja ahdistaa jo tässä vaiheessa...:/ Olen toki onnellinen heidän puolestaan, mutta...Äh, jotenkin vaikea pukea sanoiksi mitä tunnen. Koko päivän ollut " pala kurkussa" ja tuntuu ettei se lähde pois vaikka kuinka itkee ja suree...
Olen ajatellut että en uskalla yrittää enää toista raskautta, jos sekin päättyy niin traagisesti kuin ensimmäinen:( Miten sitä sitten osaisi nauttia raskaudesta kun pelkää että menettää kaiken taas 9kk päästä...
Mies on ollu tosi mussukka! Kävi hakemassa eurokankaasta mulle sellasen viitan kaavat <3 Se on niin ihana, ja sen läsnäolo auttaa tähän ahdistukseen.
Viikonloppuna tehdään se viitta äidin kanssa. Sitä varten ostettu kangas on jotain niin ihanaa, toivon vaan nyt että se onnistuu:)
Olen pannut merkille, että tämä raskaus on pahentanut minun paniikkikohtausten voimakkuutta. Nyt on kahdesti tullut niin voimakkaat oireet, että on meinannut taju lähteä :p Paniikkikohtauksia olen saanut siis jo viime talvesta asti, n. kerran kuukaudessa tai harvemmin, mutta nyt on tullut kuukauden sisään parikin ja ovat olleet todella voimakkaita. Vaan ei taida auttaa kuin elää niiden kanssa.
Jardins, en osaa äkkiseltään kuvitella mitään raskaampaa kuin oman lapsen menetys. Minusta sinä saat surra niin kauan kuin on tarpeen. Ei ainakaan kannata yrittää tukahduttaa tunteita esim. sillä verukkeella, että " siitä on jo niin kauan, ei minun enää kuuluisi surra" . Vaikka sinä nyt et varmaan noin ajattelekaan, äläkä alakaan ajatella! Suru helpottaa aikanaan, yleensä kuitenkin vasta sitten, kun on saanut surra tarpeeksi. En todellakaan tiedä, kuinka kauan siihen menee, eikä sitä voi nopeuttaa.
Jokainen käsittelee suruaan omalla tavalla, mutta oli tapa surra mikä hyvänsä, tärkeintä on kuitenkin antaa itselle lupa surra.
Älä myöskään tunne huonoa omaatuntoa tai vastaavaa surustasi. Kyllä perheesi ymmärtää tunteesi. Voit onnitella vaikka puhelimitse ja kertoa, että suru oman lapsen menetyksestä nousi sen verran vahvasti pintaan, ettet ihan heti kykene tapaamaan heidän lastaan.
Ja vielä tuosta uudesta raskaudesta. On ymmärrettävää, että varsinkin sinun kohdalla se voi olla vaikeaa ja pelon täyteistä. Et varmasti voi unohtaa aiempaa raskautta ja lastasi, mutta ei sinun tarvitsekaan unohtaa. Uusi raskaus on todellakin ihan uusi juttu eikä se ole " paikkaamassa" aiempaa menetystä. Se ei myöskään ole todennäköisesti ollenkaan samanlainen kuin aiempi raskaus, onhan kyseessä ihan uusi yksilö. Ei myöskään tarvitse tuntea syyllisyyttä siitä, että iloitsee uudesta lapsesta. Ei se vähennä ensimmäisen lapsesi merkitystä. Peloista voi myös puhua neuvolassa tai vaikka ihan terapeutille, jos tuntuu, että et sen vuoksi uskalla tulla uudelleen raskaaksi. Sieltä saat varmasti tarvitsemaasi tukea.
En kyllä yhtään osaa kirjoittaa, mitä haluaisin oikeasti sanoa. Toivottavasti tekstistä sai edes jotain irti eikä ollut aivan täyttä siansaksaa :D
Tsemppiä jardinsille!
Missäs mortem piilottelee?
MSOL oli käynyt shoppailemassa. Itsekin tullut harrastettua sitä ;) Onko teillä ihan oma huone vauvalle, vai? Meinaan kun suunnittelit niitä kaikkia mööpeleitä ostavasi.
Miten muuten laukkiksella, mavulla ja minun_:lla, onko teillä lapsilla omat huoneet, missä leikkivät/nukkuvat tms. vai miten olette hommat järjestäneet? Meillä vauva tulee nukkumaan pinniksessä samassa huoneessa kuin mekin. Muut kamppeet ovat sitten missä ovat tai mihin mahtuvat parhaiten. Meillä ei siis ainakaan alussa omaa huonetta lapsella. Sitten kun muutetaan isompaan asuntoon, tod.näk. kolmioon, tulee yhdestä huoneesta lastenhuone.
Nyt pitää lähteä nukkumaan.
Han ja Rumpali 20+6
Kirjoitit todella kauniisti! Kiitos! Teidän " virtuaali" ystävien tuki ja teille purkaaminen on minulle todella tärkeää. Kiitos kun olette olemassa siellä ruudun toisella puolella <3
Ihana nimi sun vauvalla, rumpali :) Ihastuin täysin!
ekaks pitää muistaa jardins, että mulla on staralle yks juttu;D yritän tänäiltana tulla meseen pidemmäks aikaa jos vaikka törmättäis:)
meillä on poika ollu omas huoneessa 6kk lähtien, ja me sitte ollaan nukuttu täälä parvella. leikkihuone... no se on koko tää pieni kämppä, tuntuu, että vaikka kuinka yritää pitää ne leikkikalut pojan huoneessa.
illalla ku kerää kaikki lelut pojan huoneeseen, ne on seuraavan päivän iltana taas kaikkialla muualla ku missä pitäs:)
mies jo tuossa sanoi, että pitäs hommata tuolle tytölle jo tytön leluja, ettei siitä tuu samanlaista poikatyttöä ku susta:D vaikka mua se ei haittais vaikka tulis, olispahan kiinnostusta sitte miesvoittoisillekkin aloille, eikä pelkästään nais:)
Juttuja! Me koiran kanssa tykätään jutuista:) Mä oon joka ilta notkunu mesessä, mutta sua ei oo näkyny..:( Yritetään rehvata! Meidän pitäis pitää semmonen treffi päivä pari kertaa viikossa;)
Se vauveli syntyi viime yönä. Kaikki hyvin ja pikkunen on hyvin kunnossa. Äiti tosin ei ollu´pirteä kun synnytystä oli takana 28tuntia...Saas nähdä millon vauvelin näemme, nyt jo odotan sitä ihan innoissani:) Mulla nää mielialat vaihtelee laidasta laitaan...Mutta saisivat pysyä tällä laidalla, on kivempaa olla onnellinen:)
Me tosiaankin asutaan kaksiossa, mutta hieman järjestelemällä tänne mahtuu vauvankin tavarat. Makuuhuoneessa on tällä hetkellä sänky ja hylly (jonka voi tarpeen mukaan siirtää pois.) Ja sinne kyllä mahtuu pinnasänky, lipasto ja hoitopöytä. Ja jos kovin tulee tässä asunnossa ahtaanpaikan kammo, niin mä ainakin voisin siirtää kamani johonkin täällä olevista rivarikolmioista. Ei kuitenkaan ole kauhea kallis vuokra näissä ja noissa kolmioissa on vissiin mun haaveilemani vaatekomero! Kunnon komeron siis haluisin, kun tavaraatilaa pakkaa olemaan monissa asunnoissa aika vähän.
Miestä tosin ei edes kiinnosta jutella muutosta. Se ei tykkää muuttamisesta ja ollaan juuri muutettu tähän asuntoon. Että en sitten tiedä haluaako se asua myöhemmin täällä vai kaipaako se takaisin Vaasaan. Oon kyllä sanonut, että Amin kanssa en Vaasaan halua muuttaa. Ami on maalaiskoira ja muutenkin täällä on koirille paljon parempi olla, kun metsä on takana. Ja siellä ei juuri muita liiku :)
Ja täällä saa nopeasti koirat että lapsen hoitoon mun vanhemmilleni.
Mun pitäisi tässä kohta alkaa suunnittelemaan kestovaippojen hankitaa. Fuzzin vaippoihin ainakin olen ihastunut :)
Meilläkin on vaan kaksio, ja poika nukkuu yksin makuuhuoneessa ja me siis olohuoneessa.
Mekin molemmat inhotaan muuttamista, eikä muutenkaan millään haluttais muuttaa tästä pois, on sen verran ihana kämppä.
Mutta kai se olis pakko kohta alkaa katselemaan uusia asuntoja, jos meille vaikka toinenkin lapsi tulis :)
oli pakko tulla kirjottamaan ku MSOL kirjotti vaipoista:)
meillä nuo fuzzit ei istu tytölle kovin hyvin, mutta pojalle ne istuu, ei meillä niitä montaa kyllä ole edes, meille on istunu paremmin Swaddlebeessit neppareilla, ja suurin osa on ihan omatekosia pul taskuja, ne on parhaimpia ku oon ne muokannu meidän tytölle sopiviksi, nyt vaan neki meinaa jäädä pieniksi:(
no sitte on hyvä syy miehelle taas sanoa, että nyt on PAKKO ostaa lisää kangasta:D vaikka sauna on täynnä mun kangas pusseja...
sitte hyvä on kans cuddlebunssit, piti ostaa se kaavaki niin pääsee niitä tekemään ku ostin yhden cuddlen testaukseen, ja hyvin istui, nehän menee koko vaippaiän:) mutta ne on kyllä hintavia, ja harvoin niitä on kirppareillakaan myynnissä, tai en oo ite ainakaan nähnyt hirveesti.
niin ja meki ollaan oltu ny täyskestolla jo ainaki 3kk, alussahan käytettiin öisin kerttiksiä ku ei millään meinannu löytyä sopivaa pakettia yöksi ku aina oli lakanat märkänä.
niin se piti vielä kirjottaa, että niissä fuzzeissa on se hyvä, että jälleenmyynti hinta on melkeen sama ku mitä uusilla on, että rahat saa hyvin takas sitte ku ne jää pienekis, jos siis raaskii myydä:)
mutta nyt meen nukkumaan ku aamulla aikanen herätys.
nyt on jo pidemmän aikaa tyttö heränny 6-7 aikaa ja herättäny pölinällään pojan, ja sitte ku poika herää tyttö nukahtaa uudestaan... tekee varmaan tahallaan sen!:) ja poikaa ei sitte millään saa uudestaan nukahtamaan!että se on sitte noustava.
Kiitos, te ootte ihania Han ja mavu :) Paremmassa kunnossa taas, mitä nyt tänään vähän ahdisti kattoa subilta blodies (?) ennen viettelysten saarta, mutta taas terveiden kirjoissa ollaan, kiitos vielä tsempistä:)
Mulla alko vuoto tänään joten ei raskautta tässäkään kierrossa:( Kertokaas viisaammat teroluteista? Saako niitä ihan arvauskeskuksesta vai onko mentävä gynelle asti? Musta kovasti tuntuu että ovis on jossain kadoksissa kun en saa millään bongattuu sitä kierrosta, tai sitten mulla on vaan väärät pelit ja vehkeet...
Meillä on ensi viikolla miehen kavereiden tyttökavereiden kanssa tyttöjenilta:) Odotan tota kun kuuta nousevaa, ihanaa päästä tuulettumaan!
Miitistä sen verran että mä asustelen vantaalla:) Täytyis kattoa joku semmonen aika että kaikki ois jo poikinu ja lapset vois jo ottaa mukaan/jättää isin luo tai että vauvan voi ottaa mahassa mukaan. Olis niin kiva nähdä teitäkin!