Miksi kolmevuotiaan pitäisi siivota leikkinsä?
Tuntuu, että täällä monet käyttävät paljon aikaa ja energiaansa, jotta jopa kolme-vuotiaat lapset siivoaisivat leikkiensä jäljet.
Miksi ihmeessä?
Kommentit (67)
Kyllä meillä jo yksi vuotiaasta on kerätty lelut takaisin laatikoihin, kun leikit lopetataan ja mennään syömään, ulos tai nukkumaan. Ei siihen tarvitse mitenkään hirveästi energiaa käyttää. Alkuun lapsi otettaan mukaan keräämään niitä leluja ja siitä lapsi vähitellen oppii että on hänen tehtävänsä kerätä omat tavaransa kun sanotaan kerran. Ei siihen mitenkään hirveästi tarvitse "turhaan" energiaa käyttää. Vaan sen verran että sanoo "kohta mennään syömään, voit aloittaa lelujen keräämisen ym."
Miksi ei? Hän sen tekee kun nätisti pyytää ja neuvoo ja saa onnistumisen kokemuksia kun siitä kehutaan.
Ei meillä ainakaan riidellä lelulen keräämisestä. Ei ole koskaan riideltykään, eikä mistään muustakaan. Miksi kotona pitäisi asioista riidellä lasten kanssa? Meillä lelujen kerääminen on aloitettu yhteistyönä kun lapsi on täyttänyt vuoden. Nyt kolme vuotiaana kerääminen sujuu jo omatoimisestikin. Ei asioista tarvitse riidellä lasten kanssa, vaan ne voi hoitaa asiallisesti keskustelemallakin. Onkohan sinun ammattitaito jotenkin ruostessa "lto"?
Pidän täysin järjettömänä sitä, että näitä järjestäytyneitä, ns. aikuisen näkökulmasta oikeita taitoja painotetaan niin paljon, että ne aikaansaavat kodeissa riitoja. Kyllä ne sitten oppivat omalla painollaan. Positiivinen henki luo lapselle sisäisen motivaation tehdä oman osuutensa, sitten kun aivot ovat siihen valmiit. ap
...ap varmastikin tarkoituksella provosoi, ei siinä mitään.
Yksi hyvä pointti ap:lla toki on, ja se on se, että varmasti on vanhempia, jotka ihan LIIKAA keskittyvät siihen, että vaikkapa 2-3-vuotias tekee asioita järjestäytyneesti jne. Nimenomaan paino sanalla "liikaa". ELi tällöin tietysti on vaarana se, ettei lapsi saa olla lapsi ja leikkiä jne.
Mutta valtaosin ap on kyllä ihan pihalla, jos suoraan sanotaan. Aivan kuten valtaosa tässä nyt ymmärsikin, on ihan selvää, että esim. tuo lelujen kerääminen on ihan perusjuttu. Lapset oppivat pienestä pitäen, että iltaisin lelut kerätään. Totta kai vanhemman pitää käyttää järkeä--> eli jos lapsi on vaikkapa tehnyt jonkun hienon rakennelman, niin eihän sitä paskaksi pidä laittaa, vaan sen voi siirtää sivuun yöksi. Ei mitään sen kummempaa.
Mistään alistamisesta tai muusta tässä ei tietenkään ole kysymys vaan lapselle elämässä tärkeiden asioiden opettamisesta. Tietysti näitä taitoja positiivisessa hengessä yhdessä harjoitellaan ja tehdään.
Jos kaikki toteuttaisivat ap:n kasvatusajatuksia, niin voisi sanoa, että pellossa kasvaneita muksuja olisi maa täynnä. Eli juuri näitä aikuisia kunnioittamattomia lapsia, jotka eivät osaa käyttäytyä. Nimittäin kaikki lapset eivät tosiaankaan sitten omatoimisesti opi vaikkapa 10-vuotiaina siivoamaan, jos asiaa ei ole aiemmin vaadittu. Vai onko ap:n mielestä siivoaminen niin loistojuttu, että sitten oppi kivasti itsestään? Ihan niin kuin varmaan työn tekemisenkin sitten 30-vuotiaana, vaikkei sitä aiemmin ole harjoitellutkaan.
Ei lisää näitä, kiitos.
T: Ei todellakaan "LTO", vaan ihan maalaisjärkinen isä, jonka lapsilla on rajat ja rakkautta.
Eihän se mistään positiivisesta hengestä kirjoittanut, vaan ettei saa laittaa siivoamaan jos ei toinen ny "haluu".
Sieluni silmin osaan nähdä miten vaikka veljeni koittaa saada TODELLA vilkasta 2- vuotiastaan siivoamaan, joka ei haluu. Ja siivoaa sitten lapsen sotkut, sama ensi vuonna ja sen jälkeen ei kyllä tasan 4- vuotiaana siivoa! Ja kun pääsee noin pitkälle, niin ei siivoa koululaisenakaan..
Ja miksi siivoaisi koululaisenakaan jos isä siivoaa?
Pidättekö te lapsianne ihan tyhminä? Siivoaisitko itse varhaisnuorena jos isä/äiti tekee? En minä ainakaan.
Ei minun tarttenut teininä siivota kotona, vanhemmat erosivat ja elin kuin kuningatar.
Oman huoneen oven sai kiinni, se riitti. :D
Kyllä minusta on parempi että lapsi saa siivoamisesta onnistumisen tunnetta, pääsee auttamaan ja saa kiitosta/palkkaa.
Minä vaan olin ja kuvainnollisesti syljin kattoon.
Pieni kävelemään oppinut ei vastusta vaipan viemistä roskiin, mutta hankkikaa vauva kun teillä on 5- vuotias joka ei ole koskaan "joutunut" siivoamaan ja yrittäkää saada se osallistumaan.
Tässä voidaan puhua tappelusta! Siis kun se passaaminen loppuu vanhempien kohdalla.
Miten montaa lasta taas jaksaa passata? KOdin ja miehenkin?
Miksi SIIVOAMINEN on joku kamala asia? Itsellänne on joku asennevamma moiseen. Onko teidät sitten pakotettu siivoamaan taaperona?
Itse en ole siivonnut ja säälin siitä äitiäni.
Kun ei siivoaminen ole muuta kuin nostetaan palapeli takasin laatikkoon niin se löytyy kokonaisuudessaan seuraavallakin kerralla. Hui kamala!
49 taisin olla.
ja ymmärsin ap:nkin puhuneen nimenomaan kodista eikä päiväkodista. Yksi tärkeimpiä opittavia asioita ihmisellä on, että julkisissa paikoissa käyttäydytään ja toimitaan eri tavalla kuin kotona- ja tämä siivous on siitä malliesimerkki.
Meillä minä eikä mieskään olla kovin siistejä. En esim. ymmärtänyt ollenkaan tuota yhtä kommenttia, että lelujen pitää olla järjestyksessä, jotta leikin voi aloittaa. Ei mulla ole paperit tai kattilatkaan järjestyksessä, mutta ihan hyvin pystyn tekemään ruokaa ja töitäni :-) Enkä osaa myöskääm pitää siivoamista elämän perustaitona tai edellytyksenä kunnon kansalaisuudelle. Puhtaus on eri asia, se ei vaadi jokapäiväistä järjestelyä.
Lelut on lapsen ainoa todella oma omaisuus. Mikä minä olen sanomaan, missä laatikossa nidien pitää olla tai lajitellaanko autot värien vai koon mukaan? Tietty jos lapsi ei pidä leluistaan huolta, niitä hajoaa ja häviää, mutta ehkä siitä myös oppii jotain. Tai sitten oppii elämään sen kanssa että materia on katoavaista ja ilmankin pärjää.
Järjestyksen tarve on myös hyvin yksilöllistä. Mulla toinen poika siivoa oma-aloitteisesti (vaikka ei pakotettu siihen 3-vuotiaana) ja toisen huone on jatkuvasti kaaoksen vallassa. Tuon nuoremman käsken raivaamaan lattian ja tasot kerran viikossa että saan pölyt pois, muuten pitäköön sotkunsa. Olen satavarma, että vaikka pakottaisin hänet pitämään huoneensa ojennuksessa, niin se unohtuisi heti kun hän muuttaa kotoa pois.
Ei koskaan pitänyt hirveetä haloota leluista lattioilla.