LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Heippa!
Täällä alkaa yhdellä jos toisella olemaan jännät ajat edessä. Itselläni on nyt viikon ajan tullut päivittäin kipeitä supistuksia, mutta eipä niistä ole mitään sen enempää tapahtunut. Limatulppaa odottelen jos se sieltä tulisi niin olisi edes yksi merkki siitä, että kohdussa jotain tapahtuu..
Mitenkäs teillä kenellä on lemmikkejä, niin lemminkit ovat suhtautuneet raskausaikana?? Meillä on kissa joka on varsinkin iltaisin (jos minulla on tullut säännöllisemmin supistuksia) tosi levoton. Kissa kyörää ympärilläni ja katselee huolestuneen näköisenä eikä osaa asettua aloilleen mihinkään. Kaipa nuo eläimetkin asioita aistivat. Se on vaan niin huvittavaa kun en saa edes vessaan mennä ilman, ettei kissa seuraa perässä.. :)
Äippänen ja Pikkis 39+3
Vajaa viikko laskettuun aikaan ja täällä ei ole mitään uutta voinnissa tai no, supistuksia tulee entistä useammin, mutta ei säännöllisiä eikä mitenkään kovin kipeitä. Että odottelua jatketaan. Itse en muuten kertaakaan ole huomannut mitään limatulppaa, veren sekaista limaa on alkanut tulla vasta sitten kun synnytys on kunnolla ollut käynnissä.
Vaikka tässä miten on yrittänyt suhtautua niin, että ei se laskettuaika ole mikään eräpäivä ja pyrkinyt toppuuttelemaan itseään, koska muutkin ovat menneet lasketun ajan tuolle puolen, yksi ihan käynnistykseen asti, niin kyllähän se takaraivossa pyörii, että milloin tahansa voi tulla lähtö. Lapset kyselevät päivittäin, sukulaiset kimpoilevat jos ei ehdi vastata puhelimeen ja mies on heti valmiina lähtöön jos soitan sille töihin. Yritä tässä nyt sitten malttaa rauhassa odotella. :) Uloshan se nyt joka tapauksessa tässä kuussa tulee, mutta kyllähän sitä malttamattomana odottaa etenkin kun viimeisessä lääkärintarkastuksessa oli jo niin hyvä tilanne.
Äippänen kyseli eläinten suhtautumisesta. Meillä on jo vanha koira, joka ei tällä kertaa ole juurikaan noteerannut raskautta millään lailla. Aikaisemmilla kerroilla se on seuraillut minua ja sitten kun vauva on syntynyt se on "vahtinut" vauvaa ja yrittänyt olla hoitamassa. Ei kai sitä vanhus jaksa enää näin neljännellä kerralla innostua; tämä on jo niiiin nähty juttu. ;)
adalat 39+2 ja huomenna taas neuvolaan
Meillä on 2 kissaa, 4,5v ja 2,5v. Kumpikaan ei ole millään tavalla reagoinut tähän raskauteen. Pienempi on tosin tullut sillointällöin mun kyljen päälle köllöttämään, kun nyt siihen mahan takia mahtuu kerälle. Aiemmin se ei tätä ole tehnyt, mutta eipä tuossa kyljen päällä ilman raskausmahaa mahtuisi olemaankaan.
Ei täälläkään mitään limatulppaan viittaavaakaan ole näkynyt.
Mullakin on muuten huomenna neuvolapäivä :)
-Aveena, rv 40+2
...täälläkin on supistellut kivasti jo useamman päivän ajan, mutta ei vielä mitään kunnollista merkkiä synnytyksestä. Mutta mutta, meillähän on perjantai-aamuna edessä (todennäköinen) käynnistys!! Jihuuuuu! :) Joten sitä odotan intoa täynnä - mutta tiedostan myös sen, että voi olla syitä miksi eivät käynnistäkään.
Toki synnytys jännittää/pelottaa, mutta edessä se on kuitenkin ja parhaani aion tehdä. Sen enempi en synnytystä suunnittele. Ihanaa vaan päästä pian tutustumaan pieneen rakkauspakkaukseen.
...täälläkin on supistellut kivasti jo useamman päivän ajan, mutta ei vielä mitään kunnollista merkkiä synnytyksestä. Mutta mutta, meillähän on perjantai-aamuna edessä (todennäköinen) käynnistys!! Jihuuuuu! :) Joten sitä odotan intoa täynnä - mutta tiedostan myös sen, että voi olla syitä miksi eivät käynnistäkään.
Toki synnytys jännittää/pelottaa, mutta edessä se on kuitenkin ja parhaani aion tehdä. Sen enempi en synnytystä suunnittele. Ihanaa vaan päästä pian tutustumaan pieneen rakkauspakkaukseen.
Meillä ei ole lemmikkejä, mutta isosisko ja -veli odottavat vauvaa kyllä aivan täpinöissään! Varsinkin 7-vuotias isosisko. Puhuu vauvan tulosta ja synnytyksestä monta kertaa päivässä. Tekee piirrustuksia aiheesta ja tänään laittoi vauvan leikkimaton valmiiksi. Suloista. :))
Taide80 varmaan pääsee pian tositoimiin... Tsemppiä! Minulla ei tuosta limatulpasta myöskään ole mitään kokemusta. Aina on vedet sun muut menny vasta synnytyssalissa. Mutta mitään kunnon veristä vuotoa en jäisi kauaksi aikaa ihmettelemään, vaan menisin näytille varmuuden vuoksi.
Minulla ei ole enää neuvolaa (viimeks oli viikko sitten) ennen sovittua käynnistystä. Eli näillä mennään... kaikki arvot on onneks ollu hyviä (myös kaikki raskausdiabetekseen liittyvät) eli en toivo muuta, kuin että perjantaina kaikki sujuu hyvin! Terkkarin käsin tekemä painoarvio viikko sitten oli 3,6kg. Nyt rinsessa voi siis olla jo melkein neljä kiloa... :)
Kutkuttavan jänniä ja onnellisia odotuksen viime hetkiä! Jaetaan vauva- ja synnytyskuulumiset ihan pian... :)
Emmuli ja rinsessa rv38+
Täällä ei vieläkään supistele.. yöt nukun tosi hyvin, toissayönä vähän vihloi reisiä ja pakotti selkää. Eilen illalla myös pakotti alaselkää muttei kummempaa. Yöllä ei mitään kipuja kun vauvakaan ei juuri liikuskele yöllä, saa nukkua rauhassa :) jatkuispa sama rytmi syntymän jälkeenkin! rv 38+6
Kissoja meillä on kaksi, eikä ne ole mitenkään reagoinu..muutakun noihin uusiin tavaroihin mitä aina tulee niin hetihän sitä pitää mennä testaamaan pinnasängyt ja sitterit sun muut. Sitten ne on loukkaantuneina kun ne heivaa muualle ettei ne ole kissoille tarkoitettuja :) meillä kun on toinen kisu varsinkin ollut tai on sellanen vauveli.
Pikkis lähti tulemaan maanantaina yllättäen maailman. supistukset alkoivat kolmelta ja olivat ihan siedettäviä kuuteen asti. Sitten niitä alkoi tulla parin minuutin välein ja vieläkin Ajattelin että ne ovat vain harjoitus supistuksia. Kunnes kävin vessassa ja palatessani takaisin sohvalle meni vedet. Sitten soitin äitille joka tuki hakemaan erikoisen ja me lähdimme kohti tyksiä mieheni kanssa.
synnärille päästyäni olin vajaa kolme senttiä auki ja suihkussa lievitin kipuja tunnin verran. Sitten pyysin puudutusta jota sainkin odottaa puoli toista tuntia, koska anestesia lääkäri oli hälytetty lasten polille. Kun vihdoin sain epiduraalin se valahti jalkoihin joten siitä ei ollut mitään hyötyä. Uudella yrityksellä saatiin homma toimimaan. Tästä ei enää kauaa mennyt kun pieni tyttö syntyi maailmaan. Ponnistus vaihe oli helppo kun jalat oli niin puuduksissa, että tässä vaiheessa en tuntenut mitään kipuja tai ylipäätänsä yhtään mitään. Neidillä on pituutta 51cm ja painoa 3500g .
Äippänen ja Pikkis
Nyt sitten vaan nuuskuttelemaan sitä ihanaa vauvan tuoksua. :) Mulla myös kävi toisen lapsen kanssa niin, että epiduraali ei vaikuttanut ollenkaan siellä missä piti; vain toinen jalka puutui. Sitten kun sain toisen annoksen niin sitten tulikin sellainen puudutus, että mikään ei tuntunut miltään. Ponnistaminen oli hankalaa kun ei hahmottanut supistuksia juuri ollenkaan.
Omassa voinnissa ei mitään uutta. Neuvolassa oli kaikki kuten ennenkin, hyvin. Odotellaan, odotellaan...
adalat 39+4
Ihanaa miten "nopelta toiminnalta" sun synnytys kuullosti! Toivottavasti voitte molemmat hyvin!
Mulla tullu nyt kolmena yönä sitä limatulppaa oikein kunnolla, mut päiväksi vuoto laantuu...? Yöllä piti oikein laittaa suoja sänkyyn, ettei likaannu sänky! Jännää, mitenhän tää jatkuu...Tänään kävin hakemassa poskiontelotulehdukseen antibiottikuurin ja toivoisin et vauva pysyis nyt muutaman päivän ainakin yksiössään, että ehtis alkaa lääke puremaan. Ärsyttäväää kun on korvassa painetta ja se on ihan lukossa ja toinen rööri myös täysin tukossa!! Olis kiva päästä synnyttämään ees jotenkin kohtuullisessa olotilassa:(
Voimia kaikille muille odottajille!
Taide 37+2
Ei taida Taidellakaan enää kauaa mennä. Niinkuin ei varmasti kellään teistä, viikoista/päivistä enää kyse.
Meillä on mennyt pojun kanssa kotielo tosi kivasti. Poika on tosi kiltti ja tyytyväinen vauva; syö, kakkaa, nukkuu, välillä jaksaa seurustella hereillä pidempiäkin aikoja. Turhia ei huutele. Yöllä herää syömään kerran tai pari. Isotsiskot on aivan rakastuneita pikkuveljeen ja pusuja satelee :) Paljon myös hoitavat vauvaa; vaihtavat vaippaa, auttavat kylvettämisessä, pitävät sylissä.
Yhtään ei siis väsytä ja elämä on suorastaan luvattoman mukavaa :) Tällaisia ihania helppoja vauvoja voisi tehdä vaikka kuinka monta ;)
Tsemppiä kaikille vielä viime metreille!
Vauvauutisia kyttäävä Lipstikka ja Ryyni 12pv
...ja syntyi tänään (rv38+3) tosi hyvin sujuneen synnytyksen myötä! Kolmas ja helpoin synnytykseni. Mahtava fiilis! Tuossa tyttö nyt tuhisee, painoa 4310g ja kaikki hyvin.
Sairaalaan tultiin klo11. Epiduraalin sain klo 14. Ponnistusvaihe kesti 10min. Ei repeämiä, eikä jälkikipuja, ainakaan vielä. :) huomiseksi oli sovittu se käynnistys, mutta sitäpä ei tarvittukaan! Just tätä kyllä toivoinkin!!! Normaalisti alkanut, normaali synnytys! Mahtavaa!
Viime yönä nukuin huonosti, kun jomotti selkään ja mahaan. Aamulla sitten yritin jatkaa unia, kun olin saanu eskarilaisen matkaan, niin enpä kerennyt kun sänkyyn kellahtaa, kun tyttö aloitti meuhkaamisen masussa ja kuului pieni poks. Sitten vähän lirahti. Mummo tuli hoitamaan meidän 3v junioria ja miehen kanssa oltiin matkalla sairaalaan puoli tuntia poksahduksen jälkeen. Kokonaisaika synnytyksen kestolle 6h.
Voi että, kyllä tämä on ihanaa!! :)) tuntuu uskomattomalta, että tämä meni näin hienosti. Kaikki toiveeni toteutui.
Parhaimmat tsempit teille muillekin!
Emmuli ja tummatukkainen rinsessa
Ihanaa että sait noin positiivisen kokemuksen synnytyksestä!!
Täällä vain tuskaista oloa, sekä poskiontelotulehduksen että mahan kanssa! Turvotustakin on tullu nyt lopussa niin että kasvoista kyllä huomaa että ollaan aika "Hippoja"
Mä toivoisin pian jotain tapahtuvaksi, mutta empä usko...se limatulpan vuotokin loppui ja nyt tulee lähinnä valkovuotoa vaan runsaasti.
Taide 37+4
Kiva, että synnytys meni hyvin eikä sitä käynnistysaikaa nyt sitten tarvittukaan. :)
Taide; tosi tylsä juttu tuo poskiontelontulehdus. Toivottavasti saamasi tropit alkavat pian tepsiä ja tauti häipyy.
Itse jatkan odottelua. Huomennahan se la olisi, mutta jotenkaan en yhtään usko, että tämä päättäisi alkaa syntymään tässä lähipäivinä. Pessimistinä olen asennoitunut siihen, että vielä pari viikkoa saan tätä pientä hautoa. Toki toivon kovasti, että synnytys alkaisi luonnollisesti.
adalat 39+6
Hei kaikki marraskuiset! Onnittelut jo "jakaantuneille"! Itselläkin alkaa olla synnytys jo kovasti mielessä, ensikertalaisena jännittää aika kovasti. Haluaisin kysyä, oletteko valmistautuneet synnytykseen jotenkin konkreettisesti? Olen lukenut jostain esim. välilihan hieromisista ym. mutta kuinka moni tekee sitä ja auttaako se? Entä muut keinot? Onko niitä, jotka vaan menevät synnyttämään kun aika tulee?
Tsemppiä loppuodotukseen kaikille! N & Papu 37+4
Neitoperhonen kyseli ja pohti supistuksia...mulla on niitä kanssa runsaasti, mutta ne tulee vähän miten sattuu: tänään kaupungilla kun lähdin nopeammin kävelemän, jos käyn selinmakuulle lattialle ja jännitän vatsalihaksia, ajan autoa, istun pitkään (30min=) koneella jne. jumpassa en oo käyny, mut aattelin huomenna kokeilla...ekan kanssa olia aika arka näiden suhteen, mut nyt luulen et nää mun omat johtuu vaan kohdun kasvusta. Ens torstaina on neuvolalääkäri ja jos mitään hälyyttävää ei oo tapahtunu ni anan olla. Nää kyllä menee kipeeksikin välillä, mut lähinnä sillai et alkaa särkee ja kiristää vatsanpohjaa, ei niinkään aaltomaisesti, kuten synnytys supistukset? Ota näistä nyt sit selvää!!
Muuten aika hyvä fiilis..26:s viikko meneillään, hain fyssarilta tukivyön vatsalle/selälle, mut muita ongelmia ei (vielä) ole.
Hankinnoista oli puhetta...meillä on kaikki valmiina esikoisen jäljiltä,joten hankin korkeintaan kirpparilta muutaman s-koon taskuvaipan ja jotain pientä, jos tarttee;) Villahaalari (tai bambu-villa) on tekeillä uudelle marrasmurulle, muuten mennään veikan vanhoilla!
Kuulemisiin!
Tade ja poikuli 25+1
Tänään olis neuvolan lääkärikäynti. Saa nähdä mitä tuumailee työnteosta. Laskin toissapäiväisen vapaapäivän aikana 60 supparia, vaikka mitään ihmeitä en tehnytkään. Eilen ei töissä sitten kerennyt pitämään yhtään kirjaa. Tosin siellä noi supparit tuntuu jotenkin vieläkin inhottavammilta. Illalla kun iltavuoron jälkeen makoilin sohvalla, niin supistukset tuntu jo hiukan kivuliailta ja samoin yöllä, kun piti nousta vessaan. Piti odottaa hetki ennen kuin kärsi nousta ylös sängystä. Nyt aamulla olo taas normaali.
Mutta joo. Eiköhän sitä ole kolmen tunnin päästä viisaampi.
Joo, kyllähän se lääkäri oli sitä mieltä, ettei hän ainakaan halua mitään riskiä ottaa ja laittoi sit mut äitiyslomaan asti saikulle. Kohdunsuu oli onneks kiinni. Hiukan sitä on haikea olo, kun just tottu työssä käymiseen ja tutustui uusiin työkavereihin ja hoidokkeihin, mut parempi sitä on lääkäriä uskoa.
Painoarvio maha-asukille oli 1126g ja kohdunpohjan korkeus oli 27cm. Oli jopa kääntynyt jo raivotarjontaan. Toivottavasti pysyykin niin päin. Paljos muilla on mitat ollu nyt lääkärikäynnillä?
Neitoperhonen rv 26+5
Ok, hyvä juttu. Sitten vaan odottelua :)
-Aveena