LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
olen lipstikalle!! Kumpa ittekkin jo pääsisi.. alkaa oleen niin olo tukala ja väsynyt näiden huonosti nukuttujen öiden takia ja tänään on vp:kin noussut , ei huolestuttavasti mut kuitenkin.. Mihkä synnärille lipstikka suunnistaa? laita heti tietoa jos pystyt et tuleeko lähtö..
mä olen supistellut koko eilisen päivän ja sitä eddellisen illan säännöllisen epäsäännöllisesti 10-15 min välein koko ajan. hirveän kipeitä ei ole mutta sellaisisa että ne tosiaan huomaa, kiristys on kova ja tulee sellainen jännäolo tonne kurkun päähän melkein ku se kiristäis vähä keuhkojakin tai sillai.. en osaa selitää.. rytmärit varmaan tuntuis tältä.. XD menkkaolo jatkuu vähän väliä ja äläpää vihloo ihan ku yrittäis pissaa pidätellä vaikka ei ole mitään tulossakaan.. hämärää =D
adalatilla selvästi pesänrakennus vietti ottanut vallan. itsellä oli samaa enneku nää kamalat olot pisti väkisin rauhoittuun..
minni ja poju 39+2
Lipstikalle tsemppiä, jos se synnytys siitä käynnistyy! :)
Taide kyseli supistuksista pikkukakkosen kohdalla. Minulla ainakin kakkosen ja tämän tulevan kolmosen kohdalla on supistukset, kipeätkin, alkaneet jo rv 35 suurinpiirtein. Niitä tulee pitkin päivää ja öisinkin. Eilen lääkärintarkastuksessa kuitenkin tylsä tieto; paikat on kiinni ja kanavaa jäljellä vielä 2cm. Joten ei tule tämä(kään) vauva etuajassa, vaikka kohtu supistuksia harjoitteleekin. No mutta, josko minä kuitenkin tasan kahden viikon päästä olisin jo hyvissä tohinoissa sairaalassa... ;)
Adalatin puuhat kuulostaa kovin samanlaiselta kuin minulla! :D Siivoan sitä tätä ja tuota. Oikeastaan just noi tylsimmät, sauna ja uuni enää hoitamatta. Sitten vielä vauvan sänkyyn reunapehmuste sekä sairaalakassi valmiiksi ja avot, valmista alkaa olla. :)
Nyt tässä päiväkahvin lomassa vähän nettisurffailua ja seuraavaksi suklaakakun koristelu. Sittenpä päivälepo lasten kanssa ja viikonlopun viettoon!
Toivottavasti saadaan pian vauvauutisia!
Emmuli ja rinsessa rv36+4
Niinhän siinä sitten kävi, että pieni mies Ryyniläinen syntyi 28.10. ja muuttui lokakuun vauvaksi :) Raskausviikkoja oli siis 39+1 ja mitat olivat 3226g/49cm. Tänään päästiin kotiin.
Supistukset säännöllistyivät melko pian tuon viestini lähettämisen jälkeen ja tulivat heti 5 minuutin välein. Soitin Kätilöopistolle, jonne oli tarkoitus mennä, mutta sinne oli juuri tullut sulku, joten Naistenklinikalle lähdettiin kiireen vilkkaa.
Sairaalaan päästyämme kello oli 16 ja pääsin käyrälle ja katsottiin kohdunsuun tilanne. Se oli auki 6cm, joten suoraan synnytyssaliin mentiin. Olin ajatellut olla tällä kertaa sissi ja yrittää pärjätä ilman epiduraalia ;) Pääsin ammeeseen ja siellä sitten istuskelin ja vetelin välillä ilokaasua, hyvin toimi vielä siinä vaiheessa. Kun kohdunsuu oli auki 8cm, supistukset oli jo niin kipeitä, että tulin pois ammeesta ja kätilö suositteli pudendaalipuudutusta kohdunkaulaan. Se laitettiin, mutta ei vaikuttanut juuri lainkaan, ainoastaan jalkani puutui :/. Siinä vaiheessa kohdunsuusta oli enää reunat jäljellä ja kalvot puhkaistiin. Kivut oli jo infernaaliset ja vedin vaan ihan pökerryksissä ilokaasua koko ajan, kun muutakaan en voinut. Sitten ei auttanutkaan muu kuin ponnistaa ja kuuden minuutin ponnistuksen jälkeen syntyi ihana poika klo 19.16. Selvisin ilman minkäänlaista repeämää ja alapää onkin tällä hetkellä kuin mitään ei olisi tapahtunut :)
Synnytys oli siis nopea ja kipeä, mutta oikein hyvä maku jäi kuitenkin ja toipuminen on ollut erittäin nopeaa. Kaikki kilotkin jäi laitokselle ja olo on ihanan kevyt!
Nyt tuoksutellaan täällä ihanaa vauvantuoksua ja koko perhe on ihan rakastunut pienen mieheen, isot siskot tietysti haltioissaan :)
Tsemppiä kaikille tulevaan koitokseen, lopputulos korvaa kaiken kivun ja säryn!
Lipstikka ja Ryyni vajaa 2 vrk
Heipparallaa!!!
Onnittelut Lipstikalle!! Ihanaa lukea vauva uutisia.
Tänään olin itse taas neuvolassa. Ja vauva on lähtökuopissa eli nyt vain odotellaan koska hän sieltä haluaa ulos tulla. Supistuksia tulee päivittäin välillä voimakkaampia ja toisinaan taas vain kevyitä. Itse olisin jo täysin valmis ottamaan vauvan syliin ja päästä aloittelemaan vauvan tuoksuista arkea!
Nyt ei voi muuta kuin odotella. Täällä olen jo kaikki ikkunat, kaapit, saunat ym... pessyt. Joten kolmesta ässästä täytyy yrittää nyt kahta ässää ;)
Odottavin tunnelmin
Äippänen ja Pikkis 38+3
Omassa voinnissa ei mitään uutta raportoitavaa. Malttamattomana, vaikka miten yrittää itseään suitsia, tässä odottelee jotain konkreettisia merkkejä synnytyksen käynnistymisestä, mutta mitään ei vielä ole ollut. Huomenna on taas kerran neuvola. Olenko ainut, jota hivenen tympii ravata siellä viikoittain? Terveydenhoitaja on ihan mukava, mutta jotenkin ei vaan jaksaisi siellä juosta.
Marraskuukin koittaa huomenna, joten jo etukäteen toivottelen kaikille hyvää marraskuuta!
adalat 38+2
Ihanaa että vauvaoja alkaa putkahtelemaan;) Mulla taitaa flunssa puskea päälle, niin on heikko ja vetämätön olo:(
Kävin tänään synnytystapa arviossa ja kaikki näyttäisi hyvältä! Painoarvio oli nyt 2500g ja LA aikoihin n. 3kg, joten ei kai huolta jätti vauvasta. Sain kyllä, kun halusin, toisen arvion vielä viikolle 39+3, jossa katotaan vielä paino ja mietitään miten edetään. Haluisin antaa normaalisti syntyä, mutta niiden repeämien takia en halua punkea mitää 4,5kg ulos, joten tarkistetaan tilanne vielä kerran. Onneksi he ymmärtävät naikkarilla tilanteen ja suostuvat tähän kontrolliin!
Supistuksia on ollu ja synnytyskanavaa 2cm jäljellä ja sormelle auki, joten jotain hyötyäkin niistä on ollut;) Jee! Nyt vaan muutaman viikon sais poika kerätä massaa ja mielellääni odottelen sinne 40 viikolle kun on vielä nuin pikkarainen!
Eipä muuta!
Taide 36 tasan
Oikein paljon onnea Lipstikalle ja koko perheelle pienestä vauvasesta! Ihanaa :)
Taide: Meillä on näemmä aika saman kokoiset vauvat sitten tulossa. Jännä, että sait vielä tuon toisen kokoarvion, jotenkin mulla on ollu sellainen kuva että kovin nihkeästi ottavat sinne käymään.. Hyvä tietty, että pääset :)
Mulla on täällä eilisillasta asti jomottanut alaselkää/lantiota tuonne syvälle sisälle ja eilen tuli illasta puoleenyöhön epäsäännöllisesti kipeitä supistuksia. Itsekseen ne kuitenkin katosivat, eikä uusia ole kuulunut, joten se siitä sitten.
Huomenna se olis sitten marraskuu. Ei enää montaa päivää laskettuun aikaan.
-Aveena ja poikanen, rv 39+2
Noi sun oireet, meinaan;) Ehkä se siitä hyvinkin innostuu tulemaan ulos!
Mä sain siksi toisen kun olen Sype-potilas, eli synnytyspelko, ku edellinen synnytys oli niin traumaattinen. mä halusin eka suoraan sektion, kun edellinen lääkäri sitä suositteli, mut nyt noi tuolla naikkarilla on saanu mun mielen muuttumaan ja tekee kai mitä vaan ettei mennä sektioon;)
Taide 36+1
Onnittelut kaikille vauvautuneille!!
Itse olen jo aikalailla kyllästynyt tähän odotteluun vaikka laskettuun aikaan olisi vielä 9 päivää...Vauva möyrii masussa välillää niin kovaa että tuntuu että koko maha posahtaa :D
Supisteluja ei ole nyt vähään aikaan ollut,niitä kovasti odotellessa!! Yritän kyllä kaikkeni ettei tämä raskaus mene yliajalle,koska en haluais käynnistystä.
Petipuuhat on meillä kyllä ollu melko vähissä kun itse on niin väsynyt että jos sänkyyn menee niin nukahtaa saman tien ja eipä miestäkään kauheasti näytä kiinnostavan.
Miten teillä,ootteko pystyny harrastamaan liikuntaa normaalisti?
Itse oon joka päivä käyny koiran kanssa lenkkeilemässä ja kyllähän se on hyvä muutenkin että voi liikkua mahdollisimman pitkään!
Jospa tästä alkaisi itse kukanenkin jakautua ja supisteluita rupeaisi niitä toivoville tulemaan!
Hyvää Marraskuun alkua kaikille äideille!!
Tiitu ja poitsu rv 38+5
Täällä vielä yksi kenellä LA ois parin viikon päästä! Itselläni ei oo vielä mitään tuntemuksia että tässä pitäis synnyttämään alkaa.. ei ole ollut minkäänlaisia supistuksia tai muitakaan kolotuksia. Tuntuu ettei mahakaan paina tai ole mitenkään tiellä..en kyllä toivo että yliaikaiseksikaan menisi. Huomenna neuvola, katsotaan mitä siellä tuumaillaan.. lantio ei ole leventynyt ollenkaan koko raskausaikana niin oli viimeksi puhetta jostain lantion mittauksesta??? Tiitu20- ihan normaalisti olen pystynyt ulkoilemaan, eilenkin käytiin reippailemassa aika pitkällä lenkillä. Ei ole turvotustakaan vielä ilmennyt, hyvä niin! eipä tässä kauan enää olisi odotusta jäljellä! :)
Heips!
Täällä on nyt ollut pari päivää supistuksia säännöllisesti ja ei niin säännöllisesti. Eilen tuli jo parin tunnin ajan kymmenen minuutin välein tosi kipeitä supistuksia ja ehtisin jo äipällekkin soittaa lähtö varoituksen esikoista hoitamaan. No sitten ne supistukset taas hyytyivät.IlLan ja yön aikana niitä tuli vielä, mutta niistä oli suurempi potku poissa.
Tänään taas on koko päivän ajan supistellut. Tänään ei tosin ole niin kipeitä ollut, mutta jotain tapahtuu kuitenkin. Sitten puolen päivän jälkeen en ole pystynyt kävelemään kun oikea pakara ei pysy tahdissa mukana. jos varaan painon kunnolla oikealle jalalle niin olen kiljassut kivusta kun niin samperisti sattuu. Muuten olen joka päivä käynyt pitkillä kävelyillä. Jospa nyt alkaisi kunnolla vauva syntymään niin pääsisin näistä sivuoireistakin eroon...
Äippänen ja Pikkis 38+4
Paljon onnea Lipstikalle Ryynistä!!! :D
Toivottavasti saadaan pian lisää vauvauutisia...
Täällä voidaan ihan hyvin. Eilen tuli niitä "kunnon" syviä supistuksia illan mittaan ja äsken alkoi tuntua taas muutamia samanlaisia. En usko, että ne kuitenkaan vie synnytykseen. Että siinä mielessä täällä ollaan ihan maltillisina. Olen ajatellut siivoavani tällä viikolla yhden makuuhuoneen per päivä. Tänään ahersin myös uunin pesun ja haravointia pihalla. Huomenna oma äiti tulee käymään ja tehdään jalka- ja käsihoidot sekä värjätään minun hiukset. Pientä hemmottelua. Mutta siivotakin täytyy... :D
Sänkypuuhista Tiitu20 kyseli. Meillä ei ole puuhailtu sillä saralla varmaan lähemmäs kuukauteen. Ei ole niin väliksi - en usko, että sillä synnytyskään käynnistyisi. Ei mieskään halua, kun hänen mielestään vauva on "liian lähellä". Sitä ennätetään puuhailla sitten, kun masu ei haittaa menoa. :))
Minä en ole pystynyt lenkkeilemään enää pariin kuukauteen. Toki sitä tulee lasten kanssa liikuttua pihalla ja arkisissa askareissa, mutta varsinaisesti urheilua en ole harrastanut pitkään aikaan. Uskon kuitenkin, että peruskunto on ihan hyvä. En nimittäin mikään sohvallamakoilijakaan ole. Eikä painoa ole tullut "urheilumattomuudesta" huolimatta. Viimeisten 10 viikon aikana paino on noussut vain 1,5kg. Koko raskausaikana nyt noin 10kg.
Kirjoitelkaahan olotiloistanne ja fiiliksistänne. On kiva lukea, miten muilla menee. :)
Hyviä vointeja ja synnytyssupistuksia kaikille toivoen,
Emmuli ja rinsessa rv37+1
Eilen siis oli neuvola, painoa tullut viikossa 100g ja yhteensä nyt raskausaikana se 9.5kg. Seuraava neukku- aika on vasta 16 pvä eli päivä ennen LA. Eikös aika monella ole loppuvaiheessa jo viikon välein neuvola? aika omituista..sanoinkin että saas nähä nähäänkö vielä sillon vai oonko jo synnyttänyt.. mutta jospa siellä ei ole tarvis ravata kun ei niitä suppareitakaan ole ollut niin eikai siellä sitten mitään ole tapahtunutkaan...
Taas kerran törmäämme siihen, miten neuvolakäytännöt vaihtelevat alueittain. Lillis122; meillä täällä on näin loppuvaiheessa viikoittain neuvola. Tämä loppuajan tarkempi seuranta ei niinkään liity supistuksiin vaan niillä olisi tarkoitus esim. saada kiinni mahdolliset raskausmyrkytykset mahd. ajoissa ja myös seurata sikiön kasvua ja vointia kun istukka alkaa loppuraskaudessa rappeutumaan. Kieltämättä tuntuu kyllä vähän tylsältä juosta joka viikko neuvolassa kun mitään ihmeellistä ei (onneksi) ole.
Tuli juu taas itsekin käytyä neuvolassa kääntymässä. Vauva on painunut entistä alemmas, ihan lähtökuopissa kuulemma on. Sen kyllä huomaa itsekin kun ihan eri tavalla vihloo häpyliitosta ja lantiota ylipäätään kuin aikaisemmin. Siksi kävelykin on jo aika ikävän tuntuista, mutta joka ilta olen silti käynyt ainakin pienen lenkin koiran kanssa. Painoa on nyt kertynyt yhteensä aika tasan 10 kg lähtötilanteeseen nähden.
Odottavalla kannalla edelleen
adalat 38+5
Noi on kyllä jänniä noi neuvola käytännöt! Mulla on kahden-kolmen viikon välein nyt lopussa...ens viikolla on 37+1 ja sit seuraava aika on 39+1. Katotaan mennäänkö sinne asti;)
Täällä on nyt sellainen flunssan jälkeinen uupumus ja väsymys tila. Pitäis imuroida kun hiekkaa tulee laatikko kaupalla sisään, mut ei millään jaksais...sit tekis toisaalta mieli leipoa ja toisaalta ei vaan jaksais:) Rankkaa elämää!
Esikoisen kanssa tehtiin jo yksi erä siirappipipareita kun en tiedä miten pystyn niitä ihan joulun alla leipomaan! Tänään aateltiin tehdä lisää:)Mulla kun LA on ihan marraskuun lopussa ja siinä joulukuussa olisi se muuttokin vielä...huh!
Yöt menee muuten mukavasti, mutta unet on kevyitä ja katkonaisia, päikkärit on vedettävä joka päivä...ja esikoinenkin herättää helposti pari kertaa yössä taas, vaikka on jo 3,5! Näkee pahaa unta tai jotain...
Öisin tulee muutamia kipeitä supistuksia, samoin päivisin, mut ei mitään säännöllistä, joten mitään "lähdön merkkejä" ei vielä ole.
Hassu huomio jo näillä viikoilla on se että jos ei heti vastaa puhelimeen äidille/anopille, ni kohta tulee tekstari et onko kaikki kunnossa;) Toiset hätäilee jo ;)
Taide 36+4
Näyttää kyllä neuvolakäytännöt kovasti vaihtelevan. Mulla on ollut sen rv 36 äitipolikäynnin jälkeen neuvola joka viikko. Asun ihan neuvolan lähellä, enkä muutenkaan ole kokenut tätä liian tiheäksi väliksi. Kiva vaan, että seurataan, varsinkin kun tuo sf-mitta laahaa edelleen selkeästi alakäyrän alla.
Pitäisi jaksaa siivota ja ommella ja nikkaroidakin vielä, mutta en vaan saa taas mitään aikaan.
Toissapäivänä kävelin 3h kaupungilla, niin sen jälkeen tuli muutamia kipeitä supistuksia ja vihlontaa kohdun suulle, mutta tämän jälkeen ei taas ole ollut minkäänlaisia tuntemuksia mihinkään suuntaan. Plaah.
-Aveena, rv 40+0
Aveena, Adalat, Emmuli...onko synnytyksestä jo merkkejä?? Te taidatte olla pisimmällä viikoissa...Jännää:)
Mulla tuli eilen taas illalla kipeitä yksittäisiä suppareita ja pari päivää on tullu (sorry selostus)kovin voimakasta vuotoa. Ja viimeyönä/tänään se on muuttunut veriseksi...oliskohan limatulppa? vähän siis sellasta kun kuukautiset olis alkamassa...ei mitään kunnon veri vuotoa... Onko uudelleen synnyttäjillä kokemusta siitä, voiko ton tulosta ennustaa synnytyksen käynnistymistä? Tai voiko silti mennä sen 2 viikkoa yli?
Taide 37 tasan
Taide: Kuinka veristä se vuoto on? Tai siis, ihan verinen vuotohan (myös vanha veri) on syy mennä synnärille tarkistukseen. Vai onks se vaan veriviiruja liman seassa (limatulppaan sopien)?
Täällä ei ole mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä. Torstaina viimeksi ollut jotain oiretta. Mies kokeili kohdunkaulankin, ja se oli kaukana ylhäällä, vauvan pään takana ja edellen tiukasti kiinni. Että eiköhän tästä sinne yliaikaiskontrolliin ja sitä kautta käynnistykseen päädytä. Duh.
Mites muut?
-Aveena, rv 40+2
Se oli just tollasta liman seassa veriviiruja ja paksumpaa limaa. soitin synnärille ja kysyin ja ne sano et jotain kypsymistä tapahtuu kohdunsuulla. Nyt tilanne rauhoittunut, et enää ei just vuoda, mut sanoivat et se voi tulla se limatulppa kerralla tai valua pikkuhiljaa... Et jos tulee selkeetä verta tai lapsivettä ni sit tarkastukseen, mut eipä tässä taida olla mitään sellasta:) Lapsi liikkuu niinkuin tähänkin asti, joten ootellaan, ootellaan...
Taide
Lipstikalla ei taida kauaa enää mennä ennen kuin saa Ryynin syliin. :) Täytyy tunnustaa, että kyllä sitä aina toivoo, että itsekin pääsisi pian vahtaamaan supistusten väliä ja punnertamaan pikkuisen maailmaan. No, max 4 viikkoa ja sittenhän se synnytys viimeistään käynnistetään jos ei itsekseen käynnisty. Täytyy vaan yrittää jaksaa ja malttaa mielensä.
Itseä on tässä oikein ihmetyttänyt miten virtaa nyt taas riittää, vaikka yöt ovat risoja. On tullut puuhattua kaikkea ja hoidettua vaikka mitä tylsiä rästihommia pois. Uuninkin sain juuri pestyä ja se on sellainen homma, jota inhoan yli kaiken. Kylppäriä olen tässä menossa puunaamaan kunhan kippaisen päiväkahvit. On tullut siivottua vähän joka päivä, leivottua pullaa ja sämpylöitä pakkaseen, ulkoiltua lasten kanssa ja kyläiltyä kavereilla. Eilen illalla mies jo komensi sohvalle rauhoittumaan kun vouhotin ympäri taloa kohentamassa vähän sitä sun tätä.
Jospa sitten lähtisi sitä kylppäriä puunaamaan. :)
adalat 37+6