LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Ei ole taas hetkeen tullutkaan kirjoiteltua.
Äitiyslomalla olen nyt kolmatta viikkoa ja töissä olessa jokapäiväisinä toistuneet päänsäryt ovat loman myötä jääneet historiaan.
Vauvan kasvukontrollo oli viimeviikolla ja painoarvio rv 36+3 oli 2600g (ala- ja keskikäyrän puolivälissä). Luiset rakenteet vastaavat viikkoja, mutta mahan ympärys on edelleen 2 vko jäljessä (niinkuin ollut jo ekassa mittauksessa rv 29). Vauvan mahanympäryskin on kuitenkin ihan hyvin alakäyrän normaalipuolella, niin ei tuo mitään haittaa.
Sf-mittani jatkaa edelleen selkeästi alakäyrän alapuolella, mutta vauva onkin ollut laskeutuneena ja kiinnittyneenä rv 33 asti ja itse olen pitkä, niin sinne vauva katoaa lantioon.
Olen aloittanut nyt pienten pyykkien pesemisen ja hoitopöytää lukuunottamatta kaikki hankinnatkin taitaa olla tehty. Tietty vaippoja ja sen sellaista pitää vielä ostella, mutta luotan vakaasti että ne ehtii kyllä hankkia.
Milloinkas sitä kuuluisaa sairaalakassia pitäisi alkaa pakkailemaan?
-Aveena, rv 37+5
Täällä on kaikki valmiina vauvan tuloon, sairaalakassia myöten ;) Pakkasin kassin ja parisen viikkoa sitten osittain, siellä on nyt vauvan kotiintulovaatteet, mulle alusvaatteet ja imetysliivit, liivinsuojuksia ja yösiteitä. Lähtöhetkellä heitän sinne vielä hygieniatuotteet ja ehkä jonkun kirjan. Mies saa sitten meitä kotiin hakiessaan tuoda vielä turvakaukalon ja vauvan ulkopuvun.
Pestyt vauvanvaatteet odottaa lipastossa, hoitopöytä on valmiina, pinnasänkykin pedattuna ja vaipat ja muut hankittuna. Ei puutu kuin vauveli itse ;)
Meillä lastenhoito järjestyy anopin avulla, asuu n. 5 km päässä ja pääsee tarvittaessa paikalle kymmenessä minuutissa yöllä tai päivällä.
Jännittäviä aikoja elellään täällä jokainen, saa nähdä kenelle se lähtö sitten ensiksi tulee. Mutta varmaa on, että jokaiselle vuorollaan :)
Lipstikka ja Ryyni rv 38
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! En ole ehtinyt kauheasti kirjoitella tänne, mutta nyt otin oikein asiaksi! :)
Alkaa tosiaan jo jännittämään että milloin tulee lähtö.. Kaikkein hurjinta tässä on se että varmaa ei voi ennustaa mitenkään!
Kovasti täälläkin jo odotellaan että saisin vauvan syliin ja pääsisin tutustumauuteen perheen jäseneen kasvotusten, ja saisin hoitaa vauvaa! Ja tietty saataisiin nuille vauvan tavaroille käyttöä! ;)
Täällä päin ei kait ole tapahtunut voinnissa mitään erityistä! Yöllä ravaan 2 tunnin välein vessassa ja aamuyöstä en saa unta kovin hyvin, mutta muuten on ollu ihan hyvä olo!
Ja pakko myöntää että en ole edes varma että tuleeko minulla supistuksia! Nykyään todella useasti tulee sellaisia että maha menee kovaksi ja epämukava olo tulee vatsaan, ja alkaa painamaan ikävästi virtsarakkoa mutta en sitten tiedä että onko ne supistuksia vai johtuuko se vain siitä että vauva venyttelee tai muuten vain möyrii mahassa..
Ensi viikolla olisi täälläkin viimeinen lääkäri käynti..:)
Puhuitte tuosta painon noususta! Minäpä taidan heittää sitten omani! :P Painoin ennen raskautta 52Kg ja nyt painan 68,5Kg! Että pikkusen on painoa tullut lisää!:D Mutta ei minulla mikään kauhea sotanorsu olo ole! Ainut vain että osa tuosta 17 kilosta on tainut mennä siihen kun takapuoli on levinnyt jonkin verran ja tissit ovat myös kasvaneet ihan armottomasti! Enään ei normaali kaupasta löydy liivejä!
Mutta nyt siivoamaan! :) Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille! :) Ja jaksamista isojen masujen kanssa!
-Janssku ja poju rv 36+1
Joo siis tänään olis viikot 37+1 :) Odotan jo innolla synnyttämään lähtöä kun kaikki on jo pienokaiselle valmiina kotona sitten odottamassa :)
Eilen oli lääkärineuvola ja kohdunsuu oli vielä kiinni mutta paikat oli kuitenkin jo pehmenneet ja kanavaa oli jäljellä se 2cm.
Hb oli taas tippunut,ja nyt se oli vaan 85,ja sainkin sitten lähetteen verikokeisiin jossa tänä aamuna kävin.
Katsottiin myös ultralla lapsiveden määrä ja sekin oli normaali.
Vauvan pää ei ollut vielä ihan kokonaan kiinnittynyt mutta melkein :)
Eihän tässä ole enää montaa viikkoa odottelua..ja viimeksi oli puhe siitä että mahtuuko syntymään alakautta,niin lääkärin mukaan mahtuu vaikka olisi isompikin vauva tulossa!
Eikait tässä sen kummempia,edelleen yrittää liikkua reippaasti ja yrittää myös levähtää välillä. Jospa se tuo hb:kin nousisi nyt uuden rautakuurin myötä..
...Ja kiloja on muuten tullut minulle se 16kg!
Hyvät viikonloput kaikille ja tsemppiä loppurutistuksiin! :)
Tiitu ja poika
Täällä on nukuttu erittäin katkonainen yö (se on ollut normaalia jo pidemmän aikaa), mutta hyvillä mielin miehen kanssa herättiin puoli seitsemältä. Saatiin juoda kahvit ihan rauhassa ennen kuin lapsukaiset heräilivät. Elämän pieniä nautintoja! :)
Minua on supistellut viime päivinä tosi paljon. Mieskin huomasi, että mahan muoto on muuttunut. Vauva on laskeutunut. Sitä sanoi terkkarikin torstaina, että lähtökuopissaan on. Oma liikkuminen on tosi hidasta supistusten ja alaselkäsäryn vuoksi. Voisi helposti luulla, että tämä vauveli haluaisi syntyä ennen laskettua-aikaa, jopa piankin, mutta näin tuskin käy! Eivät ole kaksi ensimmäistäkään halunnu etuajassa syntyä, vaikka ovat olleet "lähtövalmiina" ja vaikka on supistellu. Tais viimeks olla paikatkin jo pari senttiä auki viikkoja ennen laskettua ja silti meni käynnistys-hommiksi rv40+2 (ison koon vuoksi ei enää odoteltu). :D
No mutta, niinkuin olen kertonutkin, tämä pikkukolmonen käynnistetään rv38+4 (toki tietyin varauksin: mahtuuko sairaalaan ja onko kohdunsuun tilanne sopiva?). Sektioon en siis ole menossa, vaan ihan alatiesynnytys on aikeissa kuten tähänkin asti. Täytyy myöntää kyllä, että ei haittisi, jos synnytys alkaisi ihan "luomusti" ennen suunniteltua käynnistystä...
Sairaalakassia en minä ole vielä pakannut, mutta voisihan sen tässä viikonlopun aikaan jo valmiiksi laittaa, varmuuden vuoksi. Minusta on ihanaa, kun kaikilla lapsillamme on ollut samat kotiintulovaatteet, sellainen valkoinen veluuriasu; puolipotkarit ja hupputakki. Höpsöä, tiedän! Mutta mitä sitten. :)
Tarttee varmaan pian ostaa myös liivinsuojat (tisseistä on jo muutamat tipat tullukin), maidon kerääjät, vauvalle tutit ym. Oi tätä ihanaa valmistautumista! :)
Ja vaikka on kolmas synnytys edessä, niin kyllä mietityttää! Minulla on ollut kohtuullisen nopeat (9h ja 6h) synnytykset, mutta kivut on kertakaikkisen kamalat. Epiduraali on ollut avuksi. Mutta kipeä olen ollut vielä usean päivän ajan synnytyksen jälkeen. Onneksi sitä on kuitenkin niin onnellinen vauvasta, että kivut ovat toissijainen juttu. Ei voi muuta kuin toivoa, että synnytys sujuu ongelmitta ja vauvalla on kaikki hyvin.
Tänään meillä lepäillään ja laiskotellaan. Minä yritän nukkua päiväunia, lueskella lehtiä ja tehdä vähän nettishoppailua joulua silmällä pitäen. Vietähän sinäkin mukava viikonloppu ja ota ilo irti loppuraskaudesta! :)
Emmuli ja rinsessa rv 35+5
Heissan kaikille! Kivoja kuulumisia kaikilla jo ollut! Odotan itse vielä viikon synnytystapa-arvio ultraa ja toivon viestin olevan "täällähän on hyvät näkymät, kohdunsuu pehmeä ja kanavaa enää 1cm jäljellä" tai jotain vastaavaa;) Toivoisin että vauva tajuaisi lähtä itsekseen liikkeelle ja pääsisin kokemaan "normaalin" synnytyksen.
Onko muilla, joilla on ennestään lapsia, esikoiset/ kakkoset alkaneet oireilla mahasta? Meillä ensimmäinen (3v) yrittää väkisin tunkeutua syliin, vaikka tietää että maha on edessä, samoin haluaisi päästä "takaisin mahaan" ja "äiti vain kelpaa" vaihe on nyt huipussaan!! Yritän halia ja pitää toisella polvella aina kun mahdollista, mutta hieman hirvittää miten homma tulee menemään kun toi isi on nyt täysin "ei kelpaa". Tänäänkin tuli ihan hysteerinen itku kun jäin kotiin siivoamaan, enkä lähteny poikien mukaan mummolle käymään...
Emmuli puhui viimehetken ostoista...munkin pitäis varmaan ostaa niitä liivinsuojia...mulla on muutamat kestot, mut vois varoiks ostaa myös kertiksiä vähän...ja se mini tutti;) muuten varmaan kaikki onkin jo;)
Taide+ poika 34+6
Heips kaikille!
Tänään oli taas neuvola päivä! Hyviä uutisia sain terkkarilta kun vauva on jo laskeutunut :) Tosin sitä hieman itsekkin arvelin kun vessassa saa juosta vähintään puolentunnin välein...
Nyt sitten vaan yritän käydä paljon kävelemässä ja saunoa jos pikkuinen sillä keinolla haluaisi tulla ulos vatsasta.
Paikat alkaa olla todella kipeitä en pysty pitkiä aikoja istumaan, seisomaan enkä makaamaan. Yöt ovat aika tuskaisia kun lonkat särkee ihan älyttömästi. Aamuyöt varsinkin ovat aikamoista tyynyillä pelaamista ja vessassa juoksemista.
Taide kyseli esikoisen suhtautumisesta, meillä ainakin tällä hetkellä aikamoista uhoamista (4v) ja kun äitille suututaan niin yhtenäkin päivänä puskettiin päällä mahaan ohi kulkiessa. Välillä sitä miettii mitä tästä sitten tulee kun vauva on arjessa mukana, mutta toivottavasti asiat lutviutuvat omalla painollaan.
Viime hetken hankintoja itselläni on pari jäljellä. maidonkerääjät olisi hyvä hankkia ja toiset imetysliivit tuskin yksilläkään pärjään.. Hoitopöytä pitäisi vielä saada hommattua sitten vauvalle alkaakin kaikki olla valmiina.
Sairaalalaukun pakkaamisen olen jo aloittanut. Vauvalle olen sinne jo kaikki saanut pakattua, vielä kun saisin omat tavarat sinne myös valmiiksi. Kamera on ladattuna laukussa ja samoin olen neuvolakorttia siellä alkanut jo säilyttää jos vaikka se lähtö yllättäisi :o)
Äippänen ja Pikkis 37+3
Kiva oli lueskella pitkästä aikaa teidän kuulumisianne...viime metrien odotusta pukkaa. Itse en ole paljon nyt viitsinyt kirjoitella, yhdellä kädellä hitaasti naputellen. Olin mukana pienoisessa äxidentissä, jonka seurauksena käsi murtui, mutta onneksi, luojan kiitos, vauvalle ei käynyt kuinkaan! Tässä nyt ootellaan poitsun syntymäpäivää, joka tulee olemaan 11.11-11. Painoarvio oli viime perjantaina 2800g, eli toden suurempi tulee olemaan kuin tyttöset aikanaan.
Kaikkea hyvää loppumetreille, katsotaan osuuko kellä samoille synttäreille!
T. Elviira ja poitsu 35+6
Löytyykö ketään vielä jolla olisi LA 2011 marraskuu?
juu, 19.11 mut suunniteltu sektio vienee ajan hiukan aikaisemmaksi ..
elviira: Huih! Pahoitteluni murtuneen käden vuoksi, onneksi pikkuinen on kuitenkin kunnossa! Hieno syntymäpäivä teidän poitsulle tulossa, silloin siis suunniteltu sektio? Oliko tuo syntymäpäivä tiedossa jo aiemminm vai tuliko se nyt käsimurtumaan johtaneen onnettomuuden takia?
Mä en mitään varsinaista sairaalakassia edes ajatellut pakata. Laukussa kulkee aina muutenkin mukana neuvolakortti, hiusharja, pompuloita, dödö jne. (heh..), joten eipä tuonne tarvitse heittää muuta mukaan kuin kamera + laturi, imetysliivit ja liivinsuojia. Osastolta löytyy kyllä muuten kaikki mahdollinen tarvittava, joten mitään ylimääräistä en viitsi raahata (esim. hammasharjat ja tahnat, shampoo + hoitoaina, saippua, siteitä, kirjoja ja lehtiä, monenlaista evästä kuten leipää, hedelmiä, jugurttia + tietty lämpimät ruuat).
Mies saa sitten tuoda myöhemmin vauvan kotiutumisvaatteet ja turvakaukalon. Niin pienet ne sairaalan kaapit on, että kenkien ja talvitakin lisäksi sinne ei kassillista vauvanvaatteita enää saa ängettyä kätevästi.
Eilen aamupäivällä tuli muutamia kipeitä supistuksia jotka pakottivat ihan lopettamaan kaiken muun tekemisen ja käymään pötkölleen, mutta ihan itsestään ne loppuivat eikä uusia ole näkynyt.
Mulla oli muuten äitiyspakkauksessa 2 (!) viallista tuotetta: 50cm koirankuvalliset potkarit sekä 60cm vaaleanvihreät potkarit. 50cm potkareissa oli toisen henkselin ruskea reuna monen sentin matkalta jäänyt ompelematta varsinaiseen valkoiseen kankaaseen ja vihreistä tipahti käyttöönottopesussa olkapäältä neppari. Tarkemmin tutkiessa tuo neppari oli virheellisesti kiinnittitetty ja kiinnitysmetallipiikki oli taipunut ja katkennut. Lähetin nuo KELAn ohjeien mukaisesti Reima OY:lle ja nyt sitten odotellaa uusia tilalle, toivottavasti kerkeävät ennen vauvan syntymää.
Onko muilla ollut vastaavaa? Koskaan ennen en ole kuullut, että äitiyspakkauksessa olisi ollut viallisia tuotteita..
Ylihuomenna olisi sitten taas neuvola ja perhevalmennus. Pelottaa ihan, kuinka paljon paino on taas noussut, sormukset ainakin jumittaa sormissa ihan uudella tavalla.
-Aveena, rv 38+3
Joo täällä myös turvoituksen kanssa painiskellaan se on lisääntynyt hirveästi sen jälkeen kun vauva kunnolla tipahti lantioon. Jalkaan ei mahdu enää kuin miehen saappaat ja sormuksia on turha havitellä käteensä.
Elviiralle pahoittelut, ei ole helppoa varmasti olla murtuneen käden kanssa, sitten ainakaan kun vauva tulee.
Sunnuntai yö oli kamala. Ensin tyhjeni suolisto, sitten alkoi ekat poltot puoli yksi yöllä no panadol auttoi ja nukahdin uudestaan kahden aikaan, sitten heräsin polttoihin viidelta ja nukahdin seitsemältä ja taas yhdeksältä sama juttu ja nekin lopahti jo tunnin jälkeen. Sitten ei ole ollut muuta kuin menkka jomoja.. Mut noi poltot oli jo kunnollisia luulen niin.. ne alko selästä ja repi alavatsaan ja reisiin asti lisäksi olo oli kuin joku olis parkkeerannu auton mahan päälle siis tosi kova paine/ahdistus.. En tiedä montako yötä näitä pitää kestää olis kiva mennä jo.. Paineen tunnetta on ollut laskeutumisesta asti nivusissa eli yli viikon jo.. maha ollut aivan sekaisin tuolta sunnuntai illasta lähtien.. saanut käydä ainakin 7-8 kertaa vessassa.. Heh lasta ei kuulu mutta sitä toista kylläkin pukkaa aina ku vähäkin supistaa kovempaa/kipeästi XD Kuinkahan kauan tätä vielä pitää jaksaa???
Sellaista valitusta XD
Minni 38+6
Täällä (toivottavasti) viimeisiä päiviä tai ainakin viikko(j)a vedellään ja olo sen mukainen. Alunperin päätin, että en valita loppuodotuksen vaivoja, mutta pakko on kyllä nyt vähän valittaa, kun olo on melko kaamea.
Mulla sama kuin Minnillä eli vatsa ollut aivan sekaisin sunnuntaista asti, lisäksi närästää. Vähän väliä supistelee kipeästi, nivusia ja alapäätä vihloo ja väsyttää aivan armottomasti. Lisäksi koko raskauden ajan kohollaan ollut verenpaine on kohonnut entisestään ja sitä saankin nyt koko ajan mittailla ja levossa pitäisi pysyä. Eilen soittelin jo kättärille, kun päätäkin särki jo olo oli huono ja paineet koholla ja ohjeeksi sain lepoa ja panadolia ja jos alapaine jatkuvasti yli 90 niin soitto uudelleen. Tänään on ollut parempi olo ja paineetkin pysyneet aisoissa vaikka jouduin käymään firmassanikin tekemässä tilaukset.
Perjantaisella neuvolakäynnillä kävi ilmi, että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt lähtökuoppiinsa. Se kyllä näkyy ja tuntuukin, vatsa on humpsahtanut alas ja hengittäminen on helpompaa.
Mun puolesta siis saisi jo tulla ulos tämä kaveri, toivottavasti pian päästään tositoimiin!
Lipstikka ja Ryyni rv 38+5
Hiphei!
Omat tunnelmat tiivistettynä: hyvä mieli, raskasta muutoin. Askel painaa ja maha on "mieletön". Selkä vääränä saa tätä masukkia kantaa. Mutta tosiaan, hyvät fiilikset kuitenkin. Kohta saadaan pieni ihminen kotiin ihasteltavaksi ja hoidettavaksi! Niiiiiin jännäää! Vaikka onkin jo kolmas. :D
Muistutin just äsken itseäni siitä, että "nauti nyt, tämä on todennäköisesti viimeinen kerta raskaana!". Nyt jos koskaan pitäisi osata pysähtyä. Miettiä, miten hienoa on olla äiti ja kantaa lasta sisällä, vaikka eihän tämä toki helppoa ole. Vaivoja on ilmaantunut jos jonkinlaisia, mutta siitäkin huolimatta raskaana oleminen on hienoa. :)
Elviira ilmoitti, että poitsun syntymäpäivä tulee olemaan 11.11.2011. :) Sektioko on tuolloin? Meillä on tuolle kyseiselle päivälle sovittu käynnistys ihan normaaliin synnytykseen. En kuitenkaan usko, että vauva välttämättä ennättää syntyä tuona päivänä. Ja kun varmaksi ei edes tiedä, onnistuuko käynnistäminen tuona päivänä (sairaalan synnystosaston tilanne, kohdunsuun tilanne, oma vointi...). Eli saapa nähdä. Hieno synttäripäivä olisi kyllä, maaginen 11.11.2011. :D
Nyt supistelujen saattelemana nukkumaan. Toivotaan, että supistelut ja selkäjomotus valmistelevat paikat "synnytyskuntoon"!
Emmuli rv 36+1
Vaikka päivät on kyllä ihan sekaisin syysloman takia kun se normaali päivärytmi puuttuu. Toisaalta on kyllä ollut ihanaa kun ei heti aamusta tarvitse kuskata ketään minnekkään.
Auts elviira, oli murtanut käden. Onneksi vauva on kunnossa. Onko käsi pois pelistä miten pitkään? Teillä tulee kyllä hieno syntymäpäivä vauvalle. :)
Aveena oli törmännyt viallisiin tuotteisiin äitiyspakkauksessa. Piti itsekin roplata kaikki nepparit yms. vielä kertaalleen enkä löytänyt viallisia meidän pakkauksestamme. Toivottavasti ehdit saada uudet tuotteet kotiin vielä kun vauva niihin mahtuu. ;) Itse olin muuten ylättynyt siitä, että pakkauksessa oli niin paljon niin pieniä vaatteita. Pakkauksen sisältöön kun en ennen tilausta tullut perehtyneeksi, mutta aikaisemmissa pakkauksissa niitä ihan pieniä ei ole ollut muistaakseni yhtään. Pienimmät taisivat olla 60 cm.
Omassa olossa ei mitään muutoksia. Vauva on alhaalla, pää neuvolan mukaan kiinnittynyt. Rauhassa odottelen, eipä tässä auta muukaan. Kyllä se viimeistään sitten pari viikkoa lasketun ajan jälkeen häädetään jos ei ymmärrä alkaa syntymään aikaisemmin. Jostain muistan lukeneeni, että ihmisilläkin "kantoaika" vaihtelee hieman yksilöittäin ja ilmesesti minä olen pitkään hautoja. :)
adalat 37+4
Mulla oli esikoisen äippäpakkauksessa muutama risa vaate, sellanen saumasta rikki, huolimattomasti ommeltu, mut olin laiska enkä jalsanu palauttaa...oon kuullu enemmänkin et niissä on ollu "maanantaikappaleita" mukana!
Nyt on mullakin vatsa laskeutunu, yllättävän aikaisin, ja vauva painaa häpyluuhun. Kiinnittymisestä en tiedä, mut vatsa on aika alhaalla ja koko ajan vihloo alas ja supistelee...pääsääntösesti kivuttomasti. Jännää...esikoinen kun ei meinannu laskeutua edes synnytyksessä 38+ viikoilla!
Turvotustakin on tullu ja sukkien kuvat on nilkoissa illalla, samoin pohkeissa tuntuu nestettä! Ei mee saapikkaat kiinni ylös asti;) Muuten olo on ihan hyvä!
Taide 35+2
Torstaita!
Täällä olen tänään ollut hieman turhankin tarmokkaalla päällä. Esikoisella on tänään tarhapäivä, joten aloitin aamun pyykkaamisella ja siivoamisella. Tarmoa tuntui riittävän tämänkin jälkeen joten lähdin lenkille. Ihan huomaamattani kävelin parin tunnin lenkin.
Tosin n. 500 metriä ennen kotia alkoi todella paljon heikottamaan. Hyvä että pääsin pihaan asti kun huomasin, että olin jättänyt avaimet kotiin... No lähdin hakemaan vara-avainta piilosta. Tässä vaiheessa kädet jo ihan vapisi ja tuntui etten pysty seisomaan. Meilläpä onkin liian varma piilo avaimelle kun tämän mahan kanssa ei meinannut päästä lähellekkään avianta. Aikani tuskailtua sain vihdoin avaimen ja pääsin vauhdilla sisälle ja äkkiä hain suklaata suuhun, että sain sokerit tasoittumaan.
Sen verran pelästyin, etten kyllä toiste lähde kunnolla syömättä lenkille.
Vointi on muuten ollut hyvä ja supistuksia on alkanut olemaan pisin päivää. Osa niistä on jo kivuliaitakin. Nyt vaan toivotaan että supistukset saisivat sen verran pontta allensa, että synnytys lähtisi käyntiin :)
Äippänen 37+6
Tuosta äitiyspakkaus hommasta: Meillä puuttui tavaraa sieltä nytten kun se saatiin tuossa pari kuukautta sitten! Soitin sinne Reima Oy:lle ja he laittoivat postissa puuttuvat tuotteet tulemaan! Nopeaa oli toiminta heillä, eikä tarvinnut kauheasti todistella mitään paketin sisältö juttuja eikä mitään.:)
Täällä alkaa kanssa olemaan tukalat oltavat! Lauantain ja sunnuntain välinen yö meni vessassa istuen kun oli niin huono olo, Maha ihan sekaisin, oksetti ja närästi.. Kovasti on ollu nytten lauantaista asti supistuksia, siis kivuttomia, mutta on myös ollut kuukautiskipumaisiakin ja neuvolassa he sanoivat että ne on niitä oikeita supistuksia..
Tänään oli meillä se lääkäri neuvola. Kaikki oli hyvin.. Ei ollut edes sokeria pissassa, vaikka herkut on kyllä maistuneet! :P Painoakaan ei ollut tullut kauheana lisää.:) Kohdun suu oli sormen verran auki, ja vauva laskeutunut.:) Tällä hetkellä vauvan painoksi arvioivat 2999g. Sanoivat että näille viikoille ihan normaali mutta minusta tuntuu tosi isolta! Entä jos raskaus menee loppuun asti, kuka lapsen sitten synnyttää!? En minä saa ulos mitään 5 kilosta jötikkää! :D
Yöt ovat täälläkin päin yhtä hemmettiä! Kahden tunnin välein vessaan! Sitten pyöritään kun ei uni tule, välillä supistelee ikävästi sitten saa unen päästä kiinni ja puolen tunnin unen pätkän jälkeen taas vessaan! :D Että saisi vauva jo tulla! Jos ei kohta rupea tapahtumaan niin meilläkin otetaan kova kuuri 3 S:n systeemiä! :)
Mutta kovasti tsemppiä kaikille! Ja etenkin kärsivällisyyttä! Se täällä ainakin on tällä hetkellä hakusessa! :P
-Jansku ja poju rv 37+0
Yksi huonosti nukuttu yö takana! Tähän asti olen saanut nukkua selällään tai kyljellään, toki kerran tai kaks olen herännyt vessaan, mut viimeyönä supisteli taas jostain 3.00-5.00 niin että torkahtelin vaan hetkiseksi välillä! Ekan kanssa ei ollu mitään tällasta!! Toivoisin että jos alkaa supistelemaan ni käynnistyis sit synnytyskin etuajassa, eikä niin että kuukauden verran kärvistellään öisin ja sit menee käynnistykseen...onko jolain kokemusta näin aikaisten kipeiden supistusten vaikutuksista synnytyksen käynnistymiseen?
Taide + poikuli 35+3
Huonosti nukuttu yö takana,
verilimaista vuotoa tullut aamusta lähtien ja supistukset todella kipeitä, tosin vielä melko epäsäännöllisiä. Jos/kun nää tästä säännöllistyy, niin sitten lähdetään.
Jännittää!
Lipstikka ja tuloillaan oleva Ryyni rv 39+1
Juu, yöunet on tosiaan historiaa ja väsymys sen mukaista. Kahviakaan ei tee mieli kitata kun sitten taas saa iloita hirveästä närästyksestä. No ihan liian helppoahan tämä onkin tähän asti ollut. Eikä tietysti synkkä ja myrskyinen sää ainakaan asiaa auta.
Minni kyseli limatulpasta. Itse en semmoista ole koskaan onnistunut bongaamaan. Supistuksia voi tulla, suht voimakkaitakin, ennakoivasti pitkänkin aikaa ennen tositoimien alkamista tai sitten voi synnytys olla käynnistymässä. Kun näistä ei koskaan tiedä, ei edes näin "konkarina".
Empsukin alkaa olla jo hyvillä viikoilla tuplien kanssa. Toivotaan, että vauvat pysyvät pää alaspäin, vaikka hyvältähän se vaikuttaa, että noilla viikoilla ovat oikeissa asemissa.
Itsekin kävin taas kerran neuvolassa eikä siellä mitään ihmeempää. Hemoglobiini on edelleen alhainen kuten myös verenpaineet. Myös vauva on laskeutunut, pää on syvällä lantiossa ja sen tosiaan huomaa kyllä itsekin kun pissittää koko ajan. Sf-mitassakin oli selvä notkahdus kun vauva on painunut alaspäin.
Miten teillä, joilla on jo isompia lapsia, on järjestetty lastenhoito synnytyksen ajaksi? Itseltäni tippui sekin huoli hartioilta kun hyvä ystäväpariskunta, joilla ei ole omia lapsia, lupasi tulla tänne meille hyvinkin nopealla aikataululla jos tarvetta on. Äitini on luvannut tulla hoitamaan lapsia myöskin, mutta koska hän asuu n. tunnin päässä niin parempi olla varasuunnitelma. Näin äidillänikään ei ole niin kamala kiirus tulla tänne.
adalat 36+5