LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
Nyt ne sitten on alkanu, kaikenlaiset olot;) Luulen että kohdun kasvusta on kyse, kun ei toi maha vielä niin iso ole et vaan siitä johtuis...mut siis koko ajan sellanen pinkeä pallo olo, tekis mieli olla vaan selällään! Hengittäminen on hankalaa, tuntuu ettei keuhkot pääsis laajentumaa kunnolla? Kävin hierojallakin, joka totes että selkä on ihan jumissa! No hieronnan jälkeen on nyt selkälihakset kipeenä!
Olis ihanaa kun vois vaan nauttia tästä raskaudesta! Onneks mulla on sellanen työ, että tarpeen tullen voi heittäytyä selälleen;)
Neuvolalääkäri olis ensviikon to. eli viikolla 26+3, katotaan sitten niitä mittoja;)
Neitoperhonen oli joutunu jo saikulle supistuksista...onko sulla mones raskaus meneillään?
No taidan lähtä käymään Myyrmäkihallin kirppiksellä tänään, hyvät sunnuntait kaikille!
Taide 25+6 + poikuli
Morjens!
Johan oli kiireinen viikko ja viikonloppu. Sitä kun keksii itselleen kaikenlaista "pakko tehdä" -ohjelmaa, ei käy aika pitkäks saikullakaan! ;D On siivottu vaatekaappeja ja muita lipastoja, uudistettu lasten huoneita, haettu vauvan sänky, hiottu vanhoja kalusteita, tehty hankintoja jos jonkinlaisia, valittu tapetteja jne. Miljoona asiaa olisi vielä tekemättä... olenkin todennut ystäville, että tämä raskaana olo tulee todella kalliiksi ja pistää meikäläiseen vauhtia näissä "pesänrakennuspuuhissa" oikein urakalla! Saattais se lepääminenkin olla ihan suotavaa - minulle vain pirun hankalaa!
Tässä raskaudessa olen kyllä saanut myös kaikenmaailman vaivat riesakseni. Olen saanut suonikohjuja (ei oo ollu ikinä ennen), selkäsäryn liitoskipuineen, paljon supisteluja, hiivatulehduksia ja viimeisimpänä diagnoosin raskausajan diabetes! Jihuuu! :/ Huomenna menen sitten neuvolaan kuuntelemaan ohjeet. Voihan räkä. Onko teillä kellään kokemusta tuosta?? Minä olen ihan hoikka/normaalivartaloinen, syön terveellisesti ja tosiaan liikun (hyötyliikuntaa) jatkuvasti. Ärsyttää nyt sit rueta itteensä tökkimään piikilllä ja pitämään kirjaa sokereista.
Noh, saikku loppuu alkavalla viikolla ja töitä yritän tehdä nyt jonkin aikaa. Ressiä en kyllä rupea töissä ottamaan (josko sitten onnistuu) ja jos koko päivän istuminen tekee huonoa (tuskin kovin hyvää suonikohjuille ja lantio/selkäsärylle) niin en aio kyllä sankariakaan leikkiä, vaan jään sitten reilusti töistä pois. Kyllä tässä on tätä sekametelisoppaa ihan riittävästi ilman oikeita työkiireitäkin! ;D
Pirteitä syyspäiviä marrasvauvojen odottajille! Kirjoitelkaahan kuulumisianne!
Rätti-poikki-väsynyt Emmuli ja vauveli rv 26+6
Taide80: Toinen raskaus on nyt meneillään. Edellisestä tosin aikaa jo se 13v, mutta silloin ei supistellut ollenkaan. Liekö ikä tehnyt tehtävänsä :D Supistellut on edelleen aika tiuhaan päivittäin. En tosin oo laskenut, että olisko harventunut nyt saikulla ollessa.
Itekin oon nyt yritellyt siivoilla joka päivä jotain. Eilen pistin kattilakaapin järjestykseen. Järjesteltävää kyllä riittää ja paljon pitäis saada tehtyä ennen vauvan tuloa, kun pitää sopia kaikki vauvankin tarvikkeet jonnekin. Mietinkin tässä, että jaksaiskohan sitä myllätä kaikki komerot läpi ja varata sitten pöydän kirpputorilta, niin hyvällä tuurilla sais vähän ekstrarahaakin.
Neitoperhonen rv 27+2
Heippa!
Hieman myöhään "heränneenä" ilmoittautuisin mukaan marraskuun odottajiin. LA 11.11.11. Toista lasta odottelen.
Tervetuloa äippänen mukaan...maaginen lukema lasketussa ajassa : ). Onko ennestään tyttö/poika, kumpi nyt tulossa?
Täällä olo kuin laiskiaisella, ei jaksaisi oikein mitään tehdä ja jos jotain huhkii niin kyllä alkaa supistelemaan viimeistään illasta. Onneksi en tällä kertaa ole töissä, en varmasti jaksaisi koti ja työrumbaa tämän jättimahani kanssa. Kilojakin jo lähemmäks kymmenen tullut, joten aikamoinen jässikkä syntymässä :). Tosin hb 103 ja verenp niin alhaiset että sekin selittää tätä olotilaa.
Pesänrakennusvietti täällä myös kiivaimmillaan, ihan kuin ei muuten olis hommaa niin pitää keksimällä keksiä kaikkea tarpeellista ennen kuin vauva syntyy. Tosin tarpeellistakin hommaa on tullut tehtyä, eli vauvan vaatteet ovat löytäneet lipastoon, mutta sänkyprobleema vielä ratkaisematta, todennäköisesti kerrossängyn hankinta edessä vielä nyt syksyllä missä isommat voisi nukkua. Tuleekohan siitä kiipeilyteline.....hmmm....
terv elviira ja pallero 28+2
Esikoinen on neljä vuotias tarmokas poika. Tällä kertaa ei saatu tietää kumpi on tulossa. Esikoista odottaessa ajattelin vain poikaa en edes osannut ajatella, että tyttö olisi tullut ja nyt on taas toisin päin.. Saa nähdä meneekö taas omat tuntemukset oikeaan. Mulla on kanssa ongelmia verenpaineen kanssa aivan liian alhainen ja hb oli vain 106. Ja supistuksia on heti jos päivisin touhuan enemmän välillä ovat olleet tosi napakan tuntuisia. Pesää rakennellaan täälläkin pikkuisen vaatteet on pesty ja hieman yli-innokkaana sängynkin olen jo pienelle pedannut. Huomenna tulee viikkoja täyteen jo 29, ihanaa kun la lähestyy :)
Äippänen
Heippa vaan kaikille!
Elviiralla ja Äippäsellä (tervetuloa vaan mukaan!) on tosiaan aika alhainen hb!!! Mulla oli 121 edellisessä neuvolassa ja ne ehdotti rautaa...en kyllä oo oikee syöny, kun en koe tarvitsevani!
Suppareita on mullakin runsaasti, pääsääntöisesti kivuttomia, mut lääkäri laitto labraan lähetten. Pitää käydä antamassa virtsanäyte, jos sattuis olemaan oireeton pissatulehdus? en oo moisesta kuullut mut aiheuttaa kuulemma noita supistuksia...
Painoa oli nyt tullu 3.ssa viikossa maltillisesti, vain 140g/viikko ja lääkäri oli tosi mukava. Edellisen raskauden repeämien arvet aristi sisätutkimuksessa sen verran,että kukaan ei voi mua vakuuttaa siitä et ne olis "hyvin" parantuneet. Nyt sain toisen vahvistuksen sille että tää synnytys tulee 90% olemaan keisarinleikkaus. Toisaalta on vähän pettynyt olo, kun jotenkin sellanen "oikea synnytys on alatie synnytys"-mentaliteetti on iskostunu muhun ja koen jotenkin luovuttavani, jos valitsen toisen vaihtoehdon, vaikka se mulle terveyden kannalta olisikin parempi...?Hölmöä! Tuntuukohan miehistä samalta jos ne lähtee armeijasta kesken kaiken? Ikään kuin luovuttaa heikompana osapuolena...
No mutta, muuten kaikki oli hyvin, kohdunpohjan korkeus 23cm, eli keskikäyrällä mennään...selkäkipuja lukuunottamatta kaikki aika hienosti!
Taide 26+4
Taide: Et todellakaan ole luovuttaja! Sinulla on oikeus ajatellan myös itseäsi - kaikkea ei tarvitse kärsiä. Mun mielestä on täysin ymmärrettävää, jos aiempien repeämien vuoksi ei kykene alatiesynnytykseen. Muitakin syitä voisi olla!
ON: Minulla on vaivoja vaikka muille jakaa. Ei tod helppo raskaus tällä kertaa... Fyysinen kunto on romahtanut! En jaksa tehdä paljon mitään ilman kauheita vatsan kovettumisia (supistuksia) ja selkäkipuja. Sängystä nouseminen on hirveetä - mukavaa öisin nousta vessaan kolmekin kertaa. Raskausdiabetes nyt sitten uusimpana riesana. Että huhhuijakkaa... olisipa jo marraskuu. Painoa on tullut 7kg. Hemppa ja verenpaineet on hyvät. Mieli sekava, tuleva synnytys ei houkuttele. Myös tuleva vuosi kotona mietityttää, vaikkakin enimmäkseen se tuntuu ihanalta! Saan olla vielä lapsien kanssa kotona ainakin vuoden, sitä pitäisi nyt osata arvostaa,työelämää on sitten sen jälkeen edessä noin 35 vuotta. Kääk! Olen viime aikoina kyllä ajatellut, että mikä onni on, kun meillä on pian 3 lasta! Ihania mussukoita. :))
Masuasukki on kyllä ihan hirrrmuinen potkija! Ei ole kaksi edellistä ollu tällaisia. Että mitäköhän tästä seuraa...??? Mielenkiinnolla odotan. :)
Reippaita syyspäiviä toivotellen,
Emmuli rv27+5
Niin on taas ollut kiirettä, että en juuri koneella ole ehtinyt istua. Kun taas syksy koitti ja pitää yhdistää lasten koulu, eskari, päivähoito ja harrastukset työssäkäyntiin niin ei oikein meinaa aika ja energia riittää mihinkään ylimääräiseen. Töissäkin kun on ollut aika rankkaa ja todella kiireistä niin ihan tulee liikenevä luppoaika vietettyä sohvalla voimia keräillen. Vapaapäivät meneekin sitten niissä kuuluisissa pesänrakennuspuuhissa kuten näyttää menevän monella muullakin. ;)
Taide; tavallaan ymmärrän nuo ajatuksesi sektiosta ja tietynlaisen pettymyksen sen suhteen. Minulla itselläni esikoinen syntyi sektiolla, koska oli perätilassa eikä käännösyritys onnistunut ja kyllä se päätös sektiosta oli pettymys. Toisaalta olin ehtinyt asiaa pohtia ennen käännösyritystä ja lukea juttuja perätilasynnytyksestä puolesta ja vastaan ja esikoisen kyseessä ollessa en halunnut ottaa perätilasynnytyksen riskejä (siis kun ei ollut aavistustakaan miten kroppani käyttäytyy synnytyksessä), joten siinä mielessä ajattelin kyllä, että päätös on oikea, mutta olihan siinä sellainen "nyt jää tärkeä juttu kokematta" -aspekti, vaikka ihan taivaan samahan se on millä tyylillä se lapsi sieltä ulos tulee. Pääasia on sekä vauvan että äidin turvallisuus.
adalat 29+2 (aika menee hurjaa vauhtia)
Niin ja tervetuloa sinä uusi, jonka nimimerkki tipahti jo harvasta päästäni. :)
Tuli tässä mieleen kysellä, et onko teillä muksun liikkeet mahassa tehneet kipeetä? Itselläni on nyt muutamana iltana tehnyt tosi kipeetä, kun muksu puskenut itseensä epämääräisiin asentoihin. Tehnyt melkein mieli huutaa, eikä tahdo kärsiä liikahtaakaan ennen kuin asento mahassa vaihtuu vähemmän kivuliaaseen. En tiedä onko muistissa vikaa, mutten muista tällaista edellisestä raskaudesta. Nyt tosin kaikenlaisia kipuja on muutenkin enemmän, jotka aina pahenee iltaa kohti. Mutta jospa tää tästä... viimeistään sitten marraskuussa ;) Ensimmäinen kerta elämässäni, kun riemuitsen syksyn saapumista :D
Neitoperhonen rv 28+2
Kiitos Adalat ja Emmuli kommenteista ja ymmärryksestä! Nyt olen antanut itselleni "luvan" ottaa sektion vastaan hyvillä mielin!! On siinä meinaan sekin että jos joskus 3.tta lasta haluaisi ja tässä toisessa synnytyksessä repeäisi vielä pahemmin ja menisi vaikka kohtuun asti, niin ne haavet jäisi tyhjiksi!! Eli uskon että sektio on oikea ratkaisu...ja toisaalta vauva tulee sillon myös pari viikkoa aikaisemmin syliin ;) jotain hyvää siinäkin;)
Neitoperho kyseli kivuliaista potkuista...ei mulla varsinaisesti kipeitä oo ollu, muut kun suoraan alas tulleet iskut, eli sinne häpyluulle osuvat?
Jouduin ottamaan eilen muutaman juoksuaskeleen ehtiäkseni bussiin ja ei tykännyt maha yhtään siitä!!Koko illan sattui aina ylös noustessa vatsanpohjaan ja reisien sisään? olisko jotku liittymiskivut alkaneet siitä? Supistuksiakin oli eilen runsaasti, mutta ei kivuliaita. Nyt pitää antaa bussien mennä jos on mennäkseen, enää ei juosta niihin!
Taide 27 tasan!
... siis itsellänikään ei potkut tee kipeetä, vaan se kun muksu venyttelee tms. ja puskee esim. takamustaan mun mahaa vasten.
Moikka!
Välillä vauvan muljaa vatsassa niin, että tuntuu. Ja varsinkin jos siellä murjotaan virtsarakkoa tai luita niin se sattuu.. Olen kanssa huomannut, että kävelylenkin jälkeen varsinkin nivuset ovat tosi arat. Tämä meidän pikku kakkonen on kyllä tosi rauhallinen jos vertaan esikoiseen joka potki mahassa niin, että maha vaan heilui kun siellä oli vauhti päällä. Nyt saan välillä tökkiä masua, jotta siellä alettaisiin liikkumaan. Tosin öisin on sitten ollut usein aika moinen vauhti päällä.. Ei voi kun toivoa ettei yö rytmi jatku syntymän jälkeen...
Mulla meni lapsivedet eilen illalla. Yö meni sairaalassa ja tänään siirrettiin Kuopioon, jossa hoidetaan alle 30 rv olevat synnyttäjät. Vähän väliä lapsivettä lorahdellut, mutta onneks synnytys ei oo vielä edistynyt. Antibioottia saan tulehduksien ehkäisemiseksi ja kortisonia vauvan keuhkoja vahvistamaan. Täällä sit maataan sinne 30rv asti ja toivotaan, ettei vielä syntyis. Sen jälkeen siirto omaan keskussairaalaan (jos yhtenä kappaleena vielä silloin). Eli kotiin ei pääsyä ennen synnytystä. Lääkäri sanoi, että varmastikin syntyy ennenaikaisesti, mutta päivästä/viikosta ei vielä tietoa. Pitäkäähän peukkuja, et on suojelusenkeli matkassa mukana ja kaikki menee hyvin. Painoa pienoisella on vasta 1,2kg.
Neitoperhonen rv 28+4
Aika menee ihan siivillä, mutta oli pakko tulla kommentoimaan ku oli neitoperhosella tuollaisia uutisia. Ihan niskakarvat nousi pystyyn että joko se meistä eka saa vauvansa. Älä neitoperhonen hätäänny vauvalla on jo hyvät mahdollisuudet selviytyä. Pienin selviytynyt on ollut vain alle 500 g. Vauvalle kuitenkin tarrasukkia että vielä muutaman viikon jaksaisi.
Täällä oli niitä supistuksia ollut muillakin. Minulla myös mutta vain kivuttomia ja todella monta kertaa vuorokaudessa. Vauveli on jo pääalaspäin ollut ainakin viikosat 28 ultrasta lähtien. millaiset painot teillä on ollut siinä viikon 28 kohdilla. Meillä pojan painoksi arvioitiin jo 1370 viikolla 28+0
terv Minni ja poika 31+1
Toivottavasti siellä menee kaikki hyvin. Onneksi nykyään pienempiäkin vauvoja selviytyy.. Pari viikkoa sitten kuulin vauvasta minkä oli tarkoitus syntyä loka-marraskuun vaihteessa, mutta vauva ei malttanut odottaa ja syntyi jo pikkuinen oli painanut vain 1200 ja pituutta oli ollut 40cm, mutta vauva voi hyvin. Pidän peukkua, että myös teillä menee kaikki hyvin ja vauva malttaisi olla masussa vielä
Löytyykö ketään vielä jolla olisi LA 2011 marraskuu?
Mulla on LA 23.11.11. Neljäs tulossa! :-)
Täällä ollaan vielä vauva masussa. Supistuksen estolääkettä menee edelleen tipassa ja sain nyt illalla vielä lisää suun kautta, ku meinasivat alkaa tiheneen uudelleen.. Tosin onneks edelleen niitä kivuttomia. Tänään alkoi napapiikkien saanti, joita saan nyt koko vuodelevon ajan joka ilta. Verikokeita otetaan ahkeraan ja tarkkaillaan verenpainetta, lämpöä ja vauvan sydänkäyrää. Antibiootit menee kans edelleen ja onneks ei oo vielä mistään tulehduksesta merkkejä.
Liikkumislupaa on ainoastaan vessaan. Pikaisesti sain tänään käydä suihkussa, mutta sielläkin piti istua suihkutuolissa. Lapsivettä on lorahdellut vieläkin silloin tällöin, mutta harvemmin. Tänään ultrassa kuitenkin kaikki hyvin ja lapsivettä oli edelleen riittävästi. Onneks vauva on pää alaspäin, joten alatiesynnytys on luvassa, jollei mitään hätätilannetta kehity. Lääkäri oli toiveikas, et vois vielä viikon kaks pysyä mukana matkassa, mut varmuuttahan ei ole. Kuulemma jos synnytys alkaa käynnistyä, niin estämään ne ei sitä pysty, ku on kerran vedetkin menneet. Piti kuitenkin painoa hyvänä ja oli hyvä, että viime yönä kerkesivät viimeisen kortisonipiikinkin laittamaan.
Täällä nyt ollaan ilmeisesti 3 viikkoa syntyi vauva tai sitten ei. Päästiin jo tutustumaan vastasyntyneiden teho-osastoonkin.
Neitoperhonen rv 28+5
Sulla ei nyt oo ihan herkut oltavat, ei! Paljon tsemppiä että pikkuinen jaksaisi vielä olla matkassa mukana! Ja jos ei ni paa sukulaiset ostamaan keskosvaatteita:) Voimia molemmille!
Mä päivitin vauvanvaate arsenaaliani eilen ja totesin että 56cm vaatteita ei paljon oo, joten olimpa reipas ja kävin kirpparilla hamstraamassa vähän pieniä vaatteita;) Ostin 50cm muutamat ja sit 56cm. 62cm mulla onkin sit jo hurjasti!
Selkä ja liityoskipuja on jonkin verran ja tuntuu et vatsa "repeää" eli on niin pingottunu välillä, et ainoa hyvä asento on selällään, muuten kaikki hyvin!
Tervetuloa äiskä80!
Taide 27+5
Eipä oo tullut hetkeen kirjotettua tänne...
Kävin Maanantaina lääkärineuvolassa ja kaikki oli ihan ok. Kohdunsuu oli kiinni ja kohdunkaulaa oli vielä 2 cm jälellä..
Oli niistä supistuksista puhetta vähäsen mutta ei ainakaan saikulle laittanu ku ei ne oo kipeitä supistuksia. Käskivät vaan ottaa vähän rauhallisemmin. Kohdunpohjan korkeus oli nyt 24cm,eli käyrien mukana mennään.
Nyt on alkanut tuntumaan että ku alkanu ilmat kylmetä niin koko ajan palelee!! Ja sit ku koulussa luokassa istuu niin sit hiki valuu :D
Kahden viikon päästä olis taas neuvola ja sitten saadaan aikaa painoarvio ultraan..
Kovasti poika liikuskelee,ja väliin ihan kunnolla muljauttelee itteään tuolla masussa =)
Hyvät syyspäivien jatkot!!
Tiitu ja poika rv 28+2