Kuinka paljon sinun ja miehesi yhteinen brutto kuukaudessa tai vuodessa?
Paljonko lapsia? Käyttekö ulkomaanmatkoilla (muualla kuin Ruotsissa/Virossa)?
Kommentit (51)
aikamoisia kroisoksia liikkeella! :O *kateudesta vihreana*
on ollut porvarihallitus. Lue päivän Hesari. Ja siksi toisekseen tuloerojen kasvusta ei ole mitään haittaa, kun köyhimpienkin tulot ovat koko ajan nousseet.
Suomessa on tuloerot kasvaneet, ja toki se näkyy täällä palstallakin. Lisäksi hyvätuloiset varmaan vastailee mielellään.
Kyllä tuloerot tässä 15 vuoden aikajänteellä ovat kasvaneet. Vuosina 1995-2005 Suomi oli OECD-maiden ykkönen tuloerojen kasvutilastoissa. Tämä ei tosin tarkoita vielä sitä, että tuloerot Suomessa olisivat edelleenkään suuret muihin maihin verrattuna.
En kommentissani mitenkään kritisoinut tuloerojen kasvua. Totesin vain, että näin on käynyt. Itselleni kasvaneet tuloerot ovat toistaiseksi olleet vain positiivinen asia.
meillä brutto noin 5000 e/kk, lapsia kolme, ei matkustella ulkomailla, ei asuntolainaa, autolainaa vähän. Ihan mukavasti kyllä elellään.
Totta totta. Huomaa, että hyvätuloiset vastailevat kovinkin mielellään!
Kolme lasta.
Matkoja vuodessa tyyliin:
- yksi laskettelureissu lappiin (joulu-uusivuosi/pääsiäinen)
- yksi etelänmatka (syysloma)
- yksi lähempi ulkomaanmatka (etelä-Ruotsi, Latvia, Tanska)
Enempään ei varmaan rahat riittäisikään (tai tietenkin riittäisi jos nipistäisi harrastuksista), mutta suurin syy on ettei ole enempää yhteistä lomaa. Kun koululaisten kanssa jonkun oltava kotona, niin normaalit lomat ei hirveästi riitä. Minulla ollut pari ylimääräistä lomaviikkoa äitiyslomalta jäänyt käyttämättä ja mies hyödyntänyt työpaikan lomautusajan ottamalla lomautuksen, jotta päästiin reissuun.
kuinka matalia veroja täällä osa makselee.
Kuinka voi olla 13500 e/kk netto 10500e?????
Itse tienaan 6400 e/kk brutto, päälle auto. Mutta käteen maksetaan 3400e/kk. Mies tienaa 7400 e/kk ja käteen 4300e/kk.
Eli maksamme ihan kiitettävästi sitä tuloero tasoitusta. Eli ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää kuinka täällä tuntuu muille jäävän paljon pienemmistä brutoista samat käteen?
eivät he vääristä tätä vaan he, jotka jättäävät vastaamatta.
Totta totta. Huomaa, että hyvätuloiset vastailevat kovinkin mielellään!
Minä tienaan brottona 3400 e ja saan käteen 2100 e. Mies tienaa bruttona 4400 e ja saa käteen 2600 e.
Itse tienaan 6400 e/kk brutto, päälle auto. Mutta käteen maksetaan 3400e/kk. Mies tienaa 7400 e/kk ja käteen 4300e/kk. ?
Mies tienaa 25 000-30 000€.
Lapsia on yksi.
Me matkustellaan pari kertaa vuodessa ulkomaille. Viime kesänä 10 päivää Italiassa, talvella pidennetty viikonloppu Lontoossa ja nyt tulevana kesänä mennään Kroatiaan 10 päiväksi :)
Kuinka voi olla 13500 e/kk netto 10500e?????Itse tienaan 6400 e/kk brutto, päälle auto. Mutta käteen maksetaan 3400e/kk. Mies tienaa 7400 e/kk ja käteen 4300e/kk.
Eli maksamme ihan kiitettävästi sitä tuloero tasoitusta. Eli ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää kuinka täällä tuntuu muille jäävän paljon pienemmistä brutoista samat käteen?
Meillä toisella brutto 5900, netto 3200
Toisella brutto 6700 sisältäen autoedun, käteen 2900
On lainaa reippaasti ja veroprosentit oikein, kotitalousvähennyksellä on saatu mätkyt vältettyä.
Minä tienaan vuodessa bruttona noin 20 000€. Mies tienaa 25 000-30 000€.
Lapsia on yksi.
Me matkustellaan pari kertaa vuodessa ulkomaille. Viime kesänä 10 päivää Italiassa, talvella pidennetty viikonloppu Lontoossa ja nyt tulevana kesänä mennään Kroatiaan 10 päiväksi :)
Ihmettelit bruton ja neton "edullista" suhdetta. Meillä tuota hyvää suhdetta selittää se, että vain toinen meistä maksaa valtionveroa. Toinen maksaa veroja EU:lle.
Mitkään lainavähennykset eivät meillä tätä selitä, sillä tilanteemme on sellainen, että se meistä joka maksaa valtionveroa, asuu jo velattomasti.
Osalla tätä voi selittää esimerkiksi yrittäjyys ja pienemmällä veroprosentilla firmasta saatavat osinkotulot. Tai muut pääomatulot.
t. se 13500 / 10500 kuussa -vastaaja
on ollut porvarihallitus. Lue päivän Hesari. Ja siksi toisekseen tuloerojen kasvusta ei ole mitään haittaa, kun köyhimpienkin tulot ovat koko ajan nousseet.
Suomessa on tuloerot kasvaneet, ja toki se näkyy täällä palstallakin. Lisäksi hyvätuloiset varmaan vastailee mielellään.
90-luvulla laman aikaan lakkautettiin ansiotuloverotuksen lapsivähennys, pääomatuloverotus helpottui, lapsiperheiden etuuksia leikattiin yms. palkat ovat nousseet joillakin aloilla kymmenessä vuodessa jopa 40% (kuten ahtaajien palkat), samaan aikaan lapsiperheiden etuuksia korotetaan vain hitusen jos ollenkaan, hinnat ovat nousseet rajusti kuten kaikki muutkin menot, sosiaalietuuksien nosto on jäänyt rajusti jälkikäteen ja vaatisi kymmenien prosenttien noston (jonkin indeksin perusteella), tässä osa erään kansanedustajan kirjoittamasta tekstistä!
Eli rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy nyky suomessa! itse toivoisin suuresti että ansiotulosta tehtävä lapsivähennys palautettaisiin verotukseen eikä vain niin että rikkaat, jotka saavat pääomatuloja voivat tehdä niistä lapsivähennyksiä (rikkaat hyötyvät lapsistaan ja köyhät eivät) ! Tämä oli minun mielipiteeni!
-Summasta mun tuloja nuo n. 25tuhatta.
-yhteinen netto n.6000-7000€ /kk
-2 alle kouluikäistä lasta, kolmas syntyy kohta...
-Asuntolainaa 350000€ ( pienenä lohtuna: asunnon arvo
tosin n. 500 000€ )
- Juoksevat kulut n. 4600€ /kk ( summaa nostaa huomattavasti mm. iso laina, jonka olemme joutuneet ottamaan- yllätyksenä -talon (home)remontointia varten )
-Pärjätään juuri ja juuri - ei matkustella, eikä ole kesämökkiä tms.( Ilman näitä yllättäviä remonttilainoja meillä olis rahaa enemmän käytössä n. pari tonnia/kk...)
bruttotulot viime vuodelta oli 21 000€ + lapsilisät yhdestä lapsesta. Muutama viikko vuodesta ollaan Pohjois-Karjalassa, siinä meiän matkailut ja ehkä kerran vuodessa laivalla Tallinnaan ja samana päivänä takasi kotiin.
Muuten tulee helposti vaikutelma, että kaikki 25-vuotiaat tienaavat 100 tonnia vuodessa :)
Tottahan toki tulot saavat noustakin, jos alkaa olla takana 10-15 työkokemusvuotta ja ihminen on alallaan ammattilainen.
Kuinka voi olla 13500 e/kk netto 10500e?????
Itse tienaan 6400 e/kk brutto, päälle auto. Mutta käteen maksetaan 3400e/kk. Mies tienaa 7400 e/kk ja käteen 4300e/kk.
Eli maksamme ihan kiitettävästi sitä tuloero tasoitusta. Eli ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää kuinka täällä tuntuu muille jäävän paljon pienemmistä brutoista samat käteen?[/i______________________________________________________________
No, mun mies tienaa 8800€ brutto ja näppiin jää 4700€. Mieheni tienaa 1400€ enemmän, kuin ylläolevan mies - mutta erotus käteen jäävästä tulosta on vain 400€.Tääkö on reilua verotusta? Asuntolainaakin on ihan helvetisti - ja mikäköhän lainkaan olis veroprosentti ilman sitä...
Et ehkä huomannut lukea koko ketjua.
Minulla on säännöllinen kk-palkka 4200 euroa ja saan käteen 2750 euroa. Lainaa ei ole. En tosin kuulu kirkkoon, se laskee prosenttia hieman.
Miten ulkomaanmatkat liittyy tuloihin, tosi pienelläkin budjetilla voi matkustaa ja toisaalta taas Ruotsin risteilyyn saa palamaan pienen etelälomanverran rahaa?