*** HELMIKUUN 2009 TAAPEROT***
Ajattelin aloittaa vihdoin tälle puolelle uuttapinoa kun kukaan muu ei sitä tehnyt ja itsellä on nyt aikaa ku vauva ei ole vielä syntynyt. Vaikka toivon kovasti että syntyisi mahdollisimman pian.
Meillä poika huomenna virallisesti yksi vuotta=) Poikaa juhlittiin viikonloppuna jo ennakkoon kun ei voi tietää milloin lähtö sairaalaan tulee.
Vuosi on vierähtänyt hurjan nopeasti ja poika kehittynyt aivan huimasti. Meillä on kyllä aivan mahtava iloinen vesseli täällä kotona joka oppii koko ajan jotain uutta.
Kirjat kiinnostaa nyt tosi kovasti ja sit sellainen pallo ja laatikko joihin saa erimuotoisista aukoista työnnettyä erimuotoisia palikoita. Olin ihan yllättynyt siitä miten hyvin hän jo tuollaistakin hallitsee=)
Tällaista tänne!! Tulkaa muutkin helmikuun 2009 vauvapuolelaiset tänne kirjoittelee jos vain suinkin voitte=)
Hande86 ja poika huomenna yksi vuotta!!
Kommentit (50)
Ihana auringonpaiste tänä aamuna, alkaa olla ihan kevätfiilis jo! No, maaliskuuhan onkin jo kevätkuukausi, ainakin teoriassa.
Kiitos tsempityksistä, niitä todella tarvitaan. Pikku-neiti vaikuttaa jo vähän pirteämmältä ja on nyt nukkunut öitä vähän paremmin. Kipulääkkeiden avulla tosin, mutta kuitenkin. Itsekin aloitin taas uuden kuurin, kun ei tämä minunkaan tautini ohitse ole, joten toivotaan nyt, että me tytöt tultaisiin tällä kuntoon.
Handelle voimia täältä lähettelen, toivotaan, että pikkuinen ymmärtää tulla maailmaan pian!!
Mitenkäs pitkällä Henrietta jo on? Hauskaa kun tulee taas vauvaelämää tähänkin pinoon! :)
Eilen meillä oli se allergialääkäri ja saatiin b-lausunto maitoallergiasta. Kurkkasi myös neidin korviin ja kuunteli keuhkot, kuulosti ja näytti kuulemma jo paremmalta. Neidin iho onkin nyt ollut parempi ja kaikki oudot oireet kadonneet, joten kai se uskottava on, että maitoallergia meillä on. Ja muutamasta muustakin ruoasta olen huomannut oireita tulevan, mutta nyt yritetään sitten rauhallisesti laajentaa ruokavaliota.
Nyt yritän lösähtää tuohon sohvalle katselemaan jotain leffaa. Jos vaikka löhöämällä paranisi. :)
Hilpsu ja tintti
Onkohan Hande päässyt jo tositoimiin? Toivotaan näin!
Kauniita ilmoja pukkaa edelleen. Mekin on vähän jo päästy ulkoilemaan. Mutta hidasta on paraneminen, tyttö on edelleen aika limainen.
Tänään ollaankin neidin kanssa kahdestaan, isot lapset lähti isän kanssa päiväksi maalle. Reissu oli suunniteltu jo hiihtolomaksi, mutta jatkuvan sairastelun takia sitä on jouduttu siirtämään monta kertaa, joten nyt sitten pääsivät vihdoin lähtemään. Alunperin oli tarkoitus, että olisivat pari yötä, mutta hyvä nyt edes näin.
Naputelkaahan helmet kuulumisia!
Hilpsu ja tintti
Yritin pari kertaa kirjoitella vauva-puolelle kuukausi sitten mutta koneeni "hukkasi" viestit.Kokeilen jos nyt onnistuu..
Tultiin juur lääkäristä;korvatulehdus jälleen kerran.Seuraavaksi sitten kontrolliin korvalääkärille ja varataan aika putkitukseen.Niin toivoin ettei tälle kolmannelle tulis tätä kierrettä mut kai meidän lapsilla vaan on sen malliset korvat että tulehtuu joka nuhasta.Vanhemmilla lapsilla putkitus on sentään auttanut tulehduksiin,jospa nytkin.
En tiedä selittääkö sairastelut myös yöheräämiset,ei neiti sentään aina ole kipeä.Mutta siis hän herää vielä öisin monta kertaa vaikken ole mitään tarjoilua enää öisin pitänytkään.Pisin unijakso yöllä on ollut 4h joka tuntui minusta taivaalliselta.Kyllä sitä sitten taas joskus saa nukkua ehkä..
Minä aion olla ainakin tämän vuoden vielä kotona.Pieni on se raha mitä saa kun kotiin jää mutta on se sen arvoistakin:).Esikoinenkin menee kouluun niin olisin joka tapauksessa ollut syksyn kotona.Nyt olen jo alkanut miettiä jos oliskin ihan siihen asti kun tyttö täyttää 3 mutta mitään päätöksiä en ole vielä tehnyt,kai sitä ehtii...
Meillä tyttö on siis kävellyt jo 10-kuisesta mutta sanoja ei vielä tule.Tai ei-sanan sanoo joskus vahingossa.Pottalla käymistä ollaan harjoiteltu ahkeraan mutta vielä ei ole tullut "saalista".
Ruoan suhteen ei olla kovin nirsoja mutta olen alkanut antaa hänelle laktoosittomia tuotteita kun olen huomannut sen vähentävän ilmaa vatsassa ja näin helpottavan kakkausongelmia.1v-neuvolassa painoa oli 9800g ja pituutta 76cm,että ihan hyvin kasvaa.
Kamala vauvakuume olis taas mutta ens viikolla laitatutan kierukan joten se siitä(ainakin muutamaks vuodeksi..).
Mukavaa ja aurinkoista kevättä kaikille!!
Robomam ja tyttö 1v 1kk
Tulimme 13 päivä sairaalasta kotia=)
Vauva syntyi 10.3(41+3) klo 5:07. painoa 4005g ja pituutta 51cm. Ihan iso poika tulikin. Synnytys meni hurjan nopeasti esikoiseen verrattuna joka kesti 20 tuntia. Nyt kestoksi tuli vain 3 tuntia 7 minuuttia=) Sairaalaan kun mentiin olin jo kokonaan auki ja se oli mulle suuri yllätys.Supistukset kun alkoi niin niitä rupes tulee heti tosi kipeinä ensin epäsäännöllisinä jonkun aikaa 1-3 min välein ja sit säännöllisinä 2 minuutin välein. Joten eipä siinä oikein ehtiny supistusten välillä levätä. Olin kotona ihmeissäni kun heräsin yöllä kovaan supistukseen ja menin jonkun ajan päästä suihkuun ja sekään ei auttanut ollenkaan.Sit esikoinen heräsi itkeskelee ja vaikutti että sattui mahaan niinpä kantelin ja heijasin häntä samalla kun supisteli ehkä se auttoi minua rentoutumaan ja paikat aukeni nopeasti.
Sain putendaalipuudutteen mikä hieman helpotti ponnistuksen aiheuttamaa kipua. Olin yllättynyt ettei tullut mitään repeämiä vaikka lapsi olikin iso.Itse olen vielä aika pienikokoinen.Siinä vähän synnytys taustaa..
Kotona on lähtenyt sujuu hyvin ja toivon että näin voisi myös jatkua=)Poika syö parin tunnin välein ja päivällä välillä tiheämminkin.
Nyt täällä riittää hulinaa kun on kaksi pikkupoikaa=)
Esikoinen on suhtautunut hyvin vaikka kun tuli sairaalaan katsoo meitä niin äitin syli ei silloin vielä kelvannut mutta nyt hän on jo ihan sinut vauvan kanssa=)
Tällaista tänne..
Hande86 poika 1v ja vauva 5pv
Ja isoveljellekin tietty! Isääkään unohtamatta..! :) Mutta hurjasti siis onnea teille kaikille! Kuulosti jotenkin ihanalta synnytystarinasi ja kotielämänne. Omalta kohdalta rupesin miettimään, etten mitenkään pystyisi kuvittelemaan meidän pientä neitiä isosiskoksi..! :) Voimia kovasti arkeenne!
Meillä on taudin selkä viiiiihdoin taittunut. Ihanaa, kun neitikin on oma pirteä itsensä ja saa nukuttua yöt. Yhdellä herätyksellä on menty nyt pari yötä, toivottavasti sekin tippuu pian pois. Ja allergiarintamallakin vaikuttaa hyvältä, nyt on oltu sillä apteekin korvikkeella jo reilu kuukausi ja tytön iho on parantunut ihan hirveästi. Ja tosiaan yöt on parantuneet verrattuna siihen parin tunnin välein heräilyyn, että tämä on ollut kyllä hyvä juttu. Kurjaa tietty, että allergia on, mutta hyvä kun on nyt hoidossa.
Robomamillakin oli kurjaa sairastelukierrettä meneillään, ei ihan helppoa teilläkään! Tsemppiä ja empatiaa sinne roppakaupalla!!! Toivottavasti putkitus auttaa ja saatte tautikierteen pysähtymään.
Ylihuomenna mennään vihdoin hakemaan 1 v rokotus neidille, joka jäi 1 v neuvolassa taannoin antamatta. Silloin oli allergiatutkimukset kesken eikä haluttu rokotetta sotkemaan oireita. Toivottavasti ei nyt sitten tule rokotteesta kauheita oireita, ettei sairasteluputken perään heti joudu taas kuumeeseen tms.
Nyt on kyllä hyvä mieli, kun pääsee ulkoilemaan päivittäin tuonne ihanaan auringonpaisteeseen. On ihanaa olla terve!!!
Hilpsu ja tintti 1 v ja 1,5 kk
Mulla vauvakuume vaivaa.. Onnea oikein paljon teille, vastasyntyneet ovat niiin suloisia. Synnytys kuulosti menneen ihan kivasti, mulla on vähän ikävä jopa sitä :-D
Hilpsulle ja Robomamille roppakaupalla tsemppiä yövalvomisiin ja sairasteluihin. Meilläkin Leo on sairastellut aika paljon, ei lähellekään tuota mitä Hilpsulla, mutta kuumetta ollut noin kerran kuussa. Jokaisesta rokotuksesta on tullut kuume ja se noroviruskin meillä jylläsi.
Meillä Leo ei ole tähän mennessä oikein viihtynyt ulkona, ei tykkää "mönkiä" lumessa eikä viihdy pitkään pulkassakaan. Moottorikelkalla ollaan hiljaa vähän ajettu, mutta sekin pelottaa :-) Nyt keksin antaa sille taaperokärrin ulos mukaan ja sitä mielellään työntelee. Leohan ei vielä(kään) kävele. Eilen otti kyllä yhden pikkuaskeleen!! Hirmu varovainen ja arka on.
Eipä meille ihmeitä... nauttikaa aurinkoisista kevätkeleistä!
Hilperina ja Leo huomenna 1v1kk
Kiva kuulla että poika syntyi ilman käynnistystä ja synnytys meni hyvin, nopea oli! Toivotaan että teillä jatkuu elämä noin hyvin kuin on alkanut =) Muistan itse kun esikoinen tuli katsomaan vauvaa ja äitiä sairaalaan ja äidin syli ei kelvannut niin miten pahalta se tuntui kun itsellä oli niin kova ikävä poikaa =)
Hilpsu kysyi että miten pitkällä täällä on odotus, nyt on rv14+2 eli vähän on huokaistu helpotuksesta kun ne kriittisimmät viikot on ohitettu. Vaikka voihan mitä vaan sattua milloin vaan. Odotan kovasti että tuntuisi jotain liikkeitä mutta eipä ole vielä tuntunut, pari viikkoa pitää varmaan odotella vielä.
Kiva kuulla myös että Hilpsulla on vihdoin tervehdytty! Eikös ne lapsena todetut allergiat voi hävitä iän myötä? Hyvä kuitenkin että saatte nukuttua paremmin, kyllä ne kokonaiset yötkin jossain odottaa =) Itse odotan vähän pelokkaana syksyä että jos tämä vauva on yhtä huono nukkumaan kuin tyttö oli pienenä. Muistan miten raskasta oli herätä tunnin välein syöttämään kun päivälläkään ei pystynyt nukkumaan.
Meidänkään tyttö ei viihdy hereillä ollessa juurikaan ulkona. Toppapuku on niin paksu ettei pääse konttaamaan, sylissä pitäisi koko ajan olla, rattaatkaan ei kelpaa kuin nukkumiseen =) Me käytiin tänään yhdellä kaverilla kylässä jolla on poni ja molemmat lapset pääsi ratsastamaan, tyttö oli kyllä aika ihmeissään =)
Mukavia kevätpäiviä kaikille helmille!
-henrietta ja tytteli 1v1kk
Paljon onnea Handelle ja koko perheelle! Ihanaa!!!
Hilpsulta kysyisin että millaisia oireita teidän tytöllä on ollut (kun en ihan oo ehtinyt aina kaikkia lukea) ja tuliko lausunto vain maidosta?
Me käytiin myös testeissä mutta mitään ei ollut(onneksi).Mut eihän ne välttämättä aina testeissä näy.En vaan käsitä mistä meidän tytön yöheräilyt johtuu,kun tuntuu olevan joku kipu jossain.Ulkoisia oireita ei ole(tai jos poskien punoitus ja ahavoituminen on niin sitten on),vain ne kakkausongelmat vaikka kakka olis oikein pehmeetäkin.
Edellisellä kerralla lääkäri antoi jo unikouluohjeitakin joka tuntui vähän kummalta.Tottakai pitäisin unikoulua jos olisin varma ettei mikään muu ole vialla.Mutta kun heräämiset mielestäni johtuu muusta kuin tavasta niin en ala kyllä huudattamaan..
Mutta päivänjatkoja vaan!!
Robomam ja tytsy
Henrietta: Oletkin jo hyvillä viikoilla, varmasti ihana alkaa tuntea taas niitä hipsutuksia vatsassa. Se oli kyllä mielestäni yksi raskausajan parhaita juttuja. :) Oletko voinut hyvin alkuraskauden? -Juu, maitoallergia onneksi menee ohitse, aiheuttaa vaan vähän käytännön hämminkiä, kun pitäisi neiti saada syömään normaaliruokia ja tuntuu, että kaikessa ruoassa on maitoa. Nyt tehtiin ekan kerran makaronilaatikkoa soijamaitoon, mutta sitä on nyt paukuttu kaksi yötä, että en tiedä onko kananmuna syyllinen vai miten... Sekavaa.
Robomam: Meillä maitoallergia alkoi oirehtia mielestäni aika merkillisesti eli vaippa-alueen erittäin sitkeällä punoituksella. Alapää oli tytöllä kirkuvan punainen eikä reagoinut mihinkään hoitoihin kuin väliaikaisesti. Sitten alkoi peppukin olla jo ihan punainen ja siinä vaiheessa kyllästyin (tätä oli kestänyt 2 kk) ja mentiin allergialääkärille. Iho oireiden lisäksi meillä oli yöt tosi risaisia, heräilyä jatkuvasti parin tunnin välein. Meillä oireilu alkoi samaan aikaan, kun lopetin imetyksen, joten itse vähän aloin epäillä maitoa syylliseksi. Ihotestit eivät näyttäneet meillä mitään eikä paikan päällä tehdyssä altistuksessa tullut selviä oireita, mutta kotona jatketussa altistuksessa iho reagoi kauttaaltaan, kun maitoannos nostettiin 2 dl:aan, ja kakkaakin tuli 7 krt vuorokauden aikana. Lausunto tuli vain maidosta, koska muita epäiltyjä ei edes ollut. Viljat ja lihat ei meillä ole osoittautuneet ongelmallisiksi ja muilla ei kai niin väliä ole. Kananmunasta olen itse vielä vähän epävarma, mutta yritetään testailla.
Meille lääkäri selitti, että allergiaa on erilaista, jotain Ieg-välitteistä(?), joka on pahempi ja joka olisi näkynyt ihotesteissä. Meillä on nyt lievempi muoto, jonka pitäisi mennä vuodessa parissa ohitse. Onneksi. Ihotesteissä näkyvä allergia on aina pahempi ja kestää pidempään, kouluikään tai joillakin murrosikäänkin. Jos itse epäilet maitoa syylliseksi, se luultavasti on juuri näin. Allergiahan voi oireilla monella tavalla, suolisto-oireinen allergia on vaikeampi todeta, mutta kyllä sekin selviää altistamalla. Pari viikkoa ilman maitoa ja sitten varovasti lisäilemällä ja oireita tarkasti kirjailemalla. Meille sanottiin, että vanhemmathan tässä parhaita asiantuntijoita ovat, kun näkevät reaktiot. Mutta testaamisen pitää olla tietysti systemaattista ja hyvän allergialääkärin hoidossa, että saa sitten maidon tilalle jotakin hyvää korviketta.
Meillä ulkoillaan aika mielellään, kun neiti jo kävelee hyvin. Potkii palloa ja lumikokkareita ja työntelee taaperokärryä ja omia kärryjään. Tylsää on tietty, kun mitään ei pysty ottamaan käteen paksuissa rukkasissa tai jos kaatuu, kun ei itse pääse ylös. Pienissä erissä ollaan ulkoiltu, tykkää lähinnä seurailla, jos on muita lapsia, yksinään vähän tylsää. Enimmäkseen ollaan kyllä käyty kävelyllä niin, että tyttö kävelee vähän matkaa ja lopunmatkaa istuu sitten kärryissä.
Jahas, pitää alkaa valmistautua neuvolaan lähtöön, rokotukset odottavat. Mukavaa loppupäivää kaikille helmille!
Hilpsu ja tintti
Iltaa helmi-mammoille! Tänään on nautittu kauniista auringonpaisteesta, huomenna kai taas luvassa lunta... Puuh, lumi on kivaa, mutta kyllä nyt alkaa jo piisata. Ei saisi valittaa, tämän vuoden jälkeen ei välttämättä lunta nähdä näillä leveysasteilla pitkään aikaan. Mutta silti jo kevättä vähän odotellessa...
Meillä ei kummempia. Neidille ostettiin kumisaappaat, kun alkaa piha olla yhtä lammikkoa jo välillä. Tyttö on tavattoman ylpeä hienoista saappaistaan ja tepastelisi niissä jatkuvasti, jos voisi. Muutenkin ulkoilu miellyttää kovasti, varsinkin jos pihassa on muita lapsia, joiden touhuja voi seurailla ja yrittää matkia. Tänään koputeltiin jo vähän lumikakkuämpäriä siskoa matkien. :)
Viikonloppu vilahti ohitse. Lauantaina siirrettiin tintti vihdoin omaan huoneeseen ja ainakin ekat kaksi yötä on sujuneet tosi hyvin. Aamulla puoli kuuden aikaan on neitonen hälytellyt. Kesäaikaan siirtymistä odotellaan siis täällä, että saataisiin tuota herätystä hilattua vähän myöhemmälle. Kokeiltiin lauantaina myös yksiä päiväunia, mutta ei jaksa meidän tyttö valvoa vielä niin kauaa. Tai jaksoihan tuo, kun valvotetiin, mutta oli kyllä sitten tosi väsynyt vielä seuraavanakin päivänä. Yöunia se kyllä pidensi, mentiin tuntia aiemmin nukkumaan ja herättiin puoli tuntia myöhemmin.
Ja bonuksenahan oli tässä saada makuuhuone miehen ja allekirjoittaneen haltuun. :) Sekin on ollut mukavaa!
Huomenna tämä mamma kurvaa hammaslääkäriin. Edellisestä käynnistähän onkin vain vaatimattomat 10 vuotta... :O Jos yrittäisi tästä eteenpäin sitten vähän useammin.
Hilpsu ja tintti
Täällä tuskaillaan taas(!) tosi huonojen öiden kanssa. Leohan on ollut aina huono nukkumaan öitään, tajuttoman herkkäuninenkin vielä. Ulkona vaunuissa nukkuu hyvin. Meillä ollaan menty Hilpsun tavoin vielä kaksilla päikkäreillä kun Leo ei tunnu jaksavan valvoa aamusta pitkään. 9 aikaan mennään siis jo ekoille unille. Nyt olen vaan niin kypsä noihin yöitkuihin ja pyörimisiin, että mietin yrittäiskö väkisin vääntää yksille unille.
Viime yönäkin klo 1-4 itkua ja vääntelyä. Nostin viereen, pyörii ja sätkii, lähtee sängystä. Nostin takaisin omaan sänkyyn, seisoo siellä ja itkee. Tätä siis 3 tuntia!! Ei suostu olemaan ilman minun kättä ja mulla on hartiat niin jumissa etten pysty kättä koko ajan pinniksessä pitämään.
Tuntuu muutenkin, että kaikkien muiden 1-vuotiaat menee jo yksillä päiväunilla. Kaikki kerhotkin yms. ovat aamusta, me ei unien takia päästä niihinkään. Anteeksi nyt tämä oma-napainen ruikutus, olen vaan niin väsynyt ja tympääntynyt. Meillä Leo nukkuu vieläkin meidän makkarissa, pinnis meidän sängyssä kiinni. Ei nukahda ennenkuin koko talo on hiljainen ja valot kaikkialta poissa.
Kertokaahan omia päivärytmejänne ja mitä touhuatte päivän aikaan jos saisin omaa ajatusta niiden avulla selvitettyä!
Hilperina ja Leo (joka on nyt nukkunut jo 3,5h ulkona)
Hilperinaa piti tulla tsempittämään, tiedän mitä nuo huonot yöt ovat!
Leo on varmaankin terve ja allergiavapaa? Meillä nukutaan nyt n. klo 9-10.30 ja 13.30-16.00 päiväunet ja yöunet n. 20-6.30. Meillä on tehnyt ihmeitä neidin siirtyminen omaan huoneeseen. Meidän makkarissa heräsi aina viimeistään kuudelta, nyt on nukkunut pari kertaa seitsemäänkin asti. Ja meillä oli myös heräilyä yöllä, ei tosin noin pitkää valvomista, mutta omaan huoneeseen siirryttään neiti on nukkunut lähes joko yö koko yön. Kuulostaa äkkiseltään siltä, että Leo nukkuu liikaa päivällä eikä unta riitä yöhön. Mutta tämä siis näin puusta katsottuna. Kuinka paljon Leo nukkuu yhteensä päiväunia? Mihin aikaan herää vikoilta unilta? Miten ajoittuu yöunet? Itse varmaan kokeilisin yksiä päiväunia, olisiko sillä vaikutusta yöuniin.
Toivottavasti keksitte, mikä auttaisi yökukkumiseen! Kerro, jos löytyy parannuskeino!
Me kokeiltiin viikko sitten yksiä päiväunia ja se kyllä pidensi yöunia, mutta oli meidän neidille kyllä liian varhaista. Oli tosi väsynyt ja vielä seuraavanakin päivänä ihan poikki. Muuten meille on nyt tullut tavaksi ulkoilla päivällä, kun on syöty lounas. Joko mennään kävelylle tai sitten ihan pihalle vähän lumihommiin (niitähän riittää!). Toinen ulkoiukerta on ollut iltaisin päivällisen jälkeen. Nämä ulkoilut tekee varmaan neidille hyvää, mutta ovat myös äidin pääkopalle ehdottoman tärkeitä.
Meillä taas vähän sairastellaan. Ensin oli keskimmäinen pari päivää ääni maassa ja kurkkukipuinen, sitten sairastui esikoinen samoin oirein, mutta sai lisäksi kuumetta ja kovan yskän. Potee sitä vieläkin. Minä hysteerisenä puunasin paikkoja ja desinfioin ovenkahvoja, kun en millään haluaisi mitään tautia taas. Mutta tänä aamuna heräsi pikkuneiti sitten kuumeisena. Nyt vaan mietin, että onko tautia vai rokotusreaktiota? Rokotuksesta on kyllä jo puolitoista viikkoa aikaa, että ei taida olla siitä. Voi höh!
Onneksi on viikonloppu, niin mies on päivystänyt sisällä ja minä olen livahtanut joka välissä tuonne ulkoilmaan. Jos jotakuta ihmetyttää ulkoilma-intoni, niin tiedoksi, että ollaan oltu lähes kaksi kuukautta pikkuneidin kanssa kipeänä eikä juurikaan päästy ulos. Joten melko suuri mökkihöperyys ja sairauskammo vaivaa tällä hetkellä!
Isot lapset odottaa kovasti virpomista, tosin esikko nyt suree, kun ei pääsekään sairastamiseltaan. Lupasin kuitenkin, että saa virpoa meitä sitten urakalla... Saas nähdä, mitä tintti tykkää pikku noidista huomenna! :)
Mukavaa palmusunnuntain odotusta!
Hilpsu ja tintti 1 v ja 2 kk
Niin se taas uusi viikko alkoi. Viikonloppu meni sukuloidessa ja nyt yritän Leon unia hivuttaa myöhäisemmäksi ajatuksena saada toiset päiväunet pois kokonaan. Kiitokset Hilpsulle tsempityksestä!
Leo nukkuu päiväunia n. 2-5h päivässä, vähän sen mukaan onko miten ohjelmaa. Vikoilta unilta herää viimeistään 16.30. Yöunet alkaa n. 21-22 aikoihin ja aamusta herää 6-7 aikaan. Jos herää jo kuudelta niin mietinkin, että miten jaksaa yksillä unilla koko päivää. Ei varmaan jaksa odottaa päiväunien alkamista puolille päivin saakka. Leo herää isompien aamutouhuihin viimestään 7 aikaan.
Miten teillä Hilpsu meni omaan huoneeseen siirtyminen? Oliko Tintti jo oppinut nukahtamaan itsekseen vai miten teidän iltarituaalit? Mietinnässä meilläkin omaan huoneeseen siirtäminen. Se vaatii vain huonejärjestelyjä koko talossa...
Ai niin, Leo oppi kävelemään!! :-D
Hilperina ja Leo 1v1kk
Hilperina: Meidän neidin siirtyminen omaan huoneeseen on sujunut oikein hyvin. Yöunet parani huomattavasti ja nukkuu aamuisin myös pidempään. Varmaan meidän tuhinat ja puhinat on häirinneet neitiä varsinkin aamulla, kun uni on jo kevyempää. Nyt tyttö saattaa nukkua seitsemään asti. Herää kerran yössä tai sitten on ollut useampi täysikin yö jo! Neiti on jo pitkään nukahtanut itsekseen. Mies antaa pullosta maitoa ja pistää sänkyyn ja sinne jää itsekseen nukahtamaan.
Viimeiset pari yötä on sitten olleet ihan hirveitä, johtuen neidin sairastelusta. Viime yönä valvoin kolme tuntia itkeskelevän tytön kanssa, kun maha paukkui. Lauantaisen kuumeen jälkeen ei ole oikein mitään suostunut syömään, vähän hedelmäsoseita. Nesteet onneksi menee ja yleisvointi on hyvä, mutta vähän outoahan tämä on. Ehkä jonkin sortin vatsatauti? Toivotaan, että tämä yö olisi helpompi.
Ulkona on niin ihanan keväiset kelit jo. Eilen pääsin ensimmäistä kertaa kahteen kuukauteen jumppaan ja voi että oli ihanaa! Painoakin olen saanut tiputettua tässä viime aikoina ja nyt on vielä neljä kiloa matkaa lähtöpainoon. Nyt on tosi motivoitunut olo senkin tiputtamiseen. Olisi kiva, kun kesään mennessä pääsisi normaalipainoon ja voisi käyttää vanhoja vaatteita. Taidan viritellä lenkkeilyharrastuksen, nyt kun illatkin on valoisempia.
Mukavaa kevättalvea helmille!
Hilpsu ja tintti
ja yksi hujaus niin ollaan jo vapussa. Voi kamala miten tämä aika menee äkkiä!
Hilpsu: Voi ei tuota teidän sairastamista, olette kyllä sairastaneet ja ne allergiajutut päälle! Toivottavasti rupeaisi jo helpottamaan!
Mullakin on paino tippunut joulun jälkeen n. 4kg ja olen jo alle lähtöpainon. Ihanaa oli vetäistä pitkästä aikaa koon 38 farkut jalkaan :-) Vielä olisi tarkoitus saada n. 5kg pois, sitten olisin tosi tyytyväinen. Olen päättänyt etten osta uusia vaatteita ennenkuin tuo 5kg on lähtenyt. Lenkkeily on tarkoitus aloittaa uudestaan, talven aikana en olekaan juuri juossut, käynyt vain kävelemässä.
Oikein mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille helmille!
Hilperina ja Leo
Hilperina: Joo, tämä kevät on ollut kyllä todella rankka, mutta tällä hetkellä tunnen vain helpotusta, kun ollaan edes joten kuten terveitä. Tänään neiti jo vähän söi, että toivon taudin olevan menossa ohi, mikä sitten lieneekään. Viime yö ei kyllä ollut yhtään helpompi, joten päiväunia on nukuttu tänäänkin ahkerasti.
Onnittelut painon tiputuksesta! Hieno saavutus! Eiköhän yhteistuumin tiputella nuo loput vaivaavat kilot pois, niin voidaan kohdata kesä rinta rottingilla! :) Täällä myös vaatehankinnat pannassa, mutta ehkä eri syistä: olen huomannut, että näin kotioloissa pärjään vallan hyvin melko pienellä garderobilla. Töihin palatessa voi sitten vierailla taas kaupoissa, kun siihen rahapussiinkin kertyy taas jotain.
Huhuu, onko muita helmiä kuulolla? Tulkaahan piristämään meidän pinoa!
Hilpsu ja tintti
Olen minäkin kirjoitellut pariinkin otteeseen mutta saan aina "sivua ei löydy" -vastauksen kun lähetän viestin.Eli nyt lyhyesti jos taas ei tuu läpi.
Meilläkin heräillään vielä öisin.Ei löydy voimia unikouluun ja mieheltä en voi pyytää kun käy töissä.Eli sellaset 4-5krt vähintään joudun lykkäämään kättä selän päälle pinnikseen ja aamulla olen ottanut viereen ettei ihan 5ltä joutuis nousemaan.Olenkin miettinyt josko siirryttäis kunnon sänkyyn,jos ne kalteritkin saa huonon unen aikaan.Omaa huonetta tytölle ei ole ja pojatkin jakaa jo huoneen ja sinne ei (varsinkaan tyttö) mahdu.Isompien kohdalla omaan huoneeseen siirto auttoi kyllä heti nukkumaan koko yön mutta minkäs teet.Tyttö raukka joutuu nukkumaan meidän huoneessa vielä hetken aikaa kun remontit on kesken...
Sitä on sitte saanut taas syödä melkein kuin luvan kanssa..Lapsille ei olla ostettu vielä yhtään munaa,keskimmäisellä on laktoosivaiva ja kyllähän ne molemmat(isommat) sitte tarttee samanverran ja samanlaisia munia.Mullakin on kilot tippuneet ihan itsestään mutta paikat "roikkuu".Tarttis varmaan tehdä jotain..sitten pyhien jälkeen.
Hyvää pääsiäistä vaan kaikille,me lähdetään nyt ulos kun täälläpäin aurinko jaksaa paistaa!
Robomam ja tytsy.
Pitkästä aikaa pari riviä jos ehtisi kirjoittamaan kun lapset leikkii kerrankin nätisti keskenään =) Yleensä esikoinen vie leluja pienemmältä ja siitäkös huuto tulee...
Voimia Hilperinalle valvomisiin, toivottavasti keksitte jotain millä yöunet paranisi, oletteko kokeilleet nyt yksiä päiväunia? Meillä tyttö herää nykyään 8-9 aikaa aamulla ja menee päiväunille ulos 12 aikaan ja herätän hänet aina parin tunnin päästä, muuten nukkuisi yleensä vaikka kuinka kauan. Yöunille menee joskus 22-23. Nyt on taas ollut monta yötä että tyttö herää yöllä itkemään, rauhoittuu onneksi jo siihen että menen lastenhuoneeseen ja suhisen vähän niin tyttö painaa pään takaisin tyynyyn, joinain öinä herää kerran ja joinain on herännyt 5 kertaa ja se kyllä tuntuu aamulla, vaikkei kerralla tarvitsekaan kauaa valvoa mutta en meinaa aina itse saada heti unen päästä kiinni kun on herännyt.
Neuvolasta laittoivat lähetteen lastenlääkärille kun tytölle ei meinaa tulla pituutta tarpeeksi, mitat on nyt 8,9kg ja 70,6cm. Verikokeissa käytiin, kaikki näytti normaalilta joten nyt odotellaan kutsua lastenlääkärille joka sitten päättää mitä tehdään vai tehdäänkö mitään. Tai mitä tässä nyt voi tehdäkään, en tiedä. Esikoinen on ollut tässä iässä 5cm pidempi ja painavampikin. Muuten kaikki on hyvin, ei ole allergioita ja tyttö on taas ruvennut kävelemään enemmän, lopetti sen yhdessä vaiheessa kun tuli kipeäksi mutta nyt on taas hoksannut että pääsee niinkin eteenpäin =)
Meillä on rakenneultra ensi viikolla, jännittää jo paljon että mitä siellä näkyy. Nyt tuntuu että aika kuluu nopeammin kun ei enää mieti joka päivä että monesko raskausviikko onkaan menossa, välillä ihan unohtaa että on edes raskaana =) Toissaviikolla tunsin ensimmäisen kerran liikkeitä, on ne vaan niin ihania tuntea!
Aurinkoista kevättä kaikille helmille!
-henrietta ja tytteli 1v2kk
Oltiin pohjoisessa reissussa, itse pääsin isompien lasten kanssa mäkeen, oli kyllä ihanaa. Käytiin myös kylpylässä, Leokin oli mukana ja tykkäsi hirmuisesti! Leo on yleensä aika arka ja pelkäsinkin etukäteen että ei varmaan uskalla siellä tehdä mitään. Mutta tykkäsikin kovasti, nauroi ja hihkui ääneen kun isot sisarukset sukelteli :-)
Robomamille tsemppiä valvomisiin! Tiedän tosiaan tunteen...
Henrietta: Rakenneultra jo :-) Kerrohan sitten mitä lastenlääkäri sanoi kasvusta! Hyvähän se on tutkia ja varmistua siitä ettei ole mitään erityistä. Uskon kuitenkin, että suurin osa omalla käyrällään kasvaa. Olen yrittänyt venyttää Leon unia yksiin, mutta Leo ei vain jaksa valvoa kuin max 10.00 asti (herää jo 6-7 aikaan) eli vielä ollaan pääsääntöisesti kaksilla unilla menty. Onneksi yöt ovat nyt olleet vähän helpompia (koputan puuta).
Hilpsu: oletko päässyt lenkkeilemään? Minä en ole vakaista aikomuksista huolimatta vielä suoriutunut juoksulenkille :-(
Miten Handella on mennyt? Tule kertomaan kuulumisia!
Nyt itkuhälytin kohisee, taitaa poika heräillä. Syödään ja lähdetään sitten ulos. Pitäisi hankkia jokunen lapio ja sanko leikkikaluiksi. Ollaan ennätetty kaikki isompien tämmöiset lelut jo antaa kiertoon.
Olen hankkimassa uusia rattaita (kuomu-), onko teillä käytössä minkälaiset?
Pystyyköhän tuonne Ryhmät-osioon tekemään sellaista suljettua keskusteluryhmää meille? Onko joku tutustunut aiheeseen?
Hilperina ja Leo 1v1kk
Pitää pari riviä kirjoitella kun taas pääsi koneelle ja lapset leikkii vielä keskenään, toistaiseksi nätisti! Meillä nämä illat venyy aina myöhäisiksi mutta niin venyy aamutkin joten ei haittaa =)
Tervetuloa tiu! Kiva saada uusiakin kirjoittelijoita!
Handelle kovasti tsemppiä! Toivotaan että vauva pian ymmärtäisi syntyä ettei tarvisi käynnistää.
Meilläkään tyttö ei kävele vielä, vaikka yhdessä vaiheessa käveli ilman tukea jo jopa 10 askelta mutta sitten iski joku kuumetauti ja kävely jäi, eikä ole nyt vaikka on jo ihan terve niin näkynyt mitään intoa enää kävelyyn. No kai se joskus se kävely taas alkaa kiinnostamaan. Ilmeisesti kontaten pääsee niin kovaa ettei ole tarvetta kävellä =)
Hilpsulle toivon terveempiä aikoja jatkossa, kuulostaa tosi kurjalle noi teidän sairastelut. Meillä on lapset olleet siinä yhdessä kuumeessa ja nuhassa, onneksi muilta taudeilta ollaan vältytty. Itsellä on päätä särkenyt monena iltana aika kovastikin, johtuu varmaan tästä raskaudesta.
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille helmille!
-henrietta ja tytteli 1v1kk