Esikoisten kevättalvi
Alotanpas tänne nyt sitten tätä uutta ketjua, kun siitä jo vähänä vihjailtiin tuolla edellisessä =).
Ekavekara88 tosi ihana lukea, että tämä hullujen ajatusten kanssa eläminen lienee ihan normaalia =). Saas nähdä mitä meille vielä sattuu kun yhessä tuumin porskutetaan näitä viikkoja eteenpäin.
Ohto77: Ihan huippuja uutisia ja tervetuloa vaan mukaan! Minä oon aina miettiny millaselta tuntuis kuulla odottavansa kaksosia, onko se ilo kaksinkertanen? Toisaalta, esikoista (esikoisia!!!) odottaessa ei oo liiemmin noita vertailukohtia... Mutta kuitenkin =).
Have: Mua jännittää kohta sun puolesta, joten sinä voit olla vallan hyvin ihan rauhallinen. Uskon muuten, että sinusta tuntuu aika pitkälle, kun minä odotin ihan malttamattomana kummipojan syntymää yli kuukauden! Siis yli kuukaus ennen laskettua aikaa aloin melkein joka päivä miettimään asiaa. Hulluks voi tulla monella tapaa =).
Elmiira: Tervetuloa minun puolesta sinullekin ja nyt pidetään sulle koko porukka hirveesti peukkuja, että kaikki lähtee menemään hyvin ja syksyn tapahtumat jäis muistoks vain!
Itseasiassa lienee syytä pistää ees ihan pikkasen käsiä ristiin meidän kaikkien puolesta, tämän päivän HS:n juttu "Kun elämä sammuu jo kohdussa" pisti taas miettimään... Mutta tällä viikolla oon päättäny iloita ja olla onnellinen raskaudestani, koska en voi siihen ite kuitenkaan vaikuttaa kuinka tämä etenee.
Nyt muuten käänty vuosi "virallisesti" taas kohti kevättä, joten kohta me alkuraskailijatkin saadaan toivottavasti lisävirtaa valosta ja kevään merkeistä!
Intopiukka ja 10+6 (Ekavekara88: täälläkin siirrytään jo viikolle 12, jee! =))
Kommentit (103)
Elmiira: Tervetuloa minun puolesta sinullekin ja nyt pidetään sulle koko porukka hirveesti peukkuja, että kaikki lähtee menemään hyvin ja syksyn tapahtumat jäis muistoks vain!
Sotkitkohan sä minut nyt johonkin toiseen, kun en ollenkaan ymmärrä mitä tarkoitat syksyn tapahtumilla? :)
Mulla on ollu neuvoloita tosi harvakseltaan täällä isossa britanniassa. Ultrien lisäksi oli neuvola viikolla 10. Seuraavan kerran oli sitten viikolla 25. Tällä viikolla (rv 29) on neuvola sitä seuraava onkin sitten rv 33!!! Tuon jälkeen on neuvoloita joka toinen viikko. Ja lääkärineuvoloita täällä ei edes ole.
POmena rv 28+
Anteeks kauheesti, sekotin kyllä tosiaan toiseen! Nytkö se paljon parjattu raskausdementia jo alkaakin =). Tervetuloa siis kuitenkin, tuohon synnäriin en osaa sanoa yhtään mitään, kun asustelen KYS:n alueella. Ehkä muutenkin parempi etten sano juuri mitään, kun ei hirveen järkevää todistetusti päästä irtoo =)!
IntoPiukka ja sekoilut
Olipa mahtavaa kuulla vauvan sydämenlyönnit! Ihan kuin olisi poni laukannut mahan sisällä kovaa vauhtia! Kaikki kunnossa siis ja olo maailman onnellisin!! Ultraa odotellessa...
Tirppu 18+0
Tuohon neuvola käynteihin kommentoisin ihan ekana että on kyllä aika epäreilua että toisilla paikoilla on neuvola kuukauden välein ja toisilla välit tosi pitkiä. Täällä päin siis on kyllä neuvolat ollu kuukauden välein ja sitten kun on lääkärineuvola ollut ei enää sillä kuulla muuta neuvolakäyntiä, mutta joka lääkäri kerralla tavataan myös neuvolatäti. Ja ne kaksi ultraa oli sitten erikseen sairaalassa. Ja nyt on jo kahden viikon välein neuvola(viikolta 30 alkaen)ja sitten 36 viikon jälkeen on viikon välein.
Mutta tosiaan neuvolasta kun puhuttiin niin tänään oli meillä siellä käynti:) Sain miehenkin mukaani kun oli kotona ja viime kerralla neukkutäti kyseli että eikö se mieskin tulisi joku kerta mukaan. On siis ollut vain niissä kahdessa ultrassa mukana. Mutta neuvolassa kaikki ok ja se mistä olin nyt ylpeä niin paino oli -54/vko mikä on erittäin hyvä koska mulla paino noussut liikaa niin pieni tiputus tähän väliin tosi hyvä:) Toki nyt oli neuvola aamulla ja viimeksi iltapäivällä, mutta en uskoisi sen vaikuttavan kun korkeintaan muutaman sata grammaa. Mutta positiivista kuitenkin ettei ainakaan paljoa ole paino noussut:) sf-mitta oli nyt 33, joka siis on edelleen käyrien yläpuolella, mutta ei kuitenkaan älyttömästi kasvanut. Mutta ensi viikolle jo laitettiin lääkärineuvola, että lääkäri saa tarkastaa vauvan painon ja onko lapsivettä paljon niinkun nyt epäillään. Sitten selviää laitetaanko lähetettä jatkotutkimuksiin, kun ei se veden runsauskaan ilmeisesti liiallisissa määrin hyväksi ole. Mutta ensi viikkoa odotellessa ja toivotaan että kaikki ok. Aika rauhallisin mielin odottelen ja kiinnostaa kyllä tietää että kasvaako tuolla masussa jättivaavi:D
Tulipa nyt omanapaista mutta eipä ollut hirveästi tuota kommentoitavaakaan..
have 32+2
tota sf mittaa ruvetaan ottaan? Neuvolakortissa käyrät alkaa 18 vkon kohdalta. No mulla nyt ei olis ollu sillon vielä mitään mitattavaakaan. Mutta tänään 20+3 ei ainakaan vielä mitattu. Rakenneultra oli tänään ja kaikki ok! Kirjottelin jo tonne heinäkuisten pinoon niin en viitsi toistaa itseäni :)
Eli mulla näyttäis ensimmäinen mitta olevan rv 17+3 ja no jonku mitan on lääkäri merkinnyt jo 13+2, mutta ei se kyllä silloin minkää mitan kans oo heilunu et en tiedä mikä mitta se on. Ja siis tuon 17+3 jälkeen on joka kerta mitattu.oliko sulla raksu tänään siis normi neuvolakin vai vaan ultra vai oliko ne jotenkin samalla kertaa? Kun ei mullakaan sitä ultrassa mitttailtu ja ihan mittanauhalla ne mittaa sen ja kyllä sulla on mitattavaa vaikka ei mahaa olisikaan:)
oli tosiaan rakenneultra. Meillä ne tehään neuvolassa kun keskussairaalaan 60km ja osaava lekuri talossa. Ja kyl se terkkari katto painon, Hb:n ja RR & pissan. Edellinen neuvola oli 14+5 ja sillon ei mitää mitattu. Seuraava neuvola jo 19.3 kun tarvii saada kelan paperit kuntoon. Muuten olis menny varmaan myöhemmäks. Mut kai sitä kerkiää sit mittaileen :)
IntoPiukka: Ei hätää, sattuuhan näitä :) Itselläkin on ollu jotenkin höhlä olo. Johtuuko se sitten raskaudesta vai jostain muusta, en tiedä? Mutta tuntuu, että unohtelen koko ajan kaikkea mahdollista. Tänään tajusin hävittäneeni koko kuun lounassetelit eli 20 kpl. No etsinnän ja kiroilun jälkeen ne löytyi yöpöydän laatikosta monistenipun seasta. Onneksi :)
Elmiira
Tuosta huonomuistisuudesta niin todellakin tuntuu välillä ettei muista mitään:D Toki huno muisti on ollut ennemminkin, mutta nythän voi hyvällä omallatunnolla sanoa että se on sitä raskausdementiaa:D
-raksu-:Joo kyllä sitä ehditään mittailla vielä moneen kertaan:) Voi olla vähä eri käytännöt siinä asiassa. Ja muutenkin se yleensä lähtee käyrien yläpuolelta jos aletaan jo heti mittailla. Mutta toki toivottavasti ensi kerralla mittailevat koska onhan sitä hyvä seurata että kuinka käyrillä menee..
Hajamielisyys näyttää olevan on ihan normaalia raskausaikana, ainakin itsellä on ollut niin tyhmä olo välillä ettei mitään järkeä. Kaverikin sanoi, etten ole enää niin mukana kaikessa kuin aikaisemmin olen ollu..
Nyt alko neuvoloita olemaan 3 vkon välein, ens keskiviikkona olis seuraava kerta. Edellisellä kerralla lekuri mittas sf-mitan ja tuntu, ettei se ihan sitä hommaa tajunnu. Melko hyppäys kun 6cm kasvanu 4 vkon aikana, eli rv 26+3 25 cm. Sykkeetkin mittas niin pikapikaa, mutta tärkeintä kai se on kuulla se syke. Jossain vaiheessa vauvan syke pitäs tasoittua samalle tasolle, viimeksi oli pikkasen jumppatunti menossa ja syke 150 :)
Nyt on alkanu tulemaan turvotusta, pitäs vaan muistaa juoda pitkin päivää ja levätä välillä. Sokerirasitustestissäkin kävin ja kaikki valtakunnassa hyvin :) Toivotaan, että kaikki menee hyvin loppuun saakka..
Käytiin hakemassa hoitopöytä viikolla :) Pitäs vaan koota se, niin sais laitettua vaatteet paikoilleen. Mies lupasi pistää kokoon, yritän pitää näppini erossa pöydästä vaikka tekis kyllä kovasti mieli itellä koota se jo.. Äitiyspakkauskin on tulollaan :) 3 vkoa meni käsittelyssä..
Ipana on herkemmin alkanu liikuskelemaan, ei enää nuku niin pitkiä aikoja kuten ennen. Tai sitte liikkuu myös unissaan.. Naureskelin miehelle eräs päivä, että joko muksu on kova piereskelemään tai sitte se on maantiekiitäjä, kun sellaset pörinät tuntu kyljessä. Ihan kuin joku puhaltaisi pillillä ilmaa nesteeseen.. Rakenneultrassa muksu oli pää alaspäin ja en usko että se on kääntyny missään vaiheessa, kun liikkeet tuntuu samallatavalla kuin ennenki, oikealle kylkeen ja vasempaan alamahaan..
Että tällasta.. RV 28+4
Moi vaan pitkästä aikaa, jotenkin on ollut laiska kirjottamaan.
Hajamielisyyttä täälläkin, eikä ihan vähääkään. Unohtelen kyllä paljon asioita, onneksi en vielä ole mitään tärkeää unohtanut. Normaalistikkaan tuo muisti ei ole ihan hirveän hyvä, mut nyt se vasta huono onkin. :) Onneksi en ole ainut. :)
Huomaa heti kun on ollut melkein viikko taukoa, etten ole venytellyt, niin lonkat ovat taas tosi kipeät. Yöllä kyljen kääntäminenkin tekee kipeetä, vaikka pitää tyynyä polvien välissä. Joten tänään on pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja alotettava uudelleen venyttelemään kunnolla!
Harjoitussupistuksia on ollut puolen paikkeilta asti, kivuttomia ovat olleet. Mutta inhottavia, mahaa kiristää ja maha menee ihan kovaksi. Niitä on 3-10 kertaa päivässä, ainakin. Huomaa kun nopeeta kävelee pidempää matkaa, alkaa jommalta kummalta puolelta alavatsan/nivusen tienoilla tuntumaan hieman samanlaista kun tulisi "lihaspistos".
Mulle äitiyspakkaus tuli tänään, oli kiva päästä hypistelemään niitä tavaroita ja vaatteita. :)
Meillä on aikas lailla kaikki kootto jo, pinnasänky ja hoitopöytä ovat jo paikoillaan. :)
Meillä kans rakenneultrassa vaavi oli pääalaspäin, mut en oo kyllä enää yhtään varma kuinka päin se siellä nyt on.. Liikkeet tuntuvat vähän vaihdelle.
Ensi viikolla olisi seuraava neuvola th+lääkäri, saas nähä mitä siellä sanotaan. :)
Tyttö87 rv 27+4
Vitsit mua ärsyttää, kun en jaksa oikein käydä kirjottelemassa :) Lueskelen näitä juttuja kyllä, mutta oon ollut aika laiska viime aikoina..
Ekavekara kyseli, että kävinkö yksityisellä varhaisultrassa.. Meillä ihan oma neuvolalääkäri ultras siinä samalla, kun oli eka käynti. Neuvolantäti heti alkuun mainostikin sitä, että heillä on oma ultra olemassa :) Mutta siis alakautta tehtiin se eka ultra, ei varmaan mahan päältä oliskaan vielä mitään näkynyt :) Semmonen mötti siellä vaan näky, sydän siellä jo jumpsutti sillon.
Täällä oli keskustelua siitä, että on ollut hajamielisyyttä. Mulla tuntuu olevan vähän sama juttu :D Aiemmin on ollut kyllä tosi hyvä muisti, mutta nyt tuntuu, että puolet asioista unohtuu. Ja mä myös hukkaan tavaroita. Tai luulen hukanneeni, sitten niitä löytyy jostain ihan oudoista paikoista :)
Me ollaan suunniteltu ulkomaanmatkaa tohon muutaman viikon päähän. Olisinkin halunnut kysellä, että ootteko te muut ollut ulkomailla nyt raskauden aikana? Vähän mietityttää, että uskaltaako lähtee. Mua jotenkin kauhistuttaa ajatus siitä, että joutuis ulkomailla sairaalaan tai tulis muuten jotain ongelmia. Mutta kertokaa jos on kokemuksia :)
Mä meen nyt koittaan, jos sais vähän nukuttua. Kun AINA väsyttää, plääh... Aurinkoista kevään odotusta, ja vauvan odotusta! :DD
Vilukissa 11+3
Maha kasvaa housut kiristää ja puristaa. Tulevalle vauvalle olisi mukava hankkia jotain. Täältä löydät sekä itsellesi että tulevalle vauvalle kaikkea mukavaa äitiysvaatteista vauvan tarvikkeisiin. http://www.bumbeez.com
Jos sitä muuten vain nostattaisi tätä meidän pinoa. Eipä mitään uutta ole parissa päivässä tapahtunut. :)
Oletteko ajatelleet ottaa/oletteko jo ottanu vauvavakuutuksen? Me emme ajatelleet ottaa, eikä kyllä enää varmaan kerettäiskään.
Vilukissa: itse en ole ollut ulkomailla nyt raskauden aikana (ainoastaan miniristeilyllä). Mutta kaksi ystävääni ovat olleet, toinen oli raskauden alussa ja toinen puolenvälin jälkeen.
Tyttö87 rv 28+0
Vilukissa: Itse aion matkailla raskauden aikana todennäköisesti aika paljonkin :) Torstaina lähdemme 10 päiväksi Thaimaahan ja huhtikuussa edessä työ/opintomatka ulkomaille.
Koska lentämisestä ei tiettävästi ole haittaa vauvalle, niin en näe matkailussa mitään ongelmaa, jos sen vaan oma olo sallii ja matkavakuutus on kunnossa.
Mä ajattelen sen niin, että yhtä hyvin pikkuiselle voi sattua jotain Suomessa kuin ulkomaillakin. Ja kun matkavakuutus on kunnossa, niin ulkomailla pääsee yksityiseen lääkäriin ja voi kenties saada jopa parempaa hoitoa kuin Suomessa.
Kokemusta mullakaan ei ole (vielä), joten nämä siis vaan mun omia ajatuksia asiasta. Ehkä neuvolantäti antaa huomenna jotain konkreettisia vinkkejä aiheeseen liittyen.
Elmiira rv 6+2
ja eipä oll ongelmia.
rv 24:lle ja rv29:lle sattuneet reissut jätin väliin. Tuon rv24 olisin kyllä voinnin puolesta tehdä mutta olen onnellinen, että jätin rv29 väliin...
Ompas täälä pinot muuttunut viime käynnin jälkeen, mutta tänne nyt päätin pitkästä aikaa sitten kirjoitella. Kaikki energia on mennyt monen viikon ajan siihen, että pysyy hereillä gradun teon ajan ennen päiväunia. Väsymys on ollut ihan uskomatonta. Joskus aiemmin kirjoittelin, että unettomuus vaivaa, mutta se vaihtui hyvin nopeasti unisuuteen, joka ei näytä loppuvan ollenkaan. No, nyt ainakin voi sitten hyvällä omalla tunnolla lepäillä.
Paljon on ollut keskustelua neuvoloista ja ultrista. Meillä täälä Jyväskylän seudulla sellainen tilanne, että ultria on 2 (NP ja rakenne) ja neuvolakäynnit ensin 1krt/kk ja myöhemmin tihentyy. Meillä kuitenkin kävi ekalla lääkärikerralla tuuri, kun sydänäänten kuuntelulaite oli rikki, niin katottiin sitten ultralla pikkusta. Nähtiin se siis ensimmäisen kerran viime viikolla (rv11). Kauheasti se siellä viuhtoi ja heilutti käsiään ja näytti jo ihan oikeelta ihmiseltä
No, kirjottelen uudestaan sen, minkä muistan. Eli, meillä on NP-ultra tällä viikolla ja se jännittää kauheasti. Toi lääkäriultra tehtiin mahan päältä ja se lääkärikin ihmetteli, kun vauva näkyi noin selvästi näile raskausviikoille. NP-ultra ilmeisesti tehdään sisäkautta. NP-ultra jännittää kauheasti. Me kuitenkin miehen kanssa päätettiin, et sikiöseulontoihin ei ruveta vaikka ne jotkut arvot olis yli 2. Oon kuullut tarinoita, että just noi niskaturvotusarvot ois ollu joissakin tapauksissa jopa yli 6 ja silti on syntynyt ihan täysin terve vauva.
Intopiukalla on näköjään tänään ollu eka ultra. Kerrohan, miten meni!!Se on ihan uskomaton tunne, kun sen vauvan ekan kerran näkee. Sitä tunnetta ei voi sanoin kuvailla
Pitääpä taas pitkästä aikaa käväistä tänne kirjottamassa. Täällä voidaan aika paksusti päivä päivältä enemmän, eilen ostin ekat oikeat äitiyshousut ja kylläpä on mukavat jalassa kun ei purista! Toinen äitiysneuvolakäynti vasta tänään, parin tunnin päästä, vaikka viikkoja on jo 17+6. Eli aika harvakseltaan näköjään näitä on! Toivoisin kovasti, että kuunneltais sydänäänet, kun ei ole niitä vielä kuultu. Muutamia ihan pieniä potkuja oon tuntenut, mutta harvakseltaan, ei joka päivä. Inhottavaa sinänsä, kun ei voi olla miettimättä onko se vauva nyt vielä hengissä, kun ei ole tuntunut mitään pariin päivään... Vaikka tiedän kyllä, että tässä vaiheessa vasta voimakkaimmat potkut tuntuu, eikä läheskään kaikki liikkeet, niin silti hiukan jännittää. Mutta onneksi on tänään se terkkari ja sitten ensi viikolla päästäänkin vihdoin 2.ultraan! Myös eka perhevalmennuskerta olis ens viikolla. Mielellään kävisi useamminkin neuvolassa, varsinkin kun on ekasta vauvasta kyse, niin olisi kiva päästä juttelemaan enemmän asioista, ja myös saada vähän varmistusta että kaikki on hyvin... Minä kun luulin, että se äitiysneuvola olis kerran kuussa!!
Mutta onnellista odotusta kaikille, kevättä kohti tässä mennään ja päivä päivältä lähenee meillä jokaisella se ihana hetki, että saa pienen mytyn syliinsä!