Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esikoisten kevättalvi

01.03.2010 |

Alotanpas tänne nyt sitten tätä uutta ketjua, kun siitä jo vähänä vihjailtiin tuolla edellisessä =).

Ekavekara88 tosi ihana lukea, että tämä hullujen ajatusten kanssa eläminen lienee ihan normaalia =). Saas nähdä mitä meille vielä sattuu kun yhessä tuumin porskutetaan näitä viikkoja eteenpäin.

Ohto77: Ihan huippuja uutisia ja tervetuloa vaan mukaan! Minä oon aina miettiny millaselta tuntuis kuulla odottavansa kaksosia, onko se ilo kaksinkertanen? Toisaalta, esikoista (esikoisia!!!) odottaessa ei oo liiemmin noita vertailukohtia... Mutta kuitenkin =).

Have: Mua jännittää kohta sun puolesta, joten sinä voit olla vallan hyvin ihan rauhallinen. Uskon muuten, että sinusta tuntuu aika pitkälle, kun minä odotin ihan malttamattomana kummipojan syntymää yli kuukauden! Siis yli kuukaus ennen laskettua aikaa aloin melkein joka päivä miettimään asiaa. Hulluks voi tulla monella tapaa =).

Elmiira: Tervetuloa minun puolesta sinullekin ja nyt pidetään sulle koko porukka hirveesti peukkuja, että kaikki lähtee menemään hyvin ja syksyn tapahtumat jäis muistoks vain!

Itseasiassa lienee syytä pistää ees ihan pikkasen käsiä ristiin meidän kaikkien puolesta, tämän päivän HS:n juttu "Kun elämä sammuu jo kohdussa" pisti taas miettimään... Mutta tällä viikolla oon päättäny iloita ja olla onnellinen raskaudestani, koska en voi siihen ite kuitenkaan vaikuttaa kuinka tämä etenee.

Nyt muuten käänty vuosi "virallisesti" taas kohti kevättä, joten kohta me alkuraskailijatkin saadaan toivottavasti lisävirtaa valosta ja kevään merkeistä!

Intopiukka ja 10+6 (Ekavekara88: täälläkin siirrytään jo viikolle 12, jee! =))

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos muuten jo jakautuneita, Emilia82 ja Have?!

Vierailija
22/103 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut vähän harvakseltaan tänne kirjoiteltua enkä nytkään kaikkea ehtinyt lukea, mutta ei olla vielä jakauduttu. Huomenna aamulla käynnistetään vauvan ison koon vuoksi.Eli seuraavaksi toivon mukaan tulen ilmoittelemaan syntyneestä vauvasta:)

have 40+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tää jostain syystä ei oo antanu hetkeen kirjotella mitään, mutta yritän silti taas sinnikkäästi =). Havelle ihan hirveesti tsemppiä tän päiväseen koitokseen! Tän viikonlopun aikana sulla sitten on rakas pieni nyytti sylissä ja toivottavasti kaikki menee oikein hyvin!

Muille yritän laittaa kotona tallennettuja viestejä viikonlopun aikana, kun en jaksa alkaa kirjottelemaan uudestaan =).

Mukavaa vappua!!

Intopiukka ja Perttuanneli 19+3

Vierailija
24/103 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oon vietelly vähän hiljaiseloa, joskin varsin hiljasia taidetaan olla muutenkin. Liekkö kaikki omissa ajatuksissaan esikoisten kanssa? =)

Hansu77 ja Tyttö87: Tosiaan minä siis panikoin enemmänkin siitä painon liiasta noususta, kun pelkään verenpainetautia, diabetesta ja kaikkia muita elintapatauteja niin paljon, niin sitten stressaan just tämmösestä. Mutta neuvolassa sanoin siitä ja terkka oli ihan rauhallinen asian suhteen. Ehkäpä siis annan asian olla ja luonnon hoitaa tehtävänsä, joskin ainahan voi ees osasta himoista kieltäytyä. Sit vielä Hansu77:lle tosta astma-asiasta, että mullakin seuraillaan nyt tarkemmin, mutta kun raskaus jo itsessään helposti hankaloittaa hengenahdistustilannetta, niin tarkkana pitääkin olla. Nyt oli onneks parantunu PEF-tulokset, joten ei pitäis olla mitään hätää.

Serpentiini: Kovasti tervetuloa ja ensimmäisiä täällä tosiaan kaikki odotetaan ja ollaan varmaan tasaisesti yhtä pihalla vähän väliä =). Hurja kyllä tuo sun lentokokemus, alko jo pelottaa, kun puolentoista viikon päästä on lähtö Saksaan jääkiekon MM-kisoihin ja lentäenhän sinne kans mennään. Onneks lentomatka on TOSI lyhyt ja neuvolassa terkkakin sano, että tukisukat jalkaan ja vakuutukset kuntoon, niin nou hätä. Vakuutukset ei kauheen mielellään vaan kata noita raskaudesta aiheutuvia kuluja, itseasiassa ei välttämättä ollenkaan, mut onneks EU:n sisällä käy Eurooppalainen "Kela"-kortti.

Kynsi- ja ienongelmista kärsiville en osaa sanoa mitään, kun noita ongelmia ei ole ilmaantunut, mutta mulla lähtee tukkaa aivan älyttömän paljon! Ihan tosi, jos tämä jatkuu imetyksen ajankin, niin mulla on pakkoleikkaus edessä, enkä oo siitä ihan hirveen innoissani. Ostan varmaan peruukin mielummin =).

MaryRose: Ihanaa, sulla oli jo rakenneultra, meillä se on edessä ens tiistaina. Arvaa meinaisko jaksaa odottaa! =) Huomaan muuten kuulostelevani liikkeitä päivä päivältä tarkemmin, kun yhtäkkiä alkaakin jännittää tosi paljon, että jos kaikki ei oliskaan hyvin. En kuitenkaan anna itelleni lupaa alkaa nyt pelkäämään, koska oon sen tyyppinen pelkääjä, et se pelko ei sitten katoakaan seuraavaan 20 vuoteen.

Omat kuulumiset: Neuvola oli viikko sitten ja siellä kaikki hyvin. Terkka oli meidän molempien mielestä vähän ärsyttävä, mutta hyväntahtonen ja mukava se on kuitenkin. Ehkä tuli vaan semmonen olo, että taitaa pitää meitä aivottomina, kun kuitenkin tosi avoimesti kerron iloni, suruni ja pelkoni.

Vauvan sydän löi muistaakseni n. 135/min (kortissa vaan +), Hb 131, virtsa puhdas, RR 127/78, paino +369g (lähtöpainosta vielä -100g) ja kohdunpohjan korkeus-kohdassa lukee jotain mistä en saa selvää... =). Navan kohdalle se sano kohdun kohonneen, liekkö sitten jotain sen suuntasta raapustellu korttiin. Tiedä häntä. Mutta kaikki siis oikein normaalisti ja tästä on hyvä jatkaa sinne ens tiistaille. Sit ens keskiviikolle sainkin ylimääräsen lääkäriajan, kun vaadin saada raskaustodistuksen lentoyhtiölle, ettei ne VAAN jätä minua kentälle. Tiedän nimittäin, että jos ne päättää, että minä voisin niiden mielestä olla jo raskauden viimeisellä kuukaudella (ok, tosi epätodennäköstä mutta silti), niin sinnepä jään kentälle ja nielen omat euroni. Mielummin siis käyn ronklittavana yhden ylimääräisen kerran =).

Muutenkin täällä voidaan varsin hyvin ja hiljalleen jo vähän paksustikin. Alaselkä/pakara/lonkka on oikeelta aina alkuviikosta työpäivien jälkeen (8h paikallaan istumista) aivan järkyttävän kipee ja lähes joka päivä oon joutunu Panadolin ottamaan. Ärsyttää, mutta kun on turvallista, niin on turvallista. Näillä mennään =).

Kaikille taas ihania ja hyvävointisia viikkoja.

Intopiukka ja Perttuanelli 19+2

Vierailija
25/103 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intopiukka: kannattaa kokeilla noihin alaselkä/pakara/lonkka kipuihin venyttelyä, jos et oo vielä kokeillu. Itellä ainakin venyttely on parhaiten auttanu. Ja tyynyä olen pitänyt polvien välissä kyljellään ollessa ja nukkuessa, sitä kannattaa kans kokeilla. :) Nyt yrität olla turhaan ressaamatta, vaikka vaikeaahan se on, itsekkin kun olen samanlainen ressaaja. :)

Have: stemppiä tulevaan koitokseen, pian saat ihanan pienen nyytin syliisi! :) Tule sitten kertomaan tänne meille, tietysti sitten kun olette kotiutuneet ja jaksat/kerkiät/maltat koneelle istahtaa.. :)

Harjoitussupistusten vuoksi on pitänyt ottaa hieman rauhallisemmin.. Tuossa alkuviikosta siivoilin miehen ollessa töissä, eikä masu ja selkä yhtään tykänny imuroimisesta (kun pitää nostaa tavaroita paikoiltaa..).

Masu on mennyt kovaksi nyt joka päivä ja useita kertoja. Pitää kävelläkkin rauhallisemmin sen takia. Kipeitä ei ole, mutta ikävältä tuntuu.

Nyt olen muutamana päivänä huomannut että on ajoittain ollut semmoista menkkamaista kipua/tuntemusta alaselän puolella..

Enää kuukausi laskettu aikaan!! :D Kyllä nyt alkaa jo jännittään.. Tässä pikkuhiljaa laittelen kaikkee valmiiksi, kai sitä kohta saa jo vauvan sängynkin pedata, tähän asti kun olen malttanut mieleni.. :D

Tyttö87 rv 35+5

Vierailija
26/103 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille ensikoille ja pikaterveiset täältäkin suunnalta!

Tyttö87: Kiitti tuosta muistutuksesta venyttelyn suhteen, on ollu nyt huomattavasti helpompaa ja särkyvoiteen lisäks en oo tarvinnu nyt yhtään särkylääkettä moneen päivään. JES! =) Välillä venyttely tuntuu ilkeeltä alamahassa, tai ehkä tulee semmonen tunne, kun litistäis vauvaparan sinne, mutta hyvin oon onneks saanu uusia asentoja muokkailtua.

Omia napoja: Meillä oli tiistaina rakenneultra ja melkosta katottavaa se olikin =). Ultran jälkeen huomasin, että kädet täris siis oikein kunnolla silminnähden, eli taisin jännittää aika kovasti siinä =). Masusta löyty toistaseks täysin terve ja kaikki ruumiinosat omaava 313g painoinen tyttö, johon kovasti jo heti miehen kanssa rakastuttiin. Jännä miten tästä raskaudesta tuli taas ison askeleen todellisempaa. Jotenkin sillä vauvalla alkaa olla jo hitunen persoonaa, kun siitä tietää jotain.

Vierailija
27/103 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä sit näköjään muistanu tallentaa, enkä tarkistaa tuota viestiä, kun oli loppu jääny uupumaan. Ehkä tuossa kuitenkin tuli tärkeemmät, kun lopussa lähinnä yritin houkutella muitakin ensiodottelijoita kertomaan kuulumisiaan. Havelta olis kiva kans kuulla synnytys- ja vauvakuulumisia ja Tyttö87:lle hirveesti tsemppiä viimesiin viikkoihin!!

Intopiukka ja Elna (alias Perttuanneli)

Vierailija
28/103 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve vaan kaikille piiitkästä aikaa! On ollut tarkotus kirjotella jo varmaan parin viikon ajan, mutta enpä oo "ehtinyt". Viimesiä viedään koulun suhteen tältä keväältä ja opinnäytetyön parissa on painittu, niin ei oo ollut kauheesti ylimääräistä energiaa. Mutta selittelyt sikseen..

Tyttö87: Sä oot niin ihana pitkällä jo tossa odotuksessa :) Ja äippälomakin alkoi vihdoin. Mielenkiinnolla odotan minkälaisilta nuo harjoitussupistukset sitten aikanaan tuntuu, hmm.. :D Koitahan jaksella!

IntoPiukka: Teilläkin rakenneultrassa jo käyty. Ihanaa, että siellä oli kaikki kunnossa. Ja tosiaankin, on kiva tietää vähän enemmän, että kuka siellä masussa oikein asustaa :) Jaksamista sinullekin.

MaryRose: Kiva kuulla sunkin kuulumisia. Mä oon kanssa miettinyt tätä mun mahan kasvua. Kovasti pieneltä tuo kumpu vielä näyttää ja muut ihmetteleekin, että on jo raskaus puolessa välissä. Usein on sanottu, ettei musta paljon raskautta huomaa :) Noh, eiköhän se tässä vielä ehdi kasvamaan reilusti! Oletko muuten jo tuntenut niitä vauvan liikkeitä? Itse oon kyllä hyvinkin selvästi jo huomannut ne. Välillä tuntuu, että vauva heittää kuperkeikkaa mahassa, kun koko ajan tuntuu liikettä :D

Serpentiinille kovasti tervetuloa joukkoon mukaan minunkin puolestani. Ja olisi kyllä kiva kuulla haven kuulumisia :) Siellä taitaa olla nyytti jo kainalossa..

Omaa napaa myös vähän.. Eli meilläkin rakenneultra jo takana. Se oli kyllä hieno kokemus, vauva meinasi piiloutua välillä, oli vaikea tutkia pään rakenteita ennen kuin hän suostui vähän kääntymään :) Kaikki oli ihan kunnossa ja kovasti sieltä tyttövauvaa lupailtiin. Painoa jo hurjat 320g! :D IntoPiukka kirjoittikin siitä, miten vauvalla on enemmän persoonaa, kun siitä tietää enemmän. Oon ihan samaa mieltä. Nyt kun tietää, kumpaa sukupuolta vauva on, niin tuntuu paljon todellisemmalta tää koko raskaus ja se, että siellä mahassa oikeesti kasvaa pieni ihmisen alku.. Voih, välillä tulee semmonen olo ettei millään jaksais odottaa sen oman vauvan näkemistä :D Mutta onhan tässä vielä puolet matkaa jäljellä.

Toivotaan aurinkoisia päiviä kaikille ja voikaa paksusti :D

Vilukissa 20+6

Vierailija
29/103 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pieni poika syntyi sectiolla 3.5. klo.00.13.Painoa oli 3670g ja pituutta 50,5cm:)

have ja pikkuinen poika 4vrk

Vierailija
30/103 |
08.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan lapsi vedet meni 5.5. rv 36+2, ilman mitään varoitusta. :)

Pikkuinen prinsessa syntyi rv 36+3 6.5.2010, mitat pikkuisella on: 2kg 450g, 47 cm, pään ympärys 33.5cm.

Synnytys sujui hyvin, minkään laista kammoa ei jäänyt. Kätilö ja kätilö-opiskelija olivat aivan mahtavia. Epiduraalin sain, aivan ihana, supistukset kun tuntuivat enimmäkseen selässä ja reisissä.

Tänään päästiin sairaalasta kotio. Pikkuinen voi hyvin, syö ja nukkuu. :)

Have oikein paljon onnea pienestä pojasta!! :)

Tyttö87 & pikkuinen prinsessa

Vierailija
31/103 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paljon onnea Have ja Tyttö87! Ja oikein hyvää äitienpäivää teille molemmille :)

Vierailija
32/103 |
09.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin puolesta siis aivan älyttömän isot onnittelut ja hyvää äitienpäivää uunituoreille äideille!!

Täällä huomenna reissuun lähtö edessä, mutta onneks vaan muutaman tunnin lento, joten hyvillä sukilla siitä selvittänee.

Kaikille mukavaa alkavaa viikkoa ja palailen linjoille taas sitten viikon päästä!

Intopiukka ja Elna 20+5

Vierailija
33/103 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten ihanaa, onnea hirmuisesti have ja tyttö87!

tyttö87: etpä sä kauaa ehtinyt äitiyslomalla vauvalähetystä odottelemaan :)

vilukissa: heippa pitkästä aikaa! On noita liikkeitä tuntunut harvakseltaan tuolta rv18 tienoilta asti, nyt jo tosin voimakkaampana. Harvemmin tuo meidän neiti vaan liikuskelee, taitaa olla yhtä uneliasta sorttia kuin äitinsäkin :) kiva että tyttöjä tänne tupsahtelee kaikille, voidaan jakaa sit tytön odottamiseenkin liittyviä juttuja!

intopiukka: hyvä että rakenneultrassa oli kaikki hyvin :) Ja tyttö sinnekin!

Mitäs kuuluu Elmiira, serpentiini, hansu & muut, huiskutuksia sinne taustaileville! o/

Omaa napaa: Tasasta tallausta tämä keskiraskaus, ei mitään kummempaa edelleenkään oikeastaan. 4D-ultraan ollaan tulevina viikkoina menossa, mun äidiltä saadaan lahjotuksena Lundian hylly, josta saa kivan hoitopöydän, muutto olis kans tän kuun lopussa/ens kuun alussa :) Muun elämän saralla sitten onkin justiinsa kiireistä... opinnäytetyötä kirjoitellaan ahkeraan ja sen päälle työt. onneksi kesäloma alkaa heinäkuussa ja siitä suoraan sitten mammalomalle :) Käytiin miehen kanssa rintsikkaostoksilla, kun on kaikki liivit käyneet pieneksi...ja voi kauhistus, D-kupista hurahtaneet F-kuppiin :O Lisäks kattelin jo alustavasti itelleni tukiliiviä, meinaan selkäsäryt on välillä sellasia että huh-huh.

Mites onko teillä muilla selkäsärkyjä ollut?

Lisäks mä huomaan kärsiväni ihan oikeasti siitä paljon puhutusta raskausdementiasta, välillä tuntuu ihan toopelta kun unohtelee asioita! Mites teillä muilla?

No, toivotaan että nuo säät tosta vähän paranis ja saatais sitä lämpöä ja auringonpaistetta!

-MaryRose & Ninni rv21+3-

Vierailija
34/103 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai että kun ärsyttää tää palsta, kun pitää vitosen matematiikalla laittaa jotain varmennetta ja sitten se sanoo miljoona kertaa että samaa viestiä ei voi lähettää, vaikka koko viesti ei ole vielä edes lähtenyt!?! PRKL! :D

Vierailija
35/103 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin suuret onnittelut kaikille vauvan jo saaneille! Kuinkahan sitä malttaa itse odottaa loppusyksyyn asti!?

Mä olen ahkerasti lueskellut kyllä teidän juttuja, mutta en ole sitten kuitenkaan jaksanut itse mitään kirjoittaa...

Odotus on täällä sujunut oikein hyvin. Olen välttynyt suuremmalta pahoinvoinnilta eikä ole tarvinnut oksentaa kertaakaan. Muutenkin vointi ollut yllättävän hyvä.

NP-ultra oli vihdoin 27.4. useiden kommellusten jälkeen. Ensin jouduin siirtämään sitä työmatkan takia ja sitten jouduin siirtämään sitä vielä uudelleen tuhkapilven takia, koska en päässyt em. työmatkalta kotiin vaan olin viikon ylimääräistä reissussa. No ultrassa onneksi kaikki oli kuten pitikin. NT 0,7 mm. Veriseuloihin en enää päässyt, kun tuo ultra meni niin pitkälle.

Viime viikolla uskalsin vihdoin töissä kertoa raskaudesta ja ei siellä kyllä riemusta kiljuttu. Aloitin vasta viime syyskuussa uudessa työpaikassa ja siellä ei varmaan heti oltu varauduttu sijaista rekrytoimaan. Mutta sellasta se elämä vaan on ja kyllä sieltä alkujärkytyksen jälkeen ihan vilpittömiä onnitteluja sateli. Useat sanoi, että oli jo arvannutkin. En kyllä tajua miten? (Naamasta kuulemma näkyy??)

Paino on noussut noin kilon mistä olen ihan tyytyväinen, kun onnistuin ennen raskautta n. 5 kg laihduttamaan. Masukaan ei vielä näy, mutta koko ajan odotellaan, että millon se sieltä pullahtaa.

Mä olen ainakin toistaiseksi välttynyt selkävaivoilta, kun MaryRose sitä kyselit. Mulla on kyllä helposti kipeytyvä selkä, mutta nyt se on ollut pitkään kunnossa, kun sain töihin kunnon työtuolin ja olen salilla käynyt treenaamassa nimenomaan selkää ja hartioita yms. Onko muut muuten käyneet salilla raskauden aikan? Itse ollut pari kuukautta aika vähällä treenaamisella, mutta nyt ois taas tarkoitus ottaa itseä niskasta kiinni. Katsotaan kuinka käy.

Mutta eiköhän tässä ollu ihan tarpeeksi tällä kertaa, mukavaa kevättä ja onnellista odotusta kaikille!

Elmiira ja toukka 15+3

36/103 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille.

Onnea niille onnellisille, jotka ovat jo synnytyskokemusta rikkaampia. Kumpa itsekin olisi jo. Ei ne syntymäpainoarviot sitten ihan kohdalleen aina menekkään. Mutta hyvä jos luku on vähemmän kuin mitä odottaa. Itseä tuo synnytys kun jännittää ihan mahdottomasti. Melkein niin paljon, että jotenkin toivoisi välillä jopa sektiota. Mutta onhan tässä vielä aikaa.

Mulla kun niitä tummia viiruja tuli kynsiin, niin lakkasi tulemasta kun korkkasin uudelleen monivitamiinipurkin, vaikka neuvolassa sanottiin, ettei mun niitä tarvis syödä. Hyvä niin ja nuo vanhat kasvaa pois.

Nyt kun on rv 25+1 on painoa tullut n. 9 kiloa. Toivottavasti se hetken pysyy tuossa luvussa. Vatsa on niin iso, että ottaa vastaan kun yrittää sukkia/kenkiä laittaa jalkaan. Miten tuon pitäisi onnistua ?

Samaten kun vähän jännittää vatsaa kun esim. menee makuulle, se saattaa nappasta jotenkin vastaan, ihan kuin litistäisi just sitä vauvaa jostain kohtaa. Eihän siltä vaan murru mitään jäseniä? Muilla samoja tuntemuksia? Merkkaako tää että on lihaksia vielä jossakin tallessa ?

Kuvittelin, että olisin myös tuntenut ns. harjoitussupistuksia, mutta järkevöidyin ja totesin, että taitaa vaan vauva olla änkenyt itsensä ahtaaseen kohtaan kippuraan kun alavatsa tuntui niin tosi kovalta ja ilkeältä.

Nyt on alkanut nestettä kerääntyä käsiin ja jalkoihin (sormukset ei aina mahdu sormeen) ja selkä tulee liiasta istumisesta kipeäksi (autossa enimmäkseen istun pitempiä aikoja). Hoitopöydän metsästys on yhtä tuskaa ? En millään raaskisi ostaa monen sadan hoitopöytää hetkeksi, mutta kun kaverilla on sellanen ja se näyttää niin näppärältä kun se siinä puuhaa vauvansa kanssa. Ajaiskohan lipasto + erillinen hoitotaso siihen päälle saman asian?

Nyt on luvattu sitten hellettä, hyvä vai huono, kohta sen näkee…

Hyviä vointeja kaikille helteestä huolimatta ?

Serpentiini (rv 25+1)

Vierailija
37/103 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan ensimmäiseksi, hirmuisesti onnea Have ja Tyttö87! Ihana kuulla että kaikki on hyvin ja teillä on jo pienet nyytit kotona :). Olisi kiva jos kirjoittelisitte silti tänne välillä kuulumisia, että miten teillä pienienne kanssa sujuu.

Mulla on täällä ollut onnellista odotusta, ja vastapainona myös vähän ylimääräistä huolta. Kaikki alkoi viime viikolla siitä että touhusin ilmeisestikin ihan liikaa... Edellisenä viikonloppuna möyrysin puutarhassa, ja sain selkäni tosi kipeäksi. Siitä huolimatta kuitenkin päätin silloin viimeviikon maanantaina öljytä meidän terassin loppuun kun oli upea päivä, ja se oli sateiden takia jäänyt puolen väliin edellisen paisteen kohdalla kun loppui öljy kesken. Jo valmiiksi selkäkipuisena se ei tainnut olla kovin hyvä idea... Siinä kun sitten nelisen tuntia pumppasin kyykkyyn ja ylös jne, ja tein vielä sen jälkeen ruokaa, ja vein koiran ulos, niin alkoi oikein kunnon supistus. Se oli kylläkin kivuton, mutta veti kohdun ihan kivikovaksi, ja sen sijaan että niitä olisi tullut aaltoina, niin se kesti koko illan levosta huolimatta. Yön aikana meni sitten ohi, mutta heti seuraavana aamuna kun koiran kanssa kävin pienellä lenkillä, niin tuli takaisin. Soitin neuvolaan, ja terveydenhoitaja antoi lääkärille ajan keskiviikolle että tarkistavat tilanteen ettei kohdunkaula ole alkanut lyhenemään tai muuta sellaista. Kaikki oli kuitenki kunnossa, ja lääkärin määräys oli enemmin lepoa ja vähemmän touhottamista :) Luulin selvinneeni sillä, mutta to-pe yönä alkoi kova vatsakipu. Se tuntui oikealla alavatsassa, ja sen takia en siitä heti hermostunut, kun tuntui niin sivussa että ei oikein vaikuttanut kohtuun kodistuvalta kivulta... Mutta se ei suostunut menemään ohi, koko perjantain koski kun vähänkin liikutti itseään, ja niin kovaa että vesi valui välillä silmistä. Niinpä jouduin soittamaan illalla äippäpolille, ja kehoittivat tulemaan näytille. Vauva voi onneksi oikein hyvin, ja kohtu, istukka, kohdun suu ja munasarjatkin näytti ihan siltä miltä piti. Samoin veriarvot oli kunnossa. Lääkäri oli ihan pihalla siitä että mistä se kipu johtuu, umpparikin kun multa on poistettu niin ei tosiaan voinut olla sitäkään. Se uhkasi ottaa mut osastollekin, mutta suostui päästämään sitten kotiin seuraamaan tilannetta kun vakuutin pärjääväni ja tulevani heti takaisin jos tilanne vähänkin pahenee. Yö meni vähän tuskaisesti kun ainoastaan vasemmalla kyljellä pystyi nukkumaan, ja aina kun yritti unissaan kääntyä, heräsi kipuun. Sama laulu jatkui vielä lauantainkin. La-Su yönä kuitenki kipu haihtui yhtä yllättäen kun oli tullutkin. Ei siis mitään hajua mistä oli kysymys... Lohdullista tuosta toki oli se että vauvalla oli kaikki kunnossa, mun kivuistani huolimatta.

Tää meidän pikkunen aika usein köllii ihan tuolla kohdun pohjalla, joten en tiedä olisiko jotakin voinut jäädä sitten jollain tavalla kohdun ja vauvan painon puristuksiin tuolla vatsassa. Mutta nyt on kuitenki taas kaikki hyvin :)

Kaikenlaiset pienet vatsakivut tietysti kuuluvat raskauteen, mutta ihan noin kovaa kipua en osannut odottaa.

Joku teistä kyselikin niistä selkäkivuista, mulla tosiaan ei vielä mitään muuten ollut tuntunut, mutta kevättöiden tekeminen puutarhassa ei ollut selän mieleen. Sen jälkeen on oireillut nyt aika herkästi. Kyykkimis- ja kumarteluhommat saavat siis jäädä tältä kesältä väliin :).

Tänään oli ensimmäinen perhevalmennuskin. Meillä oli tämä eka kerta juttua parisuhteesta ja siitä huolehtimisesta. Seuraavat sitten keskittyvät itse synnytykseen ja siihen liittyviin asioihin. Kivasti oli poruhkaa ja mukava avoin tunnelma muutenki :).

Vauvan tuloon ollaan alettu nyt ihan todella valmistautumaan. Järjestellään täällä kotona tavaroita vähän uusiksi, jotta saadaan yhdestä makkarista vapautettua lastenhuone, ja kaappitilaa pienen ihmisen vaatteille ja tavaroille. Katsotaan josko tulevana viikonloppuna pääsisi huoneessa jo maalaamaan. Miehestäkin taitaa tuntua heti tämä lapsen tulo paljon konkreettisemmalta, kun pääsee tekemään ihan noita konkreettisia muutoksiakin täällä kotona :)

Tänään laitoin kelalle äippäraha-, äitiysavustus, lapsilisä- ja vanhempainrahahakemuksetkin. Nyt kun vielä kesä tuosta vilahtaisi niin pääsisi itsekin kantamaan pienen nyytin kotiin :)

Mukavia tälle viikolle luvattuja hellepäiviä kaikille, ja aurinkoista mieltä!

t. Hansu ja pikku-toukka 24+5

Vierailija
38/103 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on arki alkanut oikein kivasti vaavin kanssa. Neuvolan täti kävi ekan käynnin kotona, painoa oli vaaville tullut vain 30g lisää. Kuulemma tavoite on päästä syntymä painoon 2 viikon ikäisenä. Nyt sit on täytynyt herätellä tyttöä syömään 2 tunnin välein.

Keltasuus on tosi hyvin alkanu häviään. Ja tyttö on vahvistunu oikein kivasti, jaksaa olla jo vähän pidempään hereillä. :)

Huomenna olisi neuvola käynti, tuon painon vuoksi, ja toinen käynti onkin heti perjantaina. Taitaa äitiä jännittää enemmän, että kuinka se paino on lähtenyt nousemaan. :)

Maitoa tulee niin paljon! Toisesta rinnasta kun imettää, niin toinen vuotaa ja reippaasti.. :)

Hansu77: aika pelottava tuo sinun vatsakipu. Onneks meni ohi ja vauvalla on kaikki hyvin. Jaksamista selkäkivun kanssa. Toivottavasti ne supistukset nyt rauhoittuu. :)

Ihania kesä ilmoja kaikille! :) Itsellä on välillä aika tuskasen kuuma, tuntuu siltä että hikoilu on vain lisääntynyt synnytyksen jälkeen.

Tyttö87 & prinsessa 10vrk

Vierailija
39/103 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ilma ulkona ja tylsää olla sisällä töissä, eli hyvä syy kirjotella kuulumisia! =)

MaryRose: Tosiaan tyttöjä taitaa nyt tulla tänne, joka onkin hauskaa, kun mulla lähipiiriin tuntuu syntyvän vaan poikia. Tulee meidän prinsessalle sitten vanhempana hyvät apajat, hihhih! Minä haaveilin kans tuosta 4d-ultrasta, mutta yllärinä KYS:aan olikin tullu uuden uutukaiset laitteet ja kun vielä "sain" kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi 2 ylimäärästä ultrakäyntiä (vkot 28 ja 36) KYS:aan, niin sielläpä sitä pääsee tuota 4d:tä tuijottamaan kerrassaan mukavasti. Tsemppiä kauheesti opparin tekoon ja voimia kesäloman odotteluun! =)

Elmiira: Kiva kuulla sieltäkin taas kuulumisia ja ihana kuulla myös, että sulla vointi on ollu varsin hyvä sekä ultrassa kaikki hyvin! Nuo työpaikkajutut on kyllä inhottavia, ihan turhaan saa itsellekin huonon omantunnon raskaudesta, mikä on aivan nurinkurista. Minä alotin kanssa työt tammikuun lopussa, jollon siis tiesin jo raskaudesta, mutta onneks oli jo alunperinkin kyse vaan sijaisuudesta, niin ei sillä tavalla tarvinnu ahdistua ajatuksesta. Myös tuon painonnousun kanssa mennään aika samoilla linjoilla, eli minä sain kans viime syksynä 8kg pudotettua ja nyt oon tyytyväinen, kun lisää on tullu ehkä vasta max 500g, joskin tästä lähtien pitää painon myös lähtee nousemaan tasaisesti. Odotan jo innolla, että saan jatkaa raskauden ja imetyksen jälkeen laihdutusta, kun niin lähelle normaalipainoa jo pääsin. Ehkä itsekästä, mutta kyllä sitä vaan omasta kropasta haluaa pitää huolta, tuleehan minusta äitikin ja vastuuta siis silläkin saralla enemmän.

Serpentiini: Toivottavasti tuo synnytysjännitys/pelko olis vaan ohimenevää tai sitten saisit neuvolasta kunnolla tukea ja ammattiapua! En itse siitä kärsi mitenkään erityisesti, mutta jotenkin voin ehkä tavoittaa tuon pelon. Kauheesti tsemppiä sen kanssa! Vatsa alkaa muuten minullakin tulla hetkittäin tielle, tai sitten vaan varon sitä jotenkin vaistomaisesti. Jotain liikkeitä ja asentoja kuitenkin vältän selvästi ja esim makuulta ylös nouseminen ei oo ollenkaan niin ketterää enää =). Tästä se vaan "pahenee" ja vielä neljä kuukautta jäljellä! Huoh... Kovasti minä kuitenkin uskon ja luotan (sekä kuuntelen neuvolan tätiä ja omaa äitiä), että vauva on tosi hyvin turvassa tuolla meidän sisuksissa, eikä me murreta siltä mitään. Enemmän kai on sitten siitä kiinni, ettei aiheutettais itelle mitään turhia kipuja ja särkyjä. Se lienee alkaa kuitenkin pian olla jo mahdottomuus, kun vanhan mummon kolotukset ja jomotukset meinaa olla arkipäivää =).

Hansu77: Hurjalta kuulostaa sinun kipuilut, mutta luojalle kiitos kaikki on hyvin! Rauhottuminen on varmasti vaikeaa, jos varsinkin on aktiivinen ihminen noin normaalisti, mutta tässä tilanteessa on lienee vaan pakko toimia toisin. Lepoa ja rauhaa siis sinne! =)

Tyttö87: Ihanaa kuulla vauvakuulumisia ja ihan hirmusesti onnea vielä kerran! Voin melkein sieluni silmin kuvitella kuinka kaunis tyttö teillä lepäilee siellä käsivarsilla!

Vierailija
40/103 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa napaa: Viime viikon Saksan reissu meni hienosti (paitsi siellä oli pirun kylmä!!!) ja Suomikin hoiti pelit hienosti kotiin. Voimia matkustaminen kyllä vei enemmän kun normaalisti, mutta hyvin siitäkin selvis antamalla itelle vaan tavallista enemmän aikaa ”toipua”. Samalta reissulta saatiin Helsingistä kyytiin rattaat (jee!) ja äitikin nouti Savonlinnasta pinnasängyn, eli varustelu on virallisesti alkanut! Heinäkuun alkuun on suunniteltu reissu ystävien luo Tampereelle ja siellä on sitten Ikean reissu (sitä kun ei meillä vielä ole….) edessä, niin pääsee laittamaan vauvan huoneen lopulliseen kuosiin. Sitä odotellessa =).

Selkäkipuja ei varsinaisesti ehkä täällä ole, mutta oikealla puolella iskias yrittää olla välillä melkoinen riesa. Töissä pitää kiinnittää ihan hirveesti työasentoon huomioo ja särkyvoidetta menee lähes jatkuvassa käytössä. Venyttely auttaa onneks aika paljon, eli toimintakyky vielä pysynyt kohtuullisen hyvänä. Minä en oo treenaillu raskauden aikana yhtään, joskaan en muutenkaan niin hirveen ahkera siinä oo ollu.

Täällä ei oo kynsien kanssa ongelmia, mutta tukkaa lähtee aivan kamalasti!!! Nyt se on ehkä ihan hitusen rauhottunu, mutta kerkesin kyllä jo hahmotella itelleni tulevaisuuden peruukin kanssa. Hope not! Turvotukseltakin oon toistaseks välttynyt, mutta sitäkin odottelen. Reissussa pidin kyllä oikein ahkeraan jalkoja katossa ja käsiä nyhdin ylöspäin, sillä saattanee olla vaikutusta. Alotin muuten myös uudestaan vitamiinien syönnin, joskin menee vaan C ja D, kun noissa multivalmisteissa on lähes aina magnesiumia ja siitä ei saa kilpirauhaslääkkeiden kanssa syödä säännöllisesti =(.

KYS:ssa on muuten perhevalmennusta ihan tunnin kestävän luennon verran! Minä oon ihan kauhistunu ja tosi pettyny, kun odotin, että sieltä sais neuvoja ja tukea ja ohjeita tulevaa koitosta varten. Ärsyttää.

Tässä tätä asiaa taas tuli, antakaa anteeks. Ihan kun ei riittäis, että kirjotan päivät työkseni =).

Melkoisen hyvävointisena täältä kiittää ja jatkaa arkeaan,

Intopiukka ja Elna 22+0