Esikoisten kevättalvi
Alotanpas tänne nyt sitten tätä uutta ketjua, kun siitä jo vähänä vihjailtiin tuolla edellisessä =).
Ekavekara88 tosi ihana lukea, että tämä hullujen ajatusten kanssa eläminen lienee ihan normaalia =). Saas nähdä mitä meille vielä sattuu kun yhessä tuumin porskutetaan näitä viikkoja eteenpäin.
Ohto77: Ihan huippuja uutisia ja tervetuloa vaan mukaan! Minä oon aina miettiny millaselta tuntuis kuulla odottavansa kaksosia, onko se ilo kaksinkertanen? Toisaalta, esikoista (esikoisia!!!) odottaessa ei oo liiemmin noita vertailukohtia... Mutta kuitenkin =).
Have: Mua jännittää kohta sun puolesta, joten sinä voit olla vallan hyvin ihan rauhallinen. Uskon muuten, että sinusta tuntuu aika pitkälle, kun minä odotin ihan malttamattomana kummipojan syntymää yli kuukauden! Siis yli kuukaus ennen laskettua aikaa aloin melkein joka päivä miettimään asiaa. Hulluks voi tulla monella tapaa =).
Elmiira: Tervetuloa minun puolesta sinullekin ja nyt pidetään sulle koko porukka hirveesti peukkuja, että kaikki lähtee menemään hyvin ja syksyn tapahtumat jäis muistoks vain!
Itseasiassa lienee syytä pistää ees ihan pikkasen käsiä ristiin meidän kaikkien puolesta, tämän päivän HS:n juttu "Kun elämä sammuu jo kohdussa" pisti taas miettimään... Mutta tällä viikolla oon päättäny iloita ja olla onnellinen raskaudestani, koska en voi siihen ite kuitenkaan vaikuttaa kuinka tämä etenee.
Nyt muuten käänty vuosi "virallisesti" taas kohti kevättä, joten kohta me alkuraskailijatkin saadaan toivottavasti lisävirtaa valosta ja kevään merkeistä!
Intopiukka ja 10+6 (Ekavekara88: täälläkin siirrytään jo viikolle 12, jee! =))
Kommentit (103)
Täällä onkin ollut tosi hiljaista viime aikoina. Ei itsellänikään mitään kummempia kuulumisia, kunhan tulen vähän nostamaan tätä pinoa :)
Ensi viikolla olis seuraavan kerran neuvola. Siellä onkin kuulemma joku sijainen, kun oma täti on lomalla. Meillä oli tällä viikolla jo ensimmäisen kerran perhevalmennusta! Ennen syksyä ei kuulemma enää tän jälkeen järjestetä, niin ollaan nyt sitten vähän etuajassa :) Kolme kertaa pitäis olla ja käsitellään raskauteen ja synnytykseen liittyviä asioita. Mun mielestä tää eka kerta oli kyllä aika turha, käytiin ihan itsestään selviä asioita läpi. En olis jaksanut istua 1,5 tuntia siellä sen takia :) Oli kyllä ihan kiva nähdä muita samassa tilanteessa olevia. Taidettiinkin olla nuorin pariskunta siellä :D
Tulkaa vähän kertomaan kuulumisia, vaikkei mitään kummempaa olis tapahtunutkaan :) Oikein ihanan aurinkoisia kevätpäiviä ja tsemppiä odotukseen kaikille!
Vilukissa
Aattelin nyt minäkin tulla jotain kirjoittelemaan:)
Neuvola oli tiistaina, mutta eipä sielä ihmeempiä kaikki ok. sf-mitta oli sama kun viimeksi että tod.näk.maha on laskeutunut. Ainakin itsestä tuntuu että se olisi vähän alempana tiedä sitten onko.
Tässä nyt vain odotellaan kyllä sitä mielellään haluaisi jo pian synnyttämään tai jos maanantaihin menisi että on se 37 täynnä:)Mutta edelleen veikkailen että yli menee. Toki ensi viikolla on äippäpolille aika ja jos se vaavi nyt on iso niin viimeistään silloin laskettuna aikana käynnistetään:)Ja todellakin sitä toivon niin ei ainakaan paljoa tarvii yli odotella. Toki vielä parempi olisi jos lähtisi itekseen tulemaan ennen sitä:)
vilukissa: Meillä kans ainakin osa valmennuskerroista oli ihan turhia. Eka kerta oli ihan ok, toki melkein kaikki asiat jo tiesi, mutta tuli jotain uuttakin:) Toka kerta oli aika hirvee kun oli tyyliin joku kalvosulkeiset:D Meillä oli valmennusta 5krt joista yksi oli pelkästään äideille ja olis isillekki ollu oma mut ei mies sinne halunnu mennä yksin enkä kyl pakottanu. Muuten oli mies mulla mukana paitsi vipalla kertaa, kun meinasin etten itekkää mee mut sit yks samas valmennukses oleva kaveri soitti et sen mies ei pääse et jos lähden sen kans. Et tuli sit käytyä joka kerta. Toki meillä oli valmennukset aika myöhään kun siellä oli sellasia joilla maaliskuussa laskettu aika ja 3 kertaa oli maaliskuun puolella. Niin ja muuten me oltiin kans nuorin pariskunta joku pari oli 25v ja siitä sitte ylöspäin. aika moni oli jotain yli 30.
Mutta eipä tänne mitään muuta iheempää!hyvää aprillipäivää!älkää tulko huijatuksi:D
have 36+3
Tänään oli neuvola, nyt ne neuvolakäynnit sit tihentyy kahden viikon välein..
Verenpaineet oli ok. Painoa tullu yhteensä koko raskausaikana noin 8.5 kg (suurin osa tainnu tulla vain masuun). Virtsanäyte oli puhdas. SF-mitta oli 26, hieman alle keskikäyrän. Terkka tunnusteli vauvan asentoa, vauva oli tapansa mukaan masun oikealla puolella. :) Ei ihan varma ollut, mutta arveli vauvan olevan raivotarjonnassa.. Katotaan taas seuraavalla neuvola kerralla, jos vähän tarkentuis.. :) Sydänäänet oli taas ihana kuulla, vauvan syke oli semmoista 130-140. :)
Perhevalmennus meillä alkaa ensi viikon maanantaina. (isille oli kyllä jo aikasemmin joku isiryhmä, mutta mies ei sinne yksin halunnut mennä) Meillä on kaks kertaa yhteistä ja sit viimenen eli kolmas kerta on äideille. Saas nähä mimmosta noissa on, toivottavasti on mielenkiintoista. :)
Muuten tänne kuuluu aika samaa.. Flunssaa on edelleen, kolme viikkoa jo ollut..
Vaivoista: lonkat on välillä todella kipeät, onneksi venyttely vähän auttaa. Närästystä on. Suonenvetoja on ollut muutaman kerran. Harjoitussupistuksia on päivittäin ja usein, mutta ei mitenkään säännöllisesti.
Töitä mulla on vielä noin kaksi viikkoa eli 10 työpäivää! :) Sit pääsee äippälomalle! Oon tosi hyvin jaksanu olla töissä, vaikka raskasta onkin.
Ihanaa kesän odotusta kaikille! :)
Tyttö87 rv 32+2
Eipä tännekään oikeasti mitään kummempia kuulu :) Kovaa kiirettä koulun ja työn kanssa...
Ollaan saatu ostettua Emmaljunga yhdistelmävaunut, kun löyty sopivat, saadaan ensi viikolla pinnasänky tuttavilta ja joitakin vauvatavaroita ja vaatteita on tullu osteltua :) Eipä tässä suurempia ostoksia sitten enää olekaan kuin hoitopöytä ja ehdottomasti kuivausrumpu pyykinpesurumban helpottamiseksi. Ollaan onneks hyvissä ajoin liikkeellä näissä ostoksissa niin ei oo mitään hätää.
Mulla on vaivannu oikeastaan vaan kohdun kasvukivut, joista oon huolinu että mitä lienee, kun vihlasee vatsaa. Tuli vielä syötyä vähän graavilohta, joka on mun suuri herkku, niin kuvittelin sen heti johtuvan siitä :)
Muuten olo ollu oikeestaan loistava, ihana kun kevätkin vihdoin näyttää tulevan! 29.4. rakenneultra sitten, vielä ei oo (ehkä) liikkeitä tuntunu, vaikee erottaa et onko suolen murinaa vai mitä :D
Terkkuja kaikille enskoille! *vilkutus*
-MaryRose rv16+5 ja Ekavekara-vaavi-
Tyttö87: Kiva kuulla, että neuvolassa kaikki ok. Ja ihan kohta pääsetkin äippälomalle,viimeinen pinnistys vielä töissä :)
MaryRose: Oi, te oottekin jo tehnyt hankintoja noin paljon. Me kun ei olla vielä ostettu mitään :) Kyselin kyllä sen verran, että esim. pinnasänky saadaan sukulaisilta. En haluais ihan kaikkea uutena ostaa. Mulla on muuten ihan sama toi herkku eli graavilohi :DD
Mä oon täällä taas näin aikasin aamusta kirjottelemassa. Heräsin puoli neljän aikaan aamuyöstä enkä millään saanut unta enää. Nousin sitten ennen kuutta, kun en jaksanut enää pyöriä. Mulle on useampana yönä käynyt niin, että käyn aamuyöstä vessassa enkä saa enää unta :( Mutta tänään onneksi tiedossa kiva päivä. Aamusta on taas neuvola ja sit äipän kanssa ostoksille. Se haluaa välttämättä mennä katteleen myös vauvanvaatteita :) Taitaa olla aika innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta! MaryRose kertoi noista suolen murinoista.. Mä oon huomannut samaa ja miettinyt, että voisko ne olla vauvan liikkeitä? Hmm..
Jaksamista kaikille odotukseen! Ja nautitaan keväästä :)
Vilukissa 16+6
Onpa täällä kovin hiljaista. Ajattelin itsekkin nyt sitten kirjoitella kuulumisia. Meillä oli heti pääsiäisen jälkeen rakenneultra, ja kaikki oli kunnossa. Kasvu on sujunut juuri niinkuin pitää, ja sydän, aivot, reisimitta yms olivat kunnossa. Siellä se pikkunen istuskeli, ja hermostui anturista kun tunki lähelle ja alkoi potkia sitä =).
Muutekin olo on helpottanut ihan kivasti, pahoinvointikin tuntuu vihdoin hellittävän. Onko muuten muita siitepölyallergisia/astmaatikkoja esikoissa? Kevään ensimerkit alkavat itsellä jo nenässä ja silmissä tuntua. Ensi viikkolla mulla onkin neuvolalääkäri, niin katsotaan tuo allergialääkitys kohdilleen. Luojan kiitos turvallisia antihistamiinejakin löytyy, vaikka kovin mielellään ei tietysti mitään lääkkeitä söisi. Mutta saattaapi olla että ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Olen kyllä kuullut paljon juttuja siitä että monnilla allergisilla raskaus saattaa lieventää oireita, tai jopa poistaa ne kokonaan, mutta itse en tunnu näiden onnellisten joukkoon kuuluvan. Päin vastoin mulla raskaus on pahentanut tuota astmaankin, ja se on oireillut koko raskausajan normaalia enemmän. Mutta niillä korteilla mennään, jotka on jaettu =). En valita kun vauvalla on kaikki joka tapauksessa hyvin! Kyllä tämä 9kk itsellä nyt menee välillä vaikka päällä seisten, jos on pakko =).
Noista vauvan liikkeistä, itse tunsin ensimmäiset potkut jo tosi aikaisin. Taisi olla peräti jo viikolla 16. Ne tuntuivat sellaisena pienenä kutituksena. Mitenhän sitä oikein kuvaisi... Lähinnä kuin jollain pikkusella sutilla olisi sisäpuolelta kutiteltu. =) Oli kuitenkin niin erikoinen ja erillainen tunne kun suoliston murinat, että vaikka ihan ensimmäisellä kerralla epäilyttikin että voikohan tämä tosiaan olla sitä odotettua liikettä, niin ei sitä oikein muutenkaan voinut selittää. Nyt viimisen kahden viikon aikana liikkeet ovat kovasti vahvistuneet, ja välillä tuntuu oikein kunnon potkuja, ja niiden lisäksi jo muitakin liikkeitä. Tosin edelleen on välillä pitkiäkin aikoja kun ei tunnu oikein mitään, eli aika epäsäännöllisesti liikkeet vielä tuntuvat. Mulla on istukka aika edessä, silleen että alkaa oikealta alhaalta ja kiertää kohdun oikeeta reunaa ylöspäin (siis itsestä päin), niinpä tunnen liikkeet yleensä vasemmalla puolella. Jos on niin että potkii oikeelle, niin epätodennäköisemmin tuntuu silloin.
vatsa on kasvanut ihan kauheesti, vaikka painoa ei edelleenkään ole ekasta neuvola punnituksesta tullut kuin noin 2,5kg. Heh, imettelin tuossa ensin kun rinnat kasvoi ihan kamalasti että mihin niiden kanssa joutui kun tuntuivat ihan luonnottomilta, mutta nyt kun vatsa on iso pallukka, niin eivät ne rinnatkaan näytä enään suhteessa niin isoilta =D Mies kutsuukin mua leikkisästi pallomahaksi. =) Saas nähdä miten jumalattoman iso siitä oikein vielä paisuu.
Hyvää oloa ja onnellista odotusta kaikille!
T. Hansu ja toukka 20+5
Laitanpa minäkin vähän päivittelyä viime perjantain äippäpolikäynniltä. Kopsasin suunnilleen saman mitä olen huhtikuisiin kirjoitellut.
Äippäpoli käynnistä siis. Kohdun suulla ei juuri muutoksia ollut ainoastaan kaula pehmentynyt. Ja laskeutunut on hyvin mutta ei kiinnittynyt. Tämän hetkiseksi painoarvioksi tuli 3500g että laskettuna olisi siinä 4kg paikkeilla varmaan. Laittoivat ajan lasketulle päivälle ja mahdollisesti silloin tai lähipäivinä siitä aloitetaan käynnistys, ei kuulemma tod.näk.paljon yli päästetä. Mutta en nyt itse vielä elättele suuria toiveita etten sitten mene sinne suurin odotuksin eikä käynnistetäkkään ja meneekin 2vko yli. Ja lääkäri myös puhui että pitäisi kohdun suun olla vähän auki ennenkun käynnistellään että mun tuurilla ei sitten ensi kertaan mennessäkään mitään ole tapahtunut. Joo olen vissiin aika pessimistinen mutta pessimistihän ei pety:D Jotenkin vaan alkaa olla olo sellanen että vois synnyttää vaikka heti niin sitten jänskättää että meneekö siltikin vielä joku 4vko..Mutta kyllä tämä tästä..
Tsemppiä teille joilla vielä huomattavasti pidempi aika..yrittäkää nauttia ainakin vielä kun pystyy:)
have 38+1
Kävästiin tänään ultrassa ihan oman mielenrauhan takia, kun neuvolassa bongasivat vauvan sydämestä sivuäänen.. kaikki hyvin valtakunnassa :) Samalla tarkastettiin rakenteet uudestaan, hyvältä näytti.. suppusuinen jäntevä jalkapalloilija sieltä on tulollaan :) Oli jopa kääntyny oikein päinkin ja arvioitu syntymäpaino olis ~3500g luokkaa, just passelin kokoinen :)
Mies epäili, että mistähän nyt keksin huolehtia kun ei napanuorakaan ollut kaulan ympäri kietoutunut eikä huulihalkiota näkynyt olevan :)
Kaikkea sitä tulee mieleen kun alkaa miettiä mitä vielä voi tapahtua..
Istukkakaan ei ollut vielä alkanut kalkkeutua, joten ei ole huolta että synnytys käynnistyisi lähiaikoina. Sanoi että usein on niin, että jos äidillä menee LA:n ohi synnytys niin tyttärellä menee myös... Oma äitini on synnyttänyt muutamaa päivää ennen LA ja sisko myös, saas nähdä meneekö samoin myös minulla :)
Nyt on liikkuminen alkanut olemaan hankalampaa, en tiedä vaikuttaako tuon muksun asento jos kerran pää alaspäin tuolla makoilee.. ei se vielä laskeutunut ole, mahan muodosta sen kyllä vielä huomaa että ylhällä on. Parin viikon päästä olisi synnytystapa arvio, mutta ultran mukaan ei ole ongelmia etteikö pää mahtuisi tulemaan alakautta..hyvä niin...
Huima ajatella että viikkoja LA:an ei ole kuin 6 enää jäljellä..mihin kaikki aika on menny?!?!?
rv 34+1
Vähän omatunto soimaa, kun en oo käyny kirjottelemassa yhtään mitään, mut nyt kun on taas energiaa, niin ei kauheesti malttais koneella könöttää. Paitsi tietysti tälleen työaikana... ; ).
Mutta siis meillä samoilla viikoilla olevilla onkin tosiaan ajankohtasta toi liikkeiden tunnustelu. Täälläkään ei vielä havaintoja, mut välillä kyllä tuntuu et vatsa repee, kun kohtu kasvaa niin kovaa vauhtia. Mulla on ihan tosissaan (vaikka niin kaikki varmaan sanoo =)) ihan yllättävän iso vatsa jo! Eteenpäin oleva kohtu ihan varmasti kyllä tekee paljon, koska samalla viikolla olevalla ystävällä ei näkyny vielä vaatteiden läpi mitään. Kiva kesä saattaa olla tulossa, jos tälleen samalla tavalla tasaseen jatkaa kasvuaan.
Miten pidemmällä olevat esikot, onko joku jo jakautunut, Have?? Vaikka miten yritän elää tätä hetkeä, niin silti malttamattomana luonteena en voi olla olematta pikkusen kateellinen teille =). Ite haluis jo niin kovasti pikkusen syliin ja kotiin, tai ees tehdä kauheesti hankintoja kotiin! Siinä mies vähän pyristelee vastaan, toivo että saatais kaikkiin rahat säästettyä, ettei luotolla tai osamaksulla tarviis ostaa. Viisautta todella, mutta nyyh silti ;). Yhden bodyn sentään ostin, jee!
Vaunut oli ainakin jo MaryRose (alias Ekavekara) hankkinu, mites muut? Meillä kovasti pohjatyötä tehdään ja molempia periaatteessa kiinnostais ihan hirveesti "kolmipyöräset", koska ne liikkuu niin ketterästi ja täysin kaupunkioloissa asustellaan ja elellään. Toisaalla taas kauheesti varotellaan niitten raskaudesta esim. loskakelillä... Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Yhdistelmävaunut on meille myös selkeesti päätetty hankkia, tuntuu jotenkin niin vaivattomalta. Entäs muuten turvakaukalo autoon, ootteko ehtiny jo hankkia ja telakallisen vai ilman? Hirveesti asioita mietittävänä... Uskallatteko muuten ostaa kaukalon käytettynä kolarointivaaran vuoksi??? Minä niin kovin mielelläni ostaisin kaiken käytettyä ihan jo luonnon puolesta, mutta tässä tilanteessa vähän mietityttää turvallisuus vs luonto...
Mites Janet, vieläkö on kallis aarre pysyny mukana ja kaikki muutenkin menny hyvin? Oon tosi huono päivämäärissä, mutta alkaakos teillä olla ensimmäinen ultra piakkoin käsilläkin?
Entäs Hansu77, joko sulla alkaa olla vointi voiton puolella? Toivon kovasti, että sullekin koittaa se ihana keskiraskaus, joka ainakin suurimmalla osalla meistä muista taitaa ollakin toteutunu. Helpottavaa kyllä sen alun jälkeen ja sinäkin aivan varmasti ansaitsisit tämän! Sitä paitsi nuo ruusut on muutenkin ihan karseita maanvaivoja!
Sitten Tyttö87, sulla on jo äippäloma ihan käsillä, ihanaa! Joko alkaa jännittää? Minua taitaa vähän jännittää sinun puolesta =). Vähän kateellisena kattelin tota sun painonnousua raskauden aikana, kun ite stressaan siitä ihan hirveesti. Tiedän kyllä varsin hyvin, ettei tämä stressikään mitenkään vaaratonta lapselle oo, mutten pysty rauhottumaan, ennen kun saan juteltua tämän asian neuvolassa niin, että uskoo minun osaavan itse hallita tilanteen =). Eli siis oon jo valmiiks menossa naama punasena terkalle huutamaan, ennen kun se on ehtiny ees ikinä mainita koko painoasiasta, hahhah! Nyt siis alkupainosta +1kg, mutta kun ekalla kolmanneksella paino tippu 2kg ja tuo 3kg on tullu takas neljässä viikossa, niin ei kauheesti naurata!!
Vilukissalle minä yritän lähetellä osan mun unihiekoista, koska ite voisin nukkua aamusta aivan käsittämättömän pitkään. Työaamut on joka kerta yhtä herkkua ja miesparka saa kyllä niistä melkein poikkeuksetta osansa, phuuh.
No nytpä sitten taas kirjottelin niin pitkät pätkät, että parempi lopettaa ennen kun tulee sanomista. Tosi hyviä vointeja kaikille ja kertoilkaahan vähän taas kevätkuulumisia, teidän juttuja on niin kiva aina lukee!! =)
IntoPiukka ja Perttuanneli 17+1
P.S. Ens viikolla seuraava neuvola ja 4.5. rakenneultra, jippii!
Minä siis onnistuin lukemaan vaan noi ekat 50 viestiä, eli viimesimmät jäi lukematta ja siks vähän kommentoin "vanhojakin" asioita. Hansu77:n ja Haven osalta tulikin siis jo lisää kuulumisia ja H&R10 ehti myös ilmotella itsestään minun huomaamatta... Älkää ihmetelkö siis mun höpötyksiä =).
Pikana kommentoin vielä Hansu77:lle tohon allergia&astma-asiaan, että mulla on kans jo ihan kunnolla siitepölyallergia päällänsä ja henkeä ahdistaa myös tosi paljon enempi, on kans ahdistellu koko raskauden ajan. Ei auta kun vedellä hengitysapuhenkäyksiä ja lääkäri määräs jo kuukaus sitten setiritsiiniä (ite ostin Cetirizin bmm pharmaa 10mg). Sano että on ehdottomasti turvallinen, jonka myös farmaseuttiystäväni vahvisti ja syönkin sitä nyt koko raskauden ajan 1x/vrk. Kuulemma paljon vaarattomampaa kun pienikään hapenpuute vauvalla.
Nyt takas työntouhuun! =)
Edelleen IntoPiukka ja Perttuanneli
Ihan esiksi pitää lohdutella sinua Intopiukka tuossa painoasiassa. Itselläni on ollut tismalleen sama tilanne sinun kanssasi. Ensimmäisen 3kk aikana paino vain putosi, n. 2kg ennen raskautta olleesta painosta. Edellisellä neuvolakäynnillä suunnilleen samoilla viikoilla kun itse olet nyt, oli painoni pysynyt edelleen alhaalla, taisi olla vain noin puolisen kiloa noussut mun normaali painosta. Olen muutenkin hoikka, painoindeksi on normaalin alarajoilla... Joten olin siitä vähän huolissani, ja kysyin asiasta sitten neuvolassa. Neuvolatäti sanoi, että ei mitään huolta, kuulemma keskiraskauden paikkeilla pitäisi vasta lapsen koon puolesta alkaa nousemaan. Ja kuinka ollakkaan, kävin eilen vaa'alla kotosalla, ja paino oli nyt yhtäkkiä pompsahtanut 3 kg ylöspäin. Säkin olet kuitenki jo ultrassa käynyt ja jos siellä sikiön kehitys on kulkenut aikataulussa, niin sulla ei oikeasti ole varmasti mitään syytä huoleen. =) Itseasiassa ihan hiljattain täällä vauvapalstalla luin jotakin ketjua, jossa keskusteltiin tuosta pienestä painon noususta, ja siellä oli äitejä joilla oli noussut paino todella vähän koko raskaus aikana, esim 5 kg, ja silti ovat saaneet terveitä, yli 3kg lapsia. =). Ja mulla näköjään ainakin piti paikkansa täysin tuo neuvolatädin ennustus. Ja kaikki raskaudet ja me äipät ollaan erilaisia, joten mitään oikeaa painon kehityskäyrää ei varmastikaan oikein voi kukaan sanoa.
Me ollaan ajateltu hankkia turvakaukalo uutena, juurikin tuon kolari- ja turvallisuusasian takia. Muuten kyllä tosi paljon ollaan saatu kaikkea käytettynä. Saimme ystävältä jo rattaatkin, johon saa pikakiinnityksellä turvakaukalon kiinni. Hommataan nyt vaan sitten saman merkkinen kaukalo niin on "kaupunkireissut hallussa". Tuon on kätevä yhdistelmä kun rattaat menee autoon pienempään tilaan kun vaunut, ovat kevyemmät siirrellä ja vauvaa ei tarvii herättää siirtämällä kaukalosta vaunuihin, vaan kaukalon saa napsautettua niihin rattaisiin sellaisinaan. Toki hommataan ihan kunnon vaunutkin tuon lisäksi. Me kun asutaan enemmän haja-asutusalueella ja lenkkeillään muuallakin kun asfalttiviidakossa, niin kunnon vaunuillekin tulee tarvetta. Mutta tuo yhdistelmä on hyvä kaupunkireissulla kun sulalla asfaltilla ja kaupoissa kuljetaan. Mutta kyllä tosiaan on paljon harkittavia juttuja. Nyt ollaan mietitty että mihin kannattaisi vaippapiste laittaa... Nää on hankalia juttuja, kun onhan se vähän eri asia hoitaa hetki tai päivä jonkun muun lasta kun vaihtaa niitä vaippoja ja pestä pyllyä pitkin päivää, päivästä toiseen. Tulee käytännöllisyydelle vähän eri normit =D. Mutta eiköhän nää tästä vielä aukee, ja jos ei toimi niin sitten muutetaan systeemiä myöhemmin.
Samaa antihistamiinia mullekin IntoPiukka on suositeltu, ja sitä olen tarvittaessa ottanutkin. Säännöllisesti en vielä ole tarvinyt, mutta kunhan nyt koivu alkaa kukkia, niin siitä se sitten loppukesän jatkuukin... Ja astmalääkkeet on toki koko raskauden käytössä. Oon sairaalassa keuhkopolilla seurannassa tän loppu raskauden ton astman kanssa, niin pysyy homma hallussa ja seurannassa, ja lisälääkitystä saa tarvittaessa nopeesti. Oon nyt käynnyt siellä kontrollissa kerran kuussa, ja tarvittessa saa lääkärin välilläkin puhelimella kiinni. Juurikin tuon takia, että astma ei saa päästä siihen tilaan että tulisi hapen puutetta itselle ja sitä kautta vauvalle. Laittoivat mulle äippäpolillekin vielä kesäkuun alkuun ylimääräsen ultran saman asian takia. Olen siitä kyllä iloinen että suhtautuvat asiaan vakavasti ja pitävät erityistä huolta molempien voinnista. Ihan tiedoksi sinullekin IntoPiukka, että jos yhtään on hankalaa allergian ja hengityksen kanssa, niin kannattaa pyytä lähete keuhkopoliklinikalle, niin saat kunnon hoitoa.
Siitä piti vielä teiltä muilta kysyä, että onko muilla miten ollut ikenissä vuotoa? Mulla on ollut koko raskauden sellaista, että esim. hampaita harjatessa vuotaa ikenet tosi kovasti, ja tänään oikein pelästyin kun lehteä rauhassa lukiessa alkoi yhtäkkiä maistumaan veri suussa... Ja sormi oli ihan veressä kun huulen reunasta vähän kokeilin. Menin peilin eteen ihmettelemään että mistä sitä tulee, ien oli ihan itsestään alkanut yhden hampaan ympäriltä vuotaa oikein kunnolla. Tosin loppui sitten yhtä nopeasti kun alkoikin kun viileällä vedellä hetken purskuttelin. Todella kummallisia asioita tää raskaus teettää! Ei mulla ole koskaan aiemmin ikenet pahemmin vuotaneet =D.
Terkuin
Hansu ja pikkutoukka 21+0
Heippa,
Mulla on menossa 21+5 (piti tarkistaa kalenterista) ja vasta huomasin että täällä on ihan oma palsta esikoista odottaville (kai ymmärsin oikein). Minäkin kuulun tähän ryhmään.
Hansu77: huojentavaa jos tuo on raskauden mukana tuleva oire, en aatellut asiaa ennemmin. Itsellä on kans vuotanut ikenet verta (yleens sama kohta), enkä muista et ennen raskautta olis noin ollut. Aattelin et hamm.lääkäri olis viimeks tehnyt jonkun virheen paikkaa tehdessään :) Ja alkuraskaudessa hampaita viilsi kamalasti kaikki lämmin juotava, mutta sitä kesti onneksi vaan pari viikkoa.
Matkustaminen: Itse kävin pari viikkoo sitten ulkomailla ja lentokoneessa matkalla takaisin sain jonkun "kohtauksen". En tiedä laukaisiko sikiön liikkuminen sen vai mitä tapahtui, mutta meinasi taju lähteä (tai sillon en tietänyt mitä oli tapahtumassa). Lentoemännät mua virvoitteli sitten jonkun aikaa. Hoitaja sit samalla viikolla (kun sattu oleen rakenneultra heti matkan jälkeen) sanoi että hyvinkin voi johtua raskaudesta ja ei ole mitään varmuutta etteikö paineenvaihtelu vaikuttais sikiöön. Olin kuvitellut lentämistä vaarattomaksi. Varmaan on yksilöllistä, mutta itse en enää uskalla lähteä lennolle (nyt ei kyl pääsiskään).
Vakuutus: Pelkään et Tapiola hylkää vakuutushakemuksen koska sikiöllä on sydämessä kalkkikertymä (golfpallo). Tuo kuulemma häipyy jossakin vaiheessa raskautta. Pidän peukkuja mut ei noista tiedä. Olis kiva kuulla jos jollain on kokemusta??
Kummityttö nimes mut jo sinivalaaksi, joten se kertookin kokoni ja menossa vasta puoliväli. Hirvittää! Normivaatteet joutu jättään komeroon jo siinä viikoilla 13-14. Rahaa on mennyt ikävän paljon äitiysvaatteisiin.
On aika mahdotonta olla tunnustelematta omaa vatsaa aina kun siihen on tilaisuus ja varsinkin sillon kun siellä ollaan hereillä. On se vieläkin niin oudon tuntuista.
Mietin että kun on kynsiin tullut sellasia tummia viiruja, niin onko se joku vitamiininpuutostila? Tietääkö kukaan?
Neuvola kuulumisia:
RR 126/75, Virts. näyte puhdas. Hb laskenut 119, ei vielä aloitettu rautalääkitystä. Painon nousu +592g/viikko. SF-mitta 28. Vauvan sydänäänet kuuluivat todella hyvin, syke oli 135-140. Raivotarjonnassa vauva on edelleen. :)
Seuraava neuvola on ens maanantaina th+lääkäri. Sillon pitäs saada vähän vauvan painoarvioo ja mahtuuko syntymään alakautta (pieni kokoinen kun olen). Tästä eteenpäin neuvola käynnit onkin sit viikon välein.
Mulla on enää tänään ja huomenna töitä, sit alkais äippäloma! Virallisesti äippäloma alkaa perjantaina, mutta mulla on torstai vapaa päivä. :)
Eilen aamulla jouduin ottamaan ensimmäisen särkylääkkeen, kun sunnuntaina alkanut päänsärky ei ollut vielä maanantai aamunakaan hävinnyt. Onneksi Panadol auttoi. Myös närästystä ollut, jännä miten se vaihtelee, toisena päivänä ei närästä juuri ollenkaan kun taas toisena saa syödä Rennietä ihan kiitettävästi.
IntoPiukka: Kyllä tässä jo alkaa hieman jännittämään! Aika on mennyt niin nopeasti. :) Ei siitä painon noususta kannata niin paljoa ressata, useimmillahan lähtee jo laitoksella aika hyvin paino putoamaan. Itse pelkään enemmän et sit lähtee liikaa painosta.. Olen joskus ollut hieman alipainoinen (157cm, 42kg) ennen raskautta kyllä normaaleissa mitoissa (157cm, n.50kg). Tietysti ei mulla tota pituuttakaan ihan hirveesti ole :D
Serpentiinille oikein paljon tervetuloa! Esikoista odottaville ryhmä tämä juuri onkin. :)
Vuotavista ikenistä, itellä ei noin pahasti ikenet vuoda, enimmäkseen hampaita harjatessa. Olen kuullut että raskauden aikana ikenet saattavat vuotaa herkemmin kuin normaalisti, myös ientulehduksia saattaa herkemmin tulla. Mut näitten kai pitäs normalisoitua, kun vauva on syntynyt. Jos ikenet vuotaa tosi paljon, niin varmaan kannattaa käydä hammaslääkärillä/suuhygienistillä varmuuden vuoksi, luulisin.
Oikein hyvää viikkoa kaikille tuleville mammoille! :)
Tyttö87 rv 34+1
Tervetuloa mukaan Serpentiini :). Tuo lentokonekokemuksesi kuulostaa kyllä todella hurjalta! Onneksi ei sitten mitään sen vaarallisempaa tapahtunut.
Mullakin oli neuvola taas maanantaina, kaikki etenee kuten pitää. Hemoglobiini oli laskenut raja-arvojen alarajalle (oliskohan ollu 171 tai 172 nyt), joten alan syömään rautalääkettä. Olin kyllä ihan varma asiasta jo ennen mittaustakin, kun kasvot ovat olleet tavallista kalpeammat ja meinaa heikottaa aina välillä. Vatsan mitta kulki keskikäyrässä, ja pikkutoukka liikkui taas niin mahdottamasti massussa, että ei meinannut neuvolatäti saada pulssista lukemaa, kun siirty aina alta karkuun. Mutta hoitui sekin viimein :).
Noista äitiysvaatteista, mullakin tosiaan vatsa alkoi kasvamaan jo tosi aikaisessa vaiheessa ja on ollut pakko hankkia tilavampia vaatteita. Vinkkinä muille, itse tilasin huutonetistä ison äitiysvaatepaketin tosi edullisesti. Normaalisti en kirppareita yms harrasta, mutta nyt tuntuu tyhmältä laittaa kauheasti rahaa vaatteisiin jotka eivät kauaa ole käytössä. Toki muutamia hankitoja on tullut tehtyä uutena, mutta tuo huutonetti ostos oli kyllä ihan loistava :).
En tieäd kyllä serpentiini yhtään noista kynsistä, mulla taas on valkoisia viiruja tullut oikeastaan koko ikäni kynsiin, mutta tummia ei ole ollut :). Mä olen koko raskausajan syönyt multivitan äitiys ja imetys monivitamiinia. Suosittelivat neuvolasta käyttämään jotakin vastaavaa.
Hansu ja pikkutoukka 21+6
Hansu77 on nyt ihan pakko kysyä, et mikä se sun Hb oli viimeks? Ajattelin vaan et jos se oikeesti on 171 tai 172, niin se on aikas korkea (paksua verta). :) Toivottavasti ei nyt kuulostanut siltä että haluan huomauttaa asiasta tms.. Ihan mielenkiinnosta kysyn. :)
Tyttö87 rv 34+2
Heh, näin hyvä tämä mun muistini nykyään on... Kysyin mieheltä että paljonko se Hb oli siellä neuvolassa ja sanoi että 117... Eli Tyttö87, hyvä että kysyit tuosta, ei siis 171 vaan 117. Seiska siinä luvussa oli kummiski, hyvä mä :D
Hansu 22+0
Kävin viime viikolla hoidattamassa hampaat ja huomasi kyllä että ikenet on herkemmässä kunnossa mitä aikaisemmin. Eipä ole ennen hammaskiven poiston jälkeen ollu noin arat ikenet..mutta nyt on taas hoidettu suu :)
Ens viikolla olis synnytystapa-arviointi neuvolalääkärillä..Eipä kyllä olotilasta uskoisi, että kuukausi on LA:an koska ei oo mitään suppareita, polttoja, tms. ollu edes. Luulis että tässä vaiheessa on jo jotain merkkejä ilmaantunu mutta ei..muksu sitte laskeutuu ja syntyy rytinällä kun alkaa olotila ahdistamaan :)
Viikonloppuna olis suunnitelmissa huoneitten uudelleen järjestelyä, että saa pinniksen ja hoitopöydän laitettua järkevästi..vaikka sitä sänkyä vieläkään ei ole mutta viimeistään äitienpäivän aikaan se saadaan. Onpahan tila valmiina :)
RV 35+4
Hansu77 mä jo ajattelinkin et miten se noin korkee on. :) Tota muistamattomuutta kyllä löytyy täältäkin. Tähän asti on ainakin kaikki tärkeät menot yms muistanut, mutta kun pitäisi muistaa jotain pikkuasioita, niin muisti ei kyllä pelaa niiden kohdalla. :)
Eilen illalla melkein aloin huolestua, kun vauva oli liikkunut päivän aikana aika vähän ja illalla nukkumaan mennessäkin aika laiskan puoleisesti. No aamuyöllä siinä neljän aikoihin kun jouduin vessassa käymään ja takaisin nukkumaan olin menossa, niin vauva alkoi jumppaamaan koko illan edestä, noin 20-30 liikkettä alle puoleen tuntiin. Ja on nyt aamullakin ollut jonkin verran liikkeellä. Huh. :)
Tänään oli neuvola th+lääkäri. RR 127/83. Virts. puhdas. Paino oli sama kuin viikko sitten. Hb:ta ei katottu, kun viikko sitten se katottiin, ehkä se kontrolloidaan sit ens viikolla tai sitä seuraavana, ettei olisi enenpää laskenu. SF-mitta 30. Vauvan sydänäänet kuunneltiin, syke oli 145-150, hieman nopeampi kuin viikko sitten. Hyvin on pysytellyt raivotarjonnassa, saattaapi olla että on viihtynyt niin pidempäänkin. Lääkärin arvion mukaan ei ole ihan lähi viikkoina syntymässä, ei ollut yhtään lyhentymää eikä pehmentymää. Lantion tilavuuden arvioitsi, hyvin pitäis mahtua alakautta syntymään. Lääkärin arvion mukaan olisi tulossa normaali/siro kokoinen vauva. :)
Seuraava neuvola onkin taas ensi viikolla, nyt kun ne on viikon välein..
Liitoskipuja on tänne alkanut hieman tulemaan. Enemmän tuntuvat tuossa häpyluun kohdalla, semmoiselta vihlonnalta. Aikaisemmin oli vain alkuraskaudessa nivusissa liitoskipuja, koko keskiraskaudessa ei niitä sitten ollutkaan.
Selkä on alkanut puutumaan kauhean helposti, istuessa pitää usein vaihtaa asentoa.
Äippäloma alkoi viime perjantaina, ihanaa! Nyt oon vaan kauheesti kattellu et mitä kaikkee pitää siivota ja laittaa vielä vauvaa varten valmiiksi.
Ihanan aurinkoista päivää kaikille!! :D
Tyttö87 rv 35+0
Mä vähän päivittelen kuulumisia..
Tänään oltiin rakenneultrassa ja kaikki oli hyvin. Hienosti oli kasvanut juuri niinkuin pitääkin, huoletti kovasti kun ei tämä mun vatsa kovinkaan oo kasvanut, ja siitä tulee jo sieltä täältä huomautteluja, että miten voi olla jo näin pitkällä... Ja näytti kovasti siltä että tyttö olisi tulossa :)
Tyttö87: nyt lepäile kanssa äippälomalla ja nuku kun vielä voit :)
Mitä kuuluu Intopiukka, vilukissa + muut suht samoilla viikoilla menevät enskakaverit? :)
Seuraava neuvola meillä onkin sitten 12.5...
-MaryRose ja ekavekara rv19+6-
Tänne ei oikein uutta kuulu.. Flunssaa on vieläkin vähän, niistää saa edelleen, mut olo on huomattavasti parempi ja töihinkin olen päässyt takaisin. :) Ajatella, minulla on enää 4 viikkoa töitä ja sit alkaa äippäloma! Kohta alkaa jo jännittämään, tai jännittää jo! :)
Kova on vaavi liikkumaan! Enimmäkseen tykkää oleskella masun oikealla puolella, välillä on masu ihan tois puoleinen kun hän päättää pungeta itsensä ihan kylkeen kiinni. :D
Käytiin ostamassa vaaville semmoinen nalle soittelelu, soitan sitä aina iltaisin masun päällä ja välillä päivälläkin. Kyllä vaavi on siihen alkanut reagoimaan. :) Me ei olla ostettu mitään vauvan vaatteita ite, kaikki ollaan saatu tutuilta ja sit ne mitä äitiyspaketti toi tullessaan. No me käytiin ostaan ekat omat vauvan vaatteet, kotiintulo vaatteet. Vielä puuttuu body tästä setistä, ku ne oli loppu, toivottavasti niitä vielä tulee lisää. :)
Hansu77: Uskon että on vaikea löytää juhlamekko, niistä ei taida kauheasti tarjontaa olla. Kalliita kyllä ovat nuo äitiysvaatteet. Toivottavasti löydät mieluisen mekon!
Mulla on ongelmana hääpuvun osto, laskettu aika on 31.5. ja häät on 10.7. Vielä ei tiedä missä mitoissa sitä tuolloin on. Täytyisi lähteä kiertämään noita hääpuku liikkeitä ja kyselemään kaikkea.. :)
Tyttö87 rv 30+5