Oikeestiko on ihmisiä, ketkä ei osta joka vuosi uusia kylpypyyhkeitä??
Olin yökylässä kaverilla ja ihmettelin, kun sain lainaksi pyyhkeen, joka tuntui aika kovalta.
No sain sit selville, että pyyhe on vuodelta... joku... Ei kuulemma ostele uusia pyyhkeitä, kun vanhat on vielä "ihan hyviä".
Siis täh??
Johan ne pitää hygianiasyistäkin vaihtaa vuosittain. Ihan niin kuin peitot ja tyynytkin!
Kommentit (204)
Kovat pyyhkeet on just parhaita! Niillä voi karaista itseään ja hieroa ihoaan, niin pintaverenkierto vilkastuu! Mä vältyin imetyksen aloituksen nännihaavoilta sillä, että karaisin tissejäni koko raskausajan koppuralla pyyhkeellä.
Meille tuli kuivuri ja kaipaan niitä vastapestyn koppuroita pyyhkeitä :)
Pyykinpesukone?
Vaihdatteko te sohvankin vuoden välein kun ihmiset istuvat takalistollaan niissä ja ehkäpä jopa piereskelevät sohvalla? Heitätkö alusvaatteet muutaman käyttökerran jälkeen roskiin?
Mitenkäs sitten matot? Vaihtuuko nekin teillä kokonaan vuoden välein? Entäs saunanlauteet?
Puhuit muuten jo itsesi pussiin tuolla. =D
Meillä on aina samanlaiset käsipyyhkeet vessassa - pyyhe tosin vaihdetaan pari kertaa viikossa, aina samanlaiseen mutta puhtaaseen =)
Näin meilläkin toimintaan. Tietyt pyyhkeet on varattu käsipyyhekäyttöön. Vaihdan käsipyyhkeen säännöllisesti (ja etenkin aina ennen vieraiden tuloa), mutta aina samanlaiseen puhtaaseen. Ei sitten ole tullut kenellekään vieraalle mieleen luottaa siihen, että muutenkin siistissä kodissa olisi huomioitu myös tällainen seikka? No, toivottavasti sentään... Minulle kun käsipyyhekin on sisustuselementti. :)
Mitä tulee ap:n neuroosiin, niin ärsyttää ajatuskin tuhlailevasta pyyhkeiden lahmaamisesta. Itselläni on käytössä muutamia jopa 20 vuotta vanhoja pyyhkeitä, ja nehän niitä parhaita ovat! Frotee on erilaista kuin uudemmissa, ja pyyhkeet kuivaavat erinomaisesti. Paras matkapyyhkeeni on ohut, mutta erittäin hyvin kuivaava, ikivanha pyyhe. Menee todella pieneen tilaan.
Olen asunut omillani n. 11 vuotta. Sinä aikana on toki pyyhevarasto karttunut. Mutta nyt, kun pyyhkeitä on jo jonkun aikaa ollut tarvittava määrä, uusimmat ovat ehkä vähintään kolme vuotta vanhoja. Pyyhkeeni ovat laadukkaita ja ne pestään aina 60 asteessa. Hyvin on hengissä ja terveinä pysytty.
että maapallolle tapahtuis, jos kaikki kuluttais yhtä hulvattomasti kuin sinä? Ja mistä sä luulet, että ihmisillä on varaa ostaa uutta tavaraa roskiin heitettäväksi joka vuosi? Mistä sä oot keksinyt tällaiset säännöt? Ja viimeinen kysymys: oletko koskaan kuullut pakkoneurooseista?
Ole hyvä ja vastaa!
1. En kuluta "hulvattomasti". Ostan uudet pyyhkeet, siksi, että ne on joku jo tehtaissaan valmistanut ja kauppaan tuonut! Ei siis minun takiani tarvitse mitään erityistä valmistusprosessia käynnistää!
2. Ihmiset käyttävät rahaansa paljon turhempaankin! Ei tarvitse jättää kun pari baarireissua tekemättä, niin voit ostaa uudet pyyhkeet.
3. Vanhoja pyyhkeitä voi käyttää paljon muuhunkin. Ei niitä tarvitse roskiin heittää. Niistä saa hyviä riepuja ja rättejä. Tai niin kuin joku sanoi, ne voi antaa niitä tarvitseville.
4. En ole keksinyt "sääntöjä". Olen vain lukenut paljon pöpöistä ja puhtaudesta.
5. Pakkoneuroosi on se, kun et esim. voi lähteä kotoasi pois tarkistamatta 50 kertaa, ettei hellan levy ole jäänyt päälle!
-ap
1. En kuluta "hulvattomasti". Ostan uudet pyyhkeet, siksi, että ne on joku jo tehtaissaan valmistanut ja kauppaan tuonut! Ei siis minun takiani tarvitse mitään erityistä valmistusprosessia käynnistää!
2. Ihmiset käyttävät rahaansa paljon turhempaankin! Ei tarvitse jättää kun pari baarireissua tekemättä, niin voit ostaa uudet pyyhkeet.
3. Vanhoja pyyhkeitä voi käyttää paljon muuhunkin. Ei niitä tarvitse roskiin heittää. Niistä saa hyviä riepuja ja rättejä. Tai niin kuin joku sanoi, ne voi antaa niitä tarvitseville.
4. En ole keksinyt "sääntöjä". Olen vain lukenut paljon pöpöistä ja puhtaudesta.
5. Pakkoneuroosi on se, kun et esim. voi lähteä kotoasi pois tarkistamatta 50 kertaa, ettei hellan levy ole jäänyt päälle!
-ap
Miten sä voit käyttää niitä pöpöpesäkkeitä (aka. ylivuotiset pyyhkeet) rätteinä? Sillä tavallahan levität niitä kuvittelemiasi pöpöjä koko kämppään?
Missä niksipirkassa neuvotaan että vuoden vanha pyyhe on kehäraakki pöpöpesäke?
Hae apua, sie oot hysteerinen.
-ap
Mä meen ennemmmin sinne baariin relaamaan, kuin käytän rahani täysin turhaan pyyhkeiden uusintaan. :)
Uudet pehmeät pyyhkeet on nööseille pullamössömammoille. Kunnon koppurapyyhe sen olla pitää, ni karaistuu! RRRRRRRRAUH!
-ap
Mä meen ennemmmin sinne baariin relaamaan, kuin käytän rahani täysin turhaan pyyhkeiden uusintaan. :)
Siellähän ne pöpöt vasta leviääkin :)
että maapallolle tapahtuis, jos kaikki kuluttais yhtä hulvattomasti kuin sinä? Ja mistä sä luulet, että ihmisillä on varaa ostaa uutta tavaraa roskiin heitettäväksi joka vuosi? Mistä sä oot keksinyt tällaiset säännöt? Ja viimeinen kysymys: oletko koskaan kuullut pakkoneurooseista?
Ole hyvä ja vastaa!
1. En kuluta "hulvattomasti". Ostan uudet pyyhkeet, siksi, että ne on joku jo tehtaissaan valmistanut ja kauppaan tuonut! Ei siis minun takiani tarvitse mitään erityistä valmistusprosessia käynnistää!2. Ihmiset käyttävät rahaansa paljon turhempaankin! Ei tarvitse jättää kun pari baarireissua tekemättä, niin voit ostaa uudet pyyhkeet.
-ap
1) hulvatonta kulutusta on tuollainen tarpeeton uusien asioiden ostaminen jatkuvasti. Eikö nyt vähän tunnu oudolta, että sinä käytät vuoden sellaisia tavaroita, joita muut käyttävät jopa kymmeniä vuosia. Minä kysyinkin, mitä tapahtuisi, JOS kaikki ihmiset kuluttaisivat yhtä hulvattomasti kuin sinä, etkä sinä vastannut tuohon kysymykseen. (Ehkä jo tajuatkin tämän ketjun perusteella, että olet aika yksin vakaumuksesi kanssa.)
2) Kyllä mä sanoisin, että on aika turhaa kulutusta ostaa roskiinheitettäväksi sellaista tavaraa, joka kestää käytössä vuosia ja jopa vuosikymmeniä, eikä mulla ainakaan olisi siihen varaa, vaikka olisin jättänyt joka ikisen baarireissun elämässäni tekemättä.
3) Joo, en mäkään heitä pyyhettä roskiin sen jälkeen, kun se on palvellut pyyhkeenä, vaan teen siitä rättejä, mutta mun pyyhe on palvellutkin siinä vaiheessa huomattavasti pitemmän ajan kuin sun. Ja roskiinhan se sitten lopulta kuitenkin menee.
4 ja 5) Tuo kuulostaa kyllä todella pakkoneuroottiselta käytökseltä, anteeksi vaan. Suurin osa bakteereista on ihmiselle vaarattomia, jopa hyödyllisiä, ja niiden jatkuva pohtiminen taas on neuroottista.
Mä ostan myös laadukkaita pyyhkeitä. Silti ne meni kovaksi kun meillä ei vielä ollut kuivausrumpua. Nyt sellainen on ja pyyhkeett pistän sinne aina kuivumaan ja nyt ne pysyy pehmeänä. En tiedä kavereiden kylpypyyhkeistä mutta parilla on ollut vuosikaudet samat käsipyyhkeet käytössä. Niitäkin vois välillä uusia, edes puhtaisiin :(
Meillä on aina samanlaiset käsipyyhkeet vessassa - pyyhe tosin vaihdetaan pari kertaa viikossa, aina samanlaiseen mutta puhtaaseen =)
Meilläkin on samalaisia käsipyyhkeitä, mutta tarkoitin juurikin niitä ihmisiä jotka ei niitä pyyhkeitä pahemmin vaihda. Ne on ihan selvästi likaisia ja aina kyseessä ne pari samaa tyyppiä joilla näin on joten ei voi olla sattumasta kiinni että aina ne on likaisia just silloin kun mä menen sinne kylään.
Itse uusin pyyhkeitä sitä mukaa kun kuluvat. Pesen yleensä 60-90 asteessa ja rumpukuivaan. Huonompia käytetään laudeliinoina tai rätteinä..
[/quote]
[/quote]
Eihän niitä kukaan valmista jos ei osteta!
ostan vuodessa, mutta en silti heitä niitä edellisiä menemään elleivät tosiaan mene rikki.
Ei tulisi mieleenkään heittää menemään kokoelmaani Marimekon pyyhkeitä, vaikka suurin osa on ollut minulla jo yli vuoden...
- HALUAN uutta ilmettä vessaan ja kylppäriin
- olen kyllästynyt vanhoihin
- haluan ihanan pehmeän ja muhkean kylpypyyhkeen!
- vihaan vanhoja korppupyyhkeitä!
Kyllä minäkin varmaan VÄHINTÄÄN yhdet uudet pyyhkeet ostan vuodessa, mutta en silti heitä niitä edellisiä menemään elleivät tosiaan mene rikki.
Ei tulisi mieleenkään heittää menemään kokoelmaani Marimekon pyyhkeitä, vaikka suurin osa on ollut minulla jo yli vuoden...
Ihan vastuutonta toimintaa. Kyllä vuosikas Mari-pyyhe on jo lattiarättikamaa. :)
Otteita:
"Pakkomielteet eli pakkoajatukset ovat ajatuksia, joita potilas ei voi lakata ajattelemasta. Tyypillisiä pakkomielteitä ovat taudin saamisen pelko sekä itsensä tai toisten satuttaminen."
"Pakkotoiminnot ovat toimintoja, joita potilas suorittaa, yleensä toistuvasti, yrittääkseen torjua pakkomielteensä. Potilas, joka pelkää taudin saamista, peseytyy jatkuvasti ja välttää koskemasta likaisiin esineisiin tai roskiin."
"Kaikki potilaat eivät toteuta pakkotoimintoja. Viime vuosina on diagnosoitu enemmän puhtaasti obsessiivista pakko-oireista häiriötä. Tämä pakko-oireisen häiriön muoto toteutuu vain pään sisällä."
Eli lentokoneetkin lentävät huolimatta siitä, matkustavatko ihmset niillä vai ei. Eikö olekin niin, että kun sinä (ja nuut ) ostat pyyhkeitä, on se merkki niiden tuottajille, että menekkiä on ja he tekevät niitä uusia myyntiin. Mitä tapahtuisi, jos ihmiset eivät otaisikaan niin paljon pyyhteitä? Tehtaatko vain suoltaisivat pyyhkeitä markkinoille entiseen tapaan? Mietipä tätä.
Aivan, totta puhut. Tosin tekeekö tämä yhtään hyväksytymmäksi tuollaisen kerskakulutuksen pyyhkeiden ostamisessa? Siitä huolimatta, ettet käytä rahojasi baariin, sinä voit olla ostamatta niitä pyyhkeitäkään liiallisesti.
Hyvä! kierrätys kunniaan. Kuinka tosi voit antaa bakteeripesä pyyhkeitä muille, kun et niitä itsekkään halua käyttää. Pientä ristiriitaa? Joo, niille koirillehan voit niitä viedä. Kuinka monta pyyhe ja lakanaerää olet tähän menessä eläisuojeluyhdistyksille lahjoittanut? Miten käy toisaalta koirien terveyden logiikkasi mukaan?
Oletkohan ymmärtänyt kaiken ihan oikein? Oletkohan miettinyt tarkasti kirjoittajan asiantuntijuutta asiassa? Eli lähdekriittisyys?
Kyllä, yksi neuroosin muoto on tarkistaa hellanlevyt tai ulko-ovi 50 kertaa. On myös sellainen pakkoneuroosin muoto kuin ylihygieenisyys/ pöpökammo, jossa pestään vaatteita (pyyhkeitä!), käsiä jne liiallisesti. Suosittelen tutustumaan neurooseihin samalla aktiivisuudella kuin pöpöihin ja puhtauteen.
Hauska provoja ja niiden vastauksia on silti välillä lukea.
Mä en vaan jaksa uskoa, että joku on ihan tosissaan noin sairaan pöpö kammoinen, mutta..
Jos on, niin se tosiaan on sairasta, ei oel tervettä lukea pöpöistä ja bakteereista noin tarkkaan, ja vaihtaa täysin ehjiä ja käyttökelpoisia, pyyhkeitä, lakanoita, pussilakanoita, vaatteita, tyynyjä, peittoja, patjoja jne.. vuoden välein.
Ihan järjetöntä kuluttamista, koska ne voi pestä, ja pesuaine pesee ne puhtaiksi.
Tiedätkö, että monissa sairaaloissa on ikivanhat aamutakitkin edelleen käytössä..Niitäkään ei todellakaan vaihdeta vuoden välein :D
Eikö ole raskasta elää noin pöpö kammoisena?
Miten sä pärjäät missään, esim. reissussa, kun siellähän voi olla vanhoja lakanoita..ja entäs sun lapset, saako ne leikkiä muualla kuin kotona? Vaihdatko kaikki lelutkin uusiin vähän väliä? Nehän ne vasta pöpöjä kerää, kun lattialla pyörivät, ja lapset niitä maistelee..
:D
Sellaseen kovaan pyyhkeeseen kuivaa paljon paremmin.
MInä olen joskus jutellut sellaisten ihmisten kanssa jotka ostavat uudet matot joka vuosi kun ei viitsi pestä:)