Oikeestiko on ihmisiä, ketkä ei osta joka vuosi uusia kylpypyyhkeitä??
Olin yökylässä kaverilla ja ihmettelin, kun sain lainaksi pyyhkeen, joka tuntui aika kovalta.
No sain sit selville, että pyyhe on vuodelta... joku... Ei kuulemma ostele uusia pyyhkeitä, kun vanhat on vielä "ihan hyviä".
Siis täh??
Johan ne pitää hygianiasyistäkin vaihtaa vuosittain. Ihan niin kuin peitot ja tyynytkin!
Kommentit (204)
KUKA vaihtaa pyyhkeet, tyynyt ja peitot VUOSITTAIN! Mieletöntä epäekologista kuluttamista!
Oliskohan sulla jonkinlainen neuroosi?
Siis onko tämmösiä ihmisiä oikeesti? Taitaa tosiaan olla markkinoijien ja kauppiaiden vietävissä ihan täysillä.
Se, että kaupoissa myydään pyyhkeitä, ei tarkoita että niitä pitää ostaa! Se on kuule ihan vapaaehtoista..
Mä pesen pyyhkeitä aina välillä ja 60 asteessa ja ne on ihan ok. Ei ne pilalle mene eikä tarvii uusia.
Ainoa mikä on häirinnyt parissa kyläpaikassa, on se että toiset eivät tajua että pyyhkeet pestään 60 asteessa, ei 40 asteessa tavallisten pyykkien seassa. Tosi inhottavaa kun näissä paikoissa pyyhkeet haisee mädäntyneelle!
Mulla on pyyhkeitä 90-luvulta ja aion pitää ne.
En osta uusia.
Tänään ostin farkut ja vain siksi että ne oli tarpeen ja sain ostettua ne -70% alesta.
En osta mitään turhaa!
tässähän se tuli!
Etenkin kuivausrummun käyttö syö pyyhkeitä, joten nykyisin joudun uusimaan niitä useammin kuin ennen.
Kun niin kehutaan sitä kuivausrumpua, miten se tekee pyyhkeistä pehmeitä :) Eli vuoden välein pitää pyyhkeet uusia, jos kuivausrumpua käyttää.
mun pyyhkeet on n. 10v vanhoja
Ajatteleppas, jos kaikki maailman ihmiset ostaisivat joka vuosi vaikka vain yhden uuden pyhkeen. Tee siis ympäristöteko ja käytä edes 2 vuotta. jotain rajaa sentään älyttömiin hygienia vouhotuksiin.
Siis minun lisäkseni, onneksi!
- ap
Kuten jo kerran sanoin-ei niitä tarvii ostaa vaikka niitä myydään! Oma ajattelukyky kadoksissa?
Olin aikoinaan kotisiivouksessa ja vähän mua otti päähän kun herrasväki oli päättänyt heittää roskikseen hyviä urheilukasseja ! Pari kertaa näin.
Ja enköhän juuri silloin olisi ite tarvinnut tuollaisia kasseja matkaa varten!
Ja mulla ei ollut varaa ostaa ja toisaalta periaatteen vuoksi en olisi halunnut ostaa uutta.
Tämmöstä on ihmisten toiminta! Yhtään ei ajatella
olisko toinen ihminen vaikka tarvinnut kyseisiä kasseja.
Tällä tavallahan ne kaatopaikat täyttyvät!!
Just näin meidän roskiksessa ison säkin, oli hilkulla etten ottanut yhtä tosi nättiä pikku kosmetiikkalaukkua, sen näki että se oli varmaan uusi. Ei sitten tullu mieleen että antaa jollekin/vie kirppikselle?
Sitäpaitsi pyyhkeet eivät kulu. Eivät ainakaan mulla, ne ei oo menny miksikään, eivät rispaantuneet tai mitään.
Pyyhkeet pestään.
mut asiaan.meilläkin on 15vuotta vanhat pyyhkeet edelleen käytössä.
eellisen kerran kun meille ostettiin pyyhkeitä niin senkin teki mies ja vielä siksi et olivat venäjällä halpoja.ei siis siksi et meillä ois pyyhkeet kuluneet.
huuhteluainetta ei kannata käyttää.
meillä rumpu kuivattaa yleensä aina pyyhkeet ja niistä tulee pehmeitä mut ei kuitenkaan liian pehmeitä.
tarvetta ei kuitenkaan ole ostaa pyyhkeitä seuraavaan 10 vuoteen.
ja laitan vielä tiedoksi et meillä pestään pyyhkeet joka käytön jälkeen(paitsi käsipyyhkeet 2 kertaa viikossa)
mut sauna ja kylpypyyhkeet pesen aina käytön jälkeen.
ap:n kannattaa kyl oikeesti miettiä koksa se että kotona ois tosi siistiä ja esim lapsesi käy päiväkodissa tai koulussa niin siellä kuitenkaan ei ole niin siistiä kun kotona.vastustus kyky alenee huomattavasti liiallisella siivoamisella.
ja toi sänky joka meillä on niin se on 30v vanha mut suojattu aina petarilla jotka voi pestä.
peitot meillä uusitaan tosi harvoin.ehkä 10v välein vaikka niitä pessäänkin kerran kuussa.
ja tuuletetaan talviaikaan kerran viikossa.
jos niistä pidetään huolta ja pestään useammin niin ei niitä tarvitse vaihtaa vuosittain.
no mut meitä on joka junaan ja ap ilmeisesti on jäänyt sinne asemalle:)
Nythän mä vasta tajusin, että kuinka likaisa ovat esimerkiksi kauppakärryt. Ajatelkaa kuinka moni niitä työntelee päivittäin?!?
Mitäpä, jos joku ei olekaan vessakäynnin jälkeen pessyt käsiään? Tai jos on, niin onkin pyyhkinyt kädet YLI VUODEN VANHAAN KÄSIPYYHKEESEEN! Apua!
tämä maapallo ei jaksa meitä ihmisiä....
Pyyhe kestää pesua kyllä vuosia ja kuluukin minimaalisesti nykykäytöllä, koska useimmilla meistä on PALJON pyyhkeitä käytössä, eli yhden pyyhkeen käyttöikä pitenee...
Pesusta: pyyhkeet kannattaa pestä AINA 60+asteessa, että rasvat jne lähtee pois. Vanhoja pyyhkeitä kannattaa käyttää kuivaamiseen, esim. jos lapsi kaataa veden lattialle jne. Siivoukseen mikrokuitua (pyyhe vaan levittää lian laakeammalle, jolloin tuloksena on kyllä kiiltävä mutta likainen pinta, joka ennen pitkää kerää enemmän bakteereita ...)
Sairaalakäytössä olevat tekstiilit on usein sellaisia, joita voidaan dasinfioida joko kemiallisesti tai lämpödesinfioinnilla (pesuvesi tai höyry tai kuumamankelointi). Eikä niitä tekstiilejä vaihdeta vuosittain... tarpeen mukaan. Eli kotipyykissäkin tärkeintä, myös niissä froteissa, on se että pesukoneen pesulämpötila on oikea ja että pyykki kuivataan asiallisesti. Jos pelkää pöpöjä niin kuivausrumpu on paras... ja uudenaikaiset höyryteknologiaa käyttävät pesukoneet myös.
Itsellä on käytössä valkoisia pyyhkeitä, koska ne saa pestyä korkeissa lämpötiloissa ja tarvittaessa valkaistua myös. Pesen kerran viikossa kylpypyyhkeet ja vaihdan käsipyyhkeet joka päivä. Samanvärisistä pyyhkeistä on myös se hyöty että kaikki voi pestä samassa ja eikä tarvitse vaihtaa trendien mukaan. Kestävää kulutusta sekin...
vohvelikankaisia pyyhkeita 60- ja 70-luvulta. Niissa on pumpulilangalla tehtyja kirjailuja jotka mina lapsena tai nyt jo kuollut aitini teimme. Vohvelikangas on pehmeaa ja pyyhkii hyvin!
on mummojeni kapioita, samoin on paljon kummankin vanhemmilta saatuja. Ne vaan paranee ajan kanssa. uudet pyyhkeet ei edes ime vettä :(
Kunnon vanhanajan lakanat voi vaikka keittää eli ne on paremmat pöpökammoiselle kuin uudet ohuet kankaanretaleet.
olen samaa mieltä kanssasi.
on mummojeni kapioita, samoin on paljon kummankin vanhemmilta saatuja. Ne vaan paranee ajan kanssa. uudet pyyhkeet ei edes ime vettä :(
Kunnon vanhanajan lakanat voi vaikka keittää eli ne on paremmat pöpökammoiselle kuin uudet ohuet kankaanretaleet.
on mummojeni kapioita, samoin on paljon kummankin vanhemmilta saatuja. Ne vaan paranee ajan kanssa. uudet pyyhkeet ei edes ime vettä :( Kunnon vanhanajan lakanat voi vaikka keittää eli ne on paremmat pöpökammoiselle kuin uudet ohuet kankaanretaleet.
Miten paljon niiden pitäisi sittä vettä oikein imeä ylipäätään? Kyllä mä olen itseni kuivaksi saanut uusilla pyyhkeillä mitä olen kaupoista ostanut tai lahjaksi saanut.
onpa ihme suuntaana mennyt tämä keskustelu.
Oletteko kaikki provoja, vai mitä??
Ette voi kaikki olla tuota mieltä, ettei uutta saa/voi ostaa?
Vai oletteko niin köyhiä, ettei teillä ole varaa?
Ainakaan minun ystäväpiirissäni en todellakaan ole ainoa, joka uusii pyyhkeitään usein! Siksi tämä aloituskin, koska tämän yhden kaverini luona törmäsin tähän ilmiöön.
-ap *ihmettelee*
vuoden välein kurkkimassa, miten hulvatonta tämä meno on. Nyt alkaa kuulostaa jo 2.20neliön talolta... Reps ja kops ja mitä lasissa ja porvoossa ollaan. Ja peesi. Heippa!
onpa ihme suuntaana mennyt tämä keskustelu.
Oletteko kaikki provoja, vai mitä??
Ette voi kaikki olla tuota mieltä, ettei uutta saa/voi ostaa?
Vai oletteko niin köyhiä, ettei teillä ole varaa?
Ainakaan minun ystäväpiirissäni en todellakaan ole ainoa, joka uusii pyyhkeitään usein! Siksi tämä aloituskin, koska tämän yhden kaverini luona törmäsin tähän ilmiöön.
-ap *ihmettelee*
Totta kai pyyhkeitä saa ostaa, mutta kyllä vuoden välein UUSIMINEN on hullua, ajatteli sen miten päin tahansa. Kyllä mäkin ostan uusia pyyhkeitä (tosin ostan myös käytettyjä), mutta viimeksi oon tainnut ostaa froteisen kylpypyyhkeen vuonna 2001. Sen jälkeen oon kyllä saanut 2 froteista ja 2 pellavaista pyyhettä lahjaksi.
Musta tuntuu kyllä pahasti siltä, että joko sä oot provo (todennäköisempää) tai sitten et oikeasti ymmärrä ihan peruslogiikkaa (siis sitä, että pyyhkeet ja sensellaiset saa ihan riittävän puhtaaksi pesemällä ja että jos kaikki kuluttaisivat kuten sinä, me asuttais jokainen autiomaassa.)
Meil on esikoisen kestovaipat käytössä viel kolmannella lapsella ja varmasti neljännelläkin jos 4. laps saadaan.
Meil on esikoisen kestovaipat käytössä viel kolmannella lapsella ja varmasti neljännelläkin jos 4. laps saadaan.
Ap joutuu nyt ottamaan rituaalikylvyn käsidesissä pelkästä ajatuksestakin. Onneksi sitä lohduttaa se ajatus, että sä oot niin köyhä, kun joudut tekemään noin, ap nimittäin käyttää varmaan kestovaippoja kertisvaippoina.
Me ei ostettu vauvalle uutta patjaa......
Pyyhkeet ostettiin kyllä... varmaan sitten ihan ok??
en moniakaan tunne jotka uusii pyyhkeittään vuosittain, mutta tiedän sellaisia jotka silloin tällöin niin tekee. Itse heitän rikki menneet roskiin. Ja huonot vanhat pyyhkeet menee siivouksessa ja sitten roskiin, mutta ne on niitä sellaisia halpis-pyyhkeitä.
Ei mitään järkeä uusia pyyheitä kerran vuodessa kun ne kestävät hyvinä paljon pidempääkin. AP on joku provo tai hänellä (ja ilmeisesti myös hänen ystäväpiirillään) on paha pakkoneuroosi.
Mut miettikääs sitä, mikä on niiden uusien pyyhkeiden (tai pyyheiden ketkä niiin haluaa...) salaisuus? Mitähän kaikkia kemikaaleja niihin mahdetaan tunkea? Kovuus (ilman kuivausrumpua) johtuu lähinnä siitä, että pyyhe puhdistuu kaikista niistä kemikaaleista, joita niihin on tehtaassa tungettu.
Uusien pyyhkeiden puhtaus on aika suhteellinen käsite!