Voinko jättää 5-vuotiaan 13- ja 12-vuotiaiden kanssa yksin yöksi?
Olen yh-äiti, ja olen tavannut netissä mukavan miehen. Vahinko vain, että mies asuu toisella paikkakunnalla. Nyt hän on kutsunut minut luokseen viikonloppuna, mutta en saa lapsille hoitajaa (lasten isä ei tietenkään suostu, vaikka alunperin piti, ihan kiusallaan)...
Lähtisin siis perjantaina illalla kuuden maissa ja palaisin lauantaina klo 13-14...
Onko mahdoton ajatus? Vanhin täyttää pian 14 ja on hoitanut pienempää aiemminkin lyhyitä aikoja, yksin eivät ole olleet vielä koskaan.
Mitä mieltä?
Miesystäväni sanoi, että myös lapset voivat tulla mukaan hänen luokseen, mutta minä en halua vielä esitellä miestä lapsille.
Kommentit (105)
Säälittää teidän teinit jotka eivät saa kokeilla turvallisissa kotioloissa itsenäistymistä pikkuhiljaa: kotona silloin tällöin yksin öitä, vaativampia askareita kuten kaupassa käyntiä ja ruoan laittoa, pikkusisaruksen hoitamista... Näinhän sitä itsenäistytään, pikkuhiljaa! Pieni pala kerrallaan annetaan ottaa enemmän vastuuta sekä itsestä että muista ihmisistä. Kyse ei ole enää lapsesta, vaan 13-vuotiaasta teini-ikäisestä ja mielestäni on nuoren aliarvioimista jos häneen ei pätkääkään luoteta jo tuossa iässä yhtään missään asiassa.
kuin olla vastuussa pikkusisaruksesta. Vai ymmärrätkö edes mitä sana "vastuu" tarkoittaa?
Missä kohtaa mielestäsi otin kantaa siihen, saisiko/voisiko sen ikäinen hoitaa 5-vuotiasta yli yön?
Viestini oli tarkoitettu niille tässä ketjussa kommentoineille curling-vanhemmille, jotka eivät millään leikkaisi napanuoraansa teini-ikäisestä lapsestaan.
Mitä tulee tuohon yön yli -hoitoon... Riippuu täysin nuoresta. Jotkut ovat erittäin vastuuntuntoisia ja pystyisivät siihen ongelmitta, jotkut taas eivät pystyisi siihen vielä parikymppisenäkään. Riippuu siis ihan nuoren persoonallisuudesta ja riippuu myös hänen kasvatuksestaan. Mutta kukaan ei voi mennä sitä sanomaan tuntematta kyseisiä nuoria.
Ja mitä tulee tuohon, tiedänkö mitä vastuu tarkoittaa. Juu tiedän, olen psykologi. Vanhemman suurin vastuu on, niin raadolliselta kuin se kuulostaakin, kasvattaa jälkikasvunsa siten, että he pystyvät irtaantumaan kodistaan ongelmitta, sillä se on elinehto ihmissuvun olemassaololle.
Säälittää teidän teinit jotka eivät saa kokeilla turvallisissa kotioloissa itsenäistymistä pikkuhiljaa: kotona silloin tällöin yksin öitä, vaativampia askareita kuten kaupassa käyntiä ja ruoan laittoa, pikkusisaruksen hoitamista... Näinhän sitä itsenäistytään, pikkuhiljaa! Pieni pala kerrallaan annetaan ottaa enemmän vastuuta sekä itsestä että muista ihmisistä. Kyse ei ole enää lapsesta, vaan 13-vuotiaasta teini-ikäisestä ja mielestäni on nuoren aliarvioimista jos häneen ei pätkääkään luoteta jo tuossa iässä yhtään missään asiassa.
kuin olla vastuussa pikkusisaruksesta. Vai ymmärrätkö edes mitä sana "vastuu" tarkoittaa?
Missä kohtaa mielestäsi otin kantaa siihen, saisiko/voisiko sen ikäinen hoitaa 5-vuotiasta yli yön?
Viestini oli tarkoitettu niille tässä ketjussa kommentoineille curling-vanhemmille, jotka eivät millään leikkaisi napanuoraansa teini-ikäisestä lapsestaan.
Mitä tulee tuohon yön yli -hoitoon... Riippuu täysin nuoresta. Jotkut ovat erittäin vastuuntuntoisia ja pystyisivät siihen ongelmitta, jotkut taas eivät pystyisi siihen vielä parikymppisenäkään. Riippuu siis ihan nuoren persoonallisuudesta ja riippuu myös hänen kasvatuksestaan. Mutta kukaan ei voi mennä sitä sanomaan tuntematta kyseisiä nuoria.
Ja mitä tulee tuohon, tiedänkö mitä vastuu tarkoittaa. Juu tiedän, olen psykologi. Vanhemman suurin vastuu on, niin raadolliselta kuin se kuulostaakin, kasvattaa jälkikasvunsa siten, että he pystyvät irtaantumaan kodistaan ongelmitta, sillä se on elinehto ihmissuvun olemassaololle.
Sun psykologin koulutuksesi ei mielestäni kuulu tähän keskusteluun ollenkaan.
mielestäni kuuluu yhtenä osana vastuun kantamisen opettelua. Ja sitäkin tulee opetella pieni palanen kerrallaan, ei niin että yhtäkkiä jätetään yksin lapsen kanssa kokonaiseksi vuorokaudeksi.
Jos haluat olettaa kirjoituksestani vielä jotain, niin anna tulla. Pura paha olo tänne, minä kyllä kestän ;)
Mutta toki monet jättävät ja ottavat riskin, siihen sisältyy todella isoja riskejä ymmärrät varmasti. Siksi onkin niin, että jos tämä tilanne paljastuu jollekin ulkopuoliselle aikuiselle, niin lapsesi sijoitetaan kiireellisesti jos sinua ei saada puhelimella kiinni ja tulemaan heti kotiin lastesi luo. Koska isommat ovat 12- ja 13-vuotiaat, niin luultavasti heidätkin viedään sijoitukseen samalla. Pari vuotta lisää ikää niin he saisivat jäädä kotiin.
Saat toki lapsesi lastenkodista heti kun palaat miesystäväsi luota. Jos siis olet selvinpäin.