Voinko jättää 5-vuotiaan 13- ja 12-vuotiaiden kanssa yksin yöksi?
Olen yh-äiti, ja olen tavannut netissä mukavan miehen. Vahinko vain, että mies asuu toisella paikkakunnalla. Nyt hän on kutsunut minut luokseen viikonloppuna, mutta en saa lapsille hoitajaa (lasten isä ei tietenkään suostu, vaikka alunperin piti, ihan kiusallaan)...
Lähtisin siis perjantaina illalla kuuden maissa ja palaisin lauantaina klo 13-14...
Onko mahdoton ajatus? Vanhin täyttää pian 14 ja on hoitanut pienempää aiemminkin lyhyitä aikoja, yksin eivät ole olleet vielä koskaan.
Mitä mieltä?
Miesystäväni sanoi, että myös lapset voivat tulla mukaan hänen luokseen, mutta minä en halua vielä esitellä miestä lapsille.
Kommentit (105)
Saati sitten vielä 5-vuotias siihen mukaan, EI.
Meillä on 15v ja 13v, enkä jätä heitäkään koskaan yöksi yksin tai edes kahdestaan, saati pikkusisaren kanssa.
tuosta voiko 5-vuotiasta jättää kotiin, kuin millainen 15v. En jättäisi 5-vuotiasta noin nuorten kanssa. Pikku lapselle voi tulla äidin ikävä.
kun äitinsä kävi ulkona. Iltapalaa syötiin, luin kirjoja ja hauskuutin tenavia. Laitoin ajoissa nukkumaan. Aamulla sain aamupalaa ja lähdin kotiin kun serkkujen äiti heräsi. Mun mielestä 13-vuotias voi hoitaa yön yli, osaahan hän käyttää kännykkää jos hätä tulee.
Jurrissa olevalle äidille? Isälle, joka ei pääse paikalle? Poliisille?
edes isompia kahdestaan. Elämässä on joskus tiukkoja paikkoja ja on ratkaistava mikä on tärkeää ja mikä ei sittenkään niin tärkeää. Ikävä lukea tätä ketjua, jossa asetetaan aikuisen ihmisen halut ja toiveet lasten hyvin voinnin edelle.
Vanhemmat saattavat pärjätä jo kahden.
kun äidillä on tarkoitus juopotella ventovieraan miehen kanssa!
joka hoitaa lapsensa kolmekymppisiksi niin, ettei heidän tarvitse olla yhtään yötä erossa äidistä, koska jotain voi sattua.
ei voi jättää keskenään yhdeksi yöksi kotiin. Huh
kun äitinsä kävi ulkona. Iltapalaa syötiin, luin kirjoja ja hauskuutin tenavia. Laitoin ajoissa nukkumaan. Aamulla sain aamupalaa ja lähdin kotiin kun serkkujen äiti heräsi. Mun mielestä 13-vuotias voi hoitaa yön yli, osaahan hän käyttää kännykkää jos hätä tulee.
Kyllähän monet joutuvat hoitamaan paljon nuorempanakin sisaruksiaan kun vanhemmat ovat humalassa, mömmöissä tai muuten vaan vetämättömiä, mutta ei se tarkoita että se on ok. Vaikka mitään kamalaa ei tapahtuisikaan, niin lapsista se saattaa tuntua todella ikävältä ja pelottavalta. Vastuu on liian suuri. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapset tai lapsille aikuinen luotettava hoitaja. Aina se ei onnistu ja siihen on tyytyminen sillä kertaa.
joka hoitaa lapsensa kolmekymppisiksi niin, ettei heidän tarvitse olla yhtään yötä erossa äidistä, koska jotain voi sattua.
ettei lasten ole hyvä noin pienenä olla keskenään yötä. Hankkii aikuisen vahtimaan, niin toki voi sitten olla yötä pois.
yhdeksi yöksi kahdestaan..Kuulostaa kyllä jo ylisuojelulta. Kyllä teini-ikäiset tenavat nyt yhden yön pärjäävät ja kännykät on olemassa ja ilmeisesti isäkin asuu suht lähellä. 5 - vuotiaan hoitaminen lisäksi on sitten taas jo toinen juttu.Onhan niihin nuoriin opittava luottamaankin.
paljon, sillä edellinen on lapsi ja jälkimmäinen on aikuinen. Lapsen turvallisuus on aikuisen vastuulla ja ajaa vanhemman tarpeiden edelle.
noin pieniä. Heitteillejättö. Molemmat reippaasti alaikäisiä.
mukaan. Mielummin niin.
Yksin en mäkään jättäis.
munankipee en ole että lapsiani jättäisin.
Mieti mikä on elmässäsi tärkeintä. Keskity lapsiisi ja mieti sitten vasta miesasioita.
Juottaa sut känniin ja ahdistelee lapsiasi.
Saati sitten näistä vastauksista. Siis en ikinä ikinä jättäisi 12- ja 13-vuotiaita yksin yöksi!!! Ei tulisi pieneen mieleenkään! Tuonikäiset ovat vielä TÄYSIN lapsia, tarvitsevat enemmän sitä aikuista kuin vastuuta. Jos jotain sattuu, on vastuu aivan liian suuri!
Enpä kyllä sitten taas ihmettele kaikkea sitä, mitä työssäni näen, jos vanhemmat ovat tuollaisia. VAnhemmat ovat täysin vastuuttomia , tuo olisi heitteilejättö. Ja minkä vuoksi: tuntemattoman miehen! Uskomatonta edes harkita tuollaista. Ja tietäisittepä te teinien yksinjättäjät, mitä kaikkea kodissanne tapahtuu silloin, kun olette poissa!
T. yläkoulun ope, jonka mielstä 7-luokkalaiset ovat aivan pieniä lapsia vielä! Ja joka kuulee kaikenlaisia tarinoita illanvietoista!
Siis mä järkytyinjo pelkästä kysymyksestä! Saati sitten näistä vastauksista. Siis en ikinä ikinä jättäisi 12- ja 13-vuotiaita yksin yöksi!!! Ei tulisi pieneen mieleenkään! Tuonikäiset ovat vielä TÄYSIN lapsia, tarvitsevat enemmän sitä aikuista kuin vastuuta. Jos jotain sattuu, on vastuu aivan liian suuri!
Enpä kyllä sitten taas ihmettele kaikkea sitä, mitä työssäni näen, jos vanhemmat ovat tuollaisia. VAnhemmat ovat täysin vastuuttomia , tuo olisi heitteilejättö. Ja minkä vuoksi: tuntemattoman miehen! Uskomatonta edes harkita tuollaista. Ja tietäisittepä te teinien yksinjättäjät, mitä kaikkea kodissanne tapahtuu silloin, kun olette poissa!
T. yläkoulun ope, jonka mielstä 7-luokkalaiset ovat aivan pieniä lapsia vielä! Ja joka kuulee kaikenlaisia tarinoita illanvietoista!
- että joku aikoo olla samantien yön yhdessä jonkun netistä bongatun kanssa. HALOO!!
Maailma on täynnä kaikkia sekopäitä. Ajattele nyt vähän omaa turvallisuuttasi - edes lastesi takia!
Voittehan tavata päivänvalossa ja yleisillä paikolla tyyliin ruokaravintolassa/kahvilassa muutaman kerran, jos todella synkkaa ja tyyppi on kaikinpuolin ok niin ehtii sitä petipuuhiin sitten vähän myöhemminkin (ja onpahan kuumempaa, kun on odoteltu :).
ensimmäisen kerran viikoksi kahdestaan, kun olimme 10 ja 12. Naapurissa oli paljon tuttavaperheitä, joiden vanhemmille oli annettu asunnon avaimet ja he kävivät varoittamatta katsomassa miten pärjäsimme. Osasin laittaa ruokaa, osasimme käyttää puhelinta, tehdä omat läksymme, olla avaamatta ovea vieraille, sammuttaa sähkölaitteet ja hälyttää tarvittaessa apua naapurilta. Alun perin meidän piti mennä naapuriin hoitoon viikoksi, mutta minä en halunnut olla vieraassa paikassa (aiempina vuosina olimme olleet kylässä, enkä ollut viihtynyt poikalauman keskellä). Hätävaraksi oli kuitenkin sovittu, että jos naapureita kotikäynneillä huolestutti meidän pärjääminen, olisi meidän mukisematta mentävä loppuviikoksi naapuriin.
Hienosti pärjättiin ja niin meistä kasvoi myös itsenäisiä aikuisia. Tuolloin jo olin varma pärjäämisestä enkä pitänyt itseäni 10-vuotiaana lainkaan liian nuorena huolehtimaan kodista ja olemaan pikkuemäntänä. Eivätkä muuten naapuritkaan, joilla oli samanikäisiä lapsia.
Vanhempani eivät olleet juoppoja, heitteillejättäjiä tai sekopäitä vaan tiesivät, että olimme molemmat vastuuntuntoisia ja varhaiskypsiä lapsia. Tällaista oli vielä minun lapsuudessani. Nykyjään vanhempani olisivat varmaan lastensuojelun listoilla ja iltapäivälehtien kansissa. Vaan mahtavatko nämä teini-ikäiset, joita ei uskalleta jättää edes muutamaksi tunniksi ilman valvontaa, koskaan itsenäistyä ja pärjätä omillaan.
Ja mitä tulee noihin selityksiin, että olin minäkin 5-vuotiaana jo hoitamassa vauvaa niin ihan sama. Meiläl aikuisten tehtävä on hoitaa lapsensa ja teini velvollisuus ei ole olla äitinä pienemmilleen, jotta oikea äiti pääsee dokaamaan.