Voinko jättää 5-vuotiaan 13- ja 12-vuotiaiden kanssa yksin yöksi?
Olen yh-äiti, ja olen tavannut netissä mukavan miehen. Vahinko vain, että mies asuu toisella paikkakunnalla. Nyt hän on kutsunut minut luokseen viikonloppuna, mutta en saa lapsille hoitajaa (lasten isä ei tietenkään suostu, vaikka alunperin piti, ihan kiusallaan)...
Lähtisin siis perjantaina illalla kuuden maissa ja palaisin lauantaina klo 13-14...
Onko mahdoton ajatus? Vanhin täyttää pian 14 ja on hoitanut pienempää aiemminkin lyhyitä aikoja, yksin eivät ole olleet vielä koskaan.
Mitä mieltä?
Miesystäväni sanoi, että myös lapset voivat tulla mukaan hänen luokseen, mutta minä en halua vielä esitellä miestä lapsille.
Kommentit (105)
12- ja 13-vuotiaat ovat vielä lapsia. Monessa maassa tuon ikäisen saa juuri ja juuri jättää yksin kotiin päivällä. Saatika että heidän vastuullaan on vielä 5-vuotias! Jos tietäisin, että jollain tutullani on tuon ikäiset lapset keskenään melkein vuorokauden, soittaisin lastensuojeluun.
Huh huh. Nyt alusta asti sen uuden miehen kanssa prioriteetit selväksi, lapset ensin ja mies seuraavana! Jos lasten hoito ei onnistu, siirrät tapaamista.
30-vuotiaalla on 30-vuotiaan vastuut ja lapsilla heille kuuluvat. Varhaisteinin vastuuseen ei pitäisi kuulua 5-vuotiaan hoito.
niille ei vastuuta anna mistään?? Varmaan kaikki mammat on ainoita yksihuoltajien lapsia, sen verran pumpuli meininki!
Pumpulissako niitä lapsia pidetään.
Mä hoidin aikanaan viittä alle 6 vuotiasta (kahden eri perheen lapset) yön yli. Ensin harjoittelin erikseen (2-3 lasta kerralla) ja sitten lopulta mulla oli nämä kaikki lapset hoidossa jommankumman perheen kotona (tuttavaperheitä ja kävivät vanhemmat nelistään ulkona). Nuorin taisi olla 3kk, kun ensimmäisen kerran häntä hoidin yli yön.
Mä olin tuolloin 14 vee, kun aloitin nuo hommat.
En mä kokenut sitä minään vastuuasiana... Meillä oli hurjan hauskaa ja mä olin jo tuolloin käynyt ensiapukurssit, joten tiesin kyllä, miten tulee toimia, jos jotain sattuu.
Tosin tietty, tässä on taas se yksilöjuttu... Mä olin käytännössä hoitanut lapsia ihan koko elämäni. Pikkusiskoja, serkkuja... kaikenlaisia naperoita. Eikä tämä ole mikään 70-luvun tarina... tästä ei ole kauaakaan aikaa.
ap:n kaupunkiin illaksi ja jos tarpeen niin hotlaan lähelle korkeintaan yöksi. Tai jos ekat treffit niin ehdottomasti ei yötä.. Siinäpä mies näkee millasta on perheellisen naisen elämä, voit samalla katsoa kiinnostaako vielä sitten. Miten mies voi edes ehdottaa että tulet toiselle paikkakunnalle jos ei ole aikuista lastenhoitajaa?!
Ihan off topic. Et ole siis tavannut miestä koskaan henk. koht.? Ja nyt menisit suoraan hänen luokseen yöksi? Eikö kannattaisi ensiksi tavata jossain neutraalilla maaperällä. Eikö mies voi tulla sinun kaupunkiisi illaksi. Tämän ajan lapset kyllä pärjäävät keskenään.
Ja en ole tavannut miestä livenä vielä koskaan, mutta tarkoitus ei ole yöpyä hänen luonaan, vaan hotellissa kyseisessä kaupungissa. Alkoholia tarkoitus ottaa, joten en voisi ajaa kotiin yötä myöten... Taidan kyllä jättää menemättä, tai sitten en ota mitään ja tulen kotiin yöllä. -ap
saman tien yöpyä yhdessä ja varsinkaan juoda?
Lapsia ei voi mielestäni tuon ikäisinä jättää keskenään.
mukaan vaikka tarkoituksena on ottaa alkoholia?
Ja sinusta se ei ole hyvä ajatus, koska et vielä halua esitellä miestä lapsille, mutta kupittelu ei mielestäsi ole este? Oikeasti?
Ja siis pikkulapsi kotiin yöksi 12- ja 13-vuotiaiden kanssa? Mielestäni tuon ikäiset ei yövy yksin vaikka ei olisi pikkulastakaan vastuulla.
Meillä 15v voi vahtia 7v pikkusisartaan, mutta yöksi en jättäisi edes heitä keskenään.
riippuu tosi paljon lasten "taidoista" ja "kyvyistä" olla yksin.
itse olen 14 vuotiaana hoitanut kaksi vuotiasta veljeäni monesti.
Jos venaa et milloin on hyvä aika aloittaa suhde, ni oot jo haudassa ennen sitä. Mene ja pidä hauskaa, ei ne sun lapset niin toopeja ole etteikö hoida hommia ok. Herravarjele, ei ap ole lähdössä viikoksi ulkomaille!!!
Jos venaa et milloin on hyvä aika aloittaa suhde, ni oot jo haudassa ennen sitä. Mene ja pidä hauskaa, ei ne sun lapset niin toopeja ole etteikö hoida hommia ok. Herravarjele, ei ap ole lähdössä viikoksi ulkomaille!!!
silloin on varmaan parempi tavata eka kertaa ihan selvinpäin ja jos mies on vakavissaan, niin kyllä hän ymmärtää jos nainen ei saman tien jää yöksi. Mitä hirveetä siinä on? tuleehan niitä kertoja tulevan viikonlopun ja haudan välilläkin.
ja yöksi hotelliin.
Tai sitten olette selvinpäin ja menet lasten kera miehen luokse kylään.
Kyllä siinä on miehen nähtävä heti arki ja puhun vankalla kokemuksella nyt.
Ja voisitko aidosti olla rennosti jos jätät lapsesi yöksi yksin kotiin?
Ilta minustakin menisi varmaan hienosti, mutta yö on liikaa varsinkin kun olisit kaukana eli et pääsisi tarpeen tullen kotiisi.
- ja neutraalimmin; nettituttujen kanssa kantsii olla varovainen (vaikka vain siksi että jos jompikumpi ei livenä tykkääkään, niin voi sitten korrekktisti poistua vähäin äänin),
NIin - ja minä siis tapasin aviomieheni netissä :) (tapasimme ensin lounaalla, ihan lyhyesti).
Laita pienenpi mummolle???Kummille?Tädille?En tunne lapsias joten en uskalla kommentoida. Mut itse kyllä olin ton ikäsenä ja paljon nuorempanaki vahtimassa lapsia.Riippuu tosiaan lapsesta tai nuoresta.
ei lasten turvallisuuden kustannuksella. Ei seksin takia ole pakko yöpyä eikä juoda.
aika monipiippuinen juttu. Itse pidän ikärajana 15 vuotta, sen ikäiset ovat kautta aikain lapsia vahtineet. Itsekin olin jo viikon itsekseni siinä iässä, tosin en kenenkään lapsenvahtina.
Mutta että äiti lähtee tapaamaan tuntematonta miestäkin...ihan tarpeeksi kuullut kauhujuttuja näistä. Ja muutenkin, eikö sitä nyt välillä keskittyä niihin lapsiinkin eikä aina juosta äijien perässä...aika säälittävää.
kuinka kypsiä ja hyviä hoitajia pienimmälle.
Vanhemmat saattavat pärjätä jo kahden.
aika monipiippuinen juttu. Itse pidän ikärajana 15 vuotta, sen ikäiset ovat kautta aikain lapsia vahtineet. Itsekin olin jo viikon itsekseni siinä iässä, tosin en kenenkään lapsenvahtina.
Mutta että äiti lähtee tapaamaan tuntematonta miestäkin...ihan tarpeeksi kuullut kauhujuttuja näistä. Ja muutenkin, eikö sitä nyt välillä keskittyä niihin lapsiinkin eikä aina juosta äijien perässä...aika säälittävää.
Mä en nyt ota kantaa siihen, pitäisikö ap:n jättää ne lapset keskenään, vai ei...
Sen sanon, että arveluttavaa on munkin mielestä lähteä jotain nettituttua tuollain tapaamaan, mutta...
Miten tästä ketjusta nyt käy ilmi se, että ap AINA juoksee äijien perässä??????
Kyllä nainen on nainen, vaikka se olisi äiti ja saa kaivata muutakin läheisyyttä kuin sen lapsen haleja!!!!! Ei sillä, etteivät ne lapsen halit olisi niitä parhaita :)
(eikä sillä, että sitä seksiä saa niiden lasten kustannuksella hakea... mutta silti tuo kommentti suututti vähän).
12- ja 13-vuotiaat ovat vielä lapsia. Monessa maassa tuon ikäisen saa juuri ja juuri jättää yksin kotiin päivällä. Saatika että heidän vastuullaan on vielä 5-vuotias! Jos tietäisin, että jollain tutullani on tuon ikäiset lapset keskenään melkein vuorokauden, soittaisin lastensuojeluun. Huh huh. Nyt alusta asti sen uuden miehen kanssa prioriteetit selväksi, lapset ensin ja mies seuraavana! Jos lasten hoito ei onnistu, siirrät tapaamista.
Miten sitten on mahdollista lastenliiton kautta toimia vastaavassa tehtävässä, jos siihen ei ilman lastensuojelun puuttumista pystyisi edes omat sisarukset?
kun äitinsä kävi ulkona. Iltapalaa syötiin, luin kirjoja ja hauskuutin tenavia. Laitoin ajoissa nukkumaan. Aamulla sain aamupalaa ja lähdin kotiin kun serkkujen äiti heräsi.
Mun mielestä 13-vuotias voi hoitaa yön yli, osaahan hän käyttää kännykkää jos hätä tulee.
niille ei vastuuta anna mistään?? Varmaan kaikki mammat on ainoita yksihuoltajien lapsia, sen verran pumpuli meininki!