Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauanko äidin on pakko pitää äitiyslomaa?

Vierailija
22.02.2010 |

Mietin tässä semmoista, että jos miehen firma menee konkurssiin, niin hänen kannattaisi varmaan siinä tapauksessa jäädä "äitiys"lomalle ja minun jatkaa töissä. Kauankohän minun olisi siis pakko pitää töistä vapaata synnytyksen tienoilla?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuuluis mihin kassaan...

Vierailija
22/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempain loppuessa. Ekat neljä kuukautta olisitte ilman tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuuluis mihin kassaan...

Niin, mutta perusosan saa aina. Työttömyyskassaan pitää kuulua aika pitkän aikaa, että ylipäänsä saa ansiosidonnaista vaikka olisi millaiset tulot, joten kannattaa aloittaa vaikka niillä 0-tuloillakin. Ei varmaan ole tarkoitus koko yrittäjyyden aikana elää tuloitta. Tai jos sitten kelpottelee osinkojen kanssa ja ottaa palkkansa siten, niin se on sitten oma häpeä. Ei silloin mielestäni edes tarvitse mitään saadakaan.

Vierailija
24/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- miehellä ei todennäköisesti olisi juurikaan tuloja työttömänä eikä vanhempainvapaalla, koska tulot ovat olleet niin pienet

- minulla olisi mahdollisuus joko 3000 euron palkkaan tai siitä johdettuun äitiysrahaan

- jos olisin minimin pois töistä, ei tarvittaisi sijaisen sijaista (olen itsekin sijainen, määräaikaisessa työsuhteessa)

- mies voisi olla vanhempainvapaalla noin 6 kuukautta, jonka aikana ehtisi etsiä töitä. ja hyvässä lykyssä löytäisi niitä. Sen jälkeen minulla olisi vielä 6 kuukautta määräaikaista jäljellä, jonka jälkeen pääsisin ansiosidonnaiselle

-> minne lapsi puoleksi vuodeksi?

Vai huolehdinko itseni jo solmuun?

ap

Vierailija
25/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kun on ihan karmeaa lähteä töihin parin viikon päästä kun äippäri ja muut lomat on loppu ja viedä 10kk päiväkotiin :-( Tosin on lapselle eri asia, jos isä hoitaa, mutta äidille yhtä hirveää töihinlähtö...

Vierailija
26/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen töihin... Täytyy olla aika rautanen fysiikka ja todella helppo synnytys, että tossa ajassa palautuu ja jaksaa mennä töihin.

Kävin synnyttämässä, olin 3pvä sairaalassa molempien muksujen kanssa. Viikko synnytyksestä ja olin jo tekemässä navetta ja muita hommia. Vuoto loppui kokonaan 2 viikon jälkeen.

Vierailija
27/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tässä kohtaa kantaisi huolta, se on työnantajan murhe. Eiköhän oman toimeentulonne järjestäminen ole tärkeintä.

Vierailija
28/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen töihin... Täytyy olla aika rautanen fysiikka ja todella helppo synnytys, että tossa ajassa palautuu ja jaksaa mennä töihin.

Kävin synnyttämässä, olin 3pvä sairaalassa molempien muksujen kanssa. Viikko synnytyksestä ja olin jo tekemässä navetta ja muita hommia. Vuoto loppui kokonaan 2 viikon jälkeen.

Vierailija
29/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävisin kyllä tarkkaan läpi tuossa tilanteessa, mistä voisi tinkiä. Saat kuitenkin jonkinlaista äippärahaa, ettette nyt ihan tyhjän päälle tipu kuitenkaan. Lapsi on ainutlaatuinen, työpaikkoja kyllä löytyy kun jaksaa kaivaa ja nähdä vaivaa. En kiirehtisi töihin tuossa tilanteessa, vaikka se taloudellisen haasteen toisikin. Käännä vaikka kaikki kivet ympäri, jotta ei tarvitsisi palata töihin noin nopeasti. Pidä edes se äippäloma-aika. Työnantajan etuja on turha murehtia... ei ne sun haudalla tanssi kuitenkaan.

Vierailija
30/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tässä kohtaa kantaisi huolta, se on työnantajan murhe. Eiköhän oman toimeentulonne järjestäminen ole tärkeintä.

Mun logiikalla meillä on turvattu toimeentulo ainakin noin 1,5 vuotta eteenpäin, kun mulla on työ ja sen jälkeen vähintään ansiosidonnainen. Mun tuloilla meidän perhe elää tälläkin hetkellä. Jos miehen firma menee konkurssiin, niin sillä on siitä huolimatta aikaa järjestää itselleen uusi työ ennen kuin minusta tulee työtön.

Eihän siinä ole mitään järkeä, että istutaan molemmat kotona, toinen lähes rahattomana ja toinen puoliksi rahattomana.

ap

Vierailija
31/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi saada peruspäivärahaa (vaikkei saisikaan ansiosidonnaista), kunhan se yritys on lopettu (eli poistettu alv-ym rekistereistä). Eli mies voi jäädä hoitamaan lasta kotiin, jos itse menet töihin. Sitten saisitte myös kotihoidon tuen siihen lisäksi myöhemmin, kun hoidatte lapsen kotona. ja sinulla sitten se sun palkka.

Pääsääntö kuitenkin on, että määräaikaisuus päättyy äitiyslomaan. Oletko selvittänyt, että voit jatkaa sen jälkeen työssäsi? Tai tehdäänkö sulle sitten uusi määräaikainen sopimus synnytyksen ym jälkeen?

Miehen kannattaa kyllä selvittää nuo yrityksen paperit valmiiksi, että pääsee päivärahalle mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
32/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntö kuitenkin on, että määräaikaisuus päättyy äitiyslomaan. Oletko selvittänyt, että voit jatkaa sen jälkeen työssäsi? Tai tehdäänkö sulle sitten uusi määräaikainen sopimus synnytyksen ym jälkeen?

Enkä tiedä mikä on pääsääntö. Mutta sitäpä mä just ajattelin, että saisin ehkä pitää työni, jos olisi mahd. vähän poissa. Kuukauden jos olisin, se vastais suunnilleen kesälomaa.

ap

Vierailija
33/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄÄRÄAIKAISUUS EI PÄÄTY ÄITIYSLOMAAN

Tehyn selvityksen mukaan on erittäin yleistä, että määräaikaisen työntekijän työsuhde

loppuu hänen jäädessään äitiyslomalle.

Määräaikaisen työsopimuksen kestoa ei kuitenkaan lain mukaan saa rajoittaa raskaudesta

tai perhevapaan käytöstä johtuvista syistä. Määräaikaista työsopimusta ei myöskään saa

jättää uusimatta työntekijän raskauden vuoksi, jos työn tarve jatkuu.

Jos määräaikaisuuden perusteena on esimerkiksi sijaisuus, raskaana olevan sijaisen

palvelussuhteen tulee kestää koko sijaistettavan henkilön poissaolon ajan. Sijaisen

määräaikaista työsuhdetta ei siis saa päättää hänen jäädessään äitiyslomalle, vaan

sijaiselle tulisi hankkia sijainen.

Vierailija
34/35 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hoitoalalla? Palkka oli ainakin jotain 3000 tai yli?

Vierailija
35/35 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen vielä sairaalassa.

Mitenhän työnantaja suhtautuu noin lyhyeen äitiyslomaan..? Aika riskin ottavat, koska et tule sovitusti töihin, jos kaikki ei menekään ihan nappiin. Ja saako sitä tuollaisessa tilanteessa edes sairaslomaa, kun äippärahakausi on kesken. Lääkärit saattavat suhtaua aika nuivasti ja voi varautua kyllä selittämään.

En ymmärrä miksi jankkaat koko ajan, että istutte molemmat kotona ja mies ilman tuloja. Eihän miehesi voi imettää, joten sinun kotona ololle on vankat perusteet.

Miehesi saa työttömyyskorvausta, siihen on jokainen suomessa oikeutettu, jopa ulkolainen työvoima. Ansiosidonnaista ei varmaan saa, jos ei mihinkään kassaan kuulu, mutta perusosan kylläkin. Se plus sinun äippärahasi on varmasti saman verran kuin bruttopalkkasi, millä summalla sanojesi mukaan nytkin elätte. Jos miehelläsi siis oikeasti ei ole tuloja.