Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiäiset karmea tilaisuus!

Vierailija
19.02.2010 |

Kävin taannoin sukulaispojan ristiäisissä ja mietin, kuinka absurdi koko tilanne oli: aikuiset ihmiset ryhmittyivät vauvan ympärille yhden johdolla. Tämä yksi hoki aivan tohkeissaan keksittyä tarinaansa ja esitettiin rituaaleja, joissa mukana vesi, tuli, kukat ja laulut, joissa vahvistettiin yhteisöä uskomaan samaan tarinaan.

Pieni vauva ei tiennyt, mihin porukkaan tuli "liitetyksi" ilman omaa lupaansa ja itki, kun lähellä olevat aikuiset leikkivät rituaalejaan ja sopottivat yhteen ääneen ulkoaopeteltuja loruja.

Sitten juotiin kahvia ja syötiin ruokaa, kuten kunnon bakkanaaleihin kuuluukin.

Tuntui jotenkin hullulta - nykyihmiset!? (Ja joo, olen itsekin tullut vauvana kastetuksi. Silti tuntui koko näytös aika pahalta.)

Kommentit (236)

Vierailija
21/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole ikinä mahdollisuutta tutustua Jumalan armoon ja nimeltäkutsuun? Huis helvettiin vaan, koko pakanasakki! Onneksi MEILLÄ on matkaliput taivaaseen muiden samanlaisten kanssa harppua soittelemaan ja teetä hörppimään. huh, huh!

rituaalitkin. Olen liian laiska niitä muuttamaan. Saa asiasta innostuneemmat hösätä edellä.

Mutta samaa mieltä olen tuosta, että Jumala tuntuu olevan omituisen rasistinen olento. Eikö teitä uskovaiset häiritse tämä ollenkaan, että jos jumala on niin korkeatasoinen olento, miksi vain valkoinen mies saa nauttia tilaisuudesta pelastua? Jotenkin nämä on niin älyttömiä juttuja, kun rupeaa tosissaan miettimään. Uskontoon kasvaneena noi menee tavallaan ihan automaattina läpi eikä niitä tule kyseenalaistaneeksi. Mutta jos vähänkään miettii, tulee mieleen iso HMMMM.

Vierailija
22/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oltiin viikonloppuna sellaisessa. Vanhemmat - oikeat pakanoiden papanat - olivat muka niin pyhinä siinä, tukat kammattuina rukoilemassa ja virsiäkin väänsivät. Nauratti, kun isä on muutenkin oikea syntisäkki, dokaa ja käy vieraissa, ja siinä sekin oli tilaisuudessa puhtaana kuin porsas. Äiti oli miettinyt lähinnä ulkonäköään ja pönötti iltapuku päällään, lauloi virsiä kovaa kuin karaokeillassa. Yleensä eivät välitä moisista uskisjutuista pennin vertaa. Näin se tapauskovaisuus kukkii :)

Pappi heitti läpän lonkalta kuin kone, olikin jo eläkeäijä. Ja kaikki kiemurtelivat vaivautuneena ja odottelivat kaffetta ja pullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole ikinä mahdollisuutta tutustua Jumalan armoon ja nimeltäkutsuun? Huis helvettiin vaan, koko pakanasakki! Onneksi MEILLÄ on matkaliput taivaaseen muiden samanlaisten kanssa harppua soittelemaan ja teetä hörppimään. huh, huh!

rituaalitkin. Olen liian laiska niitä muuttamaan. Saa asiasta innostuneemmat hösätä edellä. Mutta samaa mieltä olen tuosta, että Jumala tuntuu olevan omituisen rasistinen olento. Eikö teitä uskovaiset häiritse tämä ollenkaan, että jos jumala on niin korkeatasoinen olento, miksi vain valkoinen mies saa nauttia tilaisuudesta pelastua? Jotenkin nämä on niin älyttömiä juttuja, kun rupeaa tosissaan miettimään. Uskontoon kasvaneena noi menee tavallaan ihan automaattina läpi eikä niitä tule kyseenalaistaneeksi. Mutta jos vähänkään miettii, tulee mieleen iso HMMMM.

koskaan kuullut lähetyskäskystä ja lähetystyöstä?

Vierailija
24/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan kuullut lähetyskäskystä ja lähetystyöstä?

on viimeisen 2000 vuoden aikana passitettu helvettiin vain siitä syystä, että ovat syntyneet väärän värisinä ja väärään maanosaan eivätkä ole suostuneet tuosta vaan luopumasta omasta kulttuuristaan, jos ylipäänsä ovat edes saaneet siihen tilaisuutta (kuten ylivoimaisesti suurin osa ei edes ole)? Ajatus on oikeasti ihan älytön.. Että rakastava Jumala, niin jättimäinen että pystyy luomaan avaruuden ja miljardit auringot ja galaksit, olisi niin pikkumainen olento.

Vierailija
25/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus oli lähi-itäläinen.

Lat-Amerikassa Jeesus kuvataan lattarina.

Jeesus sanoi:

Ei ole miestä, eikä naista, ei kreikkalaista eikä juutalaista minun nimessäni...

Eli pelastava usko kohdistuu kaikkiin.

Ja tosiaan suurin osa maailman kristityistä asuu afrikassa. Eritreassa sijaistee myös maailman vanhin seurakunta, koptit.

Vierailija
26/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko 2,1 miljardia

Islam 1,3 miljardia

Hindulaisuus 900 miljoonaa

Kiinan perinteiset uskonnot 394 miljoonaa

Buddhalaisuus noin 376 miljoonaa

Šamanismi, alkuperäiskansojen uskonnot 300 miljoonaa

Afrikan perinteiset uskonnot 100 miljoonaa

Sikhiläisyys noin 23 miljoonaa

Juutalaisuus noin 13–15 miljoonaa

Mormonit noin 13 miljoonaa.

Vierailija
27/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alkuihmiset, muinaiset egyptiläiset, sumerit, jääkauden porukat, antiikin kreikkalaiset ja -roomalaiset ennen vuotta 0.

Hehe, kyllä on tosiaankin outo keksintö tuo uskonto, kiitos ap hyvästä aloituksesta.

Vierailija
28/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinusko 2,1 miljardia

Aika pieni, nykyään. Että kyllä on helvetissä ahdasta!

Vierailija
29/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen samaa mieltä ap:n kanssa. Olen ollut kerran elämässäni ristiäisissä (kaverini eivät juuri kirkkoon kuulu), olin 19-vuotias ja muistan ajatelleeni että se oli hirveä, tekopyhä tilaisuus enkä ikimaailmassa halua tuleville lapsilleni sellaista. Eikä tarvinnut sitten järjestääkään :)

Vierailija
30/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse len aina pitänyt ristiäisiä kauniina tilaisuuksina, jossa lapsesta tulee Jumalan lapsi.

Ja- yllätys teille ateistit- en ole mikään hyper harras uskovainen, en ahkera kirkossa kävijä tms. Uskon toki Jumalaan ja Jeesukseen, mutta mikään seurakunta aktiivi en ole.

Olen perheestä, jossa ei juuri uskontoasioita käsitelty, mutta itse olen löytänyt uskon oman pohdinnan kautta. Lapsille opetan iltarukouksen ja puhun uskonnosta, jos heillä on siitä kysyttävää. Kerron myös, että kaikki ihmiset eivät usko Jumalaan ja että heidän mielestään uskonnot ovat satua.

Useat ateistit pitävät itseään vapaamielisinä ja luulevat, että he antavat lapsilleen mahdollisuuden valita asiat. Mutta ateisimi on itseasiassa yksi ahdasmielisimmistä uskonnoista, mitä olen tavannut. Ei ole mitään valinnan mahdollisuutta, jos kaikki uskonnot suljetaan pois. On vain yksi ja ainoa pyhä uskonnottomuus.

Vierailija
31/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki alkuihmiset, muinaiset egyptiläiset, sumerit, jääkauden porukat, antiikin kreikkalaiset ja -roomalaiset ennen vuotta 0. Hehe, kyllä on tosiaankin outo keksintö tuo uskonto, kiitos ap hyvästä aloituksesta.

tuli mielestäni ihan tylsä ketju, kun ristiäisistä siirryttiinkin afrikkalaisten helvettiin joutumiseen.

Vierailija
32/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskominen on jumalalle NIIN tärkeää, niin miksei kaikilla maailman kansoilla ole yhtäläistä oikeutta pelastumiseen? Ovatko kiinalaiset jumalalle vähemmän arvokkaita vai mistä tässä kiikastaa? On turha väittää että kaikilla kansoilla on samat edellytykset, vaikka joku lähetyssaarnaja roikkuiskin nurkilla.

Vierailija
33/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

...tällä palstalla saa kertoa mielipiteitään? Eikö se ole koko palstan tarkoitus? t. Se, jonka lapsen nimiäisiin joku jätti tulematta. ps. Minä ymmärrän ap:ta hyvin, ja hän varmaan hakikin tukea mielipiteelleen täältä.

[/quote]

Eikö sinusta tuntuisi pahalta, jos teidän tapojanne ja juhlianne haukuttaisiin tulla tavalla?

[/quote]

Palstan tyyli on tämä suoraan puhuminen. Eikä muutenkaan tunnu pahalta vieraiden ihmisten mielipiteet. Kiva kuulla asioita sellaisista näkökulmista, mitä muuten ei tule tietoon.

Vierailija
34/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en halunnut kastaa vauvaani tavan vuoksi, kuten minut on kastettu. Miksi liittyä järjestöön, josta on ihan sama, kuuluuko siihen? Perinteitä on monia, esim. laskiaisperinne tai vapun juhlinta. Pidimme nimiäiset, mistä vauvan hihhuli-täti suuttui niin paljon, että boikotoi juhlaamme. Eipä tule tuo täti saamaan kutsua vauvamme yo-juhliin sitten joskus. Tämä ehkä oikeuttaa meidänkin perheen olemaan olematta läsnä tädin vauvan ristiäisissä. /i]

Toisille on tärkeää, kuulua kirkkoon, pitää vauvalle ristiäiset, päästä ripille, mennä kirkossa naimisiin..

Sinulle kuulostaa olevan tärkeää, että lapsesta tulee ylioppilas, kun nyt jo moisia mietit, kuka kutsutaan lapsen yö-juhliin..Entäs jos lapsi ei halua lukioon, ja kirjoittaa yo:ksi? Ihan naurettava ajatus sekin, että ylioppilaat on jotenkin parempia ihmisiä kuin muut..

Ja tuskin vauvan täti, jota hihhuliksi haukut, edes haluaa teitä vauvansa ristiäisiin, ettehän te usko asiaan.

Vierailija
35/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikahan on siinä että päätätte lapsen puolesta.

Kirkosta eroaminen on kuitenkin helpompaa kuin siihen liittyminen.

Pitäisikö siis vauva liittää varmuuden vuoksi kokoomusnuoriin, partiolaisiin ja kaupan päälle vielä uusinatsijärjestöön, koska emmehän voi päättää lapsen puolesta, ettei hän ole tällaisten jäsen?

:D

Vierailija
36/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskominen on jumalalle NIIN tärkeää, niin miksei kaikilla maailman kansoilla ole yhtäläistä oikeutta pelastumiseen? Ovatko kiinalaiset jumalalle vähemmän arvokkaita vai mistä tässä kiikastaa? On turha väittää että kaikilla kansoilla on samat edellytykset, vaikka joku lähetyssaarnaja roikkuiskin nurkilla.

Itse en usko taivaaseen, helvettiin, jälleensyntymiseen tai mihinkään muuhunkaan yliluonnolliseen. Ihmettelen silti, miten toiset voivat pitää itseään pelastettuina ja toisia kadotettuina. Oma näkemykseni on ainakin tasa-arvoinen: jokaisella meistä on käytössä vain yksi elämä.

Vierailija
37/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että asiasta keskustellaan! Vanhojen tapojen kyseenalaistaminen ja tuulettaminen tekee hyvää. Jos ne kyseenalaistamisen jälkeenkin todetaan yhä hyviksi ja toimiviksi, niitä kannattaa tietysti jatkaa! Mielestäni traditioiden jatkaminen ainoastaan perinteen vuoksi on järjetöntä.

Vierailija
38/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi kuulostaa kivemmalta porukalta?

Taivas: pilven päällä hempeästi hymyillen harppua sormeilemassa mm. George W. Bush, bible beltin hillbillyt, isi Bush, katolilaiset pedofiilipapit (jos ovat vaan katuneet), joukko vankilassa parannuksen tehneita murhaajia, Espanjan inkvisition porukat, kreationistit, puritanistit, noitien vainoajat sekä joukko pohjois-suomalaisia suurperheellisiä

Helvetti: tosikuumat kotibileet, metalli raikaa, ilotulitukset paukkuvat ja marisätkät käryävät mm. seuraavien suupielissä: 80 % maailman rock-muusikoista, todennäköisesti lähimmät perheenjäsenesi, Bill Clinton, sekalainen joukkio superälykkäitä filosofeja, tiedemiehiä (ja -naisia) ja vapaa-ajattelijoita sekä kaikki coolit muinaiset egyptiläiset (moikkaa tutankhamonia!, Biletä kuin barbaari!), syntiset roomalaiset, mystiset intiaaniheimot... Ok, muutaman Talebani ja diktaattori ehkä vähän tunnelmaa pilaamassa, mutta hei... Kurt Cobain!

Vierailija
39/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on lähettänyt poikansa maailmaan pelastaakseen koko ihmiskunnan. Jumala haluaa että kaikki pääsevät taivaaseen, ehtona on vain se, että uskoo.

Ihminen ei halua uskoa, hän ei koe tarvitsevansa uskoa. Hän itse ottaa eron Jumalasta. Miksi Jumalan pitäisi pelastaa ihminen, joka tietoisesti on kääntänyt selkänsä Jumalan kädenojennukselle? Valintahan on ihmisen, ei Jumalan. Miksi siis syyttää Jumalaa tai uskovia siitä, että ei itse usko?

Vierailija
40/236 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko edes yhtään ateistia?

Ateismi ei ole yksi kaiken kattava aatesuunta, vaan joukko hyvin erilaisia ihmisiä, jotka eivät usko jumalaan. Ja me myöskin kerromme lapsillemme, että monet ihmiset uskovat erilaisiin jumaluuksiin, mutta me emme.

Ja miksi sitten menemme ristiäisiin? No siksi, että Suomi on niin läpeensä kristillinen maa. Omassa suvussani ja miehen suvussa uskovaisuuden aste vaihtelee hyvinkin hartaasta "raamatulla päähän" uskosta uskonnoille jopa hieman vihamieliseen ateismiin. Lisäksi ovat muut läheiset, ystävät, perhetutut jne, joilla on omat uskomusmaailmansa.

Kaikki nämä ovat ihmisiä, joiden kanssa ollaan jatkuvasti tekemisissä, joiden kanssa ollaan läheisiä. Uskovat perheenjäsenemme haluavat meidät jakamaan elämänsä tärkeät tapahtumat, ja me haluamme olla niissä osallisia. Siksi me osallistumme heidän ristiäisiinsä ja kirkkohäihinsä ja he osallistuvat meidän nimiäisjuhliin ja maistraattivihkimisiimme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän