Ristiäiset karmea tilaisuus!
Kävin taannoin sukulaispojan ristiäisissä ja mietin, kuinka absurdi koko tilanne oli: aikuiset ihmiset ryhmittyivät vauvan ympärille yhden johdolla. Tämä yksi hoki aivan tohkeissaan keksittyä tarinaansa ja esitettiin rituaaleja, joissa mukana vesi, tuli, kukat ja laulut, joissa vahvistettiin yhteisöä uskomaan samaan tarinaan.
Pieni vauva ei tiennyt, mihin porukkaan tuli "liitetyksi" ilman omaa lupaansa ja itki, kun lähellä olevat aikuiset leikkivät rituaalejaan ja sopottivat yhteen ääneen ulkoaopeteltuja loruja.
Sitten juotiin kahvia ja syötiin ruokaa, kuten kunnon bakkanaaleihin kuuluukin.
Tuntui jotenkin hullulta - nykyihmiset!? (Ja joo, olen itsekin tullut vauvana kastetuksi. Silti tuntui koko näytös aika pahalta.)
Kommentit (236)
Suurin osa ihmisistä kaipaa arvopohjaa elämälleen. Kielteisesti ainoastan kristinuskoon suhtautuminen on niin kovin naivia ja epäloogista.
Ateismi ei tarkoita kielteistä suhtautumista kristinuskoon, ainoastaan sitä, ettei usko jumaliin. Ateistille kaikki jumaliin uskovat uskonnot ovat samalla viivalla.
Se, että Suomessa vastustetaan kristinuskon valta-asemaa johtuu vain siitä, että ainoastaan kristinuskolla on valta-asema.
Samalla puhutaan tasa-arvosta, mutta se tarkoittaa, että siinä hierarkiassa ateismi on korkeimmalla, muut uskonnot sen jälkeen ja viimeiseksi kaikki, mikä viittaa kristinuskoon.
Voisitko mainita esimerkkejä, jossa uskonnoton on "tasa-arvoisempi" kuin muut? Esim. tilanteita, joissa valtio tai kunta suosii uskonnotonta?
Tai esimerkkejä asioista, joita uskonnottomat ajavat, jotka tekisivät uskonnottomuudesta etuoikeutetumpaa kuin muut vakamukset?
Ja ennenkuin lankeat loogiseen päättelyvirheeseen kevätjuhlan suvivirsi-argumenteillasi, niin muistuttaisin, että tuon "edun" pitää koskea ainoastaan uskonnottomia.
joo samasta asiasta on kysymys. Ihan yhtä lailla, kun pidät lastasi kädestä kulkiessanne kaupungilla, muistutat häntä pedofiilien ja kidnappaajien olemassaolosta. Siihenhän äidinkin valta perustuu..
Vain jos pistät lapsesi toistamaan mantraa tyyliin "Pidän äidin kädestä kiinni, ettei pedofiili minua veisi", eihän lapsi toki muuten sellaisia ajattelisi.
tässä ole sanottukaan, että ateistit olisivat ryhmänä yhteiskunnassa "tasa-arvoisempia", kuin muut, vaan yksittäisistä henkilöistä, jotka nostavat itsensä uskovien yläpuolelle kommenteillaan.
joo samasta asiasta on kysymys. Ihan yhtä lailla, kun pidät lastasi kädestä kulkiessanne kaupungilla, muistutat häntä pedofiilien ja kidnappaajien olemassaolosta. Siihenhän äidinkin valta perustuu..
Vain jos pistät lapsesi toistamaan mantraa tyyliin "Pidän äidin kädestä kiinni, ettei pedofiili minua veisi", eihän lapsi toki muuten sellaisia ajattelisi.
ole koskaan kertonut lapsellesi, miksi on tärkeää pitää ihmisvilinässä äitiä kädestä? Etkö muistuta lasta, jos hän ei haluakaan pitää kädestäsi kiinni? Lapselle se rukous on loru, ei hän aina ajattele kuolemaa sen aikana.
tässä ole sanottukaan, että ateistit olisivat ryhmänä yhteiskunnassa "tasa-arvoisempia", kuin muut, vaan yksittäisistä henkilöistä, jotka nostavat itsensä uskovien yläpuolelle kommenteillaan.
... määritelmä sulla tasa-arvolle.
Moniko ateisti on esim. esittänyt, että ateisteilla on parempi moraali kuin uskovaisilla?
Kaikille lienee selvää, mikä on se ryhmä, joka nostaa itseään muita ylemmäksi.
ole koskaan kertonut lapsellesi, miksi on tärkeää pitää ihmisvilinässä äitiä kädestä? Etkö muistuta lasta, jos hän ei haluakaan pitää kädestäsi kiinni? Lapselle se rukous on loru, ei hän aina ajattele kuolemaa sen aikana.
vielä jatkan.
Eihän tuossa rukouksessa edelleenkään puhuta helvettiin joutumisesta, ihan samalla tavalla, kuten et sinäkään joka kerta sano ääneen, että pedofiili voi viedä. Jos sinun logiikallasi "taivaaseen ota tykösi" tarkoittaa samaa, kuin "älä syökse minua helvettiin", ihan yhtä lailla äidin kädestä irrottamisen kieltäminen tarkoittaa samaa, kuin pedofiileilla uhkaaminen.
etten ole koskaan kertonut lapselle, että kädestä täytyy pitää kiinni, jottei häntä joku nappaisi mukaansa.
Olenko nyt huono vanhempi?
Olen kyllä sanonut, että tien reunassa pitää kävellä, ettei jää auton alle. Unohdin tosin mainita, että auton ohiajaessa pitää mennä kyyryyn, jottei autossa olevat jengiläiset osu aseillaan häneen.
... määritelmä sulla tasa-arvolle.
Moniko ateisti on esim. esittänyt, että ateisteilla on parempi moraali kuin uskovaisilla?
Kaikille lienee selvää, mikä on se ryhmä, joka nostaa itseään muita ylemmäksi.
Ateistit jaksavat aina korostaa itseään, mutta hyvin heikoin argumentein
Eihän tuossa rukouksessa edelleenkään puhuta helvettiin joutumisesta, ihan samalla tavalla, kuten et sinäkään joka kerta sano ääneen, että pedofiili voi viedä. Jos sinun logiikallasi "taivaaseen ota tykösi" tarkoittaa samaa, kuin "älä syökse minua helvettiin", ihan yhtä lailla äidin kädestä irrottamisen kieltäminen tarkoittaa samaa, kuin pedofiileilla uhkaaminen.
Homma toimii niin kauan kun lapsi ei asiaa ajattele.
Mutta mitä vastaat, kun hän kysyy "Mitä minulle käy, jos Jeesus ei ota minua taivaaseen? Miksi sitä pitää pyytää, eikö hän muuten ota?".
Kuinka moni lapsi pelkää jossain vaiheessa nukahtamista, kun miettii "jossen nousekaan aamulla?".
Ei varmaan kaikille lapsille tuosta tule mitään ongelmaa, mutta joillekin tulee. Miksi tuollaista sitten pitää toistaa joka ilta? Ainiin, se on perinne.
... määritelmä sulla tasa-arvolle. Moniko ateisti on esim. esittänyt, että ateisteilla on parempi moraali kuin uskovaisilla? Kaikille lienee selvää, mikä on se ryhmä, joka nostaa itseään muita ylemmäksi.
tässä on nostanut ketään muita ylemmäksi. Sinä ja muut ateistit tässäkin ketjussa ovat naureskelleet uskoville ja yleensäkin aletaan vetämään tieteellisiä faktoja kehiin ja pidetään uskovia idiootteina, jotka uskovat satuhahmoihin. Harvemmin täällä aloitetaan ketjuja, joiden aiheena on "miksi ateistit eivät usko", mutta noita "miten jotkut uskovat tosissaan satuhahmoihin"-aloituksia näkee viikottain..
... muutama mehevä esimerkki?
Kuka maksaa ja hoitaa hautapaikan? Vai tuhkaatteko ja heitätte mereen?
Homma toimii niin kauan kun lapsi ei asiaa ajattele. Mutta mitä vastaat, kun hän kysyy "Mitä minulle käy, jos Jeesus ei ota minua taivaaseen? Miksi sitä pitää pyytää, eikö hän muuten ota?". Kuinka moni lapsi pelkää jossain vaiheessa nukahtamista, kun miettii "jossen nousekaan aamulla?". Ei varmaan kaikille lapsille tuosta tule mitään ongelmaa, mutta joillekin tulee. Miksi tuollaista sitten pitää toistaa joka ilta? Ainiin, se on perinne.
miksi sinä saat kärjistää, mutta minä en..?
Ja minä en oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla "jos Jeesus ei ota minua taivaaseen" ja "miksi pitää pyytää". Miksi lapsi sellaista miettisi? Silloin sanoisin, että ottaa tietysti taivaaseen, vaikkei joka ilta pyytäisikään. Voihan lapsi pyytää joka ilta vaikka hyvänyönsuukkoakin. Miksi hän alkaisi miettimään, saako hän hyvänyönsuukkoa, jos ei pyydäkään saati sitten alkaisi miettimään, saako hyvänyönsuukon tilalta kenties selkäsaunan, jos ei muistakaan pyytää?
JOS Raamattu on totta, uskot ja pääset Taivaaseen, olet varmaan elänyt ihan hienon elämän myös maan päällä, tai ainakaan et uskon takia ole voinut huonosti. Joka tapauksessa hienoa.
Jos tässä tapauksessa et usko, et ole saanut samanlaista lohtua kuin vain uskosta voi saada.
JOS Raamattu ei ole totta ja olet silti uskonut, olet saanut lohtua jne, silloin olet silti elänyt hyvän elämän ja saanut lohtua uskostasi. Elämäsi silloin päättyy kuolemaan, mutta maanpääällisessä elämässäsi ET OLE MENETTÄNYT MITÄÄN USKOESSASI
JOS Raamattu on totta, uskot ja pääset Taivaaseen, olet varmaan elänyt ihan hienon elämän myös maan päällä, tai ainakaan et uskon takia ole voinut huonosti. Joka tapauksessa hienoa.
Jos tässä tapauksessa et usko, et ole saanut samanlaista lohtua kuin vain uskosta voi saada.JOS Raamattu ei ole totta ja olet silti uskonut, olet saanut lohtua jne, silloin olet silti elänyt hyvän elämän ja saanut lohtua uskostasi. Elämäsi silloin päättyy kuolemaan, mutta maanpääällisessä elämässäsi ET OLE MENETTÄNYT MITÄÄN USKOESSASI
... muutama mehevä esimerkki?
tuosta kun lukee vain tämänkin ketjun alkupäätä.
Kuka tässä on nostanut ketään muita ylemmäksi.
.. ketjusta poimittu ylemmäksi nosto:
- vain Jumalaan uskovat pääsevät taivaaseen
- tulee Jumalan lapsi (eli jotain erikoista ja tärkeää)
- ateismi on fundamentalistisin uskonto
Sinä ja muut ateistit tässäkin ketjussa ovat naureskelleet uskoville ja yleensäkin aletaan vetämään tieteellisiä faktoja kehiin ja pidetään uskovia idiootteina, jotka uskovat satuhahmoihin.
En ota vastuuta muiden "ateistien" puheista. Mutta kysynpä kuitenkin millaisena sinä pidät henkilöä joka:
- uskoo rukouksen parantavan lapsensa, joka on kuolemassa diabetekseen
- uskoo ihmisuhrin olevan tarpeellinen joka päivä, jotta aurinko nousisi
- uskoo seksin neitsyen kanssa parantavan AIDSin
- uskoo ettei naisella ole sielua laisinkaan
- uskoo ulkoavarauuden olioiden pelastavan heidän sielunsa jos he tekevät joukkoitsemurhan
- uskoo elävänsä ikuisesti
Toivottavasti et pidä omia uskomuksiasi mitenkään parempina kuin edellämainittuja, koska kaikki uskomuksethan ovat tasa-arvoisia, eikö totta?
Harvemmin täällä aloitetaan ketjuja, joiden aiheena on "miksi ateistit eivät usko", mutta noita "miten jotkut uskovat tosissaan satuhahmoihin"-aloituksia näkee viikottain..
Harvemmin aloitetaan keskustelua myöskään siitä, miksi ihmiset eivät usko ufoihin/kummituksiin/zombeihin/kirouksiin/telepatiaan jne.
etten ole koskaan kertonut lapselle, että kädestä täytyy pitää kiinni, jottei häntä joku nappaisi mukaansa. Olenko nyt huono vanhempi? Olen kyllä sanonut, että tien reunassa pitää kävellä, ettei jää auton alle. Unohdin tosin mainita, että auton ohiajaessa pitää mennä kyyryyn, jottei autossa olevat jengiläiset osu aseillaan häneen.
ja kuinka moni on kertonut lapselle, että jos ei jumala ota taivaaseen, joutuu helvettiin. En minä ainakaan. Olenko nyt huono kristitty?