Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en ymmärrä tuota sotaveteraanien ihannointia

Vierailija
16.02.2010 |

Miksi ihmeessä? nehän meni kaikki sinne pakon edessä, ei kukaan halunnut sinne. Mutta vaihtoehtoja oli tasan kaksi joko menet taikka saat luodin päähäsi.

Osa näistä raukoista uhrattiin Natsi-Saksan puolesta. Jos saksa olisi sodan voittanut, meitäkään ei ilmeisesti edes olisi. Hitlerhän piti suomalaista rotua epäpuhtaana.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä ei haluta myöntää. Yleisesityksissä on helppo ohittaa vaikeat asiat, ikään kuin hieman pääasian vierestä menevinä.

Toisaalta ymmärrän, koska kyse on aika vaikeista asioista hyväksyä. Saksalaiset ovat joutuneet tämän läpikäymään ja tosi vaikeaa on ollut monien lapsille tai lastenlapsille hyväksyä se, että ukki tai mummo on nuoruudessaan kannattanut natsismia. Suomessakin sisällissodan jälkeen oli erittäin oikeistolainen henki ja se oli siihen aikaan, siinä maailmassa, varmaan oikeaksi koettu aatemaailma. Sotien jälkeen tilanne muuttui, eikä varmaan kauheasti huvittanut huudella entisistä aatteistaan. Aseveli-saksalaisten tekemien kauheuksien paljastuminen oli varmaan myös kova pala monille. En usko, että sellaista kovinkaan moni uskoi tai edes osasi kuvitella.

60- ja 70-luvuilla veteraanien omat lapset kapinoivat vanhempiensa aatemaailmaa vastaan. Silloin vasemmistolaiset aatteet olivat vallalla. Nyt on vaaka taas kallistunut toiselle puolelle, omien vanhempien vasemmistokiihkoilu vaikuttaa ehkä typerältä ja halveksittavalta tässä ajassa. Omien vanhempiensa virheet on helppo havaita ja parjata niitä, mutta yhden sukupolven yli katsoessa virheet hämärtyvät, kun onkin kyse ihmisistä, joita ei todella tunne.

Vierailija
42/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla haluttu mm. hedelmällisempää maata, hyviä meriyhteyksiä ja luonnonvaroja valloittamalla lisää maata :p

Veteraaneja muistetaan ja ihannoidaan Suomen puolustamisesta. Kumminkin ne samat veteraanit myös kävivät valloitussotaa. Olisivat menneet varmaan Kuolan niemimaalle asti ja ties minne, jos eivät olisi sattuneet häviämään sotaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat menneet varmaan Kuolan niemimaalle asti ja ties minne, jos eivät olisi sattuneet häviämään sotaa.

Vierailija
44/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän kirjoituksiasi vaikka et itse ehkä tajua miten tyhmän kuvan annat itsestäsi. Se ei ole väkivallan ihannointia millään muotoa että kunnioitamme tätä vaikean ajan sukupolvea. Väkivallan ihannointia on kun annat lastesi katsoa töllöstä vaikka mitä ja annat heidän pelata sairaita sotapelejä. Oletko miettinyt sitä?

Vierailija
45/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän kirjoituksiasi vaikka et itse ehkä tajua miten tyhmän kuvan annat itsestäsi. Se ei ole väkivallan ihannointia millään muotoa että kunnioitamme tätä vaikean ajan sukupolvea. Väkivallan ihannointia on kun annat lastesi katsoa töllöstä vaikka mitä ja annat heidän pelata sairaita sotapelejä. Oletko miettinyt sitä?

Minä olen pasifisti ja meillä ei todellakaan katsella mitään väkivalta leffoja eikä pelata muitakaan pelejä netissä. Lapsella on terveet harrastukset.

Lapselle opetetaan terveet, muita ja muidenkin oikeuksia kunnioittavat arvot.

Minä en todellakaan halua että lapseni kokee mitä sellaista traumatisoivaa minkä minä olen itse saanut kokea.

ap.

Vierailija
46/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan ajatellut, että kunnioittaisin heitä jostakin VALINNASTA, jonka tekivät. Tottekai se oli pakko ja velvollisuus isänmaata kohtaan. He ovat uhranneet 5 vuotta nuoruudestaa ja elämästään surkeissa ja traumaattisisa olosuhteissa , säilyttäen toivon huomisesta vaikka läheisiä ja ystäviä on kuollut vieressä. He ovat hoitaneet sen pakkonsa ja velvollisúutensa, eivätkä ole karanneet mihinkään.

Kun he palasivat rintamalta, he aloittivat elämänsä tyhjästä. Isäni oli yksi heistä. Koulu jäi sotaan lähtiessä kesken. Nälkä odotti kotona. Hihat vaan heilumaan ja töihin. Sotatraumoista ei puhuttu. Oli kyettävä töihin, opiskelemaan, perhettä perustamaan ja rakentamaan pienellä palkalla tämä hyvinvointiyhteiskunta. Sillä ikäpolvella oli yhteishenkeä ja yhteisvastuuta. Pidettiin itsestään selvänä, että kaikkien hyväksi työtä on tehtävä niin paljon kuin pystyy, että saadaan kaikille lapsille peruskoulutus, tiet ja kulkuyhteydet, sairaalat yms rakennettua ja puoli miljoonaa evakkoa oman elämän syrjään kiinni. Nykyään vaan pohditaan omaa palkkakuittia ja oman kodin varustetasoa. Huonompiosasten ajattelu on ihan out. Sääli!

Minusta sotaveteraanipolven ponnistelut ja arvot ovat siis kunnioittamisen arvoisia.

Vierailija
47/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä olen pasifisti ja meillä ei todellakaan katsella mitään väkivalta leffoja eikä pelata muitakaan pelejä netissä. ..Minä en todellakaan halua että lapseni kokee mitä sellaista traumatisoivaa minkä minä olen itse saanut kokea."

Vierailija
48/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muita tärkeitä henkilöitä kunnioiteta yhtälailla,miksi vain sodan miehet saavat kissanpäivät? sinne oli mentävä halusit tai et,oli pakko! moni ei varmasti halunnut. ja s eoli tuuria että voitimme. miksi siitä pitää vuosien rahoituksia järjestää,kuolisivat jo pois

Vierailija
49/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olisivat menneet varmaan Kuolan niemimaalle asti ja ties minne, jos eivät olisi sattuneet häviämään sotaa."

Noniin, nyt on taas asiantuntijat asialla. Suomalaiset eivät hyökänneet eivät hyökänneet Hitlerin käskystä niin pitkälle kuin tämä halusi.

Jatkosodan aikana Suomen johtajat syystä tai toisesta päättivät olla auttamatta Saksaa valtaamaan Pietaria. Jos Suomi olisi auttanut Saksaa valtaamaan Pietarin (joka oli täysin mahdollista) niin Saksan joukkoja olisi vapautunut merkittävä määrä esimerkiksi Moskovan suunnalle, jossa Saksan voimat loppuivat kesken Moskovan raitiovaunupysäkille.

Toinen ratkaisevan tärkeä päätös oli, ettei Suomi valtaa Sorokkaa (joka olisi ollut täysin mahdollista). Sorokan valloitussuunnitelma oli jo tehty pätevien kenraalien toimesta ja siihen olisi ollut riittävästi joukkoja olemassa - vaan Suomen johto päätti, ettei Sorokkaa vallata.

Sorokan valtaus olisi katkaissut USAn valtavan materiaaliavun Venäjälle Muurmanskin kautta. Jo pelkästään Sorokan valtaus olisi voinut muuttaa sodan kulun täydellisesti.

Jos Suomi olisi mennyt saksalaisten suunnitelmien mukaan niin neukut olisivat olleet vaikeuksissa tietyillä rintamilla ja sota olisi voinut kääntyä saksan eduksi. Mutta Suomi korosti käyvänsä erillissotaa, ja haki rauhaa siinä vaiheessa kun Saksa jatkoi sotimista. NL solmi rauhan ja sai siirrettyä joukkojaan Saksaa vastaan suomalaisten rajoilta.

Vierailija
50/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä historiantutkijat ovat puhuneet aina torjuntavoitosta. Me saimme pitää itsenäisyyden! Se on arvokas saavutus!

Vierailija
51/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloittivat siellä integroinnin. Tätä et voi kiistää. Nämä "syyt tai toiset" eivät tee suomalaisista sankarillisia maanpuolustajia. Olivat valloittajia ko. alueilla, monia ajoi eteenpäin suur-Suomi-ajattelu.

Minäkin kunnioitan niitä ponnistuksia, joita koko kansa teki sota-aikana. En silti osta kiitos-paitaa enkä yhdy kritiikittömään ihannointiin. Ne olivat vain ihimisiä hyvine ja huonoine puolineen, eikä sota ole koskaan hyvä asia. Se oli surullinen ja ikävä tapahtuma, on hienoa että siitä yhteiskuntana selvittiin, monet ihmiset eivät yksilöinä selvinneet. Haluaisin mieluummin, että kunnioitetaan rauhaa kuin sotaa.

"Olisivat menneet varmaan Kuolan niemimaalle asti ja ties minne, jos eivät olisi sattuneet häviämään sotaa."

Noniin, nyt on taas asiantuntijat asialla. Suomalaiset eivät hyökänneet eivät hyökänneet Hitlerin käskystä niin pitkälle kuin tämä halusi.

Jatkosodan aikana Suomen johtajat syystä tai toisesta päättivät olla auttamatta Saksaa valtaamaan Pietaria. Jos Suomi olisi auttanut Saksaa valtaamaan Pietarin (joka oli täysin mahdollista) niin Saksan joukkoja olisi vapautunut merkittävä määrä esimerkiksi Moskovan suunnalle, jossa Saksan voimat loppuivat kesken Moskovan raitiovaunupysäkille.

Toinen ratkaisevan tärkeä päätös oli, ettei Suomi valtaa Sorokkaa (joka olisi ollut täysin mahdollista). Sorokan valloitussuunnitelma oli jo tehty pätevien kenraalien toimesta ja siihen olisi ollut riittävästi joukkoja olemassa - vaan Suomen johto päätti, ettei Sorokkaa vallata.

Sorokan valtaus olisi katkaissut USAn valtavan materiaaliavun Venäjälle Muurmanskin kautta. Jo pelkästään Sorokan valtaus olisi voinut muuttaa sodan kulun täydellisesti.

Jos Suomi olisi mennyt saksalaisten suunnitelmien mukaan niin neukut olisivat olleet vaikeuksissa tietyillä rintamilla ja sota olisi voinut kääntyä saksan eduksi. Mutta Suomi korosti käyvänsä erillissotaa, ja haki rauhaa siinä vaiheessa kun Saksa jatkoi sotimista. NL solmi rauhan ja sai siirrettyä joukkojaan Saksaa vastaan suomalaisten rajoilta.

Vierailija
52/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neukut hyökkäs eka

Vierailija
53/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän leijonahuppareita ja kiitoshuppareita. Minulla on myös leijonatatuointi haukkarin kohdalla.

Minusta myös naisten pitäisi käydä armeija. Nainenkin kykenee tappamaan. Jokaisen yli 18 vuotiaan tulisi käydä armeija. Siten olisimme voimakkaampia. On väärin sysätä armeija vain miehille.

Armeijassa oppii myös paljon muutakin kuin eliminoimaan vihollisen. Sielä oppii kävelyä ryhmässä. Jos kaupunkilaiset olisivat käyneet armeijan niin ei tarvitsisi valittaa päin kävelijöistä tai törmäilijöistä.

Sielä homma hoidetaan nätissä paketissa. Myös ryhmähenki on taito jota kaivataan myös töissä. Ujokin rohkaistuu armeijassa!

Se että kerran on jouduttu taisteluun ei tarkoita ettei koskaan jouduta. Kokoajan, peräänkuulutan kokoajan! On oltava varpaillaan!

Mammat menkää varusnaisiksi.

Vierailija
54/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos Neukut ei olisi päättäneet luovuttaa, me oltaisiin samassa tilanteessa missä Viro oli muutaman vuosikymmenen, niin että hattu päästä ja kunniaa sodassa olleelle ja sotakorvaukset maksaneelle sukupolvelle. Heidän ansiostaan meillä voi mm. aukoa vapaasti päätään siitä, miten sotaveteraaneja ihannoidaan liikaa.

Ikävä, että kun tarpeeksi vuosia kuluu, kansan muisti alkaa nollaantua.

minkä ikäisiä te olette kun isänne ovat olleet sotaveteraaneja? Itse olen 30+ perheenäiti ja minun isovanhempani olivat vielä lapsia sota-aikana.

Kunnioitan sotaveteraaneja, mutta osittain heitä mielestäni käytetään keppihevosena epäterveen isänmaallisen uhon nostattamisessa.

Vierailija
55/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se rauha olisi mahdollista ellei olisi taustalla turvaa?

Poliisejakin tarvitaan. Muuten rauha ei pysy. Ravintoloissakaan ei saisi ryystää olutta rauhassa ellei taustalla olisi Herra Portsari.

Naisia ei raiskattaisi jos raiskari osaisi pelätä vastaiskua. Raha ei ole itsestäänselvyys. Tarvitaan tippa väkivallan uhkaa, jotta saavutetaan rauha myös sydämessä.

Vierailija
56/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä nämä monet ilmentyvät ovat aivan liikaa, etenkin nämä Kiitos-hupparit, joita kauppaa rikollisjärjestö...

Mielestäni suurin osa leijona-riipusta kantavista häpäisee sen omalla käyttäytymisellään.

t: sotaveteraanin tytär

Vierailija
57/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää millainen joukko ratsastelee veteraanejen kustannuksella? Monesti se joukko on kovin epämääräinen.

Ehdottomasti kannattaa käydä armeija. Soisin armeijan myös naisille pakolliseksi. Se on hyvä juttu.

Vierailija
58/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se rauha olisi mahdollista ellei olisi taustalla turvaa? Poliisejakin tarvitaan. Muuten rauha ei pysy. Ravintoloissakaan ei saisi ryystää olutta rauhassa ellei taustalla olisi Herra Portsari. Naisia ei raiskattaisi jos raiskari osaisi pelätä vastaiskua. Raha ei ole itsestäänselvyys. Tarvitaan tippa väkivallan uhkaa, jotta saavutetaan rauha myös sydämessä.

se on estetty, hiljainen sotatila.

Vierailija
59/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi kävi erillissotaa ja ei tehnyt hyökkäyksiä kuten Hiter toivoi. Suomi sai saksalaisilta rintamalle tukea neukkuja vastaan.

Jos astuu hiukkasen taaksepäin ja katselee isoa kuvaa, niin Suomi ei käynyt erillissotaa. Jatkosodassa vanhojen rajojen yli mentiin että kohahti, koska haluttiin pystyttää natsihengessä Suur-Suomea JA katkaista Neuvostoliitolle elintärkeä Murmanskin rata. Tähän päämäärään pyrkien Pohjois-Suomessa soti erittäin paljon saksalaisia Suomen rinnalla.

Tätä ei sitten saatu tehtyä, ja se oli yksi keskeisimmistä syistä Saksan tappioon.

Niin, ja IKL ja Lotta Svärd OLIVAT keskeiseltä ideologialtaan fasistisia järjestöjä. Sitä asiaa ei muuksi muuta, vaikka omakin isoäitini Lotissa palveli.

Tässäpä nämä Suomen historian suuret tabut, tietysti Mannerheimin biseksuaalisuuden ohella.

Vierailija
60/83 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni lähti sotaan alaikäisenä 17v ja ehti olla siellä 4 vuotta. Avioitui vasta lähes 5-kymppisenä. Minä olen 38v ja mulla ala-asteikäisiä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi