Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en ymmärrä tuota sotaveteraanien ihannointia

Vierailija
16.02.2010 |

Miksi ihmeessä? nehän meni kaikki sinne pakon edessä, ei kukaan halunnut sinne. Mutta vaihtoehtoja oli tasan kaksi joko menet taikka saat luodin päähäsi.

Osa näistä raukoista uhrattiin Natsi-Saksan puolesta. Jos saksa olisi sodan voittanut, meitäkään ei ilmeisesti edes olisi. Hitlerhän piti suomalaista rotua epäpuhtaana.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

16. sotahistoria luetaan joka maassa omalla tavalla

Ei Suomi voittanut vaan NL luovutti.

en sotahistoriaa.

Mä en ole missään vaiheessa sanonut että Suomi olisi voittanut.

Vierailija
22/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi voittanut vaan NL luovutti.

sanokaa mitä sanotte. Tuskin neuvostoliitto olisi luovuttanut jos täällä olisi kädet pystyssä seisottu ja odotettu valloitusta.

saatiin pitää itsenäisyys. Muuten tappio kun menetettiin maita ja jouduttiin makselemaan sotakorvauksia. Suomi on muuten ainoa maa joka on maksanut kaikki korvaukset :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulos maasta. Suomessakin ihailtiin Hitleriä ja Mussoliinia henkeen ja vereen.

Isäni kertoi kuinka monet olivat uskoneet Suomessakin että Hitler on uudestaan syntynyt Messias joka vapauttaa maapallon kaikesta pahasta mm. juutalaisista. Tämä on ihan totta!

Minusta se mitä silloin tapahtui, ei ole mitään kunniakasta historiaa, se on ikävä asia johon Suomi joutui, joka tulisi painaa jo unholaan eikä pyrkiä sitä kautta johonkin kansallismielisyyden nostattamiseen.

Sotaveteraani järjestöilläkin on miljoonia tileillään, eikä ne ehdi niitä koskaan käyttää.

ap.

Vierailija
24/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt vähän sellainen mielikuva että uusnatsit järjestäytyvät nykyisin Sotaveteraani-peitenimen takana, siis että koko tuon ns. kunnioitusprojektin takana on jotain AIVAN MUUTA...

Vierailija
25/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun isänne ovat olleet sotaveteraaneja? Itse olen 30+ perheenäiti ja minun isovanhempani olivat vielä lapsia sota-aikana.

Kunnioitan sotaveteraaneja, mutta osittain heitä mielestäni käytetään keppihevosena epäterveen isänmaallisen uhon nostattamisessa.

Vierailija
26/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotaveteraani järjestöilläkin on miljoonia tileillään, eikä ne ehdi niitä koskaan käyttää. ap.

Suomen etua ajatelleet joten tuskin noita rahoja tullaan tulevaisuudessa käyttämään asioihin jotka eivät olisi "suomalaisia". Tällä mä lähinna ajan takaa sitä että mä luulen noiden rahojen menevan yhteiseen hyvään kun veteraaneja ei enää ole.

Vierailija
27/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] Suomen etua ajatelleet joten tuskin noita rahoja tullaan tulevaisuudessa käyttämään asioihin jotka eivät olisi "suomalaisia". Tällä mä lähinna ajan takaa sitä että mä luulen noiden rahojen menevan yhteiseen hyvään kun veteraaneja ei enää ole.

[/quote]

Vierailija
28/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naimisiin huomattavasti nuoremman äitini kanssa, hän oli ollut aiemminkin aviossa ja ero oli tullut kai juuri näiden sotakokemusten jättämien (mielen) arpien vuoksi.

Toki minä rakastin isääni mutta samalla säälin koska hänen elämänsä oli pilattu.

ap.

Vierailija
29/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyväuskoista ajattelua :D

ei mikään mahdottomuuskaan.

Vierailija
30/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerätä mitään valtavia rahastoja, kun ei tiedä mihin ne rahat sitten jatkossa käytetään.

Olen jo pitkään ihmetellyt sitä touhua..

ap.

Vierailija
31/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällissodan peruja kaikki sosialismiin vivahtavakin oli vähintään epäilyttävää, ellei suorastaan perverssiä ja maanpetturuutta. suur-Suomi-ajattelu oli yleistä, rotuoppeja pidettiin totuutena, saksalaisten kanssa oltiin oikein hyvää pataa.

Näillä aatteilla mentiin myös sotaan. Talvisodan aloitti NL, mutta jatkosodan laittoi Suomi pystyyn. Suomi jatkoi sotaretkeään kauan ns. entisten rajojen taa, nimenomaan suur-Suomi-ajatuksen perusteella. Karjalaisia, jotka eivät koskaan olleet kuuluneet Suomen alueeseen, alettiin heti integroida.

Tätä eivät toki kaikki hyväksyneet sota-aikanakaan, mutta sinne sitä mentiin yhtä kaikki.

Sodan jälkeen aatemaailma muuttui. Oikeistolaiset ryhmät joutuivat lakkauttamaan toimintansa, kun taas sosialistit oli pakko ottaa mukaan politiikkaan. Molemmissa hyvät ja huonot puolensa: äärioikistolaisia varmaan harva kaipaa, toisaalta ei niitäkään, jotka aktiivisesti yrittivät tehdä Suomesta osan Neuvostoliittoa.

Kyllä mä myös uskaltaisin väittää, ettei niillä 30-luvun aatteilla olisi hyvinvointiyhteiskuntaa rakennettu. Nyky-Suomi on melkoisen sosialistinen yhteiskunta kuitenkin.

Niin että mitä sitä ihannoidaan, kun ihannoidaan talvisodan sankareita? Ihmisiä ne oli nekin, eikä moni ehkä kehdannut koskaan myöhemmin myöntää, mitä oli esim. Hitleristä ajatellut.

Ja miksi ihmeessä niin moni juhla Suomessa on täynnä jotain sotamuisteluita? Joulu ja uusivuosi - sotapaatostelua, ja varsinkin itsenäisyyspäivä. Eikö siitä mitään muita merkityksiä löydä kuin sota, joka sitä paitsi oli myöhemmin kuin varsinainen itsenäistyminen!

Mä olen kyllä osallistunut veteraanikeräykseen, mutta viime vuosina olen alkanut yhä enemmän miettiä, että kuinka kauan vielä keräyksiä aiotaan järjestää. Eivätkö veteraanit ala olla manan majoilla jo suurin osa. Mihin ne rahat menee sitten, kun oikeista veteraaneista ei enää ketään ole jäljellä? Lisäksi sotaveteraanit on mielestäni Suomessa otettu monin tavoin huomioon. Oli asutustoiminta, rintamamiestalot, kuntoutukset, löytyy alennukset joka lähtöön.

Vierailija
32/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäkin meni jo vuosia sitten mananmajoille eikä oikeasti ehtinyt nauttia mistään rintamamies etuuksista, paitti sen maapläntin ja talon hän sai aikoinaan.

Mutta hän oli lopussa jo niin murtunut mies,jonka haaveet ja kaikki kauniit käsitykset ihmisistä sota murskasi.

ap.

Vierailija
33/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joskus kuulee niitä itsenäisyyspäivän ym. puheita jossa muistellaan ja ihaillaan Suomen käymiä sotia, niin se tuntuu ihan iravailulta sitä kärsimystä kohtaan jotka se sota pääasiassa tavallisen ihmisen elämässä, vain aiheutti.

Tulee mieleen etteikö tosiaankin voisi jo unohtaa.

ap.

Vierailija
34/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain sotaveteraanien retkillä kävi ja toimi sotaveteraanien paikallisyhdityksen rahastonhoitaja. Auttoi kyllä "veljiä" saamaan sotainvalidikorvauksia, monien vammoja ei aikoinaan huomioitu ja sotalääkintäarkisto kävi tutuksi isälle, kun haki sieltä todisteita vammoista tovereille.

Itse sain kyllä Kaatuneiden musitosäätiöltä opiskelustipendin kerran:-)

Vierailija
36/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyt vähän sellainen mielikuva että uusnatsit järjestäytyvät nykyisin Sotaveteraani-peitenimen takana, siis että koko tuon ns. kunnioitusprojektin takana on jotain AIVAN MUUTA...

en ihan noin vahvasti ajattele, mutta sinnepäin. Kiihkeimmät sotaveteraani "intoilijat" on näitä Suomi suomalaisille- tyyppejä.

Kunnioitan sotaveteraaneja, mutta rajansa kaikella. Ja olen itsekin veteraanin tytär.

Vierailija
37/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä, että ei pysähdytty niille vanhoille rajoille, vaan jatkettiin sotaa ja valloitusta Suursuomi ideologian ajamana.

Lapsena luin kotoa löytyneitä jatkosodanaikaisia Suomen Kuvalehtiä ja se paatos oli aivan uskomatonta.

Miksi näistä asioista ei ole vielä alettu kunnolla?

Vierailija
38/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyttäisin välttämään, ettei enää koskaan kenenkään isän, puolison,lapsen tarvitse lähteä sotaan vastoin omaan tahtoaan, tappamaan jonkun toisen rakasta isää jne...

Vierailija
39/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhrausta, jonka hän on joutunut tekemään isänmaamme puolesta. Opinnon jäivät kesken, 5v rintamalla... Isäni selvisi ilmeisen vähin psyykkisin vammoin. Minä en ole joutunut kärsimään sodasta. Isäni kertoo sota-ajoista, jos niistä joku kysyy. Mutta ei hekuttele niillä tms.

Haluan opettaa myös 4v ja 5v poikani kunnioittamaan sitä mitä pappa on tehnyt. En lainkaan sotaa ihannoiden, vaan niin kuin pappa ja me muut kerromme heille muutenkin asioista, joita entisaikaan tapahtui. Itsenäisyyspäivän aikaan näistä oli puhetta, samoin kun on nähty veteraanikeräysten kerääjiä tms. On myös puhuttu siitä, että mummi joutui muuttamaan sodan aikana vähäsi aikaa pois kotoaan evakkoon jne.

Itse 45v, joku, kun täällä kyseli, etä miten jonkun isä on voinut ehtiä olemaan sodassa.

Vierailija
40/83 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sitä, että ei pysähdytty niille vanhoille rajoille, vaan jatkettiin sotaa ja valloitusta Suursuomi ideologian ajamana.

olla haluttu mm. hedelmällisempää maata, hyviä meriyhteyksiä ja luonnonvaroja valloittamalla lisää maata :p

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi