Minä en ymmärrä tuota sotaveteraanien ihannointia
Miksi ihmeessä? nehän meni kaikki sinne pakon edessä, ei kukaan halunnut sinne. Mutta vaihtoehtoja oli tasan kaksi joko menet taikka saat luodin päähäsi.
Osa näistä raukoista uhrattiin Natsi-Saksan puolesta. Jos saksa olisi sodan voittanut, meitäkään ei ilmeisesti edes olisi. Hitlerhän piti suomalaista rotua epäpuhtaana.
Kommentit (83)
Miksi rauhaa pitää turvata tappamalla ja armeijoilla.. eihän se silloin ole mikään rauha
Myös hiekkalaatikolla lapset kinastelevat. Joku rikkoo jonkun hiekkalinnan tai ottaa leluauton. Silloin tarvitaan erotuomari. Vanhempi on hiekkalaatikolla.
Aina on joukossa kusipäitä jotka eivät halua elää rauhassa. Siksi on hyvä osata lyödä. Toinen vaihtoehto on alistua näiden kusipäiden tekoihin ja antaa ottaa ja raiskata.
Anna sinä vaan "rauhassa" minä taistelen rauhan puolesta.
Sotaihannoinnin yksi piirre on myös se, että siihen liittyy tabuja. Asioita, joista ei haluta huudella ja jotka sivuutetaan ikään kuin vähemmän tärkeinä sivujuonteina. Historia on kuitenkin pelkkää tulkintaa ja totuuksia on monia. Suomessa on vallalla yksi totuus, Venäjällä toinen totuus ja muualla maailmassa asia nähdään vielä kolmannella tavalla.
Suomi kävi erillissotaa ja ei tehnyt hyökkäyksiä kuten Hiter toivoi. Suomi sai saksalaisilta rintamalle tukea neukkuja vastaan.
Jos astuu hiukkasen taaksepäin ja katselee isoa kuvaa, niin Suomi ei käynyt erillissotaa. Jatkosodassa vanhojen rajojen yli mentiin että kohahti, koska haluttiin pystyttää natsihengessä Suur-Suomea JA katkaista Neuvostoliitolle elintärkeä Murmanskin rata. Tähän päämäärään pyrkien Pohjois-Suomessa soti erittäin paljon saksalaisia Suomen rinnalla.
Tätä ei sitten saatu tehtyä, ja se oli yksi keskeisimmistä syistä Saksan tappioon.
Niin, ja IKL ja Lotta Svärd OLIVAT keskeiseltä ideologialtaan fasistisia järjestöjä. Sitä asiaa ei muuksi muuta, vaikka omakin isoäitini Lotissa palveli.
Tässäpä nämä Suomen historian suuret tabut, tietysti Mannerheimin biseksuaalisuuden ohella.
Aina on joukossa kusipäitä jotka eivät halua elää rauhassa. Siksi on hyvä osata lyödä. Toinen vaihtoehto on alistua näiden kusipäiden tekoihin ja antaa ottaa ja raiskata.Anna sinä vaan "rauhassa" minä taistelen rauhan puolesta.
Rapakon toisella puolella perustellaan kai oikeutta kantaa asetta missä tahansa sillä, että jokaisella on oikeus puolustautua. Sun ajatuksesi kulkevat samaa rataa. Unohtuiko sulta, että Suomessa on poliisit ja oikeuslaitos sitä varten, että ne hoitelevat kusipäät? Ei ole tarkoitus, että jokainen on citysoturi, joka itse määrittelee mitä on oikeus ja kuka sitä tarvitsee.
Väkivalta synnyttää väkivaltaa, ei rauhaa.
Aina on joukossa kusipäitä jotka eivät halua elää rauhassa. Siksi on hyvä osata lyödä. Toinen vaihtoehto on alistua näiden kusipäiden tekoihin ja antaa ottaa ja raiskata.Anna sinä vaan "rauhassa" minä taistelen rauhan puolesta.
Rapakon toisella puolella perustellaan kai oikeutta kantaa asetta missä tahansa sillä, että jokaisella on oikeus puolustautua. Sun ajatuksesi kulkevat samaa rataa. Unohtuiko sulta, että Suomessa on poliisit ja oikeuslaitos sitä varten, että ne hoitelevat kusipäät? Ei ole tarkoitus, että jokainen on citysoturi, joka itse määrittelee mitä on oikeus ja kuka sitä tarvitsee.
Väkivalta synnyttää väkivaltaa, ei rauhaa.
ikävä kyllä tuo pilvipäiden idea ei toimi. Väkivalta ei lisää väkivaltaa vaan tuo juuri sen rauhan jotta ne pilvipäätkin kykenivät soittamaan suutaan aikoinaan.
Rauha saattaa lisätä rauhaa mutta aina on joukossa niitä jotka riistävät rauhallisia, joten väkivalta vähentää vittuilua.
Poliisi toimii kuten sotilaat. Sotilaat ovat sotatilannetta varten ja reservi on vastapuolen uhka. Että ei kannata käydä kränää.
Isäni lähti sotaan alaikäisenä 17v ja ehti olla siellä 4 vuotta. Avioitui vasta lähes 5-kymppisenä. Minä olen 38v ja mulla ala-asteikäisiä lapsia.
Ihan valaisevaa tietoa, antaa vähän eri perspektiiviä varmasti näihin veteraaniasioihin. Itse olen 35, vanhempani syntyneet 50-luvulla ja tosiaan isovanhemmat olivat lapsia sotavuosina. Tästä syystä suvussa ei enää kulje sotajuttuja tms eikä henkilökohtaista suhdetta sotahistoriaan ole syntynyt.
Eli Suomea ei vallattu, kuten Viro, Latvia ja Liettua.
Minun isäni oli sodassa 4 vuotta, setä 5 vuotta ja toinen setä 2 vuotta. Ei mitään huomattavia traumoja tullut sodassa kenellekään onneksi.
Minä kunnioitan sotaveteraaneja. He menettivät suuren osan nuoruuttaan sodassa. Siksi heille suon kunnioitusta, että sen tekivät myös jälkipolvien hyväksi.
synnyin, isäni oli 39 ja äitini 31. Minulla on alakouluikäisiä lapsia. Isäni puhuu rauhallisesti sotakokemuksistaan, jos joku kysyy.
Kyllä Suomi ihan rehellisesti hävisi sodan. Sotakorvauksia maksettiin niin penteleesti. TorjuntaVOITOSTA puhuminen on myös sitä sodan ihannointia, jossa tehdään mustastakin vähintään vaaleanharmaata.
Vaikka Suomi olisi ehkä joutunut sotaan teki mitä teki, niin ajopuuteoria on hylätty jo ajat sitten. Yleisen mielipiteen on sitä vaan veikea hyväksyä.
Neuvostoliitto ei saanut Suomea.
Muistakaa, että rajan takaa on hyökätty tänne säännöllisin väliajoin. Historia on aina toistanut itseään. (On kuin pandemiat, jotka toistuvat.)
isäni on myös sotaveteraani (+invalidi), eikä hän eikä äitini anna enää penniäkään keräyksiin koska he ovat vuosien järjestötyön jälkeen katkeroituneet siitä, kun he vihdoin olisivat tarvinneet apua (isälle kuntoutusta) he eivät saaneet mitään vaikka järjestöjen tileillä makaa miljoonia.
Mä itse kunnioitan sotaveteraaneja. He ovat joutuneet käymään läpi jotain sanoinkuvaamattoman kauheaa. Isäni ei puhu sotamuistoistaan kuin vanhojen kavereidensa kanssa.
Tiesikö teistä monikaan, että sodan jälkeen (erityiseti 60-luvulla) sotaveteraanit olivat yhteiskunnan pohjasakkaa. Omalle isällenikin monet tulivat sanomaan, että itseppähän sinne rintamalle halusit, turha nyt on valittaa vammoista tai taloudellisista ongelmista - psyykkisten traumojen aiheuttamaan alkoholismiin ei todellakaan annettu ymmärrystä tai kuntoutusta.
Ehkä siksi nyt yritetään parannella huonoa omaatuntoa ja kerätä rahaa epätoivoisesti. Toki moni on löytänyt kivan porsaanreiän jonka avulla voi tienata.
5 vuotta, puhui aina torjuntavoitosta. Hän ei ollut sodan ihannoija, mutta tokihan hän halusi ajatella, että ne 5 vuotta eivät menneet ihan hukkaan, kun itsenäisyys säilyi.
Rohkeasti vaan terveyskeskukseen kysymään. Nykyään jo vuosittain on kuntoutusta jokaiselle.
Eli terveyskeskuslääkärille asiasta puhumaan, niin kuntoutusta sotaveteraanille tulee. (Laitoskuntoutusta ja fysioterapiaa, joka on kertaviikkoista. Näitä toista per vuosi)
Mutta johan ne kohta ovat menneen talven lumia muutenkin. Ei niitä enää montaa elossa ole.
Neuvostoliitto ei saanut Suomea.
Muistakaa, että rajan takaa on hyökätty tänne säännöllisin väliajoin. Historia on aina toistanut itseään. (On kuin pandemiat, jotka toistuvat.)
Neuvostoliitolla oli kiire saksalaisten perään, ratkaisemaan sota siellä missä muutkin isot pojat pelasivat. Suomi oli sen verran pieni pala, että se oli ehkä viisasta jättää tällä kertaa väliin. Varsinkin kun suomalaiset sai rauhanehdoissa pakotettua hoitamaan itse saksalaiset pois tältä suunnalta.
Ruotsalaiset on täällä tappaneet ja rellestäneet kerran jos toisenkin. Odotamme sitä toistuvaksi.
Torjuntavoitosta on ehkä turha puhua, sillä Suomi on kyllä ottanut päihinsä jokaisessa käymässään sodassa - milloin enemmän ja milloin vähemmän.
puhuneet aina torjuntavoitosta. Me saimme pitää itsenäisyyden! Se on arvokas saavutus!
Siksihän he juuri ansaitsevat arvostuksen, että nuorina, hyvin nuorina miehinä, melkein poikina joutuivat niin kovaan paikkaan! Se on vaikuttanut heihin koko loppuelämänsä.
Et taida tuntea läheisesti yhtään sotaveteraania, ap? Kannattaisi jutella jonkun kanssa, niin ymmärtäisit paremmin.
Sitäpaitsi monet sotaveteraanit ovat olleet kunnian miehiä, hoitaneet tehtävänsä paremmin kuin hyvin, laittaneet itsensä alttiiksi ja suojelleet perhettään ja maataan niin hyvin, kuin ovat pystyneet. Siksikin he ansaitsevat kunnoituksemme. Ja lisäksi vanhoja ihmisiä pitää muutenkin kunnoittaa.
Etkä varmaan Suomen itsenäisyyten ole kovin tyytyväinen?
oli uskomaton, ottaen huomioon, että pari vuosikymmentä takaperin oli ollut sisällisota. Jopa Stalin ihaili suomalaisten sisua ja taistelutahtoa, vaikka lähtökohdat pienelle Suomelle olivat huonot. Niin suurta ylivoimaa vastaan taistelu on kunnioitettavaa. Haluan ennemmin asua Suomessa kuin Venäjällä...Ja me asuisimme Venäjällä ilman sotaveteraanejamme.