Kuinka moni teistä jättää lapset autoon ..
esim. kauppareissun ajaksi?
Meille kävi niin että auto syttyi palamaan kun ajettiin kotipihaan. Huomattiin se onneksi heti eikä mitään pahempaa sattunut,
mutta mietin sitä että jos olisinkin mennyt just sillon kauppaan yksin ja jättänyt lapset autoon, olisi seuraukset voinu olla ihan kauheat.
Kommentit (30)
Paloa enemmän pelkään että lapset lähtis sieltä itse posi kuljeksimaan, tai niille tapahtuis jotain muuta, tukehtuis yms. Ei ole ollut koskaan tarvetta jättää.
siis jos molemmat lapset on mukana. pienempää en yksin jätä. isompi on jo niin iso että osaa kyllä ottaa pikkusiskonsa autosta jos jotain tapahtuu.
auton vuosimallilla ole tässä merkitystä, voi se uusikin auto alkaa palamaan.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että pieniä (noin alle 4v.) en jätä kuin ihan hetkeksi, jos vaikka kipaisen kioskilta postimerkin. Isommat (6+) voin jättää lyhyen kauppareissun ajaksi (5-10 minuuttia).
Lisäksi on vähän eri asia jättää lapsi autoon kaupungin vilkkaimmalla kadulla kuin syrjäkylällä.
Auton palaminen on sarjassamme mitä suurimmat epätodennäköisyydet! Ennemmin kannattaisi pelätä, että lapsi karkaa autosta tai joku sieppaa hänet.
Jos menen markettiin, en jätä. Jos siis asian toimittaminen kestää 5 minuuttia, uskallan jättää.
merkitys. Itse en ikinä edes lasten kanssa ajaisi millään 80 -luvun autolla ihan jo turvallisuuden takia.
jos käyn pikasesti kaupassa hakemassa vain esim maitoa niin sitten, mutta jos kunnolla pitää ruokaa ostaa niin en tod, siinähän voi kestää tuntikin aikaa (isommassa marketissa)! Kesällä en jätä edes sen maidon hakemisen ajaksi ellei löydy varjopaikkaa, jos sattuu että on helle. Maalaisjärki on sallittua!
Australian maastopaloissa koskettavin menetys oli se, että kun joku isä oli saanut lapset just autoon ja lähti hakemaan vielä jotain sisältä, niin heti kun selän käänsi, auto syttyi palamaan ja lapset paloi siinä isän silmien alla. Tietenkin tämä oli erityistilanne, mutta kamala ajatellakin tällaista.
Voihan se auto vaikka vieriä itsekseen mäkeä alas, tai lapset voi jotenkin saada lukot auki, ja joku vie ne sieltä sisältä. Tai joku varastaa auton ja lapset siinä mukana.
Itse en jätä lasta autoon. Jos piipahdan pankkiautomaatille, joka on ulkona, ja jonka viereen saan auton parkkiin, niin ehkä sitten.
mulle ei ole tullut vielä tarvetta jättää lapsia autoon.
Tosin meillä autossa aina autonkuljettaja.
Täysin yksin en ole jättänyt koskaan.
ajaksi en jättäisi. Postipaketin (tai muuta nopeaa) haen kyllä ilman että kiskon 1v kaksoset kaukaloineen mukaan.
Jos menen markettiin, en jätä. Jos siis asian toimittaminen kestää 5 minuuttia, uskallan jättää.
ehtii tapahtua monenlaista. Mutta omapa on asianne.
aina lapsen auton jos esim. on nukahtanut sinne. en herätä ennenkuin itse herää. kaupassa käyn niin että lapsi odottaa autossa.
auto on lapselle paljon turvallisempi paikka kuin esim. vaunut.
esim. viiden vuoden sisällä vaunuihin on kuollut paljon lapsia mutta autoon onko yhtäkään?
jätä koskaan!! Kotipihaan olen kyllä jättäny, jos oon juossu sisältä nopsasti jotain (meillä omakotitalo). Mutta en koskaan kaupan pihaan tai muualle!!
Miettikää nyt sitäkin, että jossain vaiheessa, viimeistään kouluun mennessä, lapsenne joutuu liikkumaan liikenteen seassa yksin!
Kyllähän siellä autossa nyt on keskimäärin turvallisempaa pönöttää kuin ylitellä katuja ilman aikuista...
en kyllä niinkään pelkää auton palamista kuin jotain lapsikaappareita tai lasten hätääntymistä jos tulisi viivytys.
Omassa pihassa olevaan autoon olen jättänyt lapsen kyllä nukkumaan useammankin kerran.
melki on ikkunasta yhteys silloin autoon, tai sit on itkari. mut en pitkäksi aikaa jätä. autossa kotipihassa kyl itkarin kans nukkuu unet loppuun, etten kesken herätä.
esimerkiksi siksi aikaa kun käyn pankkiautomaatilla, tosin silloin näen auton koko ajan.Joskus todella harvoin, jos isot ostokset,ajan pihaan-> vien äkkiä kassit sisään ja ajan sitten vasta parkkipaikalle.Tässä lapset yksin max. 1 min. Jätän myöskin parkkihallissa siksi aikaa kun vien kärryt pois.Se on kuitenkin niin turvallisempaa istua autossa kuin kävellä siellä edestakaisin..
Kun on lähtenyt siitä autosta herättyään. Ihan parin viime vuoden aikana muistan usean tapauksen, kun lapsi on lähtenytkin juoksemaan autosta isän tai äidin perään ja jäänyt auton alle.
silloin kun pikaisesti piipahdan. Täällä maalla, ison marketin/ostoskeskuksen pihaan en jättäisi.