Vauva 5kk ja ollut isovanhemmilla yökylässä 6 kertaa, mitä mieltä?
Kommentit (112)
tai kolme itseasiassa. Meidän perhe onkin vähän isompi kuin normi ydinperhe (isä, äiti + 1.7 lasta) ja vauva nähnyt muutenkin isovanhempiaan lähes päivittäin useampia tunteja.
mietityttää että miksi ihmeessä?
sinä sitä ihmettelet! Täysin normaalia on viedä lapsi hoitoon! En voi ymmärtää miksi täällä äidit ovat sitä vastaan!!!!!
jos äiti esim. sairaalahoidossa eikä vauvalla isää niin eihän sille mitään mahda. jos yöhoidon syynä on ollut se, että äiti pääsee humputtelemaan, voin vaan miettiä, onko äidinvaisto ja -rakkaus jäänyt syntymättä. surullista mutta aivan liian tavallista. ei sillä, monestihan on niin, että vauvalla on parempi olla hoidossa esim. isovanhemmillaan kuin hermoraunioäidillään. :(
vauva kun on isovanhemmat, jotka haluavat, pystyvät ja jaksavat hoitaa nuin paljon.
pakkotilanne niin en ajattele mitään. Jos on kyse vaan siitä että vanhemmat pääsevät juhlimaan niin vähän tulee surku.
En kyllä tajua näitä jeesustelu-vastauksia täällä...
Itselläni tuo ainakin herättää vain kateutta, kumpa meilläkin olisi noin aktiiviset isovanhemmat! Itse olen päässyt tuulettumaan kunnolla (kyllä, miehen ja kavereiden kanssa bilettämään) kun vauvat ovat olleet noin 8kk-1v ja todellakin on tullut tarpeeseen ja olisin mielelläni mennyt aikaisemminkin jos olisin päässyt. Ja todellakin olen hyvä äiti joka rakastaa lapsiaan!
Jos siihen on ollut painavat syyt, sille ei voi mitään. JOs vaan se että vanhemmat haluaa "vapaata" vauvasta tai lähteä bilettämään - se on minusta säälittävää.
En kyllä tajua näitä jeesustelu-vastauksia täällä... Itselläni tuo ainakin herättää vain kateutta, kumpa meilläkin olisi noin aktiiviset isovanhemmat! Itse olen päässyt tuulettumaan kunnolla (kyllä, miehen ja kavereiden kanssa bilettämään) kun vauvat ovat olleet noin 8kk-1v ja todellakin on tullut tarpeeseen ja olisin mielelläni mennyt aikaisemminkin jos olisin päässyt. Ja todellakin olen hyvä äiti joka rakastaa lapsiaan!
ennen raskautta tai oikeastaan jo sen suunnittelua kävin juhlimassa noin kerran kuussa
enkä sen kummemmin lähde asiaa tuomitsemaan.
Mun mielestä huomattavasti epänormaalimpaa on se, että mun ainokaiseni on yli 2, eikä ole kertaakaan ollut yökylässä mummulassa.
Toisia tuo auttaa jaksamaan. Mulle se ei sopisi, mutta jos se jollekin toiselle sopii, niin se on erittäin ok :)
Olen mäkin hoitanut lukuisia alle puolivuotiaita lapsia yön yli, jotta äiti / vanhemmat pääsevät vähän tuulettumaan... ei ole ikinä mitään ongelmia ollut.
Jos vauva voi hyvin eikä ole syytä epäillä vanhempia päihteistä tms., en ole asiasta mitään mieltä.
Jos siihen on ollut painavat syyt, sille ei voi mitään. JOs vaan se että vanhemmat haluaa "vapaata" vauvasta tai lähteä bilettämään - se on minusta säälittävää.
ihmeen painavat syyt??? kyllä vanhempienkin täytyy saada hetki hengähtää ja olla kaksistaan ihan oman jaksamisen takia!!! ja parisuhteen!!
Siis ei voi olla totta! Mitä ihmettä mahdoit tarkoittaa tuolla, ettei ole syytä epäillä vanhempia päihteistä?
Näin meilläkin. On ihanaa, että meillä on isovanhempia jotka innoissaan ja mielellään ottavat vauvan yökylään. Yleensä se takaisinsaaminen onkin haastavampaa... ;-)
ihmeen painavat syyt??? kyllä vanhempienkin täytyy saada hetki hengähtää ja olla kaksistaan ihan oman jaksamisen takia!!! ja parisuhteen!!
Minusta vanhemmilla on jotain pielessä jos ei edes vauva-aikaa pysty asennoitumaan niin, että nyt on joku muu etusijalla kuin minäminä. Parisuhdetta pystyy ja pitääkin hoitaa ihan siinä perhepiirissä, vauvat kuitenkin JOSKUS nukkuvatkin. On käsittämätöntä että parisuhteen hoitamiseksi pitää päästä pois jonnekin.
Miksi tehdä lapsia jos parisuhde on niin huono, että se kaatuu jos ei pääse kahdestaan tuulettumaan muutamaan kuukauteen tai vaikka vuoteen?
Ja kyllä, itselläni on 3 lasta. Ovat olleet ensimmäistä kertaa yön yli hoidossa vuoden tai kahden iässä.
Minusta vanhemmilla on jotain pielessä jos ei edes vauva-aikaa pysty asennoitumaan niin, että nyt on joku muu etusijalla kuin minäminä. Parisuhdetta pystyy ja pitääkin hoitaa ihan siinä perhepiirissä, vauvat kuitenkin JOSKUS nukkuvatkin. On käsittämätöntä että parisuhteen hoitamiseksi pitää päästä pois jonnekin.
Ja ollut muutamia kertoja isovanhempiensa luona yökylässä. Kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, lisäksi vauva on vaativa, nukkuu huonosti sekä päivisin että öisin, joten todellakin oman jaksamiseni takia annan lapseni isovanhemmilleen hoitoon. Enkä koe siitä huonoa omaatuntoa. Rakastan vauvaani ylikaiken mutta mun on pakko ajatella myös omaa jaksamistani.
Ja ollut muutamia kertoja isovanhempiensa luona yökylässä. Kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, lisäksi vauva on vaativa, nukkuu huonosti sekä päivisin että öisin, joten todellakin oman jaksamiseni takia annan lapseni isovanhemmilleen hoitoon. Enkä koe siitä huonoa omaatuntoa. Rakastan vauvaani ylikaiken mutta mun on pakko ajatella myös omaa jaksamistani.
Pakko kyllä tähän vastata että ei toedellakaan ole meidän vauvalle ihan sama kuka häntä hoitaa. Isovanempien lukse jää itkuitta, mutta ei seimerkiksi suostu siskoni kanssa jäämään edes hetkekesi vaan heti huutaa perääni, samoin käy kummitädin ja mieheni vanhempien kanssa joita vauva näkee harvemmin. Muutaman kerran on kokeiltu siskoa ja kummia hoitajaksi kun olisin mieheni työmatkan aikana käynyt ilman vauvaa kaupassa tai mennyt pariksi tunniksi jumppaan.
Eli olet kyllä mielestäni väärässä meidän vauvan suhteen, hänelle ei todellakaan ole ihan sama kuka häntä hoitaa!! Vierastaa udein isääkin jos tämä ollut pidempään kuin 3 yötä työmatkalla.
Tästä johtuen en todellkaan vielä useammaksi peräkkäiseksi yöksi veisi, enkä kovin moneksi yöksi kk. En vain jaksa uskoa että se vauvan kiintymys minuun siinä yhdessä yössä katoaa. Varsinkin kun jatkuvasti en ole vauvaani sinne lykkäämässä vaan tosiaankin nyt 6kk ikään menessä ollut 6x hoidossa.
Haluan vielä kommentoida niitä jotka ihmettelivät miten hoitoon jättävät luottavat siihen että isonvanhemmat jaksavat ja osaavat vauvaa hoitaa. Minun vanhempani ovat 60+ vuotiaita, erittäin hyvä kuntoisia ja olen varma siitä että hoitavat vauvaa hyvin. Juu, saattaa olla että ku silmäni välttää tekevät jonkin asian niin kuin minä en tekisi, mutta tiedän että eivät todellakaan ikinä syöttäisi vauvalle mitään mikä ei nyky suositusten mukaan ole sallittua tai huudattaisi vauvaa yöllä jos hän itkee. Kyllä luotan siihen että vauvani saa heillä tarvitsemansa hoidon. Kurjaa jos joillakin on sellaiset isovanhemmat joiden ei voi luottaa pitävän vauvasta hyvää. Jos epäilisin ettei lsstani vanhempieni luona hoideta hyvin en häntä sinne veisi hoitoon.
T: äiti joka vie jatkossakin vauvansa vanhemmileen hoitoon...