Täysi kyllästyminen lapsiperhearkeen
Tai oikeastaan siihen, että kuvittelin meillä olevan tasa-arvoinen vanhemmuus. Vaan eipäs olekkaan. Mies ei lähtökohtaisesti suostu jäämään esimerkiksi sairaan lapsen kanssa kotiin kuin todella harvoin. Mies ei suostu lyhentämään työpäiviään. Miehen työt ja menot ovat aina tärkeämpiä kuin minun.
Mitä pidempään tätä olen katsonut, sitä varmempi olen, että moni pienten lasten vanhempi eroaa tästä syystä. 50/50-jako taitaa usein olla ainoa keino, jolla vanhemmuudesta tulee tasa-arvoista.
Kommentit (44)
Mitäs jos ottaisit asian puheeksi miehesi kanssa. Järkevällä keskustelulla ilman "sä aina" ja "sä et koskaan" syyttelyitä mieskin varmasti osaa ajatella ihan uudelta näkökanatilta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos ottaisit asian puheeksi miehesi kanssa. Järkevällä keskustelulla ilman "sä aina" ja "sä et koskaan" syyttelyitä mieskin varmasti osaa ajatella ihan uudelta näkökanatilta.
Oletko yksinkertainen? Mies ei muka tajua sitä, että jättäessään hänestä raskaalta tuntuvat asiansa puolisonsa hoidettavaksi, se tekee puolison elämästä raskaampaa?
Itse, kuten moni muukin vastaavassa tilanteessa ollut nainen yrittää keskustella asiasta miljoona kertaa miehen kanssa eri tavoin. Itse jopa kustansin lopulta epätoivoisena pariterapian, mies lopetti sen, kun "terapeutti oli puolueellinen".
Itse olen vela ja sinkku, mutta myös köyhä työtön ja joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona. Käytännössä olen kuin joku henkilökohtainen assistentti tai kodinhoitaja. Kaikki jää vastuulleni ja kuormitus on hirvittävän kovaa. Tämäkään ei mitään herkkua ole kun kärsin itsekin monista vaivoista ja ongelmia löytyy. Vanhempani pitää autismikirjon häiriötäni ja kovaa ahdistustani keksittynä tekosyynä ja laiskuutena, eikä ymmärrä suolistovaivojanikaan. Saan usein kovia ahdistuskohtauksia kun yritän vanhempani asioita hoitaa. Tilanne on ihan käsittämätön kun en oikein pysty huolehtimaan edes itsestänikään.
Olen huomannut monessa perheessä katkeruutta tämän asian suhteen. En varmaan edes
tiedä sellaista perhettä, jossa lapsenhoidot ym. lapsiin liittyvöt asiat jakautuisivat oikeasti tasan. Suurin vastuu kaatuu kuitenkin äidille.
Helposti ennen lasta ajattelee, että me kyllä ollaan erilaisia, saadaan homma toiminaan jne.
Meillä mies myös vastustaa melkein kaikkia lapsen hankintoja, kun niihin menee kuulemma liikaa rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vela ja sinkku, mutta myös köyhä työtön ja joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona. Käytännössä olen kuin joku henkilökohtainen assistentti tai kodinhoitaja. Kaikki jää vastuulleni ja kuormitus on hirvittävän kovaa. Tämäkään ei mitään herkkua ole kun kärsin itsekin monista vaivoista ja ongelmia löytyy. Vanhempani pitää autismikirjon häiriötäni ja kovaa ahdistustani keksittynä tekosyynä ja laiskuutena, eikä ymmärrä suolistovaivojanikaan. Saan usein kovia ahdistuskohtauksia kun yritän vanhempani asioita hoitaa. Tilanne on ihan käsittämätön kun en oikein pysty huolehtimaan edes itsestänikään.
Kyllä sitä kotoa pois pääsee,jos vaan haluaa. Sossua mua auttoi,kun olin 18v enkä ole ihan normaali. Sain vuokrayksiön ja siellä asuin yksin.
Ja mies maksaa kaiken,. Nainen tekee voimaannuttavasti jonkun 34 tuntisen viikon ja miehen pitäisi vaan tuoda rahaa taloon.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut monessa perheessä katkeruutta tämän asian suhteen. En varmaan edes
tiedä sellaista perhettä, jossa lapsenhoidot ym. lapsiin liittyvöt asiat jakautuisivat oikeasti tasan. Suurin vastuu kaatuu kuitenkin äidille.Helposti ennen lasta ajattelee, että me kyllä ollaan erilaisia, saadaan homma toiminaan jne.
Meillä mies myös vastustaa melkein kaikkia lapsen hankintoja, kun niihin menee kuulemma liikaa rahaa.
Ap
Meillä mies valittaa siitäkin, että kolmevuotiaalta jää ruokaa syömättä. Tulee kuulemma liian kalliiksi kun lapsen takia menee ruokaa roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mies maksaa kaiken,. Nainen tekee voimaannuttavasti jonkun 34 tuntisen viikon ja miehen pitäisi vaan tuoda rahaa taloon.
Siis suomeksi kulut maksetaan puoliksi ja nainen hoitaa työnsä lisäksi lapset ja kaikki kotityöt. Kotona illat laiskana makaava mies uhriutuu, että hän on pelkkä lompakko, vaikka hänen kuuluisi olla myös isä, kodinhoitaja ja puoliso.
On teillä ihme miehet. Mun mieheni on ollut todella auttavainen lapsen kanssa aina. Nyt teini kohta 14v ja hänellä plus isällään on lämpimät välit.
Älkää nykyihmiset hankkiko lapsia, kun on niin vaikeaa. Itsekkyys ja minä, minä on nykypolven vitsaus. Kannattaisi puhua asiat selväksi ennenkuin hankkii lapsia, onko molemmilla halua hoitaa jälkikasvu tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
On teillä ihme miehet. Mun mieheni on ollut todella auttavainen lapsen kanssa aina. Nyt teini kohta 14v ja hänellä plus isällään on lämpimät välit.
Olen se, jonka mies valittaa, koska lapselta jää ruokaa syömättä. Arvaatkin ehkä, että lapsella ja miehellä ei ole erityisen läheiset välit. Ja tämä on yksin miehen syytä. Lapsen halusi, mutta sitten vain valittaa kaikesta ja välttelee vastuuta. Valittaa minulle myös siitä, että hänen suhde lapseen on etäinen.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nykyihmiset hankkiko lapsia, kun on niin vaikeaa. Itsekkyys ja minä, minä on nykypolven vitsaus. Kannattaisi puhua asiat selväksi ennenkuin hankkii lapsia, onko molemmilla halua hoitaa jälkikasvu tasapuolisesti.
Vaikka olisi minkälaiset puheet ja sopimukset ennen lapsen syntymää, saattaa se toinen silti osottautua k-pääksi myöhemmin. Minkäs sille sitten voi? Jonkunhan ne hommat on hoidettava. Ero, ja täysin 50/50 jako on ainoa vaihtoehto silloin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia haluava mies lupaa kyllä aina olla tasapuolisesti osallistuva mies ja yleensä suunnittelee itsekin olevansa sellainen. Lapsen synnyttyä lupaukset ovat pelkkää sananhelinää ja unohdettu.
Mitä työtä hän tekee? Todellakin työ voi olla vaativaa ja vastuullista eikä sieltä niin helposti jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin..
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset keskustelut on monesti yhtä tyhjän kanssa. Mies vakuuttaa tottakai että tasapuolisesti laitetaan se ja se, mutta käytännössä kaikki onkin toisin.
Itse sen lapsen kuitenkin päätit synnyttää...
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä hän tekee? Todellakin työ voi olla vaativaa ja vastuullista eikä sieltä niin helposti jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin..
Jos mies on yrittäjä, hän ei voi jäädä kotiin kun yritys menisi nurin. Jos nainen on yrittäjä, hän voi jäädä kotiin kun yrittäjänä on helppoa päättää omat aikataulut. Nämä viisaudet olen lukenut palstalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse luovat ongelmansa. Moni mies ajattelee, että se ainoa panostus perheeseen on töissä käyminen eli rahan tulo. Jos tienaa enemmän kuin vaimo, voi perustella vastuuttomuuttaan sillä ja oikeuttaa itselleen enemmän vapauksia.
Sitten vielä valitetaan siitä että "mies tuo rahaa taloon " ? No lopeta helvetti se sitten ja järjestäkää asiat niin että mies on lapsen kanssa kotona ja vaimo käy töissä.
Sä tulet silti maksamaan lapsen elatuksen, että se siitä tasa-arvosta. Isänsä ostaa halvinta ruokaa ja vaatteet + muut maksattaa sulla, koska sä saat lapsilisät ja eihän ne lapset mitään tarvitse.