Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva 5kk ja ollut isovanhemmilla yökylässä 6 kertaa, mitä mieltä?

Vierailija
12.02.2010 |

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat muksut. Jos hoitaja on tuttu, niin ei hätiä mitiä. Itsekkin olin lapsena vähän väliä mummolla yökylässä, kun äidilläni oli vuorotyö ja äitiysloma oli silloin 8 viikkoa pitkä.

Hauskinta oli hiljan kun siskon 2,5 v. lapsi oli komentanut: "Nyt äiti ja ikkä menee atioille ja minä menen mummolaan!" Eikä siinä sitten auttanut kuin lähteä :)

Kyllä sitä nykyään keksitään syyllistää.

Vierailija
42/112 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh..onpa ollu mielekiintoisia keskusteluja..

Täällä tuntuu olevan niin täydellisiä superäitejä että en tiedä mitä sanoa...

Jokainen tallaa tavallaan..kuka on toista tuomitsemaan..ellei selvästi huomaa että mamman oma aika lähtee jo lapasesta...

Mitäs mieltä te supermammat olette sitten siitä jos äiti lähtee ulos ja isä jää hoitamaan vauvaa (jos ei ole tässä yliarvostetussa rintaruokinnassa))????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin usein? Meillä lapset 1v, 3v ja 4v. Vanhin on ollut kaksi kertaa yökylässä mummulassa. 1v ja 3v ei vielä kertaakaan. Itse olen hankkinut ja itse myös hoidan. Ei tulis mieleenkään laittaa yökylään kun itse hoitovapaalla. Sitten on eri asia kun lapset kasvaa ja alkaa itse pyytämään, ei herää öisin ja ei tarvitse enää vahtimista taukoomatta. Meillä pidetään mummuloita mummulana ja vieraillaan välillä, käydään kahvilla ja kysymässä kuulumisia. Vaikka mummu on siinä iässä että jaksaiskin hoitaa hyvin. Mummu on 43 ja pappa 49. Työelämässä molemmat ja pyhitämme heille viikonloput vapaapäivinä.

Vierailija
44/112 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi aina yleistää noin. Meidän lapsilla (7kk, 3v ja 6v) on mummo joka sanoi suoraan ettei ota hoitoon kun hätätapauksina. Hätätapauksiin luetaan synnytys, sairaalareissut ja aivan pakolliset menot. Sanoi että omat lapset saanut maailmalle niin ei halua enää vastuuta. Ymmärrän kyllä mummoa kun kasvattanut 7 lasta. Nyt haluaa nauttia mummoudesta ja menemme kun pyytää noin kerran kuukaudessa päiväkahville.

Vierailija
45/112 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ihanaa jos isovanhemmat haluavat jo pienestä asti osallistua!

Ajatelkaas mammat sitä, että ei ole montaa vuosikymmentä siitä, kun äitiysloma loppui lapsen täytettyä 3kk! Niin sitä senkin ajan äidit ovat töissä käyneet ja lapsi on mennyt tarhaan jo. Ihan tervejärkisiä mun isosisarukset ovat vaikka ovat joutuneet vieraalle hoitoon pienenä vauvana.

Vierailija
46/112 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pilalla, kun käy meillä (=isänsä ja minun luona) joka toinen viikonloppu ja on vieläpä yötä? Kerran oli jopa pari viikkoa täällä putkeen, nyt meni varmaan kehitys ihan pieleen. Pitäisihän tuon ikästä varmaan vielä imettääkin! Hohhoijaa..

Vierailija
47/112 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinänsä ole yökylää täysin tuomitsemassa, mutta minusta vauvanhoidon pitäisi lähteä vauvan tarpeista, ei vanhempien saati isovanhempien. Eihän se vauva siihen kuole, että on a) pois kotoa ja b) pois primäärihoitajaltaan, mutta ikävä kyllä se aiheuttaa ahdistusta, jos jatkuu pitkään (esim yön yli). Vauva elää nyt-hetkessä, ei tunne kelloa eikä kalenteria - eli se, että vauva on kuukaudesta 29 pv äidin kanssa ja 1 erossa ei lohduta vauvaa, päinvastoin. Vaikka te bilemammat sen faktan kiellättekin aina, vauvalla ei ole vielä minää, vaan on symbioosissa äitiin - kyllä, äitiin, ei isään, sillä äidin kohdusta se symbioosi alkoi. (Ei lähdetä spekuloimaan tässä adoptioita tai muita erityistilanteita.) Toki vauvan saa ja pitääkin jättää hoitoon, mutta voisiko hoitoajan suhteuttaa vauvan ikään? Miksei parisuhdetta voi 'hoitaa' päiväsaikaan? Miksi seksiä pitää harrastaa yöllä ja makuuhuoneessa? Meillä sitä yhdessä ja kaksin oloa ei kutsuta minkään hoitamiseksi, vaan se on normaalia elämää. Me olemme mieheni kanssa käyneet elokuvissa vähintään kerran kuussa siitä lähtien kun epparitikit parani, ei siihen tarvita kuin pari tuntia. Äitini on vienyt vauvaa parin tunnin vaunulenkeille, me olemme sen ajan vaan olleet, tai rakastellut, tai syönyt, pelannut korttia.. Baarissakin on käyty, yhdessä ja erikseen, muttei sielläkään tarvi yötä myöten olla tai juoda kännejä. Seksiä voi harrastaa lapsen nukkuessa toisessa huoneessa, samoin kuin tietty mitä vaan. Mulla on omaa aikaa ollut vaikka joka pv lapsen syntymän jälkeen, jumpat, leffat mitävaan. Mihin sitä yökylää siis tarvitaan? Jos niin kriittinen tilanne, että äidin pitää saada nukkua, miksei äiti mene yökylään ja anna vauvan olla kotona isän kanssa? Miksi pitää mennä heti syytöksissä ääripäähän; jos imettää eikä halua viedä lasta yökylään, eikä pidä menetyksenä sitä ettei voi humpata koko yötä vaan jopa nauttii siitä, miksi heti on marttyyri superäiti? Mielestäni normaalia. Onko teille oikeasti bilettäminen niin tärkeää, että joku virkistäytyy muulla tavoin (lue lista yllä), hän jotenkin uhrautuu? En ota kantaa ap:n toimintaan, en tunne tilannetta, mutta aloituksesta päätellen kyseenalaistaa sen itsekin. HUOM: en käsitellyt sairauksia tai muita erik.tilanteita, ne on eri asia.

Vierailija
48/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen imettänyt kaikkia neljää vielä täysin tuossa vaiheessa, joten muutamaa tuntia pidempi ero ei meillä olisi luonnistunut...... ja nuorimmaiseni (13kk) on edelleen tissivauva, josta en voisi missään nimessä olla erossa yhtään yötä. Mutta kukin taaplaa tyylillään... toiset parisuhteet kai tarvitsevat enemmän laatuaikaa ja panostusta, meille riittää ne hetket, jotka saamme.

elävän seksittömässä tai erittäin vähä seksisessä parisuhteessa???

Oletko muuten koskaan kuullut rintapumpusta???

Meillä ainakaan ei 5kk vauva juo pullosta, joten en halua olla poissa kotoa yli puoltatuntia, koska en halua missään tapauksessa, että vauva nälkäänsä joutuu itkemään. Vauva syö usein ja vähän kerrallaan. Olen ajatellut, että tämä on elämässäni nyt tällainen vaihe, omaa aikaa tulee taas hetken päästä. Vauvat on pieniä vain hetken!

Allergia-asioissa suosittelen käymään yksityisellä! Meillä oli kovin itkuinen ja vaativa vauva aluksi, syyksi paljastui maitoallergia. Neuvolassa ei otettu oikein kantaa, sanoivat koliikiksi... Tyttö on yhtä hymyä nykyään kun olemme saaneet ruokavalion kuntoon.

Vierailija
49/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikävää. hyvin ikävää.

Vierailija
50/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Eikö voi hengähtää jos on lapsia, eikö voi hoitaa parisuhdetta jos on lapsia? En ole hetkeen tyhmempää kuullut. Laittakaa ne lapset huutonettiin ja sanokaa sorry, sorry en mä sit niit oikeesti halunnutkaan..ja bailatkaa, bailatkaa niin perkeleesti. Kuuluhan teidän saada hengähtää ja bailata ja hoitaa parisuhdetta. Rahat bailaamiseen pyydätte ilmeisesti edelleen vanhemmiltanne. Minä itse, mä itte, määämäämää

Aikuisuus ei ole iästä kiinni ja kaikista vaan ei ole aikuisiksi. Niiden ei kuuluisi leikkiä aikuista hankkiutumalla raskaaksi.

Vierailija
51/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitää 5kk aikana viedä vauva 6x yökylään jotta suhde pysyy hyvänä. Miksi kukaan tekee näin huonoon suhteeseen lasta? Onneksi itselläni on parisuhde kunnossa, ja se kesti sen lyhyen aikaa ilman vauvan hoitoon viemistä aivan hyvin.

Tämä pariskunta eroaa varmasti viimeistään vauvan tulessa uhmaikään.

Vierailija
52/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiseni sain 4kk sitten esikoisensa, juuri 20v täytettyään ja kyllä mua ainakin säälittää se vauva, kun tämä äitee monta kertaa viikossa kyselee facebookissa lapselleen vahtia. Lapsen isä, samaa ikäluokkaa, kun ei suostu lapsen kanssa kahdestaan jäämään. Lähes joka viikonloppu päivittää profiiliaan tyyliin "kohta vapaalle" "eka siideri avattu" tai "kauhee krapula ja apua kun kohta xx(vauva) jo tulee kotiin". Tää vauva siis lähes joka viikonloppu jollain tän tytön kaverilla tai kaverin äidillä hoidossa. Isovanhemmista ei näillä ole hoitoavuksi. Itse olen luvannut hoitoapua, jos on jotain pakollista menoa, mutta periaatteesta en noiden ryyppäjäisten takia ala lasta hoitoon ottamaan.

Tuo onkin ihan kamalaa jos pitää joka viikonloppu johonkin lähteä ja lykätä vauvaa milloin kenellekkin hoitoon. Kuitenkin mun mielestä ihan eri asia kuin se että vauva on 5kk aikana 6x isovanhemmillaan hoidossa.

Minun lapseni on nyt puoli vuotias lähes päivälleen ja on ollut isovanhemmilla 6x yökylässä. Ensimmäisen kerran oli yökylässä ollessaan 2kk. Olin itse niin väsynyt kun vauva valvotti ja mieheni oli pitkällä työmatkalla (2viikkoa). Sen jälkeen ovat isovanhemmat oikeen kysyneet saisivatko lapsen yökylään. Kun vauva tuntuu heidän hoidossaan viihtyvän, eikä itke minun perääni olen hänet välillä vienyt. Muutaman kerran noista olen lähtenyt ystävieni ja mieheni kanssa viihteelle, mutta yleensä olen viettänyt rauhallista iltaa kotona ja tehnyt rästiin jääneitä kotitöitä, katosnut miheni kanssa jonkin elokuvan. Ja kyllä, soittanut muutaman kerran illalla äidilleni ja kysynt miten heillä sujuu.

Rakastan vauvani ylikaiken, mutta haluan antaa myös isovanhemmille mahdollisuuden tutustua lastenlapseensa rauhassa kun kerran haluavat häntä hoitaa. Tietenkään en veisi lastani ilman vakavaa syyät heille hoitoon jos hän ei siellä viihtyisi. Kuitenkin aina jää hymy naamalla sinne mummon ja vaarin kanssa leikkimään ja aina iloisesti hymyillen minua odottaa kun seuraavana päivänä haen. Tottakai normaalit kiukuttelut tulee myös mummolassa, mutta selvästi lapsi siellä viihtyy ja tykkää olla.

Vierailija
53/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä sitä ihmettelet! Täysin normaalia on viedä lapsi hoitoon! En voi ymmärtää miksi täällä äidit ovat sitä vastaan!!!!!

Tai siis on varmaan normaalia joissain teinix-wt-vanhempien keskuudessa, mutta ei ole vauvalle eikä vanhempien vanhemmuudelle hyväksi.

Vierailija
54/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen ovat isovanhemmat oikeen kysyneet saisivatko lapsen yökylään. Kun vauva tuntuu heidän hoidossaan viihtyvän, eikä itke minun perääni olen hänet välillä vienyt. M

Rakastan vauvani ylikaiken, mutta haluan antaa myös isovanhemmille mahdollisuuden tutustua lastenlapseensa rauhassa kun kerran haluavat häntä hoitaa. Tietenkään en veisi lastani ilman vakavaa syyät heille hoitoon jos hän ei siellä viihtyisi. Kuitenkin aina jää hymy naamalla sinne mummon ja vaarin kanssa leikkimään ja aina iloisesti hymyillen minua odottaa kun seuraavana päivänä haen. Tottakai normaalit kiukuttelut tulee myös mummolassa, mutta selvästi lapsi siellä viihtyy ja tykkää olla.

se, ettei tuonikäinen protestoi yhtään hoitoonjättämistä kertoo osaltaan siitä, että hänelle on sama kuka häntä hoitaa. Äiti, mummo, vaari, kaveri, kaikki samanarvoisia.

Se voi merkitä, ettei lapsi ole kiintynyt sinuun kovin voimakkaasti, ja se taas tarkoittaisi, että lapsen kiintymyssuhteessa on häikkää.

Sen puoleen en ymmärrä näitä "saataisko me vauva yökylään" -isovanhempia. Vauvaleikkejä vauvan edun kustannuksella.

Vierailija
55/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiintymyssuhdeteorioihin.

Ja tämä teoriako murentuu jos lapsi on 30 päivästä 29 äidin kanssa ja yhden mummon kanssa??

Vierailija
56/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen imettänyt kaikkia neljää vielä täysin tuossa vaiheessa, joten muutamaa tuntia pidempi ero ei meillä olisi luonnistunut...... ja nuorimmaiseni (13kk) on edelleen tissivauva, josta en voisi missään nimessä olla erossa yhtään yötä. Mutta kukin taaplaa tyylillään... toiset parisuhteet kai tarvitsevat enemmän laatuaikaa ja panostusta, meille riittää ne hetket, jotka saamme.

YÄK! Ajatus tuntuu oudolta. Tuon ikäinen syö jo normaalia ruokaa, vähemmällä suolalla ja pippurilla.

Vierailija
57/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kiintymyssuhdeteorioihin.

Ja tämä teoriako murentuu jos lapsi on 30 päivästä 29 äidin kanssa ja yhden mummon kanssa??

Vierailija
58/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kun on isovanhemmat, jotka haluavat, pystyvät ja jaksavat hoitaa nuin paljon.

Minua säälittää vauvan puolesta :( 5 kk ikäinen vauva EI TARVITSE YÖKYLÄÄ. En ikimaailmassa antaisi pientä, imeväisikäistä vauvaa yöksi mummolaan. Tiedoksi äideille, että nykyään vauvaa suositellaan täysimetettävän puolivuotiaaksi. Sen jälkeen imetystä on hyvä jatkaa osittain 1-2-vuoden ikään asti. Mitentämä äiti imettää 5 kk ikäistä vauvaansa, jos vauva on usein mummolassa yötä? Vai pilaako mummo vauvasi Tuttelilla? Entäs, kun vauvasi alkaa vierastaa ja itkeä hysteerisesti? Ja miten voit tietää, miten lastasi hoidetaan mummolassa? Onko mummo tuputtamassa vauvallesi jotakin sopimatonta ruokaa tai juoma? Oiva tilaisuus, kun äiti ja isä ei ole näkemässä. On isovanhempia, jotka eivät noudata vanhempien hoito-ohjeita alkuunkaan. Onko kyseessä teiniäiti? Vai uusavuton ja laiska äiti ja isä? Vai lastensuojeluperhe? Vai määrääkö isovanhemmat nuorta perhettä 10-0, milloin yökyläily pitää aloittaa?

hysteerinen pätemisentarpeinen äiti. Pilaa vauvan Tuttelilla :DDD Mummujen salainen aie juurikin on hamuta vauva hoitoon ja sitten aiheuttaa sille niin paljon vahinkoa kuin suinkin yhdessä yössä ehtii. Ihan tuurilla vaan ovat isovanhemmat onnistuneet aikanaan sinut ja puolisosi sisaruksineen hengissä aikuisiksi saamaan... Niin ovat epäpäteviä sinuun verrattuna!

Vierailija
59/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että luotat isovanhempiin ja ihanaa, että he haluavat hoitaa pientä lapsenlastaan.

Vierailija
60/112 |
12.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaahtoavat yökylän eduista ja vanhempien jaksamisesta ja vastuuntuntoiset lapsiaan aidosti rakastavat ja heihin sitoutuneet vanhemmat hehkuttavat hoitavansa lapsensa itse. Ikuinen vastakkainasettelu.

Itse osaan arvostaa lapsiani ja jokaista heidän kanssaan vietettyä hetkeään, koska kärsin vuosia lapsettomuudesta ennen heitä. Esikoinen yökyläili ensimmäisen kerran ollessaan 1,5 v ja kuopus hieman nuorempana - ja vain yhden yön. Tosin isovanhemmat asuvatkin 400km päässä, mutta en tosiaan olisi kenellekään muullekaan heille edes antanut, ovat sen verran tärkeitä. Mutta kukin tyylillään. Itse en jaksa arvostaa äitejä, joille tuntuu olevan vähintään kuukausittain tärkeää saada bilettää ja ryypätä ja työntää vauvaansa hoitoon milloin kenellekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi