Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Pakkonukutetaanko" teillä lapsia päiväkodissa?

Vierailija
11.02.2010 |

Meillä on pian 6-v vilkas lapsi, joka ei nuku enää päiväunia. Päiväkodissa hän on sisarusryhmässä, jossa pienimmät 2-vuotiaita. Kaikkien on levättävä 1½ tuntia, ensin kuunnellen satua ja musiikkia, mutta sitten loppuaika hiljaisuudessa. Lapselle, joka ei nuku on puolitoista tuntia pitkä aika maata sängyssä. Siksi saan nyt päiväkodista palautetta huonosta nukkarikäytöksestä, lapsi herättelee muita äänekkäällä puhumisellaan tm. koputtelulla ja naksuttelulla. Ymmärrän toki, että kaksivuotiaiden pitää saada unensa, mutta ymmärrän myös, että pian 6-vuotias turhautuu pakkomaakutuksesta. Olen kysynyt, olisiko mahdotonta, ettei lapsen tarvitsisi olla nukkarissa tuota 1½ tuntia tai voisiko hän edes saada kirjan katseltavakseen, mutta ei. Pitävät kuulemma yhtenäistä linjaa päiväkotiryhmässä. Minuta tämä on väärin isompaa lasta kohtaan! Enkä minä äitinä voi muuta kuin puhua kotona lapselle, ettei saa herätellä muita, mutta eipä se paljon tulosta tuota!

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lto:n kanssa samaa mieltä. Jos se lapsi nukahtaa niin silloin lapsi tarvitsee ne päiväunet. On se kumma kun ensin säilytetään sitä lasta pk:ssa jopa 10 tuntia päivässä. Sitten kun mennään kotiin niin tunti-pari siinä oleskellaan ja äkkiä ajoissa lapsi sänkyyn, että saa vielä omaa aikaa illasta.

Vierailija
82/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sitten huvittaa aina vaan nää pakkonukutuskeskustelut näin pk:n työntekijänä. Juu, mehän halutaan kahvitella sen pari tuntia kun lapset nukkuu. Tai mitäs jos me mennään itekin nukkumaan. Huomaa, ettei vanhemmilla ole mitään käsitystä siitä työmäärästä, mikä pk:n työntekijöillä on. Ei se ole "vaan" pelkkää lastenhoitoa ja kasvatusta. Se jumalaton määrä paperihommia on myös tehtävä jossain välissä.

Päiväkodin työntekijät ovat siellä LAPSIA varten. Se lasten lepohetki on siksi, että lapset sen tarvitsevat kaiken touhun ja metelin keskellä. Se ei ole olemassa siksi, että te saisitte rauhassa tehdä paperityöt/kahvitella. Ne paperihommat, suunnittelu jne voidaan tehdä esim kun lapset menevät pihalle (silloin tarvitaan vähemmän aikuisia). Jos menee ylitöiksi, se on työnanatajan ongelma ja tehtävä järjestää lisäresursseja. Eli älkää rankaisko lapsia siitä, että yhteiskunta resursoi lastenhoitoa huonosti.

t PK:n varajohtaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka täällä puolustaa sitä, että 6-vuotiaan tulee maata hiljaa sängyssä 1,5h kertoa, että miten se se vie teidän resursseja enemmän, jos se 6-vuotias saisi lukea sitä kirjaa siellä sängyssä, jos ei kerran nukuta?

Sitähän ap oli myös kysynyt hoitajilta, mutta se ei sopinut.

Vierailija
84/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et siis hyvä PK:n varajohtaja ymmärtänyt niin en tarkoittanut, että ihan oikeasti joisimme kahvia tai nukkuisimme sen pari tuntia.

Meilläpä on 2 aikuista ulkona lasten kanssa ja jos iltavuorolainen tulee myöhempään töihin niin ei jää aikaa tehdä paperihommia siinäkään.

Todellakin haluan edes sen yhden rauhallisen kahvihetken päivässä. Siihen on minulla lakisääteinen oikeus. Me kun juomme aamukahvin ja syömme lounaan joka päivä lasten kanssa, joskus saa syödä kylmän ruoan ja joskus sen kerkiää syödä lämpimänä.

Siis minähän olen myös sitä mieltä, että lapset tarvitsevat sen lepohetken. Mutta kyllä meilläkin isommat pääsee tunnin jälkeen pois nukkarista.

En oikein ymmärtänyt, mistä hiillyit.

Vierailija
85/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin ja painin saman asian kanssa, vaikka lapseni on ap:n lasta nuorempi.

Minusta meidän pk:ssa kukaan ei saa mennä pois nukkarista, vaikka ei saisi untakaan (?). Se ei kiva asia.

Vierailija
86/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kohta lapsesi pitäisi mennä kouluun ja ei jaksa tuota aikaa olla rauhassa.

Vierailija
87/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et siis hyvä PK:n varajohtaja ymmärtänyt niin en tarkoittanut, että ihan oikeasti joisimme kahvia tai nukkuisimme sen pari tuntia. Meilläpä on 2 aikuista ulkona lasten kanssa ja jos iltavuorolainen tulee myöhempään töihin niin ei jää aikaa tehdä paperihommia siinäkään. Todellakin haluan edes sen yhden rauhallisen kahvihetken päivässä. Siihen on minulla lakisääteinen oikeus. Me kun juomme aamukahvin ja syömme lounaan joka päivä lasten kanssa, joskus saa syödä kylmän ruoan ja joskus sen kerkiää syödä lämpimänä. Siis minähän olen myös sitä mieltä, että lapset tarvitsevat sen lepohetken. Mutta kyllä meilläkin isommat pääsee tunnin jälkeen pois nukkarista. En oikein ymmärtänyt, mistä hiillyit.

tainnut ymmärtää, mitä varajohtaja kirjoitti. Luepa se uudestaan, ajatuksella. Asiaa nimittäin.

Lto jonka mielestä pakkolepo yli puolen tunnin ajan on sadismia

Vierailija
88/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella ymmärtänyt sitten :) Meillä tuo nukkariaika on paras hetki tehdä paperitöitä, käydä vasukeskusteluja, kuntsaripalavereja, suunnitella ym. ym.

Meillä luetaan n.30 min. sen jälkeen sammuu valot ja levätään n. 30 min. Sitten tulee vahtivuoron vaihto jolloin isommat (käytännössä 5-vuotiaat, jotka eivät nuku, meillä ei ole eskareita) pääsevät pois. Meidän pk:n on yksi iso avoin tila eikä meillä ole mitään erillisiä huoneita, mihin voitaisiin nukkumattomat sijoittaa. Sen takia niiden lasten jotka eivät nuku, on oltava todella hiljaa ja tehtävä ns. hiljaisia hommia sen aikaa kun muut nukkuvat.

Niin, meillä on 20 3-5 vuotiasta ja 3 työntekijää.

En jatka enää tätä kun tunnun olevan täysin eri taajuudella enkä siis tajunnut mistä se pk:n varajohtaja hiiltyi. Peace!

Vierailija
89/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunia ja menee illalla siten nukkumaan n. klo 21.00. (herää aamulla klo: 7.00). Päiväkodissa hänet pakkonukutetaan ja illalla saakin kotona sitten koko perhe sen myötä valvoa 22.30-23.00 asti.

Itse herään n. klo: 5.30 ja nukkumaan tekisi mieli mennä jo klo: 21.00, mutta lapsen takia ei voi.

Joku lastenhoitaja kirjoitti kuinka ei ole resursseja leikkivien lasten vahtimiseen kun on alle 3v ryhmässäkin 8 nukutettavaa lasta. No jos minunkaan lasta ei pakkonukutettaisi(on kuulemma hankala nukutettava) ja muita vastaavia tapauksia myöskään niin siitähän niitä resursseja sitten vapautuisi muuhun käyttöön.

Vierailija
90/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka täällä puolustaa sitä, että 6-vuotiaan tulee maata hiljaa sängyssä 1,5h kertoa, että miten se se vie teidän resursseja enemmän, jos se 6-vuotias saisi lukea sitä kirjaa siellä sängyssä, jos ei kerran nukuta?

Sitähän ap oli myös kysynyt hoitajilta, mutta se ei sopinut.

Vierailija
91/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään ymmärrä sitä, että 6-vuotias ei saa nousta sieltä. Mutta sen ymmärrän, ettei siellä sängyssä voi kirjoja lukea. Meillä ainakin on pimeää nukkarissa ja jos ajatellaan, että vaikkapa 5 lasta lukee kirjoja sängyissään niin johan siitä aikamoinen kahinakin kuuluu.

Vierailija
92/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sisarusryhmässä 17 lasta, 1-5-vuotiaita. Kolme hoitajaa + palkkatukilainen, joka ei siis saa olla yksin lasten kanssa. Aamuvuorolainen pääsee kotiin klo 13. Kun me saadaan 12 mennessä lapset sänkyihin niin alkaa kyttääminen että moneltako kukakin nukahtaa: Yksi saa nukkua 30min, neljä saavat nukkua tunnin, pari ei mielellään ollenkaan, kaksi pitää herättää klo 13 mennessä olivat sitten nukkuneet 5min tai tunnin, kolmen pitäisi saada nukkua vähintään kaksi tuntia + ne, jotka eivät saisi nukahtaa ( tunti on oltava nukkarissa!). Siinä sitten sipistään ja supistaan että moneltako kukakin kiskotaan ylös, jotkut alkavat itkeä kun nostetaan ylös vaikka väsyttäisi ja siihen itkuun sitten heräävät ne joiden on toivottu nukkuvan pitkät unet. Ja sitten ne herätetyt joutuvat kahteen saakka tekemään hiljaisia hommia ja kuiskailemaan ettei toiset herää... Huooooh! Kyllä mä ymmärrän että jos nukkuu monta tuntia niin ilta sitten venyy, mutta aikamoista touhua on kyllä... Ja meillä ei ainakaan onnistuisi tuo kirja-juttu, sitten kaikki haluaisivat kirjan. Mutta eskarilaiset eivät meidän päiväkodissa enää kyllä nuku, käyvät kuuntelemassa vaan sadun.

Vierailija
93/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta! Toi on varmaan just tota pahimmillaan.Vanhemmat ei pysty ajattelemaan muutakuin sitä omaa mussukkaa. Päiväkodissa on musta tietyt säännöt eikä jokainen perhe voi laatia omia aikataulujaan. Mites jos joku haluaa syödä lounaan klo 10.30 mutta joku toinen onkin tottunut syömään vasta 12.00. Kohta varmaan mennään tähänkin.

Outoo touhua kyllä!

Vierailija
94/95 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2,5 v ei nuku viikonloppusin päiväunia ja menee illalla siten nukkumaan n. klo 21.00. (herää aamulla klo: 7.00). Päiväkodissa hänet pakkonukutetaan ja illalla saakin kotona sitten koko perhe sen myötä valvoa 22.30-23.00 asti.

Itse herään n. klo: 5.30 ja nukkumaan tekisi mieli mennä jo klo: 21.00, mutta lapsen takia ei voi.

.

Paitsi hitusen myöhempään saan kyllä itsekin nukkua. Lähes päivittäin hoitajat valittavat kuinka hankala nukutettava tyttäremme on ja välillä eivät saa häntä nukkumaan sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta.

En ymmärrä mitä minä voisin tehdä asian helpottamiseksi. Minä en saa häntä nukkumaan päiväunia kotona. Yritetty on kovastikin ennen. Yöunet eivät ole liian pitkät (n.22.30-7) ja tyttö herää aamulla itsekseen pirteänä ilman herättämistä. Aina saa kuulla kuinka "Teidän Liisa taas itki ja huusi 1,5 t ennen kuin nukahti ja häiritsi muiden nukahtamista." Useasti olen sanonut että minä en kaipaa hänelle päiväunia ja kotona meillä ei nukuta.

Isoveli (5 v) sentään saa nousta kuunneltuaan sadun ja levättyään vähän aikaa. Tuo vähäkin aika tuntuu olevan pojalle liikaa. Usein itkee kotona että ei halua lepotuntia. Häntä kyllä ei saa unten maille mitenkään päivällä. Nukahtaa hyvin illalla jo klo 21 ja herää itsekseen pirteänä n. 6.30.

Aika vähäunisia lapsia siis. Tulleet isäänsä, joka pärjää todella lyhyillä yöunilla. Sisarusryhmässä ovat.

Vierailija
95/95 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain mahdollisuutta tulla pois sitten kun ei ole nukahtanut. Lapsi nukahtaa oltuaan aikansa makuulla, jos on väsynyt, tullut aikaisin hoitoon jne.

Järkyttävää tämän päivän "hyvinvointivaltiossa" jos pitää maata paikallaan ja odottaa...keinojako ei kehuttu päivähoitijärjestelmä keksi?

Lapsia ei ohjeen mukaan saa pakottaa syömään, ei siis pakkosyöttöa, mutta paikallaanko saadaan pitää vaikka millä uhkauksilla ja kiristyksillä - Jos et nyt ole jo hiljaa siellä niin...