Äidiksi 35+-iässä?
Onko se kenenkään muun mielestä vähän vääristynyttä? Eräs ystävä suunnittelee raskautta "kun saa taloudellisen tilanteensa kuntoon", ja on 36vuotias.
Eli lapsen syntymä on ehkä edessä vasta noin 38-vuotiaana, jos ylipäätään mahdollista tulla raskaaksi enää. Hän on sitten kysellyt että onko se raskasta jne... Olen itse saanut esikoiseni 22-vuotiaana ja nyt kuopuskin on jo 5 vuotias, en osaa yhtään sanoa että onko se raskasta hänelle, tuossa iässä, itselleni oli jo silloin. Olisi kamalaa jos itsellä pyörisi taapero nurkissa vielä yli nelikymppisenä! Kun olen 40v niin kuopuskin jo 15, luojan kiitos!
Kommentit (108)
millaisessa kunnossa oman perheen vanhukset ovat. Toisilla joku 75-vuotias voi olla jo aivan kuoleman kielissä, toisen 75-vuotias sukulainen vielä huitelee talvisin 15 kilometrin hiihtolenkkejä.
Mulla on omassa suvussa ollut aina pitkäikäisiä ja terveen vanhuuden eläneitä, hoikkia ja hyväkuntoisia naisia. Kuten molemmat isoäitini, ukkini täti (joka eli lähes 100-vuotiaaksi ja asui vain viimeiset 2v vanhainkodissa, asui vielä 97-vuotiaana omakotitalossa yksin) ja nyt äitini, joka on jo 74v, mutta erittäin hyväkuntoien.
Toiset taas oppivat, että jo jollain 60-vuotiaalla tulee olla vahvat lääkkeet, pumppu reistaa jne, ties mitä vaivoja.
Ihminen suhtautuu vanhuuteen juuri niin myönteisesti / kielteisesti mitä on omassa lähipiirissään nähnyt vanhusten tekevän.
Ja nämä joilla on kielteisiä kokemuksia, varmaan pitävät normaalina että joku kuusikymppinen on tosi raihnainen, lihava ja sairas, ja sitä vasten peilaavat vanhuutta.
Vain akateemiset ihmiset saavat lisääntyä!
eli pakkosterilointi 35 v! kukahan kansanedustaja tekis lakialoitteen?
että lapset olis hankittava 15-25 v, koulutus 25-35 v ja lasten pakkoulosheitto 16 v, pakkolaatuaikaa miehen kanssa 35 - ????????ç
luututa sitä lähikaupan lattiaa...
että lapset olis hankittava 15-25 v, koulutus 25-35 v ja lasten pakkoulosheitto 16 v, pakkolaatuaikaa miehen kanssa 35 - ????????ç
Olen 25v ja käytän alkoholia harvoin, lasin viiniä joskus juon. Koskaan en ole juurikaan ryypännyt.
Minulla on 30+ kavereita jotka juovat joka perjantai ja lauantain, joskus vielä keskiviikkoisinkin. Tosin niin on myös niitä 20+ kavereita jotka näin tekevät.
Sama juttu tuohon että 35+ lapsen tekijä ainakin varmasti haluaa lapsensa.
Serkkuni teki 36-vuotiaana lapsen vain koska alkoi aika käymään vähiin. Ei kuitenkaan ehtinyt lapsen isän kanssa olla yhdessä lapsen syntymään asti ja nyt katuu. Itse on näin kertonut.
Me taas haluttiin lasta vajaa kaksi vuotta, ennen kuin raskauduin 22-vuotiaana.
Tämäkin on taas niin paljon ihmisestä kiinni. Ihmiset haluavat eri asioita elämältä.
Meidän lähiökadulla:
me olemme 40/43 vuotias pariskunta ja naapurissa on 22/25 vuotias pariskunta. Molemmat asumme omakotitaloa, on työpaikat jne.Me saimme esikoisen kun olin 37 vuotias ja toinen tuli kun kohta täytin 40v.
Naapurissa esikoinen saatu 20v, toinen 21/22v.Emme ole "vertailleet" kummalla raskaampaa, en ole itse kokenut omia lapsiani tai niiden hoitoa raskaaksi. Naapurissa selvästi aiheuttaa närää viihteellä kulkeminen ja siitä aiheutuvat lapsenhoitopaineet. Heillä on siitä syystä sosiaalihoitaja käynyt juttelemassa, en tiedä sen kummmemmin tautoja, voihan siinä olla muutakin.
Mutta onko tuo iästä johtuvaa, en tiedä. Itse kuvittelisin, että jos on taipumusta alkoholismiin tai muuten tuollaiseen elämäntapaan ja on elänyt nelikymppiseksi ilman lapsia niin ei niitä nyt sitten enää siinäkään iässä tee.
Nuorena kaikki on vielä niin avointa eikä voi tietää miten elämä menee ja lapsia tulee vahingossakin jne.
Itsellä on sellainen kuvitelma, että +35 lapsentekijä ainakin varmasti haluaa lapsensa, olenko väärässä?
koulutustasosta?
Olen vain oppinut tässä päivän aikana täältä av:ltä, että tälläiset tavalliset duunarit kuin minä, eivät saisi lisääntyä.
Kuten ei ilmeisesti saa lisääntyä alle myöskään 30-vuotiaana, eikä edes yli 30-vuotiaana!
koulutustasosta?
Olen vain oppinut tässä päivän aikana täältä av:ltä, että tälläiset tavalliset duunarit kuin minä, eivät saisi lisääntyä.
Kuten ei ilmeisesti saa lisääntyä alle myöskään 30-vuotiaana, eikä edes yli 30-vuotiaana!
koulutustasosta?
ihanaa on ja olo on kuin 10 vuotta ikääni nuoremmalla
47-vuotias
nyt 45v ja hyvin hengissä... Jopa vielä haaveita elättelen raskautumisesta.
Vanhempani yli 80v hoitavat välillä lapsiamme. Yökylään en enää vie, vanhempani ovat sen verran vanhentuneet viime vuosina, mutta päiväsaikaan hoito onnistuu ongelmitta silloin tällöin. Eivätkä vanhempani tarvitse apuamme kuin joihinkin raskaampiin omakotitalon töihin. Kaikki arkiaskareet jne hoitavat itse.
ja minä ainakin olin siihen hyvin tyytyväinen. Nautin äitiydestäni ja perhe-elämästä. Nuorempana ehkä muut asiat oli tärkeämpiä, ja elämäntilanne oli erilainen. Paljoltihan se riippui siitä, että tapasin mieheni vasta yli 30v. siis sellaisen ihmisen, jonka kanssa oikeasti haluaa olla, perustaa perheen ja katsella samaa naamaa elämän ehtooseen asti.
sama homma, Mä olin sellainen menokone ja vasta mieheni sai mut rauhottumaan. Lasta piti odottaa sitten 6 vuotta, mutta olen oikein tyytyväinen elämääni.
Olen 37 vuotias ja mieheni on minua kolme vuotta nuorempi. Perheessämme on 3v tyttö ja 1v. poika. Olisin voinut olla toki muutaman vuoden nuorempi perustaessani perhettä mutta alle kolmikymppisenä en olisi ollut valmis. Nyt on akateeminen tutkinto, ura ja omistusasunto vaikkakin nämä ovat mielestäni toisarvoisia asioita. Pääasia on että vasta "ikäneitona" olin valmis sitoutumaan ja rauhoittumaan. Olen saanut elää venähtänyttä nuoruutta yllin kyllin hurjine tarinoineen ja nyt nautin vain omasta perheestä ja rauhasta. Minun ei tarvitse ajatella että sitten kun lapset kasvavat teen sitä tai tätä, elää ns. uutta nuoruutta. Nyt ei ole kiire minnekään.
Pääasia on että jokainen tietää itse omat haaveensa ja kykynsä.
että välistä jää yksi sukupolvi pois kun nelikymppiset tekee vauvoja. Siinä vaiheessa kun omat vanhemmat alkavat olemaan vanhuksia, ei pysty mitenkään heistä huolehtimaan koska on omat lapset huollettava. Yhteiskunta hoitaa.
kamalinta oli esikoisen kohdalla, kun oli vielä aivan epävarma omasta itsestään ja kyvystään olla vanhempi.
on hankkinut ammatin ja on kykenevä heitä elättämään.
En henk.koht. tunne yhtään alle 30-vuotiaana äidiksi tullutta. Suurin osa ystävistä ja tutuista on tullut äidiksi 32-37 v. iässä, kuten itsekin olen. Koulutus hankittu, asema työelämässä vakiintunut, talous kunnossa, on nähty maailmaa ja juostu nuoruuden juoksut. Mikä voisi olla parempi aika perustaa perhe?
Kyllähän noita sosiaalitapauksia tuolta lähiöistä löytyy ja jos ainoa asia, jolla voi ylpeillä on se, että on saattanut tähän maailmaan lapsia (yhteiskunnan elätettäväksi) nuorella iällä, niin siitä vaan ylpeilemään.
Omat on kakaranne, hoitakaa itse.
Mulla 20 v mua vanhempi juoppo mutsi, ei tulisi mieleenkään viedä sinne lapsiani. Miehen isovanhemmat taas asuu kaukana.
t: 41 v, rv 16+
Itse painiskelen parhaillaan saman kysymyksen kanssa. Olen 35-vuotias ja odotan toista lastani. Esikoiseni on jo 16-vuotias ja lapsilleni tulee ikäeroa melkein 17 vuotta. Kumpikin raskaus on tullut suunnittelematta ja yllätyksenä, ensimmäinen nuoren ikäni vuoksi ja tämä toinen, koska en lääketieteellisistä syistä uskonut enää saavani lapsia. Nyt mietinkin, että olenko ihan järjetön, kun ryhdyn melkein 36-vuotiaana taas vauvaikäisen äidiksi? Toisaalta tämä on ollut meille iloinen yllätys ja tuleva isosiskokin on innoissaan isosta ikäerosta huolimatta. Onko lapset tosiaan tehtävä alle 30-vuotiaana vai onko kaikki muu "vääristynyttä", kuten aloittaja kirjoitti? Tuntuu surulliselta ajatella, että minua pidetään mummoikäisenä äitinä jo alle nelikymppisenä.
Esikoinen 17v, muut 11v ja kohta 9 v.
Ja paljon paremmin olen jaksanut esim. yövalvomiset kuin esikoisen kanssa konsanaan.
Pian pitää palailla takaisin töihin, mutta olen nauttinut tästä vuodesta yli kaiken.
Ja pikkuhiljaa alkaa vauvakuumekin taas nostaa päätään.
Ekan sain 28v ekasta kierrosta, tokan muutamaa vuotta myöhemmin ekasta kierrosta ja kolmannen 42v ekasta kierrosta hänetkin, terveitä kaikki. Ja hyvin jaksaa. Enemmän olisin huolestunut noista viiskymppisistä miehistä joilla on niin polttava vauvakuume että niitä pitää vielä jonkun kanssa väsätä. Siinä saa sitten tuleva äiti huollettavakseen sekä lapset että vanhenevan äijän joka köpöttelee rollaattorin kanssa ylioppilasjuhliin - jos niin kauan elää. Tuttavapiiristäkin tällaisia löytyy. Unohtui vissiin sellainenkin asia kuin lasten elättäminen mutta kaipa se eläke sitten riittää siihenkin.
Kyllä mut on kasvatettu pitämään läheisistäni huolta. On melko vaikeaa kuvitella että jättäisin vanhempani yhteiskunnan harteille ja kävisin kerran vuoteen katsomassa. Ei se varmaankaan helppoa tai mukavaa ole (tällä hetkellä oma äitini hoitaa pääosin isoäiti juoksevat asiat) mutta niin sen nyt vaan kuuluu mennä. Äidit hoitavat ensin lapset, ja sitten joskus lapsenlapset ja vanhempansa.