Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

7lk lapsi sisäoppilaitokseen Anna Tapion kouluun,

Vierailija
08.02.2010 |

antaisitko lapsesi muuttaa ja lähteä sinne?

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
10.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt atk:ta vähän yli 2 vuotta. Olen ollut todella tyytyväinen.

Mielestäni ihminen joka ei ole käynyt kyseistä koulua ei pysty kertomaan totuttaa kyseisestä koulusta.

Ensinnäkin sain tietää ensimmäisen kerran lukiessani tätä keskustelua, että koulussani on OLLUT huume ongelma kauan aikaa sitten. Koulussamme on toki tupakoivia ja alkoholia käyttäviä ihmisiä, kuten monessa muussakin koulussa. Koulussamme esiintyy jonkin asteen kiusaamista, mutta siihen pystytään paremmin puuttumaan, koska oppilaat ''asuvat'' koululla ja ovat toistensa kanssa tekemisissä 24/5.

Koulussa on kuri.

uskon, että jokunen nuori haluaa lähteä esimerkiksi kaverinsa kanssa asumaan toiselle paikkakunnalle peruskoulun jälkeen, mutta pystyykö hän siihen? Koulumme antataa jonkin verran pohjaa sille jos haluaa lähteä peruskoulun jälkeen asumaan ja opiskelemaan muualle, kuin kotikuntaansa.

Minun vanhempani miettivät asiaa ja suostuivat. Syytä en tiedä enkä varmaan tule koskaan tietämään , mutta olen todella onnellinen heidän päätöksestään.Olen löytänyt parhaat ystäväni ikinä koulusta ja olen siitä todella kiitollinen. Mutta oikeesti, tutustukaa kouluumme ennen kuin haukutte/kehutte sitä. Mutta mielestäni ATK on paras paikka maailmassa. (Tämä on vain yhden 15-vuotiaan ihmisen mielipide, joten onko sillä väliä) (:

Vierailija
102/151 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kävin kyseisen koulun. Se vahvistaa itsetuntoa antamalla sopivasti vastuuta mutta silti... He ovat valvonnan alaisena! Uskokaa pois, kyseessä on paikka, joka kasvattaa lasta, ja viikonloputhan ollaan kotona, kyllä sielläoleva tuntee kodin edelleen kodiksi. Ikävöin Anna Tapioon oikeasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat eivät todellakaan ole mukavia, minun mielestäni, mutta tyttäresi mielestä voi tietysti olla. Enpä tiedä kyllä ketään, kuka sanoisi täällä opettajien olevan mukavia.

Osa on, osa ei, sehän on persoonasta kiinni. Mietipä "Kontsaa"?

Siinä olet oikeessa että kerhoja on vaikka mihin lähtöön, mutta vuoden mittaan melkein kaikki lakkaa toimimasta kun oppilaat ei enää käy niissä.

Ja kaiken lisäksi suurin osa on oppilaiden itse järjestämiä. Ei, ne eivät toimi. Pakko myöntää. Mutta niin paljon muuta tekemistä on että ei niitä tarvitakaan!

Laitoit tohon viestiin että kukaan ei tahallaan tee pahojaan tuolla. Olet todellakin väärässä. Varmaan puolet ystävistäni polttaa tupakkaa. Ja loput puolet käyttää alkoholia ainakin joka toinen viikko. Melkein aina kun jää kiinni alkoholista, joutuu viikon pakkolomalle. Tiedän tosin ihmisiä joille ei tehty yhtään mitään, suurinpiirtein sanottiin että "oli sitten viimeinen kerta".

Hah, mikä väite! Ettei kukaan tee pahojaan! Tässä olen samaa mieltä kanssasi. Mutta on nuorille kasvattavaa tehdä "pikkupahoja". Alkoholia käyttää yhtä moni kuin tavallisessakin koulussa. Ei se eroa siitä mitenkään.

Tiedän myös muutaman ihmisen joita kiusataan. Tai ei täällä väkivaltaa paljon käytetä, mutta enemmänkin syrjitään ja haukutaan, jätetään ulkopuolelle.

Totta väkivaltaa ei käytetä, mutta "muutama jota kiusataan" on aika supistettua. Koulussa on paljon itsekkäitä väärään paikkaan joutuneita pikkulapsia. Ei kaikkien siirtä Anna Tapioon ole fiksua, kaikille se ei sovi. Järkevien, itsestään huolehtivien nuorten paikka se todellakin on.

Lopuksi vielä että ainakin neljäsosalla tytöistä on täältä pois lähtiessään ainakin yksi lävistys tehtynä, täällä nimittäin se on suosittua puuhaa. Vaikka se on kiellettyä, todella monet tekevät lävistyksiä yms.

Kaiken lisäksi he tekevät sen epähygieenisesti.

Anna Tapiossa on paljo pahaa, mutta tässä ei mainittukaan kaikkia niitä hyviä asioita mitä siellä on, niitähän on 10 kertaa enemmän! Järkeä saa käyttää.

Vierailija
104/151 |
16.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini kävi koulun. Äitini kävi koulun. Minä kävin koulun 02-05 (olen siis syntynyt -89), pikkusiskoni 03-06 ja nuorin pikkusiskoni pääsee tänä keväänä koulusta pois.

Anna Tapio ei ole mikään suljettu paratiisi, johon mikään paha ei pääsisi. Siinä mielessä se on kuin mikä tahansa muukin koulu. Meidän ikäluokassakin jotkut polttivat. Oman luokan pojat tekivät kiljua vaatekaapissa ja saivat pakkolomaa. Yksi tyttö tuli kerran koululle sunnuntai-iltana kännissä. Ysiluokalla jotkut joivat viikonloppuisin. Ei mitään, mikä poikkeaisi normaalin 15-vuotiaan arjesta - karua, mutta totta.

Rakastin koulua. Sellaista yhteisöllisyyttä en ole kokenut missään muualla, ja epäilen, etten myöskään tule enää koskaan kokemaan. Meillä oli tosi hyvä luokkahenki ja asuntolassa asiat luisti. Kellon ympäri oli saatavilla aikuinen, jos oli jokin murhe tai huoli.

Anna Tapio antoi uskomattoman paljon ystäviä ja eväitä elämään. Opin koulussa sosiaalisia taitoja (en todellakaan mitään viidakon lakeja), opin laittamaan ruokaa ja pyörittämään arjen asioita. Esimerkiksi harjoittelimme erilaisten juhlien järjestämistä, kitkimme ruusupensaita sekä karsimme omenapuut ja harjoittelimme työhakemuksen tekemistä. Opin arvostamaan sekä erilaisuutta että oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta.

Joku epäili, ettei koulusta voisi siirtyä lukioon - höpöhöpö! Koulu antaa erinomaiset valmiudet jatko-opintoihin: monesta lukiostakin saa hyväksiluettua kursseja. Itse kävin Ressun lukion ja opiskelen nyt Helsingin Yliopistossa äidinkielenopettajaksi.

Vierailija
105/151 |
17.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo ihan se että tätä koulua käyvät nuoret osaavat kirjoittaa erittäin asiallista tekstiä, perustellusti ja kieliopillisesti oikein kertoo jotain hyvää koulusta, kovin moni heidän ikäisensä tuskin kykenisi samaan.

Vierailija
106/151 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni on syksyllä tuonne lähdössä, ja on itse sinne hinkunut jo vuosia. Annan mennä, ja jos ei viihdy niin takaisin voi tulla milloin vain.

Lasten täytyy antaa itsenäistyä silloin kun he itse haluavat. Vanhin poikani muutti omaan asuntoon opiskelupaikkakunnalle ammattikoulun toiselle luokalle, seuraava poika meni jo suosiolla heti asuntolaan ammattikoulun alusta, viisitoistavuotiaana, kolmanneksi vanhin poika asuu kotona ehkä vielä vuosia jos menee oman kylän lukioon, ja pienimmät ovat vielä niin pieniä ettei tarvitse näitä vielä ajatella.

Minusta on hullua miten vanhemmat takertuvat lapsiinsa eivätkä päästäisi irti ollenkaan! Ja vielä passaavat valmiiksi ja paapovat niin ettei nämä osaa voileipää tehdä. Sittenhän saavat pitää nurkissaan nelikymppisiä aikamiespoikia ja -tyttöjä ja ihmetellä missä meni vikaan.

Vierailija
107/151 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias muuttaisi pois kotoa ja perheen luota. Täysin mahdoton ajatus. Minä haluan olla läsnä lapseni arjessa muutenkin kuin puhelimen ja kännykän välityksellä. Minä olen kykenevä kasvattamaan itsenäisiä, taitavia ja vastuuntuntoisia ihmisiä ihan täällä kotonakin. Anna Tapion koulu ei muutenkaan oikein edusta meidän perheen arvoja, joten kokisin kyllä vähintäänkin epäonnistuneeni kasvatuksessa, jos lapsi äkkiä sinne haluaisi.

Vierailija
108/151 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miksi noin nuorena pitää lähteä sinne, mikä siinä vetää puoleensa? Mitä siellä opetetaan? Mikä koulun arvopohja on?

Alkoi kiinnostaa, koska joku syyhän siinä on pakko olla, miksi noin nuorena muutetaan sisäoppilaitokseen, mikä on kuitenkin aika harvinaista.

Vierailija
109/151 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä että sinne on aika vaikea päästä...

Vierailija
110/151 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia on jos lapsi itse kovasti sinne haluaisi, tai se olisi hänelle itselleen parhaaksi. Sanon tämän ihan mutu-fiiliksellä, en tunne koko koulua yhtään.

Itse olen opiskellut ko koulussa ja se on ollut minulle juuri se oikea koulu, jossa olen saanut harjoitella käytännön töitä ja kasvattaa sosiaalisia taitojani. Yleensä vanhemmat oppilaat ovat isoisia ja auttavat varsinkin alkuikävässä,

Suosittelen lämpimästi, siinä murrosikä menee mukavasti saa taitoja ja uusia ystävyyssuhteita sekä voi turvallisesti irtautua vanhemmista. Pakottaa lasta ei voi, mutta kokeilu kannattaa ja paluu omaan luokkaa on mahdollinen.

Vierailija
111/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini kävi kyseistä koulua,mutta jätti kesken.Hänen kertoi kokemuksestaan ATK:ssa seuraavasti:

Hän oli ikäistään kypsempi ja itsenäisempi,joten sisäoppilaitos kuulosti sopivalta.Keskiarvo oli hyvä joten hän pääsi sisään.Netissä oli lukenut paljon kirjoituksia koulun hyvistä ja huonoista puolista,mutta hän päätti olla välittämättä niistä ja muodostaa oman mielipiteensä.

Alkuun kaikki vaikutti mukavalta,mitä nyt päivät tuntuivat aluksi pitkiltä ja matka kotiin viikonlopuksi oli raskas.

Sitten hän oppi tuntemaan koulun kunnolla.Tupakointia nyt oli siinä missä millä tahansa ylä-asteella,alkoholi ongelmana koulussa sen takia että koululla asuttiin.

Muutamat tietyt opettajat olivat kuulemma aivan kamalia.Asuntolavalvojan hän yllätti kerran tarkastamassa lukollisia kaappeja.Vaikka kaverini vaati selitystä,hän ei koskaan saanut.

Mutta syy koulun lopettamiseen oli se että häntä kiusattiin.Pari viikkoa lukukauden alkamisen jälkeen hänet suljettiin ryhmän ulkopuolelle,leviteltiiin juoruja ja haukuttiin päin naamaa.Yksi tytöistä oli ruokatunnin aikana ottanut kaverini päiväkirjan tämän koululaukusta.Kaverini luuli kadottaneensa sen kunnes yllätti porukan kiusaajiaan kuuntelemasta kuinka yksi luki kirjaa ääneen.Hän marssi kirjaa lukevan ihmisen luo,otti kirjan ja sanoi menevänsä kertomaan asuntolan valvojalle.Kiusaajat uhkasivat hakata tämän jos hän lavertelee,joten kaverini ei ikinä paljastanut mitään.

Parin kuukauden sinnittelyn jälkeen hän lopetti ja siirtyi tavalliseen kouluun.

Kaikki tämä tapahtui opettajien ja valvojien silmien ulottumattomissa.Ja koulun kiusaajaporukka viihtyi hyvin sillä hehän ne oppilaiden keskuudessa määräsivät kun opettajia ei ollut lähistöllä.Tietysti koulun henki vaihtelee siellä olevien oppilaiden mukaan,mutta silti...

Itse kokeilisin kyllä sisäoppilaitosta myöhemmällä iällä,mutta 12 vuotias ei ole yleensä valmis itsenäistymään eikä tekemään tälläistä päätöstä.Ja vaikka itse olisi kuinka fiksu ja hyväkäytöksinen tahansa,koskaan ei voi tietää millaisen porukan omalle vuosikurssilleen saa.

Vierailija
112/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokisin todellista epäonnistumista, jos tuonikäinen lapseni haluaisi muuttaa pois kotoa.

miksi noin ajattelet ja miksi olet nuoresta noin riippuvainen?

En ole tuon kirjoittaja, mutta samaa mieltä.

Peesi tälle. Ihmisen aivot kehittyvät 30-vuotiaaksi. 12 v on pikkuvauva.

Olisin epäonnistunut äitinä jos maailmalle laittaisin melkein vastasyntyneen.

Vierailija
113/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin lähdin kotoa pois aikaisin, juuri sen vuoksi, koska en olisi siellä enään päivääkään kestänyt enempää.

Kyllä minä kokisin itseni kasvattajana epäonnistuneeksi, jos lapseni haluaisi jo noin pienenä pois.

Vierailija
114/151 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse haluaa, eikä kyseessä ole vanhempien painostus, niin anna mennä ja itsenäistyä!

Jos siellä on paha olla, kova koti-ikävä jne ym, lapsi voi lopettaa koulunsa ja palata kotiin ja jatkaa yläasteensa kotoa käsin, siellä on aina paikka vaikka kesken lukuvuoden.

Enkä minä ainakaan pidä epäonnistumisena sitä, että lapsella on selkeä suuntautumislinja, halua ja kykyä ja mielenkiintoa johonkin tiettyyn alaan tai intoa itsenäistyä juuri 7. luokan alettua. !!

Minusta se osoittaa, että on kasvatustyössä onnistuttu, on hyvät välit, on mahdollisuus irtautua ja itsenäistyä. Ja rohkeutta sanoa ääneen vanhemmille pelkäämättä myrsyä tai marttyyrikohtauksia.

Se itseäistyminen kun on kuitenkin edessä, toisilla aiemmin toisilla myöhemmin ja epäonnistumista on se, ettei todellista itsenäistymistä ja irtautumista ole tapahtunut !

Se, että lapsi muuttaa alaikäisenä pois vanhempien luolta EI OLE HYLKÄÄMISTÄ !! EIKÄ se ole rakkauden puutetta !!!

Minun oma tyttäreni muutti kotoa pois 16 vuotiaana, lukion ekalla. Ei kauas, mutta omaan osoitteeseen. Se oli meille hyvä ratkaisu.

Jos olisin tiennyt tällaisia sisäoppilaitkosia olevan tai tajunnut hyödyntää niitä, olisin varmaan laittanut lapsen sellaiseen. En siksi, ettekö rakasta lastani, vaan siksi että meillä oli todella tiukat välit, hänen murrosikänsä oli aika kamala.

Meillä oli siis eri vaikuttimet.

Minua itseäni lapsena viehätti Anna Tapion koulu, mutta minun koulumenestys oli surkea, en olisi päässyt sinne. Ja tiesin, että turha kysyä; vanhemmat eivät olisi kuitekaan päästäneet. Olin kateellinen että joillakin oli niin hyvät vanhemmat ja hyvät olot kotona, että heidän lapset voivat lähteä sisäoopilaitokseen opiskelemaan. Minusta he olivat etuoikeutettuja.

Läheinen tuttava nuori neito on tällä hetkellä sisäoppilaitoksessa. Ei anna tapio, vaan toinen koulu. Matkaa kotiin on 200 km, ei tule sieltä joka vkl kotiin vaan joskus vietää siellä viikonlopun, jos on ohjelmaa kivasti.

Hän käy nyt 8. luokkaa, eli muutti 7. luokalta asuntolaan.

Alkuun oli ikävä, ensimmäiset kuukaudet. Jouluun mennessä kotiutui. On saanut paljon kavereita. Koulu menee hyvin. On itenäistynyt, kasvanut paljon, on todella fiksu nuori nainen. Kun vertaa siihen mitä hän oli 6. luokalla, on kuin kyseessä olisi ihan eri ihminen.

Hänkin halusi itse tähän kouluun, ja ajatus oli, että jos on tosi kamalaa, voi lopettaa ja jättää kesken, jatkaa omalla paikkakunnalla. Se on aina mahdollista, mutta toisin päin ei !!

Tämä nuori nainen oli kuitekin 12- vuotiaana vielä aika "kädetön", ei osannut siivota ei mitään, ja tuolla on sitten joutunut itsenäistymään ja oppinut tekemään asioita..

Välit kotiin ovat kunnossa. Ei hän koe olevansa hylätty lapsi, rakkaudeton lapsi.

Onhan siellä asuntolassa muitakin nuoria!! ei hän siellä yksin asu !!

Eikä ne nuoret siellä yksin ole, siellä on ympärivuorokautinen valvonta, asuntolanvalvojina on ammattitaitoiset koulutetut henkilöt jotka tietävät vastuunsa. Ja nuoret voi aina kysyä heiltä apua ja neuvoja jos on tarve.

Sama se on Anna Tapion koulussa.

Anna tyttösi vain mennä !! Jos on kamalaa, hän voi lopettaa sen kesken ja palata normaalikouluun kotikumlmille !!!

minä ainakin lähdin kotoa pois aikaisin, juuri sen vuoksi, koska en olisi siellä enään päivääkään kestänyt enempää.

Kyllä minä kokisin itseni kasvattajana epäonnistuneeksi, jos lapseni haluaisi jo noin pienenä pois.

Vierailija
115/151 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes! Itse kävin ATK:n 2000- luvun alkupuolella.

Se, että vanhempi tuntee itsensä muka epäonnistuneeksi kun sinne lapsensa päästää, on tyhmä. Lapsi oppii itsenäisyyttä, arvostamaan ihan eri asioita, oppii rakastamaan perhettään vielä enemmän. Se, että siellä olisi kiusausta on ihan palturia. Okei, tottakai joka paikassa on kiusausta, mutta tuolla siihen puututaan ja asiasta keskustellaan kaikkien osapuolien kanssa ja selvitetään koko homma läpi.

Sitä paitsi, tosiaan sieltä pääsee aina pois jos haluaa...

Vierailija
116/151 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en muutenkaan pidä kokovuorokautisista laitoksista, niissä ei ole ihmisillä mitään yksityisyyttä ja omaa rauhaa.

Vierailija
117/151 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin koska se on parempi koulu kun normi koulut siellä saa lapset kaiken hyvän opin päähänsä :D norm kouluissa ei nykyään saa.. 

Vierailija
118/151 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän kävi aloittajan tapauksessa? vuodelta 2010

Vierailija
119/151 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 13-vuotias, ja hain ensi vuodeksi Anna Tapioon. Muutama kaveri siellä, ja kehuneet paikkaa.

Vierailija
120/151 |
21.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin koin 2000-luvun alussa, kun opiskelin atk:ssa,hyvinkin paljon koulukiusaamista. Se vaan tapahtui aina silloin, kun maikat tai asuntolan valvojat eivät olleet läsnä.

"Mopokasteesta" sen verran, että eikö enää ole "seiskojen esittäymisjuhlaa" = jossa seiskat nolaavat itsensä kasien ja ysien edessä?

Asuntolan valvojasta/johtajasta sen verran, että hän katsoi oikeudekseen tutkia LUKOLLISIA kaappeja oppilaiden omissa huoneissa, silloin kun opiskelijat olivat tunneilla. Ja kun kysyin selitystä tähän toimintaan, hän vastasi, että hänellä on oikeus etsiä tupakat yms. kaapeista. (Asuntolan valvojilla oli ainakin siihen aikaan avain kaappiin ja huoneen oveen sinun lisäksesi.)

Että jepulis, aika kovanahkanen saa olla jos meinaa atk:ssa pärjätä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan