Teititteletkö automaattisesti iäkkäämpää ihmistä? Ikäsi?
Itse teitittelen aina, on jotenkin selkärangassa. Olen 29-vuotias.
Kommentit (52)
Nyt olen 37 ja olen tässä vuosien saatossa tajunnut, että vanhuus ei sinänsä ole mikään saavutus, joka vaatisi teitittelemään. Kunnioitus on hankittava ihan muilla keinoin.
Oikein sellaiset raggarin näköiset jätkätkin. :) Miksi oletat, että alle kaksikymppiset on jotenkin lähtökohtaisesti epäkohteliaampia?
Eikö kukaan uskalla myöntää että ei teitittele? Jotenkin kuvittelisin että alle kaksikymppiset eivät osaa(?) teititellä. Miten teidän joidenkin vastaajien teini-ikäiset lapset, osaavatko teititellä? Mielestäni ovat käytöstapojen perusjuttuja nuo teitittelyt.
Itse en kyllä niiaamaan ala! Joku roti sentään...!
Sehän on hieno juttu! Tämä minun oletus perustuu vain omiin kokemuksiini. Olikin aika hölmö yleistys...
Täällä kun aina keskustellaan maaseudun ja pääkaupunkiseudun eroista, niin väittäisin että Helsingissä teititellään vähemmän.
Harvempi vanhus edes pitää siitä täälläpäin.
Teitittelen n. yli 60-vuotiaita ja itse olen 35-vuotias.
Laittakaa vielä mistä päin vastaajat on, niin saadaan tästäkin taistelu aikaiseksi ;)
Nyt olen 37 ja olen tässä vuosien saatossa tajunnut, että vanhuus ei sinänsä ole mikään saavutus, joka vaatisi teitittelemään. Kunnioitus on hankittava ihan muilla keinoin.
Kyse on kohteliaasta käytöksestä, ei saavutusten kunnioittamisesta!
Äitini teititteli anoppiaan. En vaan voi sanoa "sinä" vanhalle ihmiselle.
Kyllä, olen 4-v Äitini teititteli anoppiaan. En vaan voi sanoa "sinä" vanhalle ihmiselle.
äskeinen
Maaseudulta suorastaan.
Tottakai käytöstapoihin myös kuuluu kuulostella vastapuolta, ja jos tuntuu että toinen ei pidä teitittelystä, vaihdetaan sujuvasti sinunkaupat.
Miksi?
Kyllä minusta sinuttelullakin pärjää, tuntuu myös paljon mukavammalle. Minusta ei ole hirveän mukavaa, jos kaupan kassa teitittelee tai kukaan muukaan. Olen 27, muutaman vuoden ajan jo minuakin alettu teitittelemään. En ole Helsingistä.
ikäihmiseltä, että: "mitäs sulle laitetaan?".
Teitittelen automaattisesti eläkeikäisiä, mutta en sitä nuorempia. Epävarmoissa tilanteissa kierran tilanteen sellaisin sanavalinnoin, etten joudu tekemään teitittely-sinutteluvalintaa.
Vaikka en itse teitittele alle eläkeikäisiä, en loukkaannu, jos minua palvelutilanteessa teititellään. Huvittuisin kyllä, jos minua teititeltäisiin esimerkiksi harrastuksissa tai opiskeluympyröissäni.
Olen 37-vuotias helsinkiläinen.
Enkä tykkää, että mua teititellään. Olen 49-v.
mulle siis iäkkäämpi ihminen on sitten sellainen minua n. 2 kertaa vanhempi.
tai n.60v ja vanhempia.Itse olen 42v.
Teitittelen automaattisesti eläkeikäisiä, mutta en sitä nuorempia. Epävarmoissa tilanteissa kierran tilanteen sellaisin sanavalinnoin, etten joudu tekemään teitittely-sinutteluvalintaa.
Korkeassa asemassa olevia teitittelen myös.
Työkavereinani on paljon 50-60 vuotiaita, eikä kukaan heistä pidä siitä että heitä teititellään. Myös 60 v äitini pitää teitittelyä merkkinä siitä, että häntä pidetään ikäloppuna.
Minua saa teititellä ja usein minua varsinkin töissä teititelläänkin. Kaupan kassalla on ihan sama teititelläänkö minua vai ei. Kyllähän se teitittely ja rouvittelu aluksi tuntui hieman hassulta, mutta kyllä siihen on jo tottunut. Sinuttelu tuntuu kuitenkin ystävällisemmältä ja luonnollisemmalta.
Ikää 34 v, Tampereen seutu
Siis 70+ -ikäisiä. Lisäksi teitittelen nuorempiakin, jos haluan korostaa muodollisuutta ja etäisyyttä/arvostusta ko. henkilöön.
Olen vähitellen lopettanut sen kokonaan. Syynä varmaan myös se, että olen itsekin jo keski-iässä.
Teitittely riippuu hieman tilanteesta, olenko itse vapaalla vai työssä ja onko vastapuoli vapaalla vai työssä. Vapaamuotoisessa kanssakäymisessä omanikäistä ja nuorempaa yleensä sinuttelen (ikäni 36 v.). Virallisemmissa tilanteissa, joissa teitittely muuten kuuluu luontevasti kanssakäymiseen, teitittelen kaikkia iästä riippumatta. Vanhempaa ihmistä (yli 50-60 v.) teitittelen yleensä aina (tyyliin "anteeksi, teiltä putosi lapanen" bussissa tms.)
Työssäni sairaanhoitajana teitittelen oikeastaan kaikkia. En lapsia, murrosikäisiä tai nippa nappa parikymppisiä.
Mutta minulla se tulee jotenkin ihan selkäytimestä se teitittely aikuisten ja vanhempien ihmisten kohdalla. Sitä ei tarvitse edes miettiä.
Teitittelen virallisessa tilaisuudessa kaikkia minua aböyt 10v vanhempia, töissä (ravintola) aina ja tarpeen vaatien myös niiaan iäkkäämmälle ihmiselle. Minusta ihan perusjuttuja. Olen reilu parikymppinen ja suomenruotsalainen.
Oikein sellaiset raggarin näköiset jätkätkin. :) Miksi oletat, että alle kaksikymppiset on jotenkin lähtökohtaisesti epäkohteliaampia?