"Terveellisiä" eineslounaita 2,5-vuotiaalle??
Kertokaa mitkä einekset ovat terveellisimpiä! En halua käytää aikaa lounaan tekemiseen, ulkoilemme mieluummin koko aamun. Monesti on eilistä päivällistä jäljellä, mutta välillä ei. Näihin päiviin kaipaisin einesvinkkejä: jotain mikä lämpiää nopeasti. Voi olla myös pakastimessa säilytettävä.
Älkää saarnatko että voin tehdä ruokaa pakastimeen valmiiksi jne. Inhoan ruuanlaittoa, koitan välttää sitä parhaani mukaan.
Kommentit (65)
No,ehkä yleistän liikaa..Olen kaupassa töissä ja melkeinpä mustalaislapset elää eka vuodet vellillä. Sitten alkaa mahdoton makeisten syönti, heti aamusta haetaan tukka takussa limsaa ja tikkaria. ruuaksi saarioisten pitsaa, hampurilaisia ja lihapiirakoita. Ihan jatkuvasti. Voi lapsiparat.
Itse kyllä annan myös välillä eineksiä. Maksalaatikko, valmiskeitot,lätyt
lastensuojelullinenkin näkökohta. Einekset ovat eineksiä, eivätkä tarkoitettu mun mielestä ainakaan lapsen jatkuvaan ruokavalioon. Niissä on usein liikaa suolaa, rasvaa ja lisäaineita. Vanhemman velvollisuus on huolehtia lapsen terveelisestä ravitsemuksesta. Jos et ole halukas tai kykenevä sitä tekemään, niin sitten kannattaa hakea apua tai vain sietää sellaista, mistä et pidä. Elämä ja vanhemmuus ei ole aina kivaa. Kun tulee lapsia, pitää tajuta, että elämä ei ole enää sellaista liihottamista kuin ennen lapsia. Ulkoilla toki voi, mutta kyllä siitä ruuastakin pitää pitää huolta. enkä pyytele anteeksi että saarnasin :)
Ja mites se ikään liittyy TYKKÄÄKÖ joku ruuanlaitosta vai ei, tai osaako?? minä OSAAN laittaa ruokaa olen oikein koulua käynyt mutta siltikin INHOAN sitä, ei oo mun lempi puuhani tosiaankaan... mutta pakko tehdä ruokaa että hengissä pysyy..
joo ja kyllä nykyään kouluissa ja päiväkodeissa aikas paljon eineksiä syyää mm. kalapuikkoja, pinaattilettuja, broilerpyöryköitä, lihapullia jne.. jne.. eihän niillä (keittiötyöntekijöillä) ole aikaa väsätä (esim.pöyritellä lihapullia) monille sadoille ihmisille ruokaa, itse olen töissä ryhmiksessä siksi tiedän ja kouluakin käynyt...
sen takia tutkimuksellisesti lapset syö terveellisemmin hoidossa koska kasvisten ja hedelmien tarjonta on monipuolisempaa ja "laskennallisesti" päivän tarpeiden mukainen ei se mitä lapset oikeasti syövät... että näin..
Olen itse allerginen kalalle enkä tee kalaruokia. Tuo lohikeitto on kuitenkin lasten mieleen ja tarvitsevathan lapset kalaruokiakin säännöllisesti. Syövät kalaa siis eineksenä.
tekemään päivällistä aina pari annosta enemmän kuin tarvittiin ja otin yhden annoksen valmiiksi pakastimeen noita kiirepäiviä varten.
jätä vähän lättyjä huomiselle. Jauhelihaan sekaisin hemapaa, paprikaa, sipulia ja tomaattipyrettä turaus ja lättyjen väliin! Hyvää on, ja tulee yhtä nopeasti kuin jauhelihan paistaa.
onpa tänne tullut vastauksia!
Tosiaan, on eriasia OSATA tehdä ruokaa kuin PITÄÄ ruuanlaitosta. Niinkuin joku kirjoitti, teen ihan joka päivä iltaruuan itse (tai satunnaisesti mies tekee), ikinä ei syödä eineksiä päivälliseksi.
Että tähänkin keskusteluun joku jaksoi vetää mukaan lastensuojelullisen näkökulman. Minä olen kyllä luullut ajattelevani lapsen parasta kun menen mieluummin ulos lapsen kanssa enkä käytä ulkoiluaikaa ruuanlaittoon.
Noita makaronilaatikoita ja maksalaatikoita poika kyllä söisi, mutta mietityttää niiden suola- ja lisäainemäärät. Omaan makuunikin ainakin Saarioisten makaronilaatikko on tosi suolaista!
Paljon on tullut vinkkejä, kiitos! Ruuanlaitto kun ei ole lähellä sydäntä niin ei ole tullut mietittyä mitä kaikkea voisi kaupasta löytyä.
ap
Kuulostaa mauttomalta mutta on todella hyvää ja nopeaa:
Osta pakastealtaasta riisi-herne-maissi-paprika-porkkana pussi, ja sit lihapullia.
Kaada pannulle vähän öljyä,ja se pakastepussi. Anna olla 5min, halkaise lihapullat joukkoon ja paista 3-5min. Lisää vähän paprika ja currymaustetta, ehkä ketsuppiakin. Todella hyvää, ja aikaa meni 10min!!!
Mitäs jos tekisit niin, että kun teillä kerran tehdään iltaruokaa, niin tekisit sitä sen verran, että siitä riittäisi myös pakastimeen? Tietenkään kaikkia ruokia ei voi pakastaa, mutta tekisitkin näin niiden kohdalla, joita voi.
Laita maalarinteipillä nimi päälle, mikä ruoka on kyseessä. Hyviä pakastettavia ovat kaikenlaiset laatikkoruuat, sosekeitot, risotot, kastikkeet, pasta ja riisi. Peruna taas menee oudoksi pakastettaessa.
Jätä moralisointi omaan arvoonsa. Mä tykkään laittaa ruokaa, mutta kyllä 2 kertaa päivässä tekis mulle tiukkaa.
Eineksistä en tiedä kun meillä ei sellaisia syödä. Meillä ei ole mikroakaan missä lämmittää niitä. Itse harrastan välillä itsetehtyjä pikaruokia, minäkin inhoan ruuanlaittoa. Meillä pakastetaan kaikkea mahdollista, esim juustoraastetta, samoin porkkanaraastetta. Otan lapset usein mukaan ruuanlaittoon. Mies tekee meillä esim perunamuusin. Tykkään leipoa, jos mies pyöräyttää taikinan.
Mies tekee meillä myös hyvää pikaruokaa esim tonnikalasta, sipulisilpusta ja tomaattikastikkeesta. Siihen vain keitetään täysjyväpastaa mukaan. Valmistuu hetkessä ja on hyvää.
Tutkailen eineksiä seuraavalla kauppareissulla.
syötiin näin einespitoinen lounas...(makaan nimittäin kuumeessa kotona 2 muksun kanssa, enkä tod. jaksanu lähtee kauppaan vaan kaahin mitä kaapista löytyi.. eli
-keitin kananmakuisia nuudeleita, keitin kananmunia, jota siivutin karjalanpiirakan päälle. Nuudeleista jätän ne kaupan valmiit mausteet pois, laitan itse oliiviöljyä lorauksen ja ryytihyppysen lisäaineetonta curryä mausteeksi.
- silloin tällöin myös paistan kananmunia ja paahdan täysjyväpaahtoleipää ja teen pika "lämpimiä" voileipiä, sit päälle juustoraastetta, kurkkua, tomaattia, paprikaa, ananasta,kinkkusiivu - mitä nyt kaapista sattuu löytymään. Joskus laitan kananmunan tilalle myös tonnikalaa. Helppoa ja hyvää!
joskus jää seuraavan päivän lounaalle, mutta niille muille päiville lounaaksi kyseli einesvinkkejä. Lapsi ei siis ymmärtääkseni ole päiväkodissa eikä koulussa, jos kotona lounaalla?
Että älkää saarnatko.
Silloin tällöin Saarioista on ok.
t. kokojyvä-äiti kalaöljyllä
että ostin jonkun teidän neuvoa mukaillen pakastealtaasta hemapo-pussi ja eineslihapullia, pastoin niitä (meni tosiaan alle 10 min) ja poika veteli sitä ruokaa valtavan annoksen! Kiitos vinkistä!! Lisää vinkkejä toki otan ilolla vastaan!
ap (joka ei selvästikään ole tutustunut tarpeeksi hyvin kaupan eines- ja pakastevalikoimaan)
Täysjyvänuudelit tulee vielä nopeammin kuin pasta. Sekaan kruunuvihanneksia ja jauhelihaa/tonnikalaa, + tomaattimurskaa, mitä nyt sattuu olemaan.
Mun toinen suosikki on pakastekalakeitot, joihin siis lisätään vain vesi. Tosi nopeita. Meillä syödään lisäksi n. kerran viikossa pinaattilettuja, toisen kerran viikossa pinaattikeittoa ja kananmunaa. Silloin kun olin vielä kotona lasten kanssa, laitoin usein uuniohrapuuron hautumaan ulkoilun ajaksi.
Kaikki einekset eivät todellakaan ole pahasta - ihan oikein käyttää niitä kun välttää vain kaikkein suolaisimpia.
kiitoksia vinkeistä!! Poika on suuri pastanystävä, joten noita varmasti kokeillaan! Ei ole ikinä tullut mieleen pakastaa paistettua jauhelihaa, mainio idea.
t. uusavuton ap
kerro nyt mitä muuta et ole tajunnut pakastaa niin me opastetaan!
ja niitähän on ihan 3v asti eli luulisi maistuvan myös tuon ikäiselle :)
että ihan 3 vuotiaaksi asti on purkkiruokia?
En yhtään tykkää ruuanlaitosta, en halua pilkkoa mitään jne. Jauhelihan voisi ruskistaa pakastimeen siinä sivussa kun joskus tekee ruokaa. En tykkää ruuanlaitosta ja sen takia en ole miettinyt mitä kaikkea voisi pakastaa.
Pinaattiletut on meillä aika vakioruokaa, samoin kananugetit (ei terveellistä, tiedän). Hernekeittoon poika ei koske, ja purkkilastenruokia ei myöskään huoli, ei ole oikein koskaan vauva-ajan jälkeen huolinut.
ap
No,ehkä yleistän liikaa..Olen kaupassa töissä ja melkeinpä mustalaislapset elää eka vuodet vellillä. Sitten alkaa mahdoton makeisten syönti, heti aamusta haetaan tukka takussa limsaa ja tikkaria. ruuaksi saarioisten pitsaa, hampurilaisia ja lihapiirakoita. Ihan jatkuvasti. Voi lapsiparat.
Itse kyllä annan myös välillä eineksiä. Maksalaatikko, valmiskeitot,lätyt