Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka pitkään 7 vuotiaan voi jättää koulun jälkeen yksin kotiin?

Vierailija
02.02.2010 |

onko liian aikaista vielä tuon ikäiselle?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hauskaa. Tämä siis 80-luvun alussa. Nyt omani jättäisin max. 2 tunniksi.

Vierailija
2/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta riippuu lapsesta. Tiedän samanikäisiä jotka ovat olleet pidempäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pakko, mutta en mielellään säännöllisesti. Poika olis kyllä jo mielestään valmis tähän.

Vierailija
4/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja omatoiminen lapsi voi olla parikin tuntia. Sen sijaan esim. meidän kuopusta en jättäisi tunniksikaan.

Meidän 8-vuotiaalle kaksi tuntia on jo pitkä aika olla yksinään. On jäänyt tuoksi ajaksi muutaman kerran, mutta on itse sanonut että tunti on ok, kaksi on jo ikävää.

Vierailija
5/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni uskaltaa jättää jo 7 tunniksi.

Vierailija
6/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksan vuotiaina ovat olleet jo tunnin-pari ja yleensä omasta halustaan.

Vierailija
7/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin hetken (esim. puoli tuntia). Mutta satunnaisesti voi toki olla pitempäänkin. Itse jättäisin epun max. pariksi tunniksi kotiin, tilapäisesti siis.

Vierailija
8/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
9/21 |
02.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää ja tykkää enemmän olla kotona rauhassa kuin ip-kerhossa missä on hirveä meno koko ajan.

Tyttö siis just tuon 7v.

Vierailija
10/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta suoraan en jättäs lainkaan, minusta liian pieni tulemaan tyhjään kotiin.

Lähetän lapsen kouluun ja olen vastassa kun tulee. Näin jatkuu vielä kakkosluokkakin.

Tiedän, ettei kaikilla ole tätä mahdollisuutta mutta meille ainoa mahdollinen. Ehdottomasti kerhoon koulusta eikä yksin kotiin.

Vierailija
11/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä altisti päihteiden käytölle, masennukselle yms. pahalle.

Vierailija
12/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi soittaa jos on asiaa, syö välipalaa, tekee läksyt, leikkii jne jne.

Vierailija
13/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ekalta luokalta lähtien aina iltapäivät yksin kotona, ellei sattunut olemaan soittotuntia tai muuta harrastusta. Ei silloin edes ollut mitään iltapäiväkerhoja. Hyvin kului aika, soittoläksyihin, päikkäreihin, lukemiseen ja välipalan syömiseen. Oli mukavaa, kun sai rauhassa itsekseen tehdä mitä halusi.

Koira oli kaverina ja sen kanssa kävin ulkona.

Ei kai tullut vanhemmilleni mieleenkään, etten olisi pärjännyt, eikä kyllä sitten minullekaan. Uusavuttomuuden alku nuo iltapäiväkerhot. Ennemmin vaikka jotain oikeita harrastekerhoja tilalle.

Vierailija
14/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sillä koira seurana ja ei vieläkään jää mielellään ilman koiraa yhtään yksin kotiin. On nyt tokalla. Kännykkä jolla saa aikuisen kiinni milloin vain on hyvä olla. Meillä on yksi naapuri vielä, jolla on avain, jos vaikka unohtuu tai tulee jotain muuta, niin tältä saa apua.

Ensi syksynä aloittaa nuorempi koulunsa ja sitten ovat keskenään yksin kotona tuon 2-3 tuntia.

Minusta riippuu lapsesta onko tämä valmis yksinoloon ja onko yhtään vielä totutettu olemaan yksin kotona. Silti tuo 3 tuntia on mielestäni maximi aika.

Vierailija
15/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun jälkeen, MUTTA EI SE KIVAA OLLUT. Omat ekaluokkalaiseni tulevat siis menemään ip-kerhoon ehdottomasti.

Olen eskarilaista hakiessani seurannut koulun ip-kerhon toimintaa, ja tuntuu hyvältä. Ensin yleensä ulkoilevat, sitten siirtyvät sisälle tekemään läksyt ja välipalalle, lopuksi vapaata leikkiä kelistä riippuen joko ulkona tai sisällä. Syksyllä ohjaajat pelasivat jalkapalloa lasten kanssa päivän päätteksi yms.

En ymmärrä, miten lapsistani tulisi uusavuttomia ip-kerhossa käymisen vuoksi, eiköhän ne vanhemmat tee muulla toiminnallaan lapsistaan uusavuttomia. Omat poikani osaavat esim. tehdä itse välipalansa 4-5-vuotiaina ja osallistuvat joka viikko ruoanlaittoon, ansaitsevat viikkorahaa auttamalla kotihommissa... Tuskinpa tulevat olemaan kovin uusavuttomia, vaikka saavatkin käydäeka-ja tokaluokan jälkeen ip-jerhossa.

Vierailija
16/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen syntynyt 1970 ja koulusta suoraan menimme naapurin tädille hoitoon ekalla sekä tokalla.

Minusta taas lapsesta tehdään liian nuorena liian pärjäävä jos jo ekalla pitää yksin tulla kotiin ja pärjätä.

Ei ollut iltapäiväkerhoja tosiaan siihen aikaan, mutta kyllä meitä muilla konsteilla hoidettiin ainakin vantaalla.

Näissä voi olla eroja asuinpaikan suhteen, pääkaupunkiseudulla vs. maaseutu

Vierailija
17/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei päässyt iltapäiväkerhoon, joten joutuu olemaan yksin kotona iltapäivisin. Onneksi neljänä päivänä viikossa isoveli pääsee vain tuntia myöhemmin, ja sinä viidentenä päivänä äitini on usein tullut meille lapsen seuraksi. Minä teen lyhennettyä päivää ja olen kotona 15.30, joten jos yksinololla tarkoitetaan ilman aikuista vietettyä aikaa, sitä tulee viikossa alle 10 tuntia. Toivoisin ettei tulisi sitäkään, mutta muita vaihtoehtoja ei nyt ole.

En silti oikein käsitä tuota että yli 10 tuntia viikossa ilman aikuista lisää alle 14-vuotiaan riskejä masennukseen ja päihteisiin. Meidän 11v. ei todellakaan kaipaa vanhempia kotiin iltapäivisin ja useimpina iltoina hän on kavereiden kanssa ulkona, ilman aikuista. Viikonloppuisin hän ei halua mukaan kaupoille vaan jää mieluummin kotiin yksin vaikka useaksi tunniksi. Yksinoloa tulee taatusti yli 10 tuntia viikossa, vaikka tosiaan minä olen kotona joka päivä jo puoli neljä.

Vierailija
18/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani oli 1-2 lk:n ip-kerhossa ja vielä 3-luokallakin nuorisotalon vastaavassa toiminnassa. En olisi jättänyt yksin kotiin ja lapselle oli tosi tärkeää olla kavereiden kanssa koulun jälkeen, koulussa kun ei välkillä juurikaan ehdi mitään. Tuon ikäistä en ikinä jättäisi kavereiden kanssa yksin kotiin, ties mitä saisivat päähänsä...

Vierailija
19/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hokevat nuo tutkijat. Mutta mitäs jos 9-vuotias on mieluummin kaverin kanssa ulkona 3 tuntia kuin lähtee muun perheen mukaan kaupungille? Pitääkö se pakottaa mukaan?

Vierailija
20/21 |
03.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulee kotiin soittaa heti vanhemmilleen. Syö valmiiksi laitetun aterian ja tekee läksyt. Lukee, soittaa musiikkia leikkii katselee lastenohjelmia jotka on nauhoitettu aiemmin ettei tarvitse perheen yhteistä aikaa ruudun edessä viettää. Ongelmia ei ole ollut mutta tarvittaessa jompikumpi vanhemmista pääsisi paikalle nopeastikin. Varmasti kiinni lapsesta voiko olla yksin kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme