Sairaslomatodistus saatu, esimies vaatii tulla työhön sitten kun isä tulee kotiin. Oikein?
Kaksi lasta alkoi oksentamaan yöllä ja oksentelevien lasten kanssa käynti terveydenhoitajalla.
Kaksi päivää lomaa, mutta työsssä esim. vaatii tuleman loppulilaksi työhön, kun mies on tullut kotiin. Itsekään en ole ihan työkunossa kun yöllä kahta lasta pukenut puhtaisiin vaatteisiin ja vaihtanut lakanat, valvonut kun oksennuksia tuli kolmesti eikä uudelleen nukkuminen heti onnistunut.
Muuutama tunti illalla työvuoroa.
Ymmärrän että todistus on ensisijaisesti lapsen hoidon järjestämiseen jatkossa. Nyt ei ole ketään huomiseksikaan, lasten isä tulee aina viideltä...
Kokemuksia?
Kommentit (104)
ettei toinen vanhempi ole kotona samaan aikaan. Kysyy siis toisen vanhemman työajan ja työnantajan. Sen sairaslomatodistuksen lisäksi.
Vuorotyöläisillä iso asia.
Olen suuressa firmassa töissä.
Meillä asia ei ole tapetilla, kun ollaan molemmat päivätyössä, mies usein työreissussa öitäkin.
Jos toinen vanhemmista on kotona, toisella ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen.
"6 §
Tilapäinen hoitovapaaTyöntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti."
Tätä lakia lukee, kuten siinä sanotaan, niin tulkinnan varaa jää valtavasti. Työntekijän ei tarvitse lähteä töihin illaksi, vaikka vuoroa on vielä jäljellä. Kotiin palaava isä ei näet ole palatessaan hoitovapaalla, vaan ihan normivapaalla. Äiti on hoitovapaalla kaksi päivää ja siinä se, koska hän sitä hoitovapaata on anonut.
On totta, että jos työpaikka on pieni, eikä työnantaja ole asianmukaisesti voinut hoitaa sijaista tekemään kasautuvia töitä, niin luultavasti monikin menee työpaikalle säilyttääkseen hyvän mielen niin työnantajalla, kuin työkavereilla ja ennen kaikkea itsellä, koska ei jaksa kuulla näitä "kyllä minä tiedän mitä laki sanoo" -päänaukomisia. Mutta on aina vähän vaarallista ruveta pelaamaan hyvätoveri peliä. Jos työnantaja on yrittäjä, hän on valitettavasti useinmiten se joka joutuu itse korvaamaan menetetyn työvoiman, jos ei ole kyennyt hoitamaan esimiestehtäviään eli varautumaan myös poikkeustilanteisiin. Sitten on niitä pomoja, jotka vetoavat lakipykäliin soveltaen niitä miten itselle lystää. Ja työntekijät tottelevat ja joustavat irtisanomisen pelossa.
Tuli vaan mieleen, että eikö jo järki sano teille, että on kohtuutonta, että ensin hoitaa 8h sairaita lapsia ja mahdollisesti yöllä ja illalla ja pitäisi vielä raahautua työpaikalle väsyneenä. Se on työnantajaltakin täysin edesvastuutonta vaatia työntekijää tekemään töitä väsyneenä. Joissain työpaikoissa tämä ei varmasti tulisi kysymykseen. Ainakaan, jos pomo tietää mitään työsuojelusta ja laista.
koska hän ei enää tarvitse hoitovapaata. Tämän voitte tarkistaa lakimieheltä.
Edesvastuutonta tai ei, niin työnantaja voi vaatia tulemaan töihin toisen vanhemman tultua kotiin. Näin se vaan on.
ei missään nimessä halua töihin ketään jonka kotona lapsi sairastaa vatsatautia, että paras olla poissa tartuttamasta sairaita ja heikkoja vanhuspotilaita...
Työstä sulle palkka maksetaan, ei kotona tarvita kahta vanhempaa.
uuden työsopimuslain mukaan. Esiteksti vuodelta 2001, päivitetty 4.1. 2010:
"Jos toinen vanhemmista on kotona ja voi hoitaa lasta, työssä olevalla ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen."
ei missään nimessä halua töihin ketään jonka kotona lapsi sairastaa vatsatautia, että paras olla poissa tartuttamasta sairaita ja heikkoja vanhuspotilaita...
Tässä oli nyt kyse siitä, voiko pomo vaatia tulemaan töihin ja kyllä voi.
Itsellä on myöse sellainen pomo, joka ei vaadi tulemaan töihin tälläisessä tapauksessa. Omaan nilkkaan se kyllä kapsahtaa mun hommissa :/
ettei toinen vanhempi ole kotona samaan aikaan. Kysyy siis toisen vanhemman työajan ja työnantajan. Sen sairaslomatodistuksen lisäksi..
niin muistaa sitten aina sanoa, että on töissä vuorokauden ympäri. Mies on itse itsensä työnantaja.
Ootte kyllä naiset hulluja, kun suostutte tuollaiseen.
se työnantaja kyllä joustaa ja ynmmärtää jos työntekijä käyttäytyy samoin.
Jos se aina on se perheen äiti joka jää hoitamaan sairasta lasta niin tokihan työnantajakin alkaa hermostumaan. Ei se ilmaista ole maksaa sitä palkkaa kotiin.
Minulla on 40 naistyöntekijää, joista ehkä n. 10:llä on alle 10v. lapsia.
Minun ei tarvitse soitella työntekijöiden puolisoiden työnantajille koska työntekijäni itse huolehtivat kotona että sairaiden lasten hoitokustannukset jakautuu tasan molempien puolisoiden työnantajille.
Työntekijäni ovat vuorotellen puolisoidensa kanssa pois, jos lapsi on nyt sairas jää äiti kotiin ja seuraavalla kerralla on vuorossa isä. Samoin jos isä on iltavuorossa niin äiti on töissä siihen asti kunnes isä lähtee töihin ja päinvastoin.
Homma toimii! Lapset tulee hoidettua ja kummankin työpaikalla on työt hoituu.
ettei toinen vanhempi ole kotona samaan aikaan. Kysyy siis toisen vanhemman työajan ja työnantajan. Sen sairaslomatodistuksen lisäksi..
niin muistaa sitten aina sanoa, että on töissä vuorokauden ympäri. Mies on itse itsensä työnantaja.Ootte kyllä naiset hulluja, kun suostutte tuollaiseen.
Niin naisten vikahan tämäkin taas on...
Jos siis joku muutaman päivän flunssa tmv. Pomo ei edes huoli minua töihin miehen tultua kotiin, ei kuulemma kannata parin tunnin takia mennä.
Miehellä taas on niin pitkä työmatka, että pomo joustaa sielläkin päässä, miehen ei siis tarvitse lähteä iltavuoroon kun minä tulen kotiin viiden aikoihin.
Meillä on muutenkin melko vapaat työajat, kunhan vain työt tulee tehtyä. Luottamusta ja joustoa molemmin puolin siis meillä :) sitä tekee mielellään tarvittaessa ylitöitäkin yms. kun tietää, että pomo joustaa toistekin päin tarvittaessa.
sinä olet nyt hoitamassa sairasta lasta ja puolisosi ei ole, hänellä on normaali työpäivä tai mitä menoja onkaan. Se ei liene työnantajan päänvaiva. Ei kaikista iseistä välttis edes olisi sairaan lapsen hoitoon kun hädin tuskin terveen kanssa selviävät. Ja sinä olet kotona ne 2-3 päivää...jos sairaus jatkuu niin sitten vahdin vaihto ja isä kotia lapsia hoitamaan.
Mutta en minä ainakaan menisi. Ei ole työnantajan asia miettiä missä lasten isä luuhaa jos sinulla on saikkulappu kourassa.
sinä olet nyt hoitamassa sairasta lasta ja puolisosi ei ole, hänellä on normaali työpäivä tai mitä menoja onkaan. Se ei liene työnantajan päänvaiva. Ei kaikista iseistä välttis edes olisi sairaan lapsen hoitoon kun hädin tuskin terveen kanssa selviävät. Ja sinä olet kotona ne 2-3 päivää...jos sairaus jatkuu niin sitten vahdin vaihto ja isä kotia lapsia hoitamaan.
Mutta en minä ainakaan menisi. Ei ole työnantajan asia miettiä missä lasten isä luuhaa jos sinulla on saikkulappu kourassa.
Ja itse olen aina lähtenyt töihin jos vuorot ovat osuneet sillä tavalla, että sinne ehdin (siis jos olen itse ollut aamusta hoitovuorossa).
Eihän sairaan lapsen hoitamiseen tarkoitettu vapaa ole mitään omaa (sairas)lomaa vaan kyse on lapsen hoidon järjestämisestä. Ja hoitohan on järjestyksessä jos toinen vanhempi on kotona?
Moni näissä huijaa.
voi vaatia tulemaan esim. ennalta sovittuun työvuoroon, jos lapsella on tuolloin toinen vanhemmista kotona (ei työaika hänellä). Kyse ei ole "pysyvästä" kotona olosta vaan siitä, että ei ole työssä, työajalla.
On paljon ns. duunarityöpaikkoja, joissa näitä asioita ihan oikeasti tarkistetaan. Saatetaan esim. soittaa puolison työnantajalle.
t. HR-puolella tällaisessa työpaikassa ollut
No eikö tuo "on kotona" tarkoita sitä, että on "pysyvästi" kotona esim. työttömänä tai äitiyslomalla tai kotihoidontuella tms. Ei sitä, että tulee illaksi kotiin 8 tunnin työpäivän jälkeen.
Jos äiti saa hoitovapaata 8-10.9. niin kyllä se silloin käsittää koko tuon ajanjakson.
Ja sitten ihmetellään, miksi naisia sorretaan työmarkkinoilla, miksi naiset eivät etene urallaan kuten miehet ja miksi naiset tienaavat vähemmän kuin miehet. Varmasti näin on, kun enemmistö näyttää olevan kynnysmattona omalla työpaikallaan, hattu kourassa tottelemassa pomon pallottelua. Huhheijaa teidän kanssanne kanssasisaret!
Toivottavasti nyt ainakin omasta liitostanne olette selvittäneet, onko työnantajallanne oikeus vaatia teidät illaksi töihin jos olette lääkärin määrämällä hoitovapaalla.
uuden työsopimuslain mukaan. Esiteksti vuodelta 2001, päivitetty 4.1. 2010:
"Jos toinen vanhemmista on kotona ja voi hoitaa lasta, työssä olevalla ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen."
käskeä työntekijän työhön jos toinen vanhemmista on paikalla lasta hoitamassa. Se kolme päivää on tarkoitettu hoidon järjestämistä varten. Ja heti kun hoito on järjestynyt, vanhempi palaa töihin. Vaikka tunniksi, jos pomo niin sanoo.