Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaslomatodistus saatu, esimies vaatii tulla työhön sitten kun isä tulee kotiin. Oikein?

Vierailija
28.01.2010 |

Kaksi lasta alkoi oksentamaan yöllä ja oksentelevien lasten kanssa käynti terveydenhoitajalla.

Kaksi päivää lomaa, mutta työsssä esim. vaatii tuleman loppulilaksi työhön, kun mies on tullut kotiin. Itsekään en ole ihan työkunossa kun yöllä kahta lasta pukenut puhtaisiin vaatteisiin ja vaihtanut lakanat, valvonut kun oksennuksia tuli kolmesti eikä uudelleen nukkuminen heti onnistunut.

Muuutama tunti illalla työvuoroa.

Ymmärrän että todistus on ensisijaisesti lapsen hoidon järjestämiseen jatkossa. Nyt ei ole ketään huomiseksikaan, lasten isä tulee aina viideltä...

Kokemuksia?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairauslomatodistus, niin tietenkään et mene töihin. Jos sinulle sattuu työpäivän aikana jotain niin vakuutus ei korvaa. Että sitten kusessa olet sinä ja työnantajasi.

Vierailija
42/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinulla on terveydenhoitajan kirjoittama sairauslomatodistus, niin tietenkään et mene töihin. Jos sinulle sattuu työpäivän aikana jotain niin vakuutus ei korvaa. Että sitten kusessa olet sinä ja työnantajasi.

Kyseessa on todistus LAPSEN sairaudesta, ei työntekijän.

Älä viitsi huudella kun et mistään näytä mitään tajuavan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä, että on "pysyvästi" kotona esim. työttömänä tai äitiyslomalla tai kotihoidontuella tms. Ei sitä, että tulee illaksi kotiin 8 tunnin työpäivän jälkeen.

Jos äiti saa hoitovapaata 8-10.9. niin kyllä se silloin käsittää koko tuon ajanjakson.

Ja sitten ihmetellään, miksi naisia sorretaan työmarkkinoilla, miksi naiset eivät etene urallaan kuten miehet ja miksi naiset tienaavat vähemmän kuin miehet. Varmasti näin on, kun enemmistö näyttää olevan kynnysmattona omalla työpaikallaan, hattu kourassa tottelemassa pomon pallottelua. Huhheijaa teidän kanssanne kanssasisaret!

Toivottavasti nyt ainakin omasta liitostanne olette selvittäneet, onko työnantajallanne oikeus vaatia teidät illaksi töihin jos olette lääkärin määrämällä hoitovapaalla.

uuden työsopimuslain mukaan. Esiteksti vuodelta 2001, päivitetty 4.1. 2010:

"Jos toinen vanhemmista on kotona ja voi hoitaa lasta, työssä olevalla ei ole oikeutta tilapäiseen hoitovapaaseen."

jos toinen puoliso tulee kotiin, ja toisella olis työvuoroa jäljellä, niin töihin on mentävä.

On myös oikeus olla sen aikaa pois töistä, että lapset voi "vaihtaa portilla" vanhemmalta toiselle, jos on erivuoroiset vuorotyöt

Vierailija
44/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös välillä tuntuu toivottomalta yövuorojen aikana sairaiden lasten hoitaminen, kun käytännössä pitäisi pystyä valvoa parikin vuorokautta putkeen. Eli esimerkiksi valvot maanantain sairaiden lasten kanssa (mies ei voi jäädä kotiin, koska en ole työvuorossa), menet ma-ti yöksi töihin. Valvot taas tiistaipäivän lasten kanssa, ehkä saat torkahdettua, riippuen lasten iästä ja kunnosta ja sitten taas ti-ke yöksi töihin. Jos mies tulee kotiin klo 17 ja töihin pitää lähteä klo 19, ei siinä juuri nukkua. Keskiviikkoaamuna kun pääset töistä, on valvomista kertynyt pari vuorokautta ja vielä pitäisi mahdollisesti jaksaa yksi päivä sairaiden lasten kanssa.

Maalaisjärki sanoo että ei tuollaista voi jaksaa mutta mies ei voi jäädä päivisin töistä pois kun itse olen kotona ja minä taas en voi olla öisin poissa töistä kun mies on kotona.

Samoin jos iltavuoroon on mentävä kun mies tulee töistä kotiin. Tai vaihtoehtoisesti voi tehdä ne tunnit toisena ajankohtana. Tai sitten olla tekemättä mutta sitten ne tunnit otetaan palkasta. Näin se vain on, sellainen on laki. Aika monet työnanatajat tuntuvat joustavan tästä mutta viime aikoina sääntöjä on alettu noudattamaan meilläkin. Ja työskentelen siis isossa sairaalassa sairaanhoitajana.

Vierailija
45/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairauslomatodistus, niin tietenkään et mene töihin. Jos sinulle sattuu työpäivän aikana jotain niin vakuutus ei korvaa. Että sitten kusessa olet sinä ja työnantajasi.

ensimmäkin toi vakuutusjuttu on huuhaata. ja todistus sairaan lapsen hoitamisesta ei todellakaan ole sairauslomatodistus.

Vierailija
46/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"6 §

Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti."

Tätä lakia lukee, kuten siinä sanotaan, niin tulkinnan varaa jää valtavasti. Työntekijän ei tarvitse lähteä töihin illaksi, vaikka vuoroa on vielä jäljellä. Kotiin palaava isä ei näet ole palatessaan hoitovapaalla, vaan ihan normivapaalla. Äiti on hoitovapaalla kaksi päivää ja siinä se, koska hän sitä hoitovapaata on anonut.

On totta, että jos työpaikka on pieni, eikä työnantaja ole asianmukaisesti voinut hoitaa sijaista tekemään kasautuvia töitä, niin luultavasti monikin menee työpaikalle säilyttääkseen hyvän mielen niin työnantajalla, kuin työkavereilla ja ennen kaikkea itsellä, koska ei jaksa kuulla näitä "kyllä minä tiedän mitä laki sanoo" -päänaukomisia. Mutta on aina vähän vaarallista ruveta pelaamaan hyvätoveri peliä. Jos työnantaja on yrittäjä, hän on valitettavasti useinmiten se joka joutuu itse korvaamaan menetetyn työvoiman, jos ei ole kyennyt hoitamaan esimiestehtäviään eli varautumaan myös poikkeustilanteisiin. Sitten on niitä pomoja, jotka vetoavat lakipykäliin soveltaen niitä miten itselle lystää. Ja työntekijät tottelevat ja joustavat irtisanomisen pelossa.

Tuli vaan mieleen, että eikö jo järki sano teille, että on kohtuutonta, että ensin hoitaa 8h sairaita lapsia ja mahdollisesti yöllä ja illalla ja pitäisi vielä raahautua työpaikalle väsyneenä. Se on työnantajaltakin täysin edesvastuutonta vaatia työntekijää tekemään töitä väsyneenä. Joissain työpaikoissa tämä ei varmasti tulisi kysymykseen. Ainakaan, jos pomo tietää mitään työsuojelusta ja laista.

lain mukaan hoitovapaata on just sen aikaa, kun ei ole ketään muuta katsomassa lasta. kun puoliso tulee kotiin, niin hoitovapaa ei ole enää tarpeellinen.

Vierailija
47/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesvastuutonta tai ei, niin työnantaja voi vaatia tulemaan töihin toisen vanhemman tultua kotiin. Näin se vaan on.

kun olin itse työmatkalla, jonka päättymisaika ei ollut ennalta tiedossa ja sinä päivänä miehellä olisi ollut iltavuoro 14-22, että palkanlaskenta (ollaan samalla t.a:lla) tsekkasi mun tunneista, milloin olen palannut ja merkkasi miehelle palkatonta poissaoloa lopun illan, olisko ollu jostain 19.30 lähtien, mikä oli se mun työmatkan päättymisaika. Erikoista, mutta kaipa heillä on tähän oikeus. Miehen olis siis pitäny mennä pariksi tunniksi töihin, mutta ei meille kyllä välähtänyt tällainen... (tyhmiä vissiin)

Päiväsaikaan ollaan kyllä tehty niin, että minä olen ollut päivän kotona ja sit mennyt töihin muutamaksi tunniksi kun mies tulee. Kun mun työ ei siis ole tuollaista tehdastyötä kuten miehellä.

Vierailija
48/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinulla on terveydenhoitajan kirjoittama sairauslomatodistus, niin tietenkään et mene töihin. Jos sinulle sattuu työpäivän aikana jotain niin vakuutus ei korvaa. Että sitten kusessa olet sinä ja työnantajasi.

Kyseessa on todistus LAPSEN sairaudesta, ei työntekijän.

Älä viitsi huudella kun et mistään näytä mitään tajuavan!

Niin sairausloma kirjoitetaan hoitamaan jäävälle vanhemmalle.

Pönttö!

Vierailija
49/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sairausloma kirjoitetaan hoitamaan jäävälle vanhemmalle. Pönttö!

kun lapsesi on kipeä niin menetellään väärin.

Kyseessä on A-sairaustodistuslomakkeelle kirjoitettu "TODISTUS LAPSEN SAIRAUDESTA". Ei "TODISTUS TYÖNTEKIJÄN SAIRAUDESTA".

Huomaatko eron?

Vierailija
50/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on lukenut ihan "todistus lapsen sairaudesta"

Vierailija
51/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mulla ainakaan ole ollut noin.

mulla on lukenut ihan "todistus lapsen sairaudesta"

T: 104

Vierailija
52/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuollaiseen suostutte. Lisäksi jäätte ilman lain mukaista vuorokausilepoa. Kyllä työnantajankin täytyy jotain vastuuta ottaa, niillä on sitäpaitsi usein heikommat tiedot työsuhdelaista kuin ns "jokamiehellä"

Vierailija
53/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän mahdat tarkoittaa? Jos olet kotona lapsen kanssa, se on sitä vuorokausilepoa. Työnanatajlle on aivan sama miten käytät sen ajan kun et ole töissä, mutta kun poistut työpaikalta, alkaa vuorokausilepo, vaikka sitten sen ajan hoitaisitkin sairasta lasta.

Ja se todistus mikä saadaan lapsen sairaudesta, ei todellakaan ole mitään omaa sairauslomaa. Se on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseksi. Kolme päivää on työnanatajan annettava työntekijälle vapaata, mutta ei senkään tarvitse olla palkallista. Palkallisuus riippuu ihan työehtosopimuksesta ja työpaikasta.

Jos siis toinen vanhemmista on kotona, työnantaja voi vaatia toista tulemaan töihin. Tai vähentää palkasta tekemättömät tunnit.

Ihan oikeasti kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa ottamaan mitään omia lomia, ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä. Se mikä entisessä työpaikassa oli sallittua, ei ehkä uudessa paikassa olekaan. Ja molemmat työnantajat toimivat silti ihan lain mukaan.

Vierailija
54/104 |
09.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman vuorokausilepoa?

Mitäköhän mahdat tarkoittaa? Jos olet kotona lapsen kanssa, se on sitä vuorokausilepoa. Työnanatajlle on aivan sama miten käytät sen ajan kun et ole töissä, mutta kun poistut työpaikalta, alkaa vuorokausilepo, vaikka sitten sen ajan hoitaisitkin sairasta lasta.

Ja se todistus mikä saadaan lapsen sairaudesta, ei todellakaan ole mitään omaa sairauslomaa. Se on tarkoitettu lapsen hoidon järjestämiseksi. Kolme päivää on työnanatajan annettava työntekijälle vapaata, mutta ei senkään tarvitse olla palkallista. Palkallisuus riippuu ihan työehtosopimuksesta ja työpaikasta.

Jos siis toinen vanhemmista on kotona, työnantaja voi vaatia toista tulemaan töihin. Tai vähentää palkasta tekemättömät tunnit.

Ihan oikeasti kannattaa ottaa selvää ennen kuin alkaa ottamaan mitään omia lomia, ettei sitten tule ikäviä yllätyksiä. Se mikä entisessä työpaikassa oli sallittua, ei ehkä uudessa paikassa olekaan. Ja molemmat työnantajat toimivat silti ihan lain mukaan.

Ihan samaa mieltä

Vierailija
55/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina illan töissä, jos muksut on olleet kipeenä ja isäntä tullut illaksi kotiin...

Ihan ok mun mielestäni. EI ne tenavat kahta aikuista siihen sairastamiseenkaan tarvii.

Vierailija
56/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia gestapoja sitä voi olla esimiehenäkin.

Vierailija
57/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan sitä pitäisi olla aina kotona jos voi olla kun väsyttää? Senkin lusmu.

Vierailija
58/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikenlisäksi saat itsekin varmasti tuon taudin, joten ei ole järkeä lähteä ihmisteilmoille sairastuttamaan muita!

Vierailija
59/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin poissaololapussa pitää vannoa ja vakuuttaa puolison olevan töissä juuri samaan aikaan kun on itse töistä pois.

Emme kylläkään ole täysin tuota noudattaneet, mutta eipä toisaalta kukaan ole kysellytkään.

Vierailija
60/104 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten olet todistuksenkin hankkinut ja työnantaja saa sitä vastaan kelalta korvauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä